710-24 Mišljenje o izmenama i dopunama zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji

br. 011-00-00033/2024-02 datum: 29.10.2024

Postupajući u okviru zakonom propisane nadležnosti[1], Poverenik za zaštitu ravnopravnosti,  daj

MIŠLjENjE

      na Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji

 

Ministarstvo finasija je dostavilo Povereniku za zaštitu ravnopravnosti, putem  elektronske pošte Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postuku i poreskoj administraciji (u daljem tekstu: Nacrt zakona), sa propratnim materijalom. S obzirom da se u prilogu mejla ne nalazi propratni dopis upućen Povereniku za zaštitu ravnopravnosti, nismo u mogućnosti da u mišljenju navedemo poziv na broj akta u prilogu kojeg je dostavljen tekst Nacrta zakona na mišljenje.

Razmatrajući tekst Nacrta zakona sa aspekta nadležnosti Poverenika, dajemo sledeće mišljenje.

 

Poverenik najpre konstatuje da se članom 8. Nacrta zakona posle člana 28. dodaju čl. 28a, 28b, 28v, 28d, 28đ,, 28e i 28ž kojima se uređuje evidencija fizičkih lica, cilj uspostavljanja ove evidencije, svrha obrade podataka, sadržina evidencije, nadležnost za vođenje evidencije, obrada podataka o ličnosti, kao i čuvanje podataka.

 

Takođe, odredbom člana 157b. Nacrta zakona je propisano da „poreska uprava nije dužna da fizičkom licu pruži informacije u vezi prikupljanja podataka o ličnosti koje se odnose na to lice kada se podaci o njemu prikupljaju za potrebe međunarodne razmene informacije u poreske svrhe neposredno od tog lica, kao i u slučaju pribavljanja istih od trećih lica, a u cilju primene mežunarondih poreskih ugovora“.

 

Imajući u vidu da je Nacrtom zakona predviđeno prikupljanje velikog broja ličnih podataka, kao i da su Nacrtom zakona propisane obaveze organa u vezi sa ovom obradom, mišljenja smo da je potrebno još jednom pažljivo preispitati usaglašenost predloženih izmena sa važećim standardima kojima se štiti pravo na privatnost, a samim tim i na ravnopravnost, kao i pravo svakoga da bude upoznat sa tim ko i na koji način raspolaže njegovim/njenim podacima.

 

Naime, smatramo da je dodatan oprez neophodan jer se u samoj srži načela ravnopravnosti nalazi pravo na privatnost i zaštitu podataka o ličnosti s obzirom da većina podataka koji se prikupljaju predstavljaju ujedno i osnov diskriminacije na osnovu kog je moguće određeno lice staviti u neopravdano nejednaki položaj ili ga isključiti iz ostvarivanja nekog prava.

 

 

Imajući u vidu obimnost podataka koji se prikupljaju i razmatranje da li su svi ovi podaci neophodno potrebni, kao i ko ima pravo na pristup ovim podacima i evidencijama, mišljenja smo da je neophodno pribaviti i mišljenje Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti,

[1] Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS”, broj  22/09, 52/21 član 1. i član 33. stav 1. tačka 7.)

 

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković


microsoft-word-icon710-24 Mišljenje o izmenama i dopunama zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top