132-19 Utvrđena diskriminacija na osnovu starosnog doba u oblasti sporta

br.07-00-00115/2019-02 datum: 24.5.2019.

 

MIŠLjENjE

Mišljenje je doneto u postupku povodom pritužbe AA , zaslužne sportiskinje protiv BB zbog načina bodovanja vrhunskih sportista/kinja koji su stariji od 30 godina na osnovu Pravila BB o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, koju dodeljuje Ministarstvo omladine i sporta Republike Srbije. U izjašnjenju na navode iz pritužbe BB, između ostalog je naveo da su Pravilnikom o nacionalnoj kategorizaciji vrhunskih sportista koji je donelo Ministarstvo omladine i sporta definisani kriterijumi za sticanje odgovarajućeg sportskog ranga i statusa, da je AA na osnovu postignutih sportskih rezultata dobila odgovarajući status vrhunski sportista-zaslužni sportista, te da je u  toku 2018. godine potvrdila status vrhunski sportista – zaslužni sportista. Dalje je navedeno da su Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama usvojena 5. februara 2015. godine, kao i da su sa malim tehničkim izmenema potvrđena 11. novembra 2017. godine. Na osnovu izvršene kategorizacije u skladu sa pomenutim pravilima za kategorisane sportiste istog sportskog ranga i statusa prednost se daje mlađim sportistima, a razlog za to je opredeljenje BB da sistemski utiče na poboljšanje uslova mladih, a vrhunskih sportista, a koji cilj je izveden iz Strategije razvoja sporta u Republici Srbiji, a u skladu je sa Strategijom razvoja planinarskog sporta koji je usvojio BB. BB je istakao da u skladu sa propisima ovaj savez daje predlog liste kandidata, te da je AA zahvaljujući stipendijama, mogla da se posveti sportu i da dugi niz godina postiže vrhunske rezultate sve do svojih zrelih godina. Tokom postupka je utvrđeno da je među stranama u ovoj pravnoj stvari nesporno da AA ima status zaslužne sportiskinje, u skladu sa kategorizacijom sportista prema Pravilniku o nacionalnoj kategorizaciji vrhunskih sportista, da ima preko 30 godina života, kao i da od strane Saveza nije predložena Ministarstvu omladine i sporta za dobijanje stipendije i da je predlog liste sportista/kinja za dobijanje stipendija sačinjen nakon izvršenog bodovanja u skladu sa Pravilima o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima koje je doneo BB. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je pristupio analizi propisanih kriterijuma u Pravilima koje je doneo BB sa aspekta preduzetih mera i cilja koji se želi postići postavljanjem kriterijuma koji se odnose na godine života kandidata/kinja. S tim u vezi, razmatrano je koja je svrha i cilj davanja stipendija propisana strateškim dokumentima kao zakonom i podzakonskim aktima. Strateškim dokumentima kao poseban cilj propisano je da se talentima i već rangiranim vrhunskim sportistima omogući nesmetan razvoj i napredak u svim uzrasnim kategorijama i posledično, obezbede uslovi za bolje pozicioniranja Republike Srbije na međunarodnoj sportskoj sceni. S aspekta cilja koji se želi postići može se zaključitio da je cilj dodeljivanja stipendije usavršavanje sportiste, odnosno njegovo dalje sportsko napredovanje. Zakonom  o sportu propisano je da se opšti interes u oblasti sporta, između ostalog ostvaruje stipendijama za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera, kao i da predlog godišnjeg programa davanja stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera, podnosi nadležni nacionalni granski sportski savez. Pored toga ovim zakonom je propisano da nadležni ministar omladine i sporta utvrđuje bliže uslove i kriterijume, način i postupak za odobrenje stipendiranja vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, kao i kriterijume za utvrđivanje visine mesečnog iznosa stipendija i visine novčane pomoći. S tim u vezi ministar je doneo Pravilnik o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama Ministarstva omladine i sporta. Ovaj pravilnik sadrži uslove koji se tiču godina života kandidata, ali su povezani sa kategorizacijom vrhunskih sportista koji apliciraju za dobijanje stipendije i postignutim uspehom sportiste u periodu za koji je izvršena kategorizacija, na sledeći način: 1) da ima od 15 do 26 godina – vrhunski sportista – nacionalni rang, a do 30 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; 2)  da nije navršio 30 godina – vrhunski sportista – međunarodni rang, a do 40 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; 3) da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista – zaslužni sportista. U Pravilima BB o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima pored kriterijuma koji su propisani Pravilnikom Ministarstva omladine i sporta, predviđen je i kriterijum koji se odnosi na bitno različito bodovanje u zavisnosti od godina života kandidata/kinje. Imajući u vidu navedeno potrebno je ispitati da li postavljanje dodatnih kriterijuma koji nisu propisani Zakonom o sportu, kao ni podzakonskim aktima donetim na osnovu ovog zakona, opravdano i dopušteno. Analiza dodatnih kriterijuma koje je propisao Savez ovim pravilima je pokazala da su kandidati/kinje koji imaju više od 30 godina bodovani sa daleko manjim brojem bodova u odnosu na mlađe kandidate/kinje, pri čemu mlađi sportisti/kinje koji ima slabije sportske rezultate u istom statusu ili sportisti nižeg sportskog statusa ovakvim načinom bodovanja mogu ostvariti veći broj bodova i zauzeti više mesto na konačnoj rang listi. Analizom predloga liste za dodeljivanje stipendija može se zaključiti da AA kao zaslužni sportista/kinja, odnosno sportistkinja najvećeg ranga, je ovakvim načinom bodovanja ostvarila manji broj bodova od kandidata/kinje koji su kategorisani u nižem sportskom statusu (Nacionalni rang i međunarodni rang), kao i sportista/kinja sa niže ostvarenim rezultatim. Primena propisanog načina bodovanja  praktično znači da se upravo starosno doba sportiste/kinje uzima kao odlučujući kriterijum prilikom predlaganja kandidata/kinja za ostvarivanja stipendije. Takođe, ovako propisani kriterijumi i način bodovanja ne predstavljaju način favorizovanja mladih sportista ili posebnu meru za ovu kategoriju sportista/kinja, već imaju za cilj destimulaciju starijih sportista, što nije ni u interesu razvoja sporta, niti daljeg usavršavanja sportista/kinja u cilju ostvarivanja najboljih sportskih rezultata i promovisanja sporta, a koji su propisani strateškim dokumentima kao i zakonom i podzakonskim aktima. Poverenik je prilikom analize spornih pravila  imao u vidu i pravila koja donose drugi nacionalni granski sportski savezi, pri čemu nije utvrđeno da je neki savez doneo pravila kojim je predviđen dodatni kriterijum, odlučujući za formiranje predloga liste, a koji je uslovljen godinama kandidata/kinja na način da stariji kandidati/kinje ostvaruju daleko manji broj bodova. Imajući u vidu sve navedeno, Poverenik za zaštitu ravnopravnosti postupajući po pritužbi AA, dao je mišljenje da je BB propisivanjem kriterijuma za bodovanje kandidata/kinja koji se odnose na godine života kandidata/tkinja u Pravilima o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, povredio odredbe člana 8. u vezi sa članom 23. Zakona o zabrani diskriminacije, zbog čega je preporučeno BB da uskladi Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa antidiskriminacionim propisima.

