br. 07-00-00216/2022-02 datum: 5.1.2023.
MIŠLjENjE
Povereniku za zaštitu ravnopravnosti pritužbom se obratio se AA, protiv BB, u ime svog maloletnog sina VV, koji je rođen 2005. godine i koji je upisao prvi razred srednje škole GG, školske 2020/2021. godine, zbog diskriminacije na osnovu rođenja i starosnog doba. U pritužbi je navedeno da je BB, donelo odluku da se učenicima koji budu pohađali srednju školu GG, isplaćuje stipendija kao dodatna motivacija za pohađanje ove škole, međutim da ove stipendije nisu isplaćene jedino za školsku 2020/2021 godinu. U svom izjašnjenju BB je osporila navode iz pritužbe koji se odnose na diskriminaciju po osnovu rođenja i navela najpre da ne postoji obaveza jedinice lokalne samouprave da raspisuje konkurs, da se konkurs raspisuje za kalendarsku godinu u skladu sa mogućnostima i budžetom opštine, kao i da ni u jednom konkursu koji je raspisala jedinica lokalne samouprave ne stoji za koju generaciju se raspisuje, već se raspisuju isključivo za školsku godinu, od septembra jedne godine do juna naredne godine. U izjašnjenju je pojašnjeno i da je potrebno je da postoji pravni akt odnosno odluka, da bi se raspisao konkurs, koju za školsku 2020/2021. godinu nisu doneli organi jedinice lokalne samouprave, kao i da je 2020. godine počela i globalna pandemija Korona virusom, zbog čega se poslovalo u izuzetno otežanim uslovima, a deca su pohađala nastavu onlajn. U toku postupka, Poverenik je izvršio analizu relevantnih pravnih propisa i to Zakona o učeničkim i studentskim stipendijama, Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakon o jednicama lokalne samouprave, pa je utvrđeno da ni jednim od navedenih propisa nije ustanovljena obaveza za jedinicu lokalne samouprave da vrši dodelu stipendija učenicima/cama, već je to ostavljeno kao mogućnost, odnosno pravo jedinice lokalne samouprave da određena sredstava odvoji za te namene. Nadalje, Poverenik je imao u vidu navode iz izjašnjenja da pravo na stipendiju ostvaruje svako ko je u određenoj školskoj godini GG, pa je uvidom u konkurs za dodelu stipendija učenicima koji upišu prvu godinu GG, konstatovao da se stipendija dodeljuje za školsku 2021/2022 godine, za period 1. septembra 2021.- 30. juna 2022. godine. Na osnovu navedenog može se zaključiti da se konkurs raspisuje za upis u određenu školsku godinu, odnosno da pravo na stipendiju ostvaruje učenik/ca koja je upisao/la prvu godinu ove srednje škole u određenoj školskoj godini, bez obzira na godinu rođenja učenika/ce, odnosno starosno doba. Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, kao i Zakonom o srednjem obrazovanju i vaspitanju propisano je da pravo na upis u srednju školu imaju lica koja su završila osnovno obrazovanje, kao i lica nakon završetka srednje škole radi prekvalifikacije, dokvalifikacije, specijalističkog ili majstorskog obrazovanja. S obzirom na navedeno, može se zaključiti da ni upis u srednju školu nije vezan za godine života. U skladu sa citiranim propisima, srednja škola se može upisati i nakon već završene srednje škole radi prekvalifikacije ili dokvalifikacije, što takođe ukazuje na to da sam upis nije u vezi sa godinama života, već sa prethodno stečenim obrazovanjem. S tim u vezi, može se zaključiti da postupanje BB, koje se ogleda u tome da sin podnosioca pritužbe VV koji je rođen 2005. godine i koji je prvi razred srednje GG upisao školske 2020/2021. godine nije primio stipendiju za upis u ovu srednju školu, nije u uzročno posledičnoj vezi sa ličnim svojstvima navedenim u pritužbi, već sa školskom godinom u kojoj je upisao srednju školu. Imajući u vidu navedeno, Poverenik konstatuje da se postupanje BB ne može dovesti u uzročno-posledičnu vezi sa ličnim svojstvima sina podnosioca pritužbe navedenim u pritužbi. Zbog toga je, Poverenik dao mišljenje da BB propuštanjem da obezbedi stipendiju sinu podnosioca pritužbe VV. koji je upisao prvi razred GG u školskoj 2020/2021. godini, nije povredila odredbe Zakona o zabrani diskriminacije. Međutim, uzimajući u obzir sve okolnosti slučaja kao i viziju i misiju razvoja obrazovanja koja je sadržana u Strategiji razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, a koja se odnosi na obezbeđivanje kvalitetnog obrazovanja, za postizanje punog potencijala stanovništva, a naročito svakog deteta i mlade osobe u Republici Srbiji, kao i obezbeđivanje obrazovanja visokog kvaliteta koje služi razvoju društva u celini[1], i cilja davanja stipendije – obezbeđivanje nastavka školovanja DD, i ostanak mladih u ovoj opštini, Poverenik u skladu sa članom 33. stav 1. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije upućuje preporuku mera BB, da razmotri mogućnost da u skladu sa raspoloživim budžetskim sredstvima omogući ostvarivanje prava na stipendiju za upis u GG deci koja su ovu školu upisala školske 2020/2021. godine.
