796-19 pritužba organizacije AA protiv Pokrajinskog sekretarijata zbog diskriminacije na osnovu seksualne orijentacije

br. 07-00-337/2019-02 datum: 17. 9. 2019.

 

 

MIŠLjENjE

Mišljenje je doneto u postupku povodom pritužbe A. A. protiv Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama, zbog diskriminacije na osnovu seksualne orijentacije i prebivališta. U pritužbi je između ostalog navedeno da je ocenjivanju projekta A. A. pristupljeno sa predrasudama jer je u pitanju projekat namenjen LGBT populaciji i zato što je podnosilac projekta iz Beograda, da nije podržan ni jedan projekat koji je za ciljnu grupu imao LGBT populaciju, kao i da je podržan samo jedan projekat koji je podnet od pravnog lica registrovanog van teritorije Vojvodine. U izjašnjenju i dopuni izjašnjenja navedeno je da su svi projekti ocenjivani na isti način, bez obzira ko je njihov predlagač i gde mu je sedište, a za podršku su predloženi samo oni projekti koji su u celosti ispunjavali oba kriterijuma predviđena Pravilnikom o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti informisanja i to u svim elementima koji se na osnovu tih kriterijuma posebno ocenjuju. Dalje je navedeno da projekat A. A. nije u potpunosti zadovoljio prvi kriterijum predviđen pravilnikom i to u elementima koji se posebno ocenjuju: zastupljenost inovativnog elementa u projektu i novinarsko istraživačkog pristupa, usklađenost planiranih aktivnosti sa ciljem, očekivanim rezultatima i potrebama ciljnih grupa i merljivost indikatora koji omogućavaju praćenje realizacije projekta. Takođe je navedeno da je utvrđeno da se jedina aktivnost projekta A. A. zasniva na objavljivanju 30 intervjua u šest brojeva časopisa, što predstavlja klasičan novinarski metod, da je jedan od ciljeva projekta smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini, a kao primarna ciljna grupa projekta su predviđeni LGBT organizacije, LGBT populacija i kulturni centri, kafić i mesta gde se distribuira Optimist magazin, a ne deo populacije na čije stavove, svest i ponašanje je potrebno delovati, odnosno koji socijalnu distancu prema LGBT populaciji potencijalno uspostavljaju. U toku postupka je utvrđeno da je Pokrajinski sekretarijat izneo argumente koji, na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja, dokazuju da je stručna komisija cenila ispunjenje kriterijuma propisane pravilnikom. Poverenik nije ulazio u ocenu odluke konkursne komisije da li projekat A. A. ispunjava kriterijume propisane Pravilnikom o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, jer to nije u nadležnosti Poverenika već drugih organa koji vrše nadzor nad primenom ovih propisa. S tim u vezi u toku postupka je utvrđeno da odluka Pokrajinskog sekretarijata da ne podrži projekat A. A. zasnovana na oceni ispunjenosti propisanih kriterijuma i da nije u uzročno-posledičnoj vezi sa bilo kojim ličnim svojstvom podnosioca pritužbe. Zbog svega navedenog, Poverenik za zaštitu ravnopravnosti dao je mišljenje da Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine nije prekršio odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.

 