 

 

  1. TOK POSTUPKA
    • Povereniku za zaštitu ravnopravnosti pritužbom se obratila AA, protiv BB , a povodom načina rangirnja vrhunskih kategorisanih sportista na listi za dobijanje stipendije za sportsko usavršavanje, na osnovu Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, koju dodeljuje Ministarstvo omladine i sporta Republike Srbije.
    • U pritužbi je navedeno:
  • da je Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama BB  usvojio 11. novembra 2017. godine;
  • da navedena Pravila diskriminišu vrhunske sportiste starije od 30 godina;
  • da prema Pravilniku Ministarstva omladine i sporta AA ispunjava uslove za dobijanje stipendije kao vrhunski kategorisani sportista – zaslužni sportista, međutim zbog toga što ima 34 godine smatra da je diskriminisana bez obzira na ostvarene rezultate koje ima u okviru svog sportskog statusa;
  • da bodovna lista na osnovu koje se određuje lista sportista za dodelu stipendija pokazuje da vrhunski sportista starosti 30 godina ima duplo manje bodova od vrhunskog sportiste istog sportskog statusa (kategorije) starosti 29 godina, a čak tri puta manje od vrhunskog sportiste istog sportskog statusa starosti 25 godina;
  • da su sportista starosti 30, 29 i 25 godina seniori, takmiče se na istim takmičenjima i takmičarskim akcijama, pod istim uslovima i pravilima, a na osnovu kojih ostvaruju rezultate na osnovu kojih se kategorišu kao vrhunski sportisti određenog sportskog statusa;
  • da je BB prilikom sastavljanja liste vrhunskih sportista koji se predlažu Ministarstvu omladine i sporta za dobijanje stipendije za sportsko usavršavanje, koristio pomenuta pravila i bodovnu listu na osnovu koje je čak troje sportista iz discipline podnositeljke pritužbe na listi ispred nje, iako imaju slabije rezultate, ali imaju manje godina života od podnositeljke pritužbe;
  • da je u Pravilniku o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama Ministarstva omladine i sporta, u članu 2. propisano da „vrhunski sportista amater može dobiti stipendiju za sportsko usavršavanje ako su ispunjeni sledeći uslovi: u pogledu godina života,  i  to da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista i da je zaslužni sportista;
  • da ukoliko bilo koji sportista saveza, koji ima 30 ili više godina ostvari novi svetski rekord u disciplini kojom se bavi imaće duplo manje bodova na listi za dodelu stipendija od sportiste koji ima 29 godina, a imaće i tri puta manje bodova od sportiste koji ima 25 godina, a ostvario je minimum rezultata potreban za sportski status – zaslužni sportista, zbog čega je sportista koji ima 30 i više diskriminisan pravilima koje je doneo BB;
  • da je na odluku Saveza troje sportista podnelo prigovor na rang listu, međutim Savez je na indentičan način odgovorio na sve prigovore, a povodom ovako određene rang liste podneta je i žalba Upravnom odboru saveza, međutim odgovor još uvek nije stigao;
  • da su žalbe na kršenje sportskih pravila, Pravilnika Ministarstva omladine i sporta i diskriminacije na osnovu starosnog doba prosleđene i Sportskom savezu Srbije kao i Ministarstvu omladine i sporta.

 

  • U prilogu pritužbe dostavljeni su sledeći dokazi:1) Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama; 2) Pravilnik o bližim i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama; 3) Tebela Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju; 4) Prigovor komisiji za kategorizaciju BB; 5) fotokopija odgovora Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju del.br.61/19 od 31. januara 2019. godine; 6) žalba na postupanje i odluke Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju od 4. februara 2019. godine; elektronsko pismo VV Komisiji za kategorizaciju; 7) odgovor na primedbe Komisije za priznanje, nagrade i kategorizaciju del.br.63/19 od 1. februara 2019. godine; 8) elektronskio pismo AA upućeno Komisiji za kategorizaciju; odgovor na žalbu Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju del.br.62/19 od 31. januara 2019. godine; 9) Žalba na kršenje sportskih pravila i pravilnika Ministarstva omladine i sporta koja je upućena Sportskom savezu Srbije; 10) Žalba na kršenje sportskih pravila i pravilnika Ministarstva omladine i sporta upućena Ministarstvu omladine i sporta;
  • Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sproveo je postupak u cilju utvrđivanja pravno relevantnih činjenica i okolnosti, a u skladu sa člana stav 4. i člana 37. stav 2. Zakona o zabrani diskriminacije[1], pa je u toku postupka pribavljeno izjašnjenje od BB .
  • U izjašnjenju je, između ostalog, navedeno:
  • da su Pravilnikom o nacionalnoj kategorizaciji vrhunskih sportista[2] koji je donelo Ministarstvo omladine i sporta u članu 9. poglavlje 43. stav V slobodno penjanje – prirodna stena, definisani kriterijumi za sticanje odgovarajućeg sportskog ranga i statusa: vrhunski sportista – zaslužni sportista; vrhunski sportista – međunarodni rang i vrhunski sportista – nacionalni rang;

 

  • da je AA na osnovu postignutih sportskih rezultata dobila odgovarajući status vrhunski sportista-zaslužni sportista;

 

  • da je u toku 2018. godine AA potvrdila status vrhunski sportista – zaslužni sportista na osnovu člana 5. stav 1. Pravilnika o kategorizaciji vrhunskkh sportista;

 

  • da su Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama usvojeni 5. februara godine na 6. redovnoj sednici Upravnog odbora Planinarskog saveza Srbije, XXI saziva;

 

  • da je sa malim tehničkim izmenema isti pravilnik usvojen 11. novembra godine, a cilj usvajanja navedenog pravilika BB je da definiše i razradi kriterijume kako bi BB mogao da predloži stipendiste u godišnjem programu za dobijanje stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera, što je predviđeno članom 2. stav 4. i članom 6 stav 7. Pravilnika o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavnje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama;

 

  • da je na osnovu stečenog statusa i bodovanja prema navedenim pravilnicima AA dobijala stipendije: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 i 2017. godine;

 

  • da na osnovu izvršene kategorizacije u skladu sa pomenutim pravilima od strane Sportskog saveza Srbije na predlog BB , BB po Pravilniku o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebim zaslugama daje predlog za stipendiranje Sportskom savezu Srbije;

 

  • da se pomenutim pravilnikom za kategorisane sportiste istog sportskog ranga i statusa prednost daje mlađim sportistima, a razlog za to je opredeljenje BB da sistemski utiče na poboljšanje uslova mladih, a vrhunskih sportista, a koji cilj je izveden iz Strategije razvoja sporta u Republici Srbiji, a u skladu je sa Strategijom razvoja planinarskog sporta koji je usvojio BB;

 

  • da su navedeni Kriterijumi u pravilniku pozitivno uticali za ostvarivanje značajnih rezultatata baš u planinarsko sportskoj disciplini slobodno penjanje – prirodna stena;

 

  • da je AA zahvaljujući stipendijama, mogla da se posveti sportu i da dugi niz godina postiže vrhunske rezultate sve do svojih zrelih godina;

 

  • ova pravila važe dugi niz godina i Savez ih jednako primenjuje kako 2015. godine tako i 2019. godine za kategorisane sportiste istog sportskog ranga i statusa;

 

  • da se strateške odluke i pravilnici BB Srbije donose prema utvrđenim procedurama koje su usklađene sa Zakonom i pravilnicima Ministarstva omladine i sporta i da u izradi svih normativnih akata koji regulišu oblast sportskog penjanja na prirodnoj steni aktivno učestvuju sportski penjači preko svojih organa;

 

  • da je AA, kao učesnik Zbora sportskih penjača, član Komisije pa čak i kao predsednik Komisije za sportsko penjanje na prirodnoj steni (2016. godine) imala pravo i mogućnost da utiče na kreiranje strateških i normativnih akata koje sada, kada nije dobila stipendiju navodi kao sporne;

 

  • da Komisija za sportsko penjanje na prirodnoj steni ne izrađuje rang liste najboljih penjača po ostvarenim ukupnim rezultatima u toku godine, te da je poređenje sportskog penjanja na prirodnoj steni kod kojeg se vrednovanje vrši na osnovu ostvarenog rezultata sa sportskim granama ili disciplinama u kojima se vrednovanje rezultata vrši na osnovu plasmana na takmičenju nisu prihvatljiva kao argumenti za iznete stavove o diskriminaciji.