1. TOK POSTUPKA
1.1. Povereniku za zaštitu ravnopravnosti pritužbom se obratio AA iz Bele Palanke, u ime svog maloletnog sina VV protiv BB , zbog diskriminacije na osnovu rođenja i starosnog doba.
1.2. U pritužbi i dopunama pritužbe od 8. oktobra 2022. i 3. novembra 2022. godine je, između ostalog, navedeno:
– da je BB, od generacije 2004. donelo odluku da se učenicima koji budu pohađali GG, isplaćuje stipendija kao dodatna motivacija za pohađanje ove škole;
– da je ta praksa prekinuta nakon početka pandemije Covid-19, tako da je generacija 2005. godište preskočena;
– da je sa praksom davanja stipendije za 2006. godište nastavljeno u iznosu od 3000,00 dinara mesečno, tokom sve četiri godine školovanja;
– da je sada najavljeno povećanje sume na 5000,00 dinara, od septembra 2022. godine;
– da je podnosilac pritužbe više puta neformalno vodio razgovore sa pojedinim članovima opštinskog veća, gde mu je rečeno da generacija 2005. godine nije obuhvaćena godišnjim budžetom opštine, kao i da nemaju u planu da se u budžet uvrsti ova vrsta sredstava;
– da je na navedeni način diskriminisana celokupna generacija 2005. kojima je školovanje otežano jer im je početak srednjoškolskog obrazovanja protekao u pandemijskim uslovima;
– da su prva generacija koja će državnu maturu polagati po novom modelu, a nisu dobili nikakvu satisfakciju za otežano školovanje u odnosu na ostale generacije;
– da ne može da dostavi dokaz kojim se obraćao nadležnim organima opštinske uprave, jer sve bilo u formi usmenog razgovora, ali smatra da je potrebno da se diskriminacija otkloni prema deci koja su rođena 2005. godine.
– da pritužbu podnosi samo u ime svog maloletnog sina, s obzirom na to da roditelji druge dece ne žele javno da se eksponiraju zbog straha od revanšizma.
– da je podnosilac pritužbe u razgovoru sa razrednim starešinom u GG dobio informaciju da je nova direktorka škole uz podršku saveta roditelja podnela inicijativu rukovodstvu BB da se izvrši isplata stipendije i deci rođenoj 2005. godine, a koja su upisala navedenu školu.
1.3. Uz pritužbu su dostavljeni: 1) zvanična stranica BB na društvenoj mreži fejsbuk[2] 2) Zaključak Zaštitnika građana 375-395/2022 od 24. maja 2022. godine 3) fotokopija prve strane đačke knjižice za VV.
1.4. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sproveo je postupak u cilju utvrđivanja pravno relevantnih činjenica i okolnosti, u skladu sa članom 37. stav 1. Zakona o zabrani diskriminacije[3], te je u toku postupka zatražio izjašnjenje BB na navode iz pritužbe.