  1. TOK POSTUPKA
    • Povereniku za zaštitu ravnopravnosti se obratilo udruženje A. A. pritužbom protiv Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine, zbog diskriminacije na osnovu seksualne orijentacije i prebivališta.
    • U pritužbi je, između ostalog, navedeno:
  • da je Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine raspisao 19. marta 2019. godine Konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini;
  • da su ciljevi konkursa: proizvodnja TV programa koji doprinosi očuvanju srpskog kulturnog i nacionalnog identiteta i jezika, podstiče i doprinosi razvoju srpske kulture i afirmaciji opšteg kulturnog nasleđa; proizvodnja medijskih sadržaja u drugim medijima koja doprinosi očuvanju srpskog kulturnog i nacionalnog identiteta i jezika i razvoju srpske kulture; proizvodnja medijskih sadržaja koji doprinose očuvanju i afirmaciji kulturnog, nacionalnog i jezičkog identiteta nacionalnih manjina – nacionalnih zajednica; afirmacija multikulturalnosti i interkulturalnosti; podrška pronatalitetnoj politici; podsticanje i razvoj dijaloga, boljeg upoznavanja i razumevanja različitih grupa; unapređenje socijalne zaštite; unapređenje rodne ravnopravnosti; unapređenje društvene brige o deci i mladima; razvoj nauke, sporta i fizičke kulture; unapređenje položaja i ravnopravnosti i sprečavanje diskriminacije manjinskih i socijalno, ekonomskih ili na bilo koji drugi način ugroženih društvenih grupa; zaštita životne sredine i zdravlja ljudi; borba protiv korupcije; borba protiv siromaštva; borba protiv govora mržnje; razvoj medijskog pluralizma i unapređenje medijskog i novinarskog profesionalizma; unapređenje medijske pismenosti;
  • da su programski prioriteti: očuvanje srpskog kulturnog identiteta i jezika, razvoj srpske kulture i afirmacija opšteg kulturnog nasleđa; očuvanje i afirmacija kulturnog, nacionalnog i jezičkog identiteta nacionalnih manjina – nacionalnih zajednica; podsticanje i razvoj dijaloga, boljeg upoznavanja i razumevanja između različitih zajednica; afirmacija multikulturalnosti i interkulturalnosti; podrška pronatalitetnoj politici; unapređenje rodne ravnopravnosti; unapređenje društvene brige o deci i mladima; prevencija nasilja u porodici i vršnjačkog nasilja; unapređenje položaja i ravnopravnosti i sprečavanje diskriminacije manjinskih i socijalno, ekonomskih ili na bilo koji drugi način ugroženih društvenih grupa; zaštita životne sredine i zdravlja ljudi;
  • da je projekat A. A. „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ u iznosu od 450 hiljada dinara odbijen uz obrazloženje: „Projekat „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ u skladu je sa namenom sredstava iz Javnog konkursa, ali nije u potpunosti u skladu sa prvim kriterijumom iz člana 18. stav 1. Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja: mera u kojoj je projektna aktivnost podobna da ostvari javni interes u oblasti javnog informisanja. Projekat, naime nije usklađen sa članom 18. stav. tačka 1. alineja 5. i tačka 2. alineja 1. i 3. Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja“;
  • da po mišljenju komisije, iako nikada do sad nije sproveden medijski projekat koji bi bio fokusiran na LGBT populaciju u Vojvodini, predloženi projekat nije bio dovoljno inovativan;
  • da su predložene aktivnosti objavljivanje šest brojeva Optimist magazina koji bi donosio intervjue sa ličnostima iz LGBT aktivizma, političkog i društvenog života, kulture i umetnosti na LGBT teme sa posebnim fokusom na Vojvodinu i važne datume za LGBT populaciju kao što su Međunarodni dan borbe protiv homofobije, Sećanja na žrtve transfobije, Dan ljudskih prava, Dan ponosa, Međunarodni dan borbe protiv HIV/AIDS… sve u cilju osnaživanja LGBT zajednice u Vojvodini, boljeg informisanja LGBT populacije i smanjenje homofobije u društvu;
  • da bi predloženi projekat bio jako jednostavan za praćenje jer su u pitanju šest brojeva Optimist magazina koji izlaze svakog drugog meseca i svaki broj je dostupan na internet adresi tako da se u svakom momentu može proveriti da li se projekat realizuje po planu, ali je komisija smatrala da nema merljivih indikatora koji omogućavaju praćenje realizacije projekta;
  • da su članovi komisije pristupili ocenjivanju projekta A. A. sa predrasudama jer je u pitanju projekat namenjen LGBT populaciji;
  • da je projekat A. A. diskriminisan jer je podnet od organizacije koja je iz Beograda, odnosno nije na teritoriji Vojvodine. Od prijavljenih 20 projekata aplikanata koji nisu sa teritorije Vojvodine, podržan je samo jedan;
  • komisija nije podržala ni jedan projekat koji je za ciljnu grupu imao LGBT populaciju i podržala je samo jedan projekat koji je podnet od pravnog lica registrovanog van teritorije Vojvodine.
    • U prilogu pritužbe dostavljeni su: 1) obrazac prijave A. A. za projektno sufinansiranje iz oblasti javnog informisanja; 2) tekst konkursa; 3) Pravilnik o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja; 4) rešenje o raspodeli sredstava za Konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini.
    • Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sproveo je postupak u cilju utvrđivanja pravno relevantnih činjenica i okolnosti, a u skladu sa članom 35. stav 4. i članom 37. stav 2. Zakona o zabrani diskriminacije[1], pa je u toku postupka pribavljeno izjašnjenje i dopuna izjašnjenja Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodina.
    • U izjašnjenju i dopuni izjašnjenja Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodina, između ostalog, navedeno je:

