517-24 Mišljenje na Nacrt Zakona o vojnom obrazovanju

br. 011-00-00023/2024-02 datum: 19.07.2024

 

Postupajući u okviru zakonom propisane nadležnosti[1], Poverenik za zaštitu ravnopravnosti,  daje

 

MIŠLjENjE

na Nacrt Zakona o vojnom obrazovanju

  

Ministarstvo odbrane je dopisom broj: 1632-8, od 4. jula 2024. godine, dostavilo Povereniku za zaštitu ravnopravnosti Nacrt Zakona o vojnom  obrazovanju (u daljem tekstu: Nacrt zakona), sa obrazloženjem, Analizom efekata zakona i Izveštajem o sprovedenoj javnoj raspravi, radi davanja mišljenja.

Postupajući po ovom dopisu, a sa aspekta delokruga rada Poverenika, najpre ukazujemo da se određenim odredabama Nacrta zakona uređuju pitanja sastava pojedinih organa u sistemu vojnog obrazovanja, kao što su na primer Savet srednje vojne škole (čl.97.), Savet visokoškolske ustanove (čl.102.), Senat Univerziteta (čl.108.) i sl. S tim u vezi potrebno je predvideti ravnopravno učešće polova u svim fazama izbora za sastav ovih organa kako bi se obezbedilo ostvarivanje načela ravnopravnosti u sastavu ovih organa. U prilog tome podsećamo da je Nacionalnim akcionim planom za primenu Rezolucije 1325 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija – Žene, mir i bezbednost u Republici Srbiji (2017-2020), kao cilj koji je potrebno ostvariti predviđeno Povećanje zastupljenosti, uključenost i odlučivanje žena u svim procesima koji se tiču očuvanja mira i bezbednosti upravo kroz stvaranje jednakih mogućnosti u praksi za školovanje, zapošljavanje, karijerno vođenje i napredovanje žena (posebno žena iz višestruko diskriminisanih i manjinskih grupa) i muškaraca u sistemu bezbednosti (aktivnost 3.3.), kao i stvaranje jednakih mogućnosti za povećanje zastupljenosti žena na pozicijama rektora i prorektora univerziteta, dekana, prodekana, šefova katedri, nastavnika i polaznika na svim nivoima školovanja i usavršavanja u oblasti bezbednosti (aktivnost 3.4.). Kao nosioci ovih aktivnosti su, između ostalog, predviđeni univerziteti i obrazovane institucije u oblasti bezbednosti, kao i organi državne uprave u sistemu bezbednosti sa mnogobrojnim partnerima. Imajući u vidu navedeno mišljenja smo da je navedene odredbe potrebno još jednom razmotriti sa aspekta obezbeđivanja zastupljenosti manje zastupljenog pola.

 

Poverenik ukazuje i na nedovoljno jasno koncipirane odredbe člana 150. stav 1. Nacrta zakona. Naime, ovim članom propisano je da nastavnom osoblju iz člana 129. stav 2. ovog zakona, osim istraživačima, izborni period miruje, odnosno produžava se za vreme provedeno na porodiljskom odsustvu, na odsustvu sa rada radi nege deteta, na odsustvu sa rada radi posebne nege deteta ili drugog lica prema kojem postoji zakonska obaveza izdržavanja, na privremenoj sprečenosti za rad duže od šest meseci, u vojnom predstavništvu u inostranstvu duže od šest meseci, u mirovnoj misiji duže od šest meseci, na karijernom usavršavanju duže od šest meseci, na drugim aktivnostima, u skladu sa zakonom. Poverenik je mišljenja da bi ovako koncipirana odredba morala biti jasnije napisana s obzirom na značenje termina mirovanje iz Zakona o radu, kako bi se izbeglo eventualno pogrešno tumačenje zakona. Drugi nedovoljno jasan aspekt ove odredbe je izdvajanje istraživača iz grupe na koju se odnosi mogućnost da izborni period miruje, odnosno da se produžava.

 

U članu 153. stav 1. Nacrta zakona propisano je da nastavnik kome je prestala profesionalna vojna služba, sa pravom na penziju u skladu sa zakonom, zadržava zvanje koje je imao u trenutku prestanka službe, dok je stavom 2. propisano da nastavnik iz stava 1. ovog člana može biti angažovan na svim nivoima studija i usavršavanja, najduže dve školske godine nakon odlaska u penziju. S tim u vezi nejasno je zašto je propisano ograničenje od dve godine imajući u vidu da lica u profesionalnoj službi mogu steći ranije pravo na penziju u odnosu na nastavnike u obrazovnim ustanovama koje nisu u sistemu vojnog obrazovanja, čime im se ograničava pravo na rad u odnosu na ovu kategoriju građana.

[1] Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS”, broj  22/09, 52/21 član 1. i član 33. stav 1. tačka 7.)

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković


microsoft-word-icon517-24 Mišljenje na Nacrt Zakona o vojnom obrazovanju Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top