1.5. BB primila je zahtev za izjašnjenje 31. avgusta 2022. godine, i obavestila Poverenika telefonskim putem 23. septembra 2022. godine da lice koje je zaduženo da postupa po pritužbi nije u mogućnosti da dostavi izjašnjenje, jer je privremeno sprečena zbog bolesti, zbog čega mole da se rok za dostavljanje odgovora produži. Takođe, BB je i pisanim putem obavestila Poverenika dopisom br.07-21/2022-II od 14. oktobra 2022. godine da je lice koje postupa po predmetu i dalje na bolovanju, te da mole produženje roka za dostavljanje izjašnjenja.
1.6. U izjašnjenju BB navedeno je:
– da su navodi iz pritužbe i dopuna pritužbe neosnovani;
– da je odredbama člana 11a. stav 15. Zakona o učeničkom i studentskom standardu ( „Službeni glasnik RS“, br.18/10, 55/13,27/18- dr. zakon i 10/19) propisano da jedinica lokalne samouprave može svojom odlukom, u skladu sa materijalnim mogućnostima utvrditi pravo na učeničku, odnosno studentsku stipendiju ili kredit, ukoliko je prethodno za te namene obezbedila sredstva u budžetu;
– da imajući u vidu ovako propisane odredbe Zakona jedinica lokalne samouprave „može“ da donosi odluke o dodeli stipendija;
– da to znači da ne postoji obaveza jedinice lokalne samouprave da raspisuje konkurs, a imajući u vidu da se oni raspisuju za kalendarsku godinu u skladu sa mogućnostima i budžetom jedinice;
– da ni u jednom konkursu koji je raspisala jedinica lokalne samouprave ne stoji za koju generaciju se raspisuje, već isključivo za školsku godinu od septembra jedne godine do juna naredne godine;
– da bi se raspisao konkurs potrebno je da postoji pravni akt odnosno odluka;
– da odluka za školsku 2020/2021 godinu nije doneta na organima jedinice lokalne samouprave, a zakon je ne obavezuje da istu donese, pa nije prekršen ni jedan zakon;
– da bi odredbe „Zakona o rodnoj ravnopravnosti“ bile povređene da je postojala odluka jedinice lokalne samouprave koja sadrži odredbe koje diskriminišu decu rođenu 2005. godine;
– da je sporne godine, 2020. godine počela i globalna pandemija Korona virusom, zbog čega se poslovalo u izuzetno otežanim uslovima, a deca su pohađala onlajn nastavu;
– da BB ističe da ne postoji generalna odluka o raspisivanju konkursa za dodelu stipendija nego se ona donosi za svaku kalendarsku godinu za koju se donosi odluka pojedinačno, u skladu sa mogućnostima i budžetom opštine za tu godinu za koju se donosi odluka, pa ne postoji kontinuitet, a ni zakonska obaveza za donošenje ovakvih odluka;
– da pošto odluka nije doneta, ne postoje ni kriterijumi koji bi bili validni za dobijanje stipendije.
2. ČINjENIČNO STANjE
2.1. Uvidom u stranicu opštine BB na društvenoj mreži fejsbuk http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3240628801674611&id=2083435055227331 utvrđeno je da je sadržaj na navedenoj stranici trenutno nedostupan u trenutku kada je uvid izvršen uz obaveštenje društvene mreže: „Ovo se obično dogodi zato što je korisnik sadržaj podelio s malim brojem ljudi, promenio publiku ili je sadržaj izbrisan“. Međutim, uvidom u štampani izvod ove stranice koja je dostavljena kao prilog uz dopunu pritužbe, utvrđeno je da je postavljena objava na profilu na društvenoj mreži fejsbuk BB pod nazivom „Od septembra biće uvećane stipendije za učenike koji upišu srednju školu“. U objavi je nadalje navedeno da će BB od septembra meseca povećati iznos stipendija za učenike GG sa 3000,00 na 5000,00 dinara, koju će učenici dobijati za svaku godinu školovanja, što ima za cilj podsticanje mladih da se školuju DD, a kasnije i da u njoj rade.