– da se prilikom procene projekata koji su stigli na Konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini stručna komisija, koja je radila potpuno samostalno, rukovodila jedino i isključivo stepenom u kojem su ti projekti ispunjavali dva kriterijuma za ocenu projekata predviđena u članu 18.  stav 1. Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja: 1. mera u kojoj je predložena projektna aktivnost podobna da ostvari javni interes u oblasti javnog informisanja, 2. mera pružanja veće garancije privrženosti profesionalnim i medijskim standardima;

– da je Stručna komisija, u skladu sa članom 18. Pravilnika, na osnovu oba navedena kriterijuma – za svaki projekat pojedinačno – posebno ocenjivala svaki od elemenata predviđen u stavu 2. tačke 1, 2, 3. i 4. i stavu 3. tačke 1. i 2. i za podršku predložila samo one projekte koji su, u svim elementima, u celosti zadovoljili ta dva kriterijuma;

– prema jednoglasnoj oceni stručne komisije, projekat A. A. „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ nije u celosti zadovoljavao prvi kriterijum predviđen Pravilnikom i to u sledećim elementima koji se posebno ocenjuju: zastupljenost inovativnog elementa u projektu i novinarsko istraživačkog pristupa (član 18. stav 2. tačka 2. alineja 5.), usklađenost planiranih aktivnosti sa ciljem, očekivanim rezultatima i potrebama ciljnih grupa (član 18. stav 2. tačka 2. alineja 1.) i merljivost indikatora koji omogućavaju praćenje realizacije projekta (član 18. stav 2. tačka 2. alineja 3.);

– da je Stručna komisija zauzela stav da ovaj projekat u celosti ne zadovoljava prvi kriterijum predviđen Pravilnikom o oceni projekata i to je bio jedini razlog da pokrajinskom sekretaru predloži da se projekat ne podrži;

– kada je reč o „nedovoljnoj zastupljenosti inovativnog elementa u projektu i novinarskog istraživačkog pristupa, u projektu „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ je predviđeno da će, kao jedina i isključiva novinarska forma njegove realizacije, biti objavljen određeni broj intervjua u magazinu Optimist. Primena samo jedne, klasične novinarske forme kakav je intervju, ni po oceni Stručne komisije, ni po mišljenju pokrajinskog sekretarijata, nije dovoljan da bi ovaj ili bilo koji drugi projekat dobio pozitivnu ocenu za „zastupljenost inovativnog elementa i novinarskog istraživačkog pristupa“ kao jedan od važnih elemenata za ocenjivanje njegovog kvaliteta;

– kada je reč o nedovoljnoj „usklađenosti planiranih aktivnosti sa ciljem, očekivanim rezultatima i potrebama ciljnih grupa“ kao razlogu da se ovaj projekat ne podrži, u projektu su kao primarne ciljne grupe navedeni „LGBT populacija, LGBT organizacije i kulturni centri, kafići, klubovi i organizacije gde se Optimist distribuira“, što je „suštinski suprotno i nazivu projekta, i njegovom cilju, i potrebama ciljnih grupa“. Naime, ukoliko je cilj projekta smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini, onda primarne ciljne grupe prujekta treba da budu oni na čije svesti, ponašanja i stav se želi, i treba, pozitivno da se utiče, odnosno oni koji tu distancu potencijalno uspostavljaju, a ne oni prema kojima se ta distanca uspostavlja, kako je naznačeno u projektu;

– kada je reč o „merljivosti indikatora koji omogućavaju praćenje realizacije projekta“, stav je da za potpuno ispunjenje tog elementa za ocenu kvaliteta projekta, posebno u kontekstu pogrešno definisanih primarnih ciljnih grupa, nije, a samo se to navodi u projektu, dovoljno „preko 4000 čitanja magazina na internetu“ niti „distribucija celog tiraža“, kao ni hipotetički „izveštaji o posećenosti LGBT događaja koji ukazuju na povećanje u odnosu na prošlu godinu“, odnosno „smanjenje socijalne distance u narednom istraživanju javnog mnjenja“, bez navođenja izvora tog istraživanja, odnosno reference koje bi garantovale njegovu relevantnost;

– na identičan način Stručna komisija je ocenjivala i sve druge projekte, bez obzira ko je njihov predlagač i gde mu je sedište, a za podršku su predloženi samo oni projekti koji su, u celosti, ispunjavali oba kriterijuma predviđena Pravilnikom i to u svim elementima koji se na osnovu tih kriterijuma posebno ocenjuju;

– da ni u slučaju projekta A. A, ni u slučaju bilo kog drugog projekta koji nije dobio podršku, nema diskriminacije ni na osnovu seksualne orijentacije ni na na osnovu mesta gde su podnosioci projekta registrovani.

 

  1. ČINjENIČNO STANjE

 

  • Uvidom u Konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini (u daljem tekstu: Konkurs) Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodina broj 137-401-26/2019-07 od 19. marta 2019. godine, utvrđeno je da je konkurs raspisan radi ostvarivanja javnog interesa građana AP Vojvodine u oblasti javnog informisanja, odnosno proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja, koji doprinose istinitom, nepristrasnom, pravovremenom i potpunom informisanju svih građana AP Vojvodine, kako pripadnika srpskog naroda, tako i pripadnika nacionalnih manjina – nacionalnih zajednica. Dalje je utvrđeno da su ciljevi konkursa: proizvodnja TV programa koji doprinosi očuvanju srpskog kulturnog i nacionalnog identiteta i jezika, podstiče i doprinosi razvoju srpske kulture i afirmaciji opšteg kulturnog nasleđa; proizvodnja medijskih sadržaja u drugim medijima koja doprinosi očuvanju srpskog kulturnog i nacionalnog identiteta i jezika i razvoju srpske kulture; proizvodnja medijskih sadržaja koji doprinose očuvanju i afirmaciji kulturnog, nacionalnog i jezičkog identiteta nacionalnih manjina – nacionalnih zajednica; afirmacija multikulturalnosti i interkulturalnosti; podrška pronatalitetnoj politici; podsticanje i razvoj dijaloga, boljeg upoznavanja i razumevanja različitih grupa; unapređenje socijalne zaštite; unapređenje rodne ravnopravnosti; unapređenje društvene brige o deci i mladima; razvoj nauke, sporta i fizičke kulture; unapređenje položaja i ravnopravnosti i sprečavanje diskriminacije manjinskih i socijalno, ekonomskih ili na bilo koji drugi način ugroženih društvenih grupa; zaštita životne sredine i zdravlja ljudi; borba protiv korupcije; borba protiv siromaštva; borba protiv govora mržnje; razvoj medijskog pluralizma i unapređenje medijskog i novinarskog profesionalizma; unapređenje medijske pismenosti.
  • Konkursom su propisani programski prioriteti: očuvanje srpskog kulturnog identiteta i jezika, razvoj srpske kulture i afirmacija opšteg kulturnog nasleđa; očuvanje i afirmacija kulturnog, nacionalnog i jezičkog identiteta nacionalnih manjina – nacionalnih zajednica; podsticanje i razvoj dijaloga, boljeg upoznavanja i razumevanja između različitih zajednica; afirmacija multikulturalnosti i interkulturalnosti; podrška pronatalitetnoj politici; unapređenje rodne ravnopravnosti; unapređenje društvene brige o deci i mladima; prevencija nasilja u porodici i vršnjačkog nasilja; unapređenje položaja i ravnopravnosti i sprečavanje diskriminacije manjinskih i socijalno, ekonomskih ili na bilo koji drugi način ugroženih društvenih grupa; zaštita životne sredine i zdravlja ljudi. Propisano je i da će projekti koji se bave navedenim temama imati prednost prilikom ocenjivanja, ali učesnici Konkursa mogu da predlože i druge teme kojima se unapređuje javni interes u oblasti javnog informisanja.
  • Konkursom su propisani kriterijumi za ocenu projekata, i to: I Mera u kojoj je predložena projektna aktivnost podobna da ostvari javni interes u oblasti javnog informisanja: 1) značaj projekta sa stanovišta: ostvarivanja javnog interesa u oblasti javnog informisanja; ostvarivanje namene konkurs; usklađenosti projekta sa realnim problemima, potrebama i prioritetima ciljnih grupa; identifikovanih i jasno definisanih potreba ciljnih grupa i zastupljenosti inovativnog elementa u projektu i novinarsko istraživačkog pristupa; 2) uticaj i izvodljivost sa stanovišta: usklađenosti planiranih aktivnosti sa ciljevima, očekivanim rezultatima i potrebama ciljnih grupa; stepena uticaja projekta na kvalitet informisanja ciljne grupe; merljivosti indikatora koji omogućavaju prećenje realizacije projekta; razrađenosti i izvodljivosti plana realizacije projekta i stepena razvojne i finansijske održivosti projekta (pozitivni efekti projekta nastavljaju se nakon što se okonča podrška); 3) kapaciteti sa stanovišta: stepena organizacionih i upravljačkih sposobnosti predlagača projekta; neophodnih resursa za realizaciju projekta i stručnih i profesionalnih referenci predlagača projekta koje odgovaraju predloženim ciljevima i aktivnostima projekta i 4) budžet i opravdanost troškova sa stanovišta: preciznosti i razrađenosti budžeta projekta, koji pokazuje usklađenost predviđenog troška sa projektnim aktivnostima i ekonomske opravdanosti predloga budžeta u odnosu na cilj i projektne aktivnosti. II Mera pružanja veće garancije privrženosti profesionalnim i etičkim medijskim standardima, a posebno se ocenjuje: da li su učesniku konkursa izrečene mere od strane državnih organa,  regulatornih tela ili tela samoregulacije u poslednjih godinu dana, zbog kršenja profesionalnih i etičkih standarda (podatke pribavlja stručna služba od Regulatornog tela za elektronske medije, za elektronske medije, a od Saveta za štampu, za štampane i onlajn medije); dokaz o tome da su nakon izricanja kazni ili mera preduzete aktivnosti koje garantuju da se sličan slučaj neće ponoviti.
  • Uvidom u Rešenje o raspodeli sredstava za Konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini (u daljem tekstu: Rešenje) Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama broj 137-451-26/2019-07 od 30. maja 2019. godine, utvrđeno je da je podržano ukupno 136 projekata, kao i da nije podržano ukupno 116 projekata. U obrazloženju projekata koji nisu podržani, pod rednim brojem 95, navedeno je A. A, …., izdavač medija OPTIMIST: VODIČ KROZ GEJ SRBIJU. Projekat „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ u skladu je sa namenom sredstava iz Javnog konkursa, ali nije u potpunosti u skladu sa prvim kriterijumom iz člana 18. stav 1. Pravilnika o sufinansiranju projekta za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja („Službeni glasnik RS, br. 16/16 i 8/17): „mera u kojoj je projektna aktivnost podobna da ostvari javni interes u oblasti javnog informisanja“. Projekat, naime, nije usklađen sa članom 18. stav 2. tačka 1. alineja 5. i tačka 2. alineja 1. i 3. Pravilnika o sufinansiranju projekta za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja.
  • Uvidom u Prijavu za projektno sufinansiranju iz oblasti javnog informisanja A. A, utvrđeno je da je naziv projekta „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“, da je u odeljku 3.1. opis projekta navedeno sledeće: za godinu dana trajanja projekta biće objavljeno 30 intervjua sa ličnostima iz LGBT aktivizma, političkog i društvenog života, kulture i umetnosti na LGBT teme u šest brojeva Optimist magazina sa ciljem poboljšanja informisanja LGBT populacije u Vojvodini i smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji. Dalje je navedeno da su ciljne grupe projekta pripadnici LGBT populacije i mladi koji žive u AP Vojvodini gde je Optimist magazin dostupan kao internet izdanje i Novom Sadu, Subotici, Zrenjaninu, Sremskoj Mitrovici i Kikindi gde se Optimist magazin besplatno distribuira u štampanom izdanju. U delu 3. 6. cilj projekta navedeno je sledeće: cilj projekta je osnaživanje LGBT zajednice u Vojvodini, bolja informisanost LGBT populacije i smanjenje homofobije u društvu i veća prihvaćenost LGBT populacije, što se ogleda kroz povećanje broja korisnika usluga LGBT organizacija i povećanju broja učesnika na LGBT manifestacijama, povećanje broja saradnika i volontera na LGBT projektima, povećanje broja posetilaca na LGBT sajtovima, smanjenje homofobičnog i transfobičnog nasilja i povećanje podrške za LGBT prava u društvu. Takođe je utvrđeno da u odeljku prijave broj 3.7 primarne ciljne grupe su navedene LGBT populacija, LGBT organizacije i kulturni centri, kafići, klubovi i organizacije gde se Optimist distribuira. U odeljku prijave 3.11 kao rezultati definisani kao konkretni ishodi projekta, navedeno je: poboljšana informisanost LGBT populacije, povećan broj korisnika usluga LGBT organizacija i učesnika na LGBT događajima i smanjenje homofobije u društvu, dok su kao indikatori rezultata navedeni: preko 4000 čitanja magazina na internetu, distribuiran ceo tiraž, izveštaji o posećenosti LGBT događaja koji ukazuju na povećanje u odnosu na prošlu godinu i smanjenje socijalne distance u narednom istraživanju javnog mnjenja.

 

  1. MOTIVI I RAZLOZI ZA DONOŠENjE MIŠLjENjA

 

3.1. Poverenica za zaštitu ravnopravnosti, prilikom odlučivanja u ovom predmetu, imala je u vidu navode iz pritužbe i izjašnjenja, priloge, kao i antidiskriminacione i druge domaće i međunarodne propise.

 

Pravni okvir

3.2. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je ustanovljen Zakonom o zabrani diskriminacije[2] kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih zakonom. Odredbama člana 33. Zakona o zabrani diskriminacije propisana je nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti. Jedna od osnovnih nadležnosti Poverenika jeste da prima i razmatra pritužbe zbog diskriminacije, daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima diskriminacije i izriče zakonom utvrđene mere. Pored toga, Poverenik je ovlašćen da predlaže postupak mirenja, kao i da pokreće sudske postupke za zaštitu od diskriminacije i podnosi prekršajne prijave zbog akata diskriminacije propisanih antidiskriminacionim propisima. Poverenik je, takođe, ovlašćen da upozorava javnost na najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije i da organima javne vlasti preporučuje mere za ostvarivanje ravnopravnosti.

3.3. Ustav Republike Srbije[3] zabranjuje svaku diskriminaciju, neposrednu ili posrednu, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političnog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta.

3.4. Ustavna zabrana diskriminacije bliže je razrađena Zakonom o zabrani diskriminacije, tako što je diskriminacija definisana kao svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu i članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima.[4]

3.5. Odredbom člana 15. stav 1. tačka 6. Zakona o javnom informisanju i medijima[5], propisano je da je javni interes u oblasti javnog informisanja informisanje osoba sa invaliditetom i drugih manjinskih grupa, dok je stavom 2. istog člana propisano da se Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave stara o ostvarivanju javnog interesa podstičući raznovrsnost medijskih sadržaja, slobodu izražavanja ideja i mišljenja, slobodan razvoj nezavisnih i profesionalnih medija, što doprinosi zadovoljavanju potreba građana za informacijama i sadržajima iz svih oblasti života, bez diskriminacije. Odredbom člana 16. stav 1. tačka 4. ovog zakona propisano je da Republika Srbija ostvaruje javni interes u oblasti javnog informisanja isključivo  sufinansiranjem projekata u oblasti javnog informisanja radi ostvarivanja javnog interesa, dok je odredbom člana 17. stav 1. propisano da Republika Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave obezbeđuje iz budžeta deo sredstava za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja i raspoređuje ih na osnovu sprovedenih javnih konkursa (u daljem tekstu: konkurs) i pojedinačnim davanjima, na osnovu principa o dodeli državne pomoći i zaštiti konkurencije, bez diskriminacije. Nadalje članom 23. ovog zakona propisani su kriterijumi za ocenu prijava na konkurs, i to na taj način što se prijave na konkurs ocenjuju prema meri u kojoj su predložene projektne aktivnosti podesne da ostvare opšti interes u oblasti javnog informisanja, u skladu sa članom 15. ovog zakona i prema meri u kojoj, na osnovu podnete dokumentacije, učesnik na konkursu pruža veću garanciju privrženosti profesionalnim i etičkim medijskim standardima, dok je stavom 2. istog člana propisano da se bliži kriterijumi za svaki raspisani konkurs objavljuju u javnom pozivu za učešće na konkursu.

3.6. Članom 18. Pravilnika o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja[6], koji je donet na osnovu Zakona o javnom informisanju i medijima, propisani su kriterijumi na osnovu kojih će se ocenjivati projekti. Ovi kriterijumi su: 1) mera u kojoj je predložena projektna aktivnost podobna da ostvari javni interes u oblasti javnog informisanja; 2) mera pružanja veće garancije privrženosti profesionalnim i etičkim medijskim standardima. U stavu 2. ovog člana propisano je da se na osnovu kriterijuma iz stava 1. tačka 1. ovog člana, posebno ocenjuje: 1. Značaj projekta sa stanovišta: ostvarivanja javnog interesa u oblasti javnog informisanja; ostvarivanje namene konkursa; usklađenosti projekta sa realnim problemima, potrebama i prioritetima ciljnih grupa; identifikovanih i jasno definisanih potreba ciljnih grupa; zastupljenosti inovativnog elementa u projektu i novinarsko istraživačkog pristupa. 2. Uticaj i izvodljivost sa stanovišta: usklađenosti planiranih aktivnosti sa ciljevima, očekivanim rezultatima i potrebama ciljnih grupa; stepena uticaja projekta na kvalitet informisanja ciljne grupe; merljivosti indikatora koji omogućavaju praćenje realizacije projekta; razrađenosti i izvodljivosti plana realizacije projekta; stepena razvojne i finansijske održivost projekta (pozitivni efekti projekta nastavljaju se nakon što se okonča podrška). 3. Kapaciteti sa stanovišta: stepena organizacionih i upravljačkih sposobnosti predlagača projekta; neophodnih resursa za realizaciju projekta; stručnih i profesionalnih referenci predlagača projekta, koje odgovaraju predloženim ciljevima i aktivnostima projekta. 4. Budžet i opravdanost troškova sa stanovišta: preciznosti i razrađenost budžeta projekta, koji pokazuje usklađenost predviđenog troška sa projektnim aktivnostima; ekonomske opravdanosti predloga budžeta u odnosu na cilj i projektne aktivnosti. Istim članom propisano je i da na osnovu kriterijuma iz stava 1. tačka 2. ovog člana posebno se ocenjuje: 1) da li su učesniku konkursa izrečene mere od strane državnih organa, regulatornih tela ili tela samoregulacije u poslednjih godinu dana, zbog kršenja profesionalnih i etičkih standarda (podatke pribavlja stručna služba od Regulatornog tela za elektronske medije, za elektronske medije, a od Saveta za štampu, za štampane i onlajn medije); 2) dokaz o tome da su nakon izricanja kazni ili mera preduzete aktivnosti koje garantuju da se sličan slučaj neće ponoviti. Stavom 3. istog člana propisano je da za svaki raspisani konkurs, u okviru javnog poziva, organ koji raspisuje konkurs, može utvrditi i bliže kriterijume za ocenjivanje projekta (kao što je određivanje prioritetnih tema i sl.).

 

Analiza navoda pritužbe, izjašnjenja i dostavljenih priloga sa aspekta antidiskriminacionih propisa

 

3.7. Imajući u vidu sadržinu pritužbe, kao i nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti, zadatak Poverenika bio je da ispita da li je Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine, odlukom da ne podrži projekat A. A. „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ na Konkursu za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini, diskriminisao A. A. na osnovu seksualne orijentacije ciljne grupe na koju se projekat odnosi, kao i na osnovu sedišta udruženja A. A.

3.8. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti analizirao je navode izjašnjenja da projekat A. A. „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ nije podržan jer nije u celosti zadovoljavao prvi kriterijum predviđen Pravilnikom i to u elementima koji se posebno ocenjuju: zastupljenost inovativnog elementa u projektu i novinarsko istraživačkog pristupa (član 18. stav 2. tačka 2. alineja 5.), usklađenost planiranih aktivnosti sa ciljem, očekivanim rezultatima i potrebama ciljnih grupa (član 18. stav 2. tačka 2. alineja 1.) i merljivost indikatora koji omogućavaju praćenje realizacije projekta (član 18. stav 2. tačka 2. alineja 3.). Naime, u izjašnjenju je navedeno da je projektom predviđeno da će, kao jedina i isključiva novinarska forma njegove realizacije, biti objavljen određeni broj intervjua, što je klasična novinarska forma i ne ispunjava kriterijum „zastupljenost inovativnog elementa i novinarskog istraživačkog pristupa“. Uvidom u prijavu za projektno sufinansiranje projekta A. A., koja je podneta uz pritužbu, utvrđeno je da je kao jedina projektna aktivnost planirano da se za godinu dana trajanja projekta objavi šest brojeva Optimist magazina sa 30 intervjua sa različitim ličnostima o pitanjima koja se odnose na LGBT populaciju.

3.9. Dalje su analizirani navodi iz izjašnjenja da ovaj projekat nije podržan jer su kao primarne ciljne grupe u projektu navedeni LGBT populacija, LGBT organizacije i kulturni centri, kafići, klubovi i organizacije gde se Optimist magazin distribuira, što je suprotno i nazivu projekta, i njegovom cilju, i potrebama ciljnih grupa. U izjašnjenju je navedeno da projekat nije podržan jer je kao cilj projekta određeno smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini, u kom slučaju primarne ciljne grupe projekta treba da budu oni na čije svesti, ponašanja i stav se želi, i treba, pozitivno da se utiče, odnosno oni koji tu distancu potencijalno uspostavljaju, a ne oni prema kojima se ta distanca uspostavlja, kako je naznačeno u projektu. Uvidom u prijavu projekta A. A. utvrđeno je da su kao primarne ciljne grupe (grupe, organizacije, pojedinci koji su pod direktnim pozitivnim uticajem projektnih aktivnosti) navedeni LGBT populacija, LGBT organizacije i kulturni centri, kafići, klubovi i organizacije gde se Optimist magazin distribuira, dok su kao sekundarne ciljne grupe, koje će na bilo koji način imati koristi od projektnih aktivnosti, navedena udruženja građana, mediji, medijska udruženja i mladi. Takođe, kao cilj projekta (očekivana pozitivna promena za ciljnu grupu do koje će dovesti realizacija projekta) navedeno je osnaživanje LGBT zajednice u Vojvodini, bolja informisanost LGBT populacije i smanjenje homofobije u društvu, veća prihvaćenost LGBT populacije povećanjem broja korisnika usluga LGBT organizacija i učesnika na LGBT manifestacijama, povećanje broja saradnika i volontere na LGBT projektima, smanjenje homofobičnog i transfobičnog nasilja i povećanje podrške za LGBT prava u društvu.

3.10. Takođe, analiziran je i navod iz izjašnjenja da projekat A. A. nije podržan, između ostalog, i jer indikatori koji su navedeni u projektu nisu merljivi u meri koja omogućava praćenje realizacije projekta. U projektu je navedeno da su indikatori rezultata (kvalitativni i kvantitativni pokazatelji/kriterijumi kojima se meri napredak projekta i ostvarivanje cilja i rezultate projekta) preko 4000 čitanja magazina na internetu, distribuiran ceo tiraž, izveštaj o posećenosti LGBT događaja koji ukazuju na povećanje u odnosu na prošlu godinu i smanjenje socijalne distance na narednim istraživanju javnog mnjenja. U projektu nisu navedene reference o kom istraživanju javnog mnjenja je reč, koje bi garantovale relevantnost istraživanja.

3.11. Imajući u vidu navedeno, može se konstatovati da Pokrajinski sekretarijat nije podržao sufinansiranje projekta A. A. ceneći objektivne i propisane kriterijume koji nisu u uzročno-posledičnoj vezi sa nekim ličnim svojstvom ni nosioca projekta ni LGBT populacije. Pokrajinski sekretarijat je izneo argumente koji, na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja, dokazuju da je stručna komisija cenila ispunjenje kriterijuma propisane pravilnikom. Poverenik nije ulazio u ocenu odluke konkursne komisije da li projekat A. A. ispunjava kriterijume propisane Pravilnikom o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, jer to nije u nadležnosti Poverenika već drugih organa.

3.12. Iz svega navedenog, može se zaključiti da odluka Pokrajinskog sekretarijata da ne podrži projekat A. A. nije u uzročno-posledičnoj vezi sa bilo kojim ličnim svojstvom podnosioca pritužbe (seksualnom orijentacijom ciljne grupe na koju je projekat usmeren, mestom gde je registrovano sedište A. A, odnosno činjenicom da mesto sedišta udruženja nije u Vojvodini). Zbog svega navedenog, a ne ulazeću u ocenu pravilnosti i zakonitosti rada konkursne komisije, Poverenik za zaštitu  ravnopravnosti je doneo mišljenje da Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine nije prekršio odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.

 

  1. MIŠLjENjE

 

Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine, odlukom da ne podrži projekat A. A. „Smanjenje socijalne distance prema LGBT populaciji u Vojvodini“ na Konkursu za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja u 2019. godini, nije prekršio odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.

 

Protiv ovog mišljenja nije dopuštena žalba niti bilo koje drugo pravno sredstvo, jer se njime ne odlučuje o pravima i obavezama pravnih subjekata.

[1] „Službeni glasnik RS”, broj 22/09

[2] Zakon o zabrani diskriminacije, član 1. stav 2.

[3] „Službeni glasnik RS“, broj 98/06

[4] Zakon o zabrani diskriminacije, član 2. stav 2.

[5] Zakon o javnom informisanju i medijima („Službeni glasnik RS“, br. 83/14, 58/15 i 12/16 – autentično tumačenje)

[6] „Službeni glasnik RS“, br. 16/16, 8/17

 

 

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI

Brankica Janković


microsoft-word-icon796-19 pritužba organizacije AA protiv Pokrajinskog sekretarijata zbog diskriminacije na osnovu seksualne orijentacije Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top