 

1.6.  U prilogu izjašnjenja dostavljeni su sledeći dokazi: 1) Pravilnik o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama; 2) Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhusnkim sportistima sa posebnim zaslugama; 3) Odluku Komisije za sportsko penjanje AA od 24. januara 2019. godine; 4) Odgovor na prigovor AA Jakovljević od strane Komisije za nagrade priznanja i kategorizaciju br. 61/19 od 31. januara 2019.

 

  1. ČINjENIČNO STANjE

 

  • Uvidom u Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama utvrđeno je da su navedena pravila doneta na osnovu Zakona o sportu[3], Pravilnika o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama Ministarstva omladine i sporta[4], člana 41. stav 5. Statuta Planinarskog saveza Srbije. Navedena Pravila doneo je Upravni odbor Planinarskog saveza Srbije na predlog Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju, na 23. sednici održanoj 11. novembra 2017. godine. Članom 1. ovih pravila propisano je da se Pravilima o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama i ovim dodatnim pravilima utvrđuju bliži uslovi i kriterijumi za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, kao i kriterijumi za utvrđivanje visine mesečnog iznosa stipendije i visine novčane pomoći. Članom 2. Pravila utvrđeno je da vrhunski sportista amater može dobiti stipendiju za sportsko usavršavanje ako su ispunjeni sledeći uslovi: 1) da je u tekućoj godini važećom Nacionalnom kategorizacijom sportista kategorisan kao vrhunski sportista; 2) da nema status profesionalnog sportiste u skladu sa Zakonom o sportu; 3) da je aktivan član Planinarskog saveza Srbije (u daljem tekstu: PSS) čijim se programima ostvaruje opšti interes u oblasti planinarskog sporta, odnosno Planinarsko – sportske organizacije/Kluba (u daljem tekstu: PSO/Klub) članice PSS; 4) da ga Upravni odbor PSS u godišnjem programu predloži MOS-u za dobijanje stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera u okviru broja stipendija na koji PSS ima pravo u skladu sa ovim pravilima; 5) da se u tekućoj godini aktivno bavi sportskim aktivnostima u PSO/Klubu u Republici Srbiji; 6) da je u proteklih pet godina najmanje jednu godinu nastupao za PSO/Klub; 7) da ispunjava obaveze prema nacionalnoj sportskoj reprezentaciji; 8) da u pogledu godina života, u trenutku usvajanja odluke o pravu na stipendiju Ministarstva omladine i sporta: ima od 15 do 26 godina – vrhunski sportista – nacionalni rang, a do 30 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 30 godina – vrhunski sportista – međunarodni rang, a do 40 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista – zaslužni sportista; 9) za sportiste uzrasta od 15 do 19 godina, da u tekućoj godini ima status učenika i da je u prethodnoj školskoj godini ostvario minimalno vrlo dobar uspeh; 10) da mu je utvrđena zdravstvena sposobnost za obavljanje sportskih aktivnosti, u skladu sa Zakonom. Nadalje je utvrđeno da je članom 3. stav 1. propisano da komisije planinarskih disciplina predlažu pojedinačnu rang listu bodovanu po pravilima, dok je stav 3. Pravila propisano da na jedinstvenoj rang listi prednost kod istog sportskog zvanja sa jednakim brojem bodova ima sportista koji ima manje godina starosti. Članom 4. propisano je da bodovna lista na osnovu koje Komisija za kategorizaciju određuje jedinstvenu listu predloga dodele stipendija sadrži sledeće kriterijume za bodovanje, i to na osnovu sportskog statusa, u prethodne tri godine, pri čemu se:

 

  • zaslužni sportista starosti od 15 do 26 godina starosti, u godini koja se kategoriše boduje sa 120 bodova, u prethodnoj godini sa 60 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 30 bodova; sportista međunarodnog ranga od 15 do 26 godina starosti, u godini koja se kategoriše boduje sa 60 bodova, u prethodnoj godini sa 30 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 15 bodova; sportista nacionalnog ranga u godini koja se kategoriše boduje sa 30 bodova, u prethodnoj godini sa 15 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 7,5 bodova.
  • zaslužni sportista starosti do 30 godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 80 bodova, u prethodnoj godini sa 40 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 20 bodova; sportista međunarodnog ranga starosti do 30 godina u godini koja se kategoriše boduje sa 40 bodova, u prethodnoj godini sa 20 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 10 bodova; sportista nacionalnog ranga starosti do 30 godina u godini koja se kategoriše boduje sa 20 bodova, u prethodnoj godini sa 10 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 5 bodova.
  • zaslužni sportista starosti od 30 i više godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 40 bodova, u prethodnoj godini sa 20 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 10 bodova; sportista međunarodnog ranga starosti od 30 i više godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 20 bodova, u prethodnoj godini sa 10 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 5 bodova; sportista nacionalnog ranga starosti 30 i više godina u godini koja se kategoriše boduje sa 10 bodova, u prethodnoj godini sa 5 bodova, i dve godine pre kategorizacije sa 2,5 boda.

 

  • Uvidom u Pravilnik o bližim i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama utvrđeno je da je navedeni pravilnik donet na osnovu člana 129. Zakona o sportu[5], kojim je u članu 1. propisano da se ovim pravilnikom utvrđuju bliži uslovi i kriterijumi za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, kao i kriterijumi za utvrđivanje visine mesečnog iznosa stipendije i visine novčane pomoći, dok je članom 2. istog Pravilnika propisano da vrhunski sportista amater može dobiti stipendiju za sportsko usavršavanje ako su ispunjeni sledeći uslovi: 1) da je u tekućoj godini važećom Nacionalnom kategorizacijom sportista kategorisan kao vrhunski sportista; 2) da nema status profesionalnog sportiste u skladu sa Zakonom o sportu (u daljem tekstu: Zakon); 3) da je član nadležnog nacionalnog granskog sportskog saveza čijim se programima ostvaruje opšti interes u oblasti sporta, odnosno organizacije u oblasti sporta članice tog granskog saveza; 4) da ga nadležni nacionalni granski sportski savez predloži u godišnjem programu za dobijanje stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera u okviru broja stipendija na koji taj granski sportski savez ima pravo u skladu sa ovim pravilnikom; 5) da se u tekućoj godini aktivno bavi sportskim aktivnostima u organizaciji u oblasti sporta u Republici Srbiji; 6) da je u poslednjih pet godina najmanje jednu godinu nastupao za domaću organizaciju u oblasti sporta; 7) da ispunjava obaveze prema nacionalnoj sportskoj reprezentaciji; 8) u pogledu godina života, i to: da ima od 15 do 26 godina – vrhunski sportista – nacionalni rang, a do 30 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 30 godina – vrhunski sportista – međunarodni rang, a do 40 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista – zaslužni sportista; 9) da u tekućoj godini ima status učenika i da je u prethodnoj školskoj godini ostvario minimalno vrlo dobar uspeh – za sportiste uzrasta od 15 do 19 godina; 10) da mu je utvrđena zdravstvena sposobnost za obavljanje sportskih skativnosti, u skladu sa Zakonom 11) da poštuje antidoping pravila priopisana Zakonom o sprečavanju dopinga u sportu.

 

  • Uvidom u Tebelu Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju utvrđeno je da je Komisija za priznanja, nagrade i kategorizaciju donela 21. januara 2019. godine listu na kojoj su navedeni sportisti koji ispunjavaju uslove za dobijanje stipendije u skladu sa načinom bodovanja iz Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskioh sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama. Uslove za dobijanje stipendije ostavaruju: 1) GG 150 bodova; 2) DD 140 bodova; 3) ĐĐ 130 bodova; 4) ŽŽ 120 bodova; 5) ZZ 90 bodova;  6) II 70 bodova; 7) JJ 60 bodova (visokogorsko planinarenje); 8) KK 60 bodova (alpinizam-perspiktivni posrtista); 9) LL 47,5 bodova, alpinizam; 10) LjLj 40 bodova, alpinizam, perspektivni sportista; 11) MM 40 bodova, sportsko penjanje; 12) NN 40 bodova; 13) Miloš Ivačković 40 bodova; 14) NjNj 30 bodova (sportsko penjanje-talentovani sportista);  15) AA 30 bodova (sportsko penjanje); 16) OO 30 bodova (visoko gorsko planianrenje); 17) PP 20 bodova (alpinizam); 18) RR 10 bodova (sportsko penjanje). Od navedenih sportista/sportistkinja a na osnovu navedenog Pravilnika i na osnovu postignutih sportskih rezultata u 2018. godini, za dobijanje stipendije predloženi su sledeći sportisti: GG 150 bodova (sportsko penjanje) – zaslužna sportistkinja (2018, 2017 i 2016. godine), 22 godine; DD 140 bodova (sportsko penjanje) – zaslužni sportista (2018, 2017, 2016. godine), 29 godina; ĐĐ 130 bodova (sportsko penjanje) – zaslužni sportista (2018, 2017. godina), sportista međunarodnog ranga (2016. godina), 28 godina; EE 120 bodova (sportsko penjanje) – zaslužni sportista (2018, 2017. godina), u 2016. godini nije kategorizovan, 27 godina ; ZZ 90 bodova (sportsko penjanje) –  zaslužna sportistkinja, 2018. godina – potvrda statusa (2017, 2016. godina), 26 godina; II 70 bodova (sportsko penjanje) – zaslužna sportistkinja (2018, 2017, 2016. godina), 33 godine; JJ 60 bodova (visokogorsko planinarenje) – sportista međunarodnog ranga (2018, 2017. godina), potvrda statusa 2016. godina, 29 godina; KK 60 bodova (alpinizam) – sportista međunarodnog ranga (2018. godina), nije kategorisan u 2017. i 2016. godini, 24 godine; LL 47,5 bodova, (alpinizam) – sportista međunarodnog ranga (2018. godina), 2017. godine nije kategorisan, sportista nacionalnog ranga 2016. godine, 27 godina;  LjLj 30 bodova (visokogorsko planinarenje) – sportista nacionalnog ranga (2018. godina), u 2017, 2016. godini nije kategorizovan, 24 godine.

 

  • Uvidom u prigovor Komisiji za kategorizaciju BB utvrđeno je da je prigovor podnela AA, 23. januara 2019. godine, kojim se osporava primenjivanje Pravila koja nisu u skladu sa Zakonom o sportu i važećim pravilnicima Ministarstva omladine i sporta, a kojim se kako je u prigovoru navedeno favorizuju godine života kao osnovni kriterijum, pa tek onda kategorizacija, što je diskriminatorno.

 

  • Uvidom u Odgovor Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju na prigovor utvrđeno je da prigovor odbijen kao neosnovan iz razloga što je Komisija poštovala pravilnik MOS-a i dodatna pravila PSS-a, kao i da su navodi o diskriminaciji zbog favorizovanja mlađih sportista/kinja netačni. U odgovoru je takođe navedeno da članovi Komisje nijednim postupkom nisu favorizovali bilo kojeg sportistu.

 

  • Uvidom u žalbu na postupanje i odluke Komisije za priznanja, nagrade i kategorizaciju od 4. februara 2019. godine Upravnom odboru Planinarskog saveza Srbije utvrđeno je da je AA podnela žalbu povodom odluke Komisije za kategorizaciju Planinarskog saveza Srbije.

 

  • Uvidom u žalbu na kršenje sportskih pravila i pravilnika Ministarstva omladine i sporta koja je upućena Sportskom savezu Srbije utvrđeno je da je AA podnela žalbu zbog kršenja sportskih pravila i pravilnika Ministarstva omladine i sporta, i u kojoj je ukazala na probleme koji postoje u vezi sa kategorizacijom vrhunskih sportista BB . U žalbi je navedeno da važeći pravilnici BB koji uređuju oblast kategorizacije vrhunskih sportista i propisuju uslove i kriterijume za njihovo stipendiranje nisu usklađeni sa pravilnicima Ministarstva omladine i sporta, a navedenim Pravilnicima vrši se diskriminacija vrhunskih sportista na osnovu starosnog doba.

 

  • Uvidom u žalbu na kršenje sportskih pravila i pravilnika Ministarstva omladine i sporta, koju je AA uputila Ministarstvu omladine i sporta navedeno je da BB krši ustavom zagarantovana ljudska prava, kao i Zakon o sportu. Navedenom žalbom ukazuje se na nekoliko problema koji se odnose na kategorizaciju vrhunskih sportista BB kao i kriterijumi za stipendiranje nisu usklađeni sa pravilnicima Ministarstva omladine i sporta. Važećim pravilnicima vrši se diskriminacija vrhunskih sportista na osnovu starosnog doba, i ne poštuju se propisana pravila.

 

 

  1. MOTIVI I RAZLOZI ZA DONOŠENjE MIŠLjENjA

 

  • Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je prilikom odlučivanja u ovom predmetu, imao u vidu navode iz pritužbe i izjašnjenja, dokaze koji su dostavljeni, kao i relevantne pravne propise u oblasti zaštite od diskriminacije.

 

Pravni okvir

  • Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je ustanovljen Zakonom o zabrani diskriminacije[6] kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih zakonom. Odredbama člana 33. Zakona o zabrani diskriminacije propisana je nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti. Jedna od osnovnih nadležnosti Poverenika jeste da prima i razmatra pritužbe zbog diskriminacije, daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima diskriminacije i izriče zakonom utvrđene mere. Pored toga, Poverenik je ovlašćen da predlaže postupak mirenja, kao i da pokreće sudske postupke za zaštitu od diskriminacije i podnosi prekršajne prijave zbog akata diskriminacije propisanih antidiskriminacionim propisima. Poverenik je, takođe, ovlašćen da upozorava javnost na najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije i da organima javne vlasti preporučuje mere za ostvarivanje ravnopravnosti.

 

  • Ustav Republike Srbije[7] u članu stav 3. zabranjuje svaku diskriminaciju, neposrednu ili posrednu, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta, dok je stavom 4. istog člana propisano da se ne smatraju diskriminacijom posebne mere koje Republika Srbija može uvesti radi postizanja pune ravnopravnosti lica ili grupe lica koja su suštinski u nejednakom pložaju sa ostalim građanima.
  • Ustavna zabrana diskriminacije bliže je razrađena Zakonom o zabrani diskriminacije, koji u članu stav 1. tačka 1. propisuje da diskriminacija i diskriminatorsko postupanje označavaju svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i na članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima. Članom 14. Zakona o zabrani diskriminacije propisano je da se ne smatraju diskriminacijom posebne mere uvedene radi postizanja pune ravnopravnosti, zaštite ili napretka lica, odnosno grupe lica koja se nalaze u nejednakom položaju. Nadalje, odredbama čl. 15-27. Zakona o zabrani diskriminacije propisani su posebni slučajevi diskriminacije, pa je tako članom 23. stav 1. propisano da je zabranjena diskriminacija lica na osnovu starosnog doba. S obzirom na okolnosti konkretnog slučaja, za njegovo razmatranje relevantna je i odredba člana 8. kojom je propisano da povreda načela jednakih prava i obaveza postoji ako se licu ili grupi lica, zbog njegovog odnosno njihovog ličnog svojstva, neopravdano uskraćuju prava i slobode ili nameću obaveze koje se u istoj ili sličnoj situaciji ne uskraćuju ili ne nameću drugom licu ili grupi lica, ako su cilj ili posledica preduzetih mera neopravdani, kao i ako ne postoji srazmera između preduzetih mera i cilja koji se ovim merama ostvaruje.
  • Strategija razvoja sporta za period od 2014-2018. godine[8] kao jedan od priortiteta prepoznaje razvoj i unapređenje vrhunskog sporta i kao poseban cilj izdvaja prepoznavanje najtalentovanijih sportista Republike Srbije, povezivanje nauke i prakse radi postizanja vrhunskih sportskih rezultata i da se talentima i već rangiranim vrhunskim sportistima omogući nesmetan razvoj i napredak u svim uzrasnim kategorijama i posledično, obezbede uslovi za bolje pozicioniranja Republike Srbije na međunarodnoj sportskoj sceni. Strategija ističe da nacionalni sportski savezi moraju da igraju ključnu ulogu u oblasti sporta za koju su nadležni u pogledu: obezbeđenja solidarnosti na različitim nivoima bavljenja sportom; razvoja demokratskih odnosa unutar saveza; garancije sportske kohezije; obezbeđenja jednakog pristupa bavljenja sportskim aktivnostima muškarcima i ženama; borbe protiv dopinga, nasilja i rasističkog i ksenofobičnog ponašanja. Solidarnost se mora razvijati kako horizontalno tako i vertikalno. U strategiji se takođe ističe da metodi pružanja odgovarajuće neposredne ili posredne podrške sportistima i sportistkinjama koji pokazuju izuzetne sportske kvalitete treba da bude razvijeno u saradnji sa sportskim organizacijama, kako bi se sportistima omogućio pun razvoj njihovih sportskih i ljudskih kapaciteta, uz poštovanje njihove ličnosti i fizičkog i moralnog integriteta.
  • Zakonom o sportu[9] u članu 4. stav 3. propisano je da je zabranjena svaka neposredna i posredna diskriminacija, uključujući i govor mržnje, po bilo kom osnovu, sportista, sportskih stručnjaka, sportskih organizacija i drugih lica učesnika u sistemu sporta, na otvoren ili prikriven način, a koja se zasniva na nekom stvarnom ili pretpostavljenom ličnom svojstvu. Članom 99. stav 2. Zakona o sportu propisano je da nadležni nacionalni granski sportski savez ima isključivu ulogu u određenoj grani sporta za reprezentovanje nacionalnog sporta na međunarodnim takmičenjima i u međunarodnim sportskim savezima, organizovanje i vođenje nacionalnih sportskih takmičenja i uređenje obavljanja sportskih aktivnosti i delatnosti putem sportskih pravila, dok je članom 100. stav 1. propisano da nadležni nacionalni granski sportski savez utvrđuje sportska pravila u odgovarajućoj grani sporta, a u skladu sa zakonom i sportskim pravilima nadležnog međunarodnog sportskog saveza. Članom 112. stav. 1. tačka 4. Zakona o sportu propisano je šta predstavlja opšti interes u oblasti sporta, odnosno da su to stipendije za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera i novčana pomoć vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama. Članom 116. stav 3. propisano je da predlog godišnjeg programa davanja stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera, nacionalnih priznanja za poseban doprinos razvoju i afirmaciji sporta, dodele nagrada i novčane pomoći vrhunskim sportistima i organizacije kampova za perspektivne sportiste, podnosi nadležni nacionalni granski sportski savez preko koga se ostvaruje opšti interes u određenoj grani sporta. Članom 126. stav 1. istog Zakona propisano je da se vrhunskim sportistima amaterima za sportsko usavršavanje dodeljuje stipendija, a vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama za razvoj sporta u Republici Srbiji može se dodeliti novčana pomoć, a stavom 2. istog člana propisano je da sa vrhunskim sportistom iz stava 1. ovog člana Ministarstvo zaključuje ugovor o odobravanju stipendije, odnosno novčane pomoći, na osnovu koga se sportisti mesečno isplaćuje stipendija, odnosno novčana pomoć. Članom 127. stav 3. propisano je da vrhunski sportista može dobiti stipendiju za sportsko usavršavanje, odnosno novčanu pomoć ukoliko je obuhvaćen predlogom godišnjeg programa nadležnog nacionalnog granskog sportskog saveza iz člana 116. stav 3. ovog zakona i ako ispunjava obaveza prema nacionalnoj sportskoj reprezentaciji. Nadalje, članom 129. stav 3. Zakona o sportu propisano da ministar utvrđuje bliže uslove i kriterijume, način i postupak za odobrenje stipendiranja vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, kao i kriterijume za utvrđivanje visine mesečnog iznosa stipendija i visine novčane pomoći. Članom 139. stav 3. propisano je da se nacionalnom kategorizacijom sportista utvrđuju kriterijumi i merila za rangiranje sportista na osnovu rezultata, uzrasta, pola i nacionalne kategorizacije sportova, i uređuje način dodeljivanja određenog ranga – sportskog statusa (status vrhunskog sportiste, status perspektivnog sportiste, status talentovanog sportiste i dr.). Nacionalna kategorizacija sportista sadrži i kategorizaciju sportista sa invaliditetom. Sportski status može steći lice koje je državljanin Republike Srbije. Članom 183. stav 1. Zakona o sportu propisano je da danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o sportu („Službeni glasnik RS”, br. 24/11 i 99/11 − dr. zakon), stavom 2. istog člana propisano je da do donošenja akata na osnovu ovog zakona, primenjivaće se akti doneti na osnovu zakona iz stava 1. ovog člana, osim ako su u suprotnosti s ovim zakonom, dok je stavom 3. istog člana propisano da danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da se primenjuje odredba člana 61. stav 1. tačka 17) Zakona o zdravstvenom osiguranju („Službeni glasnik RS”, br. 107/05, 109/05 – ispravka, 57/11, 110/12 – US, 119/12, 99/14, 123/14 i 126/14 – US) u delu utvrđivanja zdravstvene sposobnosti maloletnih sportista iz člana 19. stav 6. ovog zakona.
  • Pravilnikom o nacionalnoj kategorizaciji vrhunskih sportista[10] koji je donet na osnovu člana stav 8. Zakona o sportu, članom 4. propisano je da se sportisti u skladu sa ovim pravilnikom kategorišu kao vrhunski sportisti. U okviru kategorije iz stava 1. ovog člana sportisti mogu da steknu odgovarajući sportski status, i to: (1) vrhunski sportista – zaslužni sportista; (2) vrhunski sportista – međunarodni rang; (3) vrhunski sportista – nacionalni rang. Članom 7. stav 1. istog pravilnika propisano je da se sportski status utvrđen ovim pravilnikom može dodeliti sportisti koji ostvari sportski rezultat, koji obuhvata najmanje dve pobede na sportskim takmičenjima, i to: na svetskom prvenstvu, ukoliko u sistemu takmičenja (kvalifikacijama i završnom takmičenju) učestvuje 50 i više nacija sa najmanje tri kontinenta, s tim da u određenoj disciplini – kategoriji učestvuje na završnom takmičenju najmanje šest sportista – posada;- na evropskom prvenstvu, ukoliko u sistemu takmičenja (kvalifikacijama i završnom takmičenju) učestvuje 25 i više nacija, s tim da u određenoj disciplini – kategoriji učestvuje na završnom takmičenju najmanje šest sportista – posada; na Balkanskom prvenstvu, ukoliko na njemu učestvuje pet i više zemalja, s tim da u određenoj sportskoj disciplini – kategoriji učestvuje najmanje osam sportista – posada iz različitih zemalja (ukoliko to drugačije nije regulisano međunarodnim sistemom takmičenja); na nacionalnom prvenstvu, na kojem učestvuje osam i više klubova, s tim da u određenoj disciplini – kategoriji učestvuje najmanje osam sportista – posada iz različitih klubova. Dok je stavom 2. istog člana propisano da rezultat postignut na određenom svetskom prvenstvo izjednačava se sa sportskim rezultatom postignutim na evropskom prvenstvu ukoliko svetsko prvenstvo ispunjava sve uslove utvrđene za evropsko prvenstvo i ako je to izjednačavanje predviđeno sportskim pravilima nadležnog međunarodnog sportskog saveza. Članom 9. stav 1. tačka 67. propisano je da se kriterijumi i merila za rangiranje sportista utvrđuju se za sportske grane iz člana 3. ovog pravilnika na sledeći način: sportsko planinarenje 1) vrhunski sportista – zaslužni sportista: za osvojeno 1. mesto na svetskom ili evropskom prvenstvu; (2) vrhunski sportista- međunarodni rang: za ostvaren plasman od 2. do 8. mesta na svetskom prvenstvu, odnosno za plasman od 2. do 6. mesta na evropskom prvenstvu; za ostvareni plasman od 1. do 3. mesta na svetskom ili evropskom prvenstvu za juniore; (3) vrhunski sportista-nacionalni rang: za osvojeno 1. mesto na nacionalnom prvenstvu;  za osvojeno 1. mesto na Balkanskom prvenstvu; za nastup u nacionalnoj sportskoj reprezentaciji na svetskom ili evropskom prvenstvu, pod uslovom da je ostvaren plasman u prvu trećinu plasiranih učesnika.
  • Pravilnikom o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama[11] propisano je da vrhunski sportista amater može dobiti stipendiju za sportsko usavršavanje ako su ispunjeni sledeći uslovi: 1) da je u tekućoj godini važećom Nacionalnom kategorizacijom sportista kategorisan kao vrhunski sportista; 2) da nema status profesionalnog sportiste u skladu sa Zakonom o sportu; 3) da je član nadležnog nacionalnog granskog sportskog saveza čijim se programima ostvaruje opšti interes u oblasti sporta, odnosno organizacije u oblasti sporta članice tog granskog saveza; 4) da ga nadležni nacionalni granski sportski savez predloži u godišnjem programu za dobijanje stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera u okviru broja stipendija na koji taj granski sportski savez ima pravo u skladu sa ovim pravilnikom; 5) da se u tekućoj godini aktivno bavi sportskim aktivnostima u organizaciji u oblasti sporta u Republici Srbiji; 6) da je u poslednjih pet godina najmanje jednu godinu nastupao za domaću organizaciju u oblasti sporta; 7) da ispunjava obaveze prema nacionalnoj sportskoj reprezentaciji; 8) u pogledu godina života, i to: – da ima od 15 do 26 godina – vrhunski sportista – nacionalni rang, a do 30 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; – da nije navršio 30 godina – vrhunski sportista – međunarodni rang, a do 40 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; – da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista – zaslužni sportista; 9) da u tekućoj godini ima status učenika i da je u prethodnoj školskoj godini ostvario minimalno vrlo dobar uspeh – za sportiste uzrasta od 15 do 19 godina; 10) da mu je utvrđena zdravstvena sposobnost za obavljanje sportskih aktivnosti, u skladu sa Zakonom; 11) da poštuje antidoping pravila propisana Zakonom o sprečavanju dopinga u sportu („Službeni glasnik RS“, broj 101/05).
  • Članom 1. Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama propisano je da se utvrđuju bliži uslovi i kriterijumi za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, kao i kriterijumi za utvrđivanje visine mesečnog iznosa stipendije i visine novčane pomoći. Članom 2. Pravila propisano je da vrhunski sportista amater može dobiti stipendiju za sportsko usavršavanje ako su ispunjeni sledeći uslovi: 1) da je u tekućoj godini važećom Nacionalnom kategorizacijom sportista kategorisan kao vrhunski sportista; 2) da nema status profesionalnog sportiste u skladu sa Zakonom o sportu; 3) da je aktivan član Planinarskog saveza Srbije (u daljem tekstu: PSS) čijim se programima ostvaruje opšti interes u oblasti planinarskog sporta, odnosno Planinarsko – sportske organizacije/Kluba (u daljem tekstu: PSO/Klub) članice PSS; 4) da ga Upravni odbor PSS u godišnjem programu predloži MOS-u za dobijanje stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera u okviru broja stipendija na koji PSS ima pravo u skladu sa ovim pravilima; 5) da se u tekućoj godini aktivno bavi sportskim aktivnostima u PSO/Klubu u Republici Srbiji; 6) da je u proteklih pet godina najmanje jednu godinu nastupao za PSO/Klub; 7) da ispunjava obaveze prema nacionalnoj sportskoj reprezentaciji; 8) da u pogledu godina života, u trenutku usvajanja odluke o pravu na stipendiju Ministarstva omladine i sporta: ima od 15 do 26 godina – vrhunski sportista – nacionalni rang, a do 30 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 30 godina – vrhunski sportista – međunarodni rang, a do 40 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista – zaslužni sportista; 9) za sportiste uzrasta od 15 do 19 godina, da u tekućoj godini ima status učenika i da je u prethodnoj školskoj godini ostvario minimalno vrlo dobar uspeh; 10) da mu je utvrđena zdravstvena sposobnost za obavljanje sportskih aktivnosti, u skladu sa Zakonom. Članom 3. stav 1. propisano je da komisije planinarskih disciplina predlažu pojedinačnu rang listu bodovanu po pravilima, dok je stav 3. Pravila propisano da na jedinstvenoj rang listi prednost kod istog sportskog zvanja sa jednakim brojem bodova ima sportista koji ima manje godina starosti. Članom 4. propisano je da bodovna lista na osnovu koje Komisija za kategorizaciju određuje jedinstvenu listu predloga dodele stipendija sadrži sledeće kriterijume za bodovanje, i to na osnovu sportskog statusa, u prethodne tri godine, pri čemu se:

 

  • zaslužni sportista starosti od 15 do 26 godina starosti, u godini koja se kategoriše boduje sa 120 bodova, u prethodnoj godini sa 60 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 30 bodova; sportista međunarodnog ranga od 15 do 26 godina starosti, u godini koja se kategoriše boduje sa 60 bodova, u prethodnoj godini sa 30 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 15 bodova; sportista nacionalnog ranga u godini koja se kategoriše boduje sa 30 bodova, u prethodnoj godini sa 15 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 7,5 bodova.
  • zaslužni sportista starosti do 30 godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 80 bodova, u prethodnoj godini sa 40 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 20 bodova; sportista međunarodnog ranga starosti do 30 godina u godini koja se kategoriše boduje sa 40 bodova, u prethodnoj godini sa 20 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 10 bodova; sportista nacionalnog ranga starosti do 30 godina u godini koja se kategoriše boduje sa 20 bodova, u prethodnoj godini sa 10 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 5 bodova.
  • zaslužni sportista starosti od 30 i više godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 40 bodova, u prethodnoj godini sa 20 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 10 bodova; sportista međunarodnog ranga starosti od 30 i više godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 20 bodova, u prethodnoj godini sa 10 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 5 bodova; sportista nacionalnog ranga starosti 30 i više godina u godini koja se kategoriše boduje sa 10 bodova, u prethodnoj godini sa 5 bodova, i dve godine pre kategorizacije sa 2,5 boda.

 

Analiza navoda iz pritužbe, izjašnjenja i dokaza sa aspekta antidiskriminacionih propisa

 

  • Imajući u vidu predmet ove pritužbe, potrebno je utvrditi da li je BB propisivanjem i primenom kriterijuma za bodovanje kandidata/kinja za dodelu sportske stipendije, stavio u neopravdano nepovoljniji položaj podnositeljku pritužbe na osnovu ličnog svojstva – starosno doba.

 

  • Pre otpočinjanja analize u ovoj pravnoj stvari Poverenik najpre konstatuje da je među stranama u postupku nesporno da AA ima status zaslužne sportiskinje, u skladu sa kategorizacijom sportista prema Pravilniku o nacionalnoj kategorizaciji vrhunskih sportista, da ima preko 30 godina života, kao i da od strane Saveza nije predložena Ministarstvu omladine i sporta za dobijanje stipendije. Pored toga je među stranama nesporno da je predlog liste sportista/kinja za dobijanje stipendija sačinjen nakon izvršenog bodovanja u skladu sa Pravilima o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima koje je doneo BB.

 

  • Poverenik je, imajući u vidu navedeno, pristupio analizi kriterijuma za način bodovanja kandidata za dodelu stipendija koji su propisani Pravilima o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima, sa aspekta antidiskriminacionih propisa. S tim u vezi prilikom analize ovih kriterijuma, potrebno je prvo analizirati koja je svrha i namena stipendija, odnosno koji cilj se želi postići njenim dodeljivanjem. Poverenik prvo konstatuje da su sredstva za dodelu stipendija sredstva budžeta Republike Srbije. Zakonom o sportu je propisano da je dodeljivanje navedenih stipendija u nadležnosti Ministarstva omladine i sporta, a na predlog nacionalnih granskih sportskih saveza. Zakonom o sportu i podzakonskim aktima donetim na osnovu ovog zakona propisan je cilj koji se dodeljivanjem stipendija želi postići. Pre svega, odredbama člana 112. stav 1. tačka 4. Zakona o sportu kao opšti interes u oblasti sporta, između ostalog je propisano i dodeljivanje stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera i novčana pomoć vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama. Članom 126. stav 1. ovog zakona propisano je da se vrhunskim sportistima amaterima za sportsko usavršavanje dodeljuje stipendija, kao i da nadležni ministar u skladu sa članom stav 3. Zakona o sportu utvrđuje bliže uslove i kriterijume, način i postupak za odobrenje stipendiranja vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, kao i kriterijume za utvrđivanje visine mesečnog iznosa stipendija i visine novčane pomoći. Strateškim dokumentima kao poseban cilj propisano je da se talentima i već rangiranim vrhunskim sportistima omogući nesmetan razvoj i napredak u svim uzrasnim kategorijama i posledično, obezbede uslovi za bolje pozicioniranja Republike Srbije na međunarodnoj sportskoj sceni. S aspekta cilja koji se želi postići može se zaključitio da je cilj dodeljivanja stipendije usavršavanje sportiste, odnosno njegovo dalje sportsko napredovanje. Analiza Pravilnika o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama[12], koji iako je donet u prethodnom periodu i dalje važi, pokazala je da Pravilnik sadrži uslove koji se tiču godina života ali koji su direktno povezani sa kategorizacijom vrhunskih sportista koji aplicira za dobijanje stipendije, a koja se vrši s obzirom na postignuti uspeh sportiste u periodu za koji je izvršena kategorizacija, i to na sledeći način: 1) da ima od 15 do 26 godina – vrhunski sportista – nacionalni rang, a do 30 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; 2)  da nije navršio 30 godina – vrhunski sportista – međunarodni rang, a do 40 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; 3) da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista – zaslužni sportista.

 

  • Međutim, Pravilima BB o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima utvrđeno je da se bodovanje kandidata/kinja vrši po sledećim kriterijumima: 1) da je u tekućoj godini važećom Nacionalnom kategorizacijom sportista kategorisan kao vrhunski sportista; 2) da nema status profesionalnog sportiste u skladu sa Zakonom o sportu; 3) da je aktivan član Planinarskog saveza Srbije (u daljem tekstu: PSS) čijim se programima ostvaruje opšti interes u oblasti planinarskog sporta, odnosno Planinarsko – sportske organizacije/Kluba (u daljem tekstu: PSO/Klub) članice PSS; 4) da ga Upravni odbor Planinarskog saveta Srbije u godišnjem programu predloži Ministarstvu omladine i sporta za dobijanje stipendija za sportsko usavršavanje vrhunskih sportista amatera u okviru broja stipendija na koji PSS ima pravo u skladu sa ovim pravilima; 5) da se u tekućoj godini aktivno bavi sportskim aktivnostima u PSO/Klubu u Republici Srbiji; 6) da je u proteklih pet godina najmanje jednu godinu nastupao za PSO/Klub; 7) da ispunjava obaveze prema nacionalnoj sportskoj reprezentaciji; 8) da u pogledu godina života, u trenutku usvajanja odluke o pravu na stipendiju Ministarstva omladine i sporta: da ima od 15 do 26 godina – vrhunski sportista – nacionalni rang, a do 30 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 30 godina – vrhunski sportista – međunarodni rang, a do 40 godina – sportista u paraolimpijskim sportovima; da nije navršio 45 godina – vrhunski sportista – zaslužni sportista; 9) za sportiste uzrasta od 15 do 19 godina, da u tekućoj godini ima status učenika i da je u prethodnoj školskoj godini ostvario minimalno vrlo dobar uspeh; 10) da mu je utvrđena zdravstvena sposobnost za obavljanje sportskih aktivnosti, u skladu sa Zakonom. Nadalje je utvrđeno da je članom 3. stav 1. propisano da komisije planinarskih disciplina predlažu pojedinačnu rang listu bodovanu po pravilima, dok je stavom 3. Pravila propisano da na jedinstvenoj rang listi prednost kod istog sportskog zvanja sa jednakim brojem bodova ima sportista koji ima manje godina starosti. Članom 4. propisano je da bodovna lista na osnovu koje Komisija za kategorizaciju određuje jedinstvenu listu predloga dodele stipendija sarži sledeće kriterijume za bodovanje, i to na osnovu sportskog statusa, u prethodne tri godine, pri čemu se: zaslužni sportista starosti od 15 do 26 godina starosti, u godini koja se kategoriše boduje sa 120 bodova, u prethodnoj godini sa 60 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 30 bodova; sportista međunarodnog ranga od 15 do 26 godina starosti, u godini koja se kategoriše boduje sa 60 bodova, u prethodnoj godini sa 30 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 15 bodova; sportista nacionalnog ranga u godini koja se kategoriše boduje sa 30 bodova, u prethodnoj godini sa 15 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 7,5 bodova; zaslužni sportista starosti do 30 godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 80 bodova, u prethodnoj godini sa 40 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 20 bodova; sportista međunarodnog ranga starosti do 30 godina u godini koja se kategoriše boduje sa 40 bodova, u prethodnoj godini sa 20 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 10 bodova; sportista nacionalnog ranga starosti do 30 godina u godini koja se kategoriše boduje sa 20 bodova, u prethodnoj godini sa 10 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 5 bodova; zaslužni sportista starosti od 30 i više godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 40 bodova, u prethodnoj godini sa 20 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 10 bodova; sportista međunarodnog ranga starosti od 30 i više godina, u godini koja se kategoriše boduje sa 20 bodova, u prethodnoj godini sa 10 bodova i pre dve godine od godine kategorizacije sa 5 bodova; sportista nacionalnog ranga starosti 30 i više godina u godini koja se kategoriše boduje sa 10 bodova, u prethodnoj godini sa 5 bodova, i dve godine pre kategorizacije sa 2,5 boda.

 

  • Imajući u vidu navedeno, svi kriterijumi osim kriterijuma koji se odnosi na starosno doba i njegov uticaj na bodovanje kandidata/kinja su na identičan način propisani kao u Pravilniku o bližim kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, koje je donelo Ministarstvo omladine i sporta. Osnovna razlika između ova dva akta je u tome što Pravilnik Ministarstva omladine i sporta sadrži uslove koji se tiču godina života ali koji su direktno povezani sa kategorizacijom vrhunskih sportista koji aplicira za dobijanje stipendije, a koja se vrši s obzirom na postignuti uspeh sportiste u periodu za koji je izvršena kategorizacija, dok se Pravilima BB, uspostavlja dodatni kriterijum odlučujući za bodovanje kandidata/kinja, a koji je u isključivoj vezi sa njihovim godinama života.

 

  • Imajući u vidu navedeno potrebno je ispitati da li postavljanje dodatnih kriterijuma koji nisu propisani Zakonom o sportu, kao ni podzakonskim aktima donetim na osnovu ovog zakona, opravdano i dopušteno. Analiza dodatnih kriterijuma koje je propisao Savez ovim pravilima je pokazala da su kandidati koji imaju više od 30 godina bodovani sa daleko manjim brojem bodova u odnosu na mlađe kandidate, pri čemu mlađi sportisti koji ima slabije sportske rezultate u istom statusu ili sportisti nižeg sportskog statusa ovakvim načinom bodovanja mogu ostvariti veći broj bodova i zauzeti više mesto na konačnoj rang listi. Analizom predloga liste za dodeljivanje stipendija može se zaključiti da AA kao zaslužni sportista/kinja, odnosno sportistkinja najvećeg ranga, je ovakvim načinom bodovanja ostvarila manji broj bodova od kandidata/kinje koji su kategorisani u nižem sportskom statusu (Nacionalni rang i međunarodni rang), kao i sportista/kinja sa niže ostvarenim rezultatim.

 

  • Naime, primena BB dovodi do toga da će sportisti/kinje koji su stariji od 30 godina, a koji imaju isti sportski status, imati čak tri puta manje bodova od mlađeg kandidata starosti od 15-26 godina, odnosno 2 puta manje bodova od kandidata/kinje koja ima više do 30 godina, odnosno bez obzira na ostvareni sportski status, imaće uvek manji broj bodova bez obzira na uspešnost sportiste. Naime, to praktično znači da se ovakvim načinom bodovanja upravo starosno doba sportiste/kinje uzima kao jedini odlučujući kriterijum prilikom predlaganja kandidata/kinja za ostvarivanja stipendije. Takođe, sagledavanjem ovih kriterijuma i načina bodovanja može se zaključiti da oni ne predstavljaju način favorizovanja mladih sportista ili posebnu meru za ovu kategoriju sportista/kinja, već imaju za cilj destimulaciju starijih sportista, što nije ni u interesu razvoja sporta, niti daljeg usavršavanja sportista/kinja u cilju ostvarivanja najboljih sportskih rezultata i promovisanja planinarskog sporta.

 

  • Nadalje, Poverenik je cenio i navode iz izjašnjenja da se pomenutim pravilnikom za kategorisane sportiste istog sportskog ranga i statusa prednost, daje mlađim sportistima, a razlog za to je opredeljenje BB da sistemski utiče na poboljšanje uslova mladih, a vrhunskih sportista, a koji cilj je izveden iz Strategije razvoja sporta u Republici Srbiji, a u skladu je sa Strategijom razvoja planinarskog sporta koji je usvojio BB. S tim u vezi Poverenik ističe da je Pravilima saveza već propisano da se u situaciji kada dva kandidata imaju isti broj bodova prednost daje mlađem kanididatu, i da se na taj način podstiče razvoj mladih i talentovanih sportista. Pored toga, Poverenik ukazuje da je Zakonom o sportu propisano da ministar donosi posebne kriterijume za dodelu stipendije kojima su propisane starosne granice, za kandidate/kinje, za ostavarivanje prava na stipendiju. Naime, Zakonom o sportu, kao i Pravilnikom Ministarstva omladine i sporta propisano pod kojim uslovima će kandidat/kinja ostvariti pravo na stipendiju, odnosno da će ispunjavanjem kriterijuma kanidat/kinja biti predložena od strane nacionalnog granskog saveza za dodeljivanje stipendije, koju dodeljuje Ministarstvo omladine i sporta i koje zaključuje poseban ugovor sa izabrnim kandidatiom/injom. Nacionalni granski savez vrši prvu selekciju sportista/kinja koji potencijalno mogu da ostvare pravo na stipendiju koje dodeljuje nadležno ministarstvo, te uvođenjem ovog dodatnog kriterijuma, prema kojem se vrši bodovanje praktično se onemogućava sportista preko 30 godina da bude predložen, a samim tim i da dobije stipendiju od strane Ministarstva omladine i sporta. Ukoliko nacionalni granski savez već propisuje dodatne kriterijume, kojima bi izvršio selekciju sportista/kinja koji će dobijanjem stipendije unaprediti svoje sportske sposobnosti i rezultate, pa samim tim i promovisati određenu granu sporta, ti kriterijumi moraju biti zasnovani na objektivnim merilima. Oni ne smeju ograničavati ili sužavati obim prava koji se priznaje svakom sportisti/kinji, a koja proizilaze iz Zakona i drugih propisa, već ih može dodatno razjasniti ili unaprediti način primene već postojećih kriterijuma. U skladu sa ciljem i svrhom dodeljivanja stipendija propisana merila na osnovu kojih se vrši selekcija pre svega bi trebala da se odnose na sportske rezultate, rang pojedinog sportiste/kinje, zalaganja u sportu i lični doprinos koji daje promovisanju određene grane sporta u zemlji i inostranstvu, kao i da primena tih merila bude transparentna i objektivno proverljiva u svakom konkretnom slučaju i to na taj način što će prilikom selekcije kandidata za dodelu stipendije biti obrazložena primena svakog propisanog kriterijuma, kao i način bodovanja.

 

  • Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je prilikom analize spornih pravila imao u vidu i pravila koja donose drugi nacionalni granski sportski savezi. Analizom ovih pravila nije utvrđeno da je neki savez doneo pravila kojim je predviđen dodatni kriterijum, odlučujući za formiranje predloga liste, a koji je uslovljen godinama kandidata/kinja na način da stariji kandidati/kinje ostvaruju manji broj bodova. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti cenio je i navode iz izjašnjenja da je podnositeljka pritužbe u ranijim godinama ostvarivala pravo na stipendije, odnosno da je bila predlagana od strane BB za dobijanje stipendije. S obzirom na sve navedeno može se konstatovati da BB nije pružio dokaze na osnovu kojih se može zaključiti da je prilikom određivanja kriterijuma za bodovanje kandidata/kinja nije stavio u nepovoljniji položaj sportiste/kinje koji su stariji od 30 godina, niti da je propisivanje ovih kriterijuma bilo opravdano i nužno.

 

 

  1. MIŠLjENjE

Postupajući po pritužbi AA protiv BB ,zbog diskriminacije na osnovu starosnog doba, utvrđeno je da je BB propisivanjem kriterijuma za bodovanje kandidata/kinja koji se odnose na godine života kandidata Pravilima o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa posebnim zaslugama, povredio odredbe člana 8. u vezi sa članom 23. Zakona o zabrani diskriminacije.

 

  1. PREPORUKA

Poverenik za zaštitu ravnopravnosti preporučuje BB da uskladi Pravila o bližim uslovima i kriterijumima za stipendiranje vrhunskih sportista amatera za sportsko usavršavanje i za dodelu novčane pomoći vrhunskim sportistima sa antidiskriminacionim propisima.

 

Potrebno je da BB obavesti Poverenika za zaštitu ravnopravnosti o planiranim merama u cilju sprovođenja ove preporuke, u roku od 30 dana od dana prijema mišljenja sa preporukom.

Protiv ovog mišljenja nije dopuštena žalba niti bilo koje drugo pravno sredstvo, jer se njime ne odlučuje o pravima i obavezama pravnih subjekata.

[1] „Službni glasnik RS“, broj 22/09

[2] „Službeni glasnik RS“, broj 123/12.

[3] „Službeni glasnik RS“, broj 10/16

[4] „Službeni glasnik RS“, broj 124/12

[5] Službeni glasnik 24/11 i 99/11-dr.zakona

[6] „Službeni glasnik RS“, broj 22/09

[7] Ustav Republike Srbije („Službeni glasnik RS“, broj 98/06)

[8] Strategija razvoja sporta za period od 2014-2018. godine („Službeni glasnik RS“, broj 1/15)

[9] „Službeni glasnik RS“, broj 10/16

[10] „Službeni glasnik RS“, broj 123/12

[11] „Službeni glasnik RS“, broj 124/12

[12] „Službeni glasnik RS“, broj 124/12

 

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI

Brankica Janković

 


microsoft-word-icon132-19 Utvrđena diskriminacija na osnovu starosnog doba u oblasti sporta Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top