2.2. Uvidom u Zaključak Zaštitnika građana br. 375-395/2022 del. br. 13229 od 24. maja 2022. godine utvrđeno je da se zaključkom odbacuje pritužba AA zbog toga što predmet pritužbe nije u nadležnosti Zaštitnika građana.
2.3. Uvidom u fotokopiju prve strane đačke knjižice za VV utvrđeno je da je upisan kao redovan đak u prvi razred GG na smer elektrotehničar informacionih tehnologija, u školskoj 2020/2021. godini u trajanju od četiri godine.
2.4. Uvidom u internet stranicu BB u sekciji „Konkursi i oglasi“ za 2020. godinu utvrđeno je da ne postoji dokument-Konkurs za dodelu stipendije učenicima koji upišu prvu godinu GG.
2.5. Uvidom u internet stranicu opštine BB u sekciji „Konkursi i oglasi“ za 2021. godinu utvrđeno je da je objavljen dokument Dopunski konkurs za dodelu stipendija učenicima koji upišu prvu godinu GG. Uvidom u navedeni dokument utvrđeno je da je donet na osnovu člana 66. Statuta BB i člana 7. Odluke o stipendiranju učenika koji upišu prvi put prvu godinu škole sa sedištem na teritoriji DD br.011-43/2021-III od 8. oktobra 2021. godine. Nadalje je utvrđeno da se konkurs odnosi na period od 1. septembra 2021. godine do 30. juna 2022. godine i da pravo na stipendiju iz ove odluke imaju učenici koji upišu prvu godinu GG te da je visina stipendije određena u iznosu od 3000,00 dinara.
3. MOTIVI I RAZLOZI ZA DONOŠENjE MIŠLjENjA
3.1. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, prilikom razmatranja ovog predmeta, imao je u vidu navode iz pritužbe i priloga dostavljenih uz pritužbu, izjašnjenja, kao i relevantne pravne propise u oblasti zaštite od diskriminacije.
Pravni okvir
3.2. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je ustanovljen Zakonom o zabrani diskriminacije[4] kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih zakonom. Odredbama člana 33. Zakona o zabrani diskriminacije propisana je nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti. Jedna od osnovnih nadležnosti Poverenika jeste da prima i razmatra pritužbe zbog diskriminacije, daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima diskriminacije i izriče zakonom utvrđene mere. Pored toga, Poverenik je ovlašćen da predlaže postupak mirenja, kao i da pokreće sudske postupke za zaštitu od diskriminacije i podnosi prekršajne prijave zbog akata diskriminacije propisanih antidiskriminacionim propisima. Poverenik je, takođe, ovlašćen da upozorava javnost na najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije i da organima javne vlasti preporučuje mere za ostvarivanje ravnopravnosti.
3.3. Ustav Republike Srbije[5] zabranjuje svaku diskriminaciju, neposrednu ili posrednu, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta[6].
3.4. Ustavna zabrana diskriminacije bliže je razrađena Zakonom o zabrani diskriminacije[7] gde je diskriminacija definisana kao svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu i članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima.
3.5. Zakonom o lokalnoj samoupravi[8] odredbom člana 20. stav 1. tačka 4. propisano je da opština, preko svojih organa, u skladu s Ustavom i zakonom stara o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture.
3.6. Zakonom o učeničkom i studentskom standardu[9] odredbom člana 1. stav 1. propisano je da se ovim zakonom uređuju prava, obaveze i odgovornosti učenika i studenata u oblasti učeničkog i studentskog standarda, osnivanje, organizacija i rad ustanova učeničkog i studentskog standarda, finansiranje učeničkog i studentskog standarda, nadzor nad sprovođenjem ovog zakona, kao i druga pitanja u oblasti učeničkog i studentskog standarda. Odredbom člana 11. propisano je da pravo na učeničku stipendiju ima učenik koji ispunjava opšte uslove iz člana 4. ovog zakona, koji stalno postiže odličan uspeh u učenju i vladanju i čiji roditelj ili staratelj ima prebivalište na teritoriji Republike Srbije. Članom 11a. propisano je da pravo na stipendiju za izuzetno nadarene učenike ima učenik počev od drugog razreda srednje škole, koji ispunjava opšte uslove iz člana 4. ovog zakona, koji stalno postiže odličan opšti uspeh i koji osvoji jedno od prva tri mesta na međunarodnim i republičkim takmičenjima koja se nalaze u kalendaru takmičenja učenika. Jedinica lokalne samouprave može svojom odlukom, u skladu sa materijalnim mogućnostima, utvrditi pravo na učeničku, odnosno studentsku stipendiju ili kredit, ako je prethodno za te namene u svom budžetu obezbedila sredstva.
3.7. Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja[10] odredbom člana 19. propisano je da prvi razred srednje škole upisuju lica sa stečenim osnovnim obrazovanjem i vaspitanjem, u skladu sa posebnim zakonom. Odredbom člana 186. stav 1. propisano je da se sredstva za finansiranje delatnosti ustanova obezbeđuju u budžetu Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave. Članom 189. stav 1. propisano je da se u budžetu jedinice lokalne samouprave obezbeđuju sredstva za: 1) ostvarivanje delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja (poludnevni i celodnevni boravak, ishrana, nega i preventivna zaštita dece predškolskog uzrasta) u visini do 80% od ekonomske cene po detetu, uključujući u celosti sredstva za plate, naknade i druga primanja, socijalne doprinose na teret poslodavca, otpremnine, kao i pomoć zaposlenima u predškolskoj ustanovi, rashode za pripremni predškolski program osim onih za koje se sredstva obezbeđuju u budžetu Republike Srbije i ostale tekuće rashode; (tač.1) 2) ostvarivanje dodatne podrške detetu i učeniku u skladu sa mišljenjem Interresorne komisije, osim onih za koje se sredstva obezbeđuju u budžetu Republike Srbije (tač.2); 3) stručno usavršavanje zaposlenih (tač.3); 4) jubilarne nagrade i pomoć zaposlenima u osnovnoj i srednjoj školi (tač.4); 5) prevoz: dece i njihovih pratilaca radi pohađanja pripremnog predškolskog programa na udaljenosti većoj od dva kilometra, učenika osnovne škole na udaljenosti većoj od četiri kilometra od sedišta škole; prevoz, smeštaj i ishranu dece i učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i njihovih pratilaca, bez obzira na udaljenost mesta stanovanja od škole; prevoz dece i učenika koji imaju prebivalište na teritoriji jedinice lokalne samouprave na udaljenosti većoj od četiri kilometra od sedišta škole i u slučajevima kada učenici osnovne škole pohađaju školu na teritoriji druge jedinice lokalne samouprave – ako je škola koju pohađaju najbliža mestu prebivališta učenika; prevoz učenika na republička i međunarodna takmičenja (tač.5); 6) prevoz zaposlenih (tač.6); 7) kapitalne izdatke (tač.8); 8) zaštitu i bezbednost dece i učenika, u skladu sa propisanim merama iz člana 108. ovog zakona
( tač. 8); 9) druge tekuće rashode, osim onih za koje se sredstva obezbeđuju u budžetu Republike Srbije (tač.9); 10) plaćanja po osnovu izvršnih presuda donetih pred nadležnim sudovima u sporovima u vezi sa ovim članom (tač.10).
3.8. Zakonom o srednjem obrazovanju i vaspitanju[11] odredbom člana 33. stav 1. propisano je da školu može da upiše lice koje je završilo osnovno obrazovanje i vaspitanje, dok je stavom 5. istog člana propisano da posle završenog srednjeg obrazovanja i vaspitanja u školu može da se upiše lice radi prekvalifikacije, dokvalifikacije, specijalističkog ili majstorskog obrazovanja. Lice koje se upisuje u školu radi sticanja specijalističkog ili majstorskog obrazovanja mora da ima prethodno završeno odgovarajuće srednje obrazovanje i vaspitanje i najmanje dve godine radnog iskustva.
3.9. Statutom opštine Bela Palanka[12], odredbom člana 15. stav 1. tačka 4. propisano je da se opština, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom stara o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučno istraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture.
3.10. Strategijom razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine[13] propisano je da je vizija razvoja obrazovanja je da obezbedi kvalitetno obrazovanje za postizanje punog potencijala stanovništva, a naročito svakog deteta i mlade osobe u Republici Srbiji, dok je misija obrazovanja je da se obezbedi obrazovanje visokog kvaliteta koje služi razvoju društva u celini.
Analiza navoda pritužbe i izjašnjenja sa aspekta antidiskriminacionih propisa
3.11. Imajući u vidu sadržinu pritužbe, kao i nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti, u konkretnom slučaju zadatak Poverenika je da ispita da li je BB propuštanjem da dodeli stipendije za učenike/ce koji su u školskoj 2020/2021. godini upisali GG diskriminisala maloletnog VV u čije ime je otac AA podneo pritužbu, na osnovu ličnog svojstva rođenja i starosnog doba.
3.12. Poverenik najpre konstatuje da je u dopuni pritužbe precizirano da podnosilac pritužbe podnosi pritužbu u ime svog maloletnog sina VV . a ne i drugih učenika/ca koji su upisali GG u školskoj 2020/2021.
3.13. U konkretnom slučaju se radi o opštini koja spada u nerazvijene opštine, odnosno koja prema stepenu razvijenosti jedinica lokalnih samouprava spada u četvrtu grupu koju čini 44 izrazito nedovoljno razvijenih jedinica lokalnih samouprava čiji je stepen razvijenosti ispod 60% republičkog proseka, i u 19 jedinica lokalne samouprave koje spadaju u devastirana područija.[14] U izjašnjenju je navedeno da je školska godina 2020/2021. bila u jeku pandemije Covid virusa, što je predstavljalo izuzetne okolnosti koje su podrazumevale izmene postojećeg načina rada i finansiranja, dok se nastava odvijala po izmenjenom režimu i najčešće onlajn, te da je opšte poznata činjenica da je na svim nivoima, pa tako i na lokalnom, u takvim okolnostima, prioritet bio unapređenje i dostupnost zdravstvenog sistema i dostupnost zdravstvenih usluga, uz obezbeđivanje onih davanja koje predstavljaju zakonsku obavezu za jednicu lokalne samouprave.
3.14. Poverenik dalje konstatuje da je su u toku postupka analizirani samo oni navodi iz pritužbe i dopune pritužbe, kao i navodi iz izjašnjenje BB koji su od značaja da li je u konkretnom slučaju došlo do povrede odredaba Zakona o zabrani diskriminacije. Na osnovu utvrđenih činjenica i izvedenih dokaza može se pre svega konstatovati da je među stranama u postupku nesporno da je maloletni VV. upisao prvi razred GG u školskoj 2020/2021. godini, kao i da nije dobio stipendiju za upis u ovu srednju školu. Međutim, među stranama u postupku je sporno iz kojih razloga mal. VV nije dobio stipendiju, odnosno da li je razlog za takvo postupanje BB činjenica da je mal. VV rođen 2005. godine, odnosno da li je ovakvo postupanje u uzročno posledičnoj vezi sa njegovim rođenjem i starosnim dobom kao ličnim svojstvima.
3.15. Da bi se odgovorilo na ovo pitanje, važno je ukazati da je Zakonom o zabrani diskriminacije propisano šta predstavlja akt diskriminacije. Naime, u skladu sa članom 2. ovog zakona akt diskriminacije označava svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i na članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, polnim karakteristikama, nivoom prihoda, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima. Dakle, da bi u konkretnom slučaju bio izvršen akt diskriminacije, potrebno je da je neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje zasnovano na ličnom svojstvu, kao i da postoji uzročno posledična veza između ličnog svojstva i učinjenog akta diskriminacije.
3.16. S tim u vezi Poverenik je analizirao navode iz izjašnjenja u kome je navedeno da za BB kao jedinicu lokalne samouprave ne postoji obaveza propisna zakonom da raspisuje konkurs za dodelu stipendija, već to zavisi od mogućnosti i od budžeta jedinice lokalne samouprave. Poverenik je imao u vidu i navode iz izjašnjenja da je Zakonom o učeničkom i studentskom standardu, propisano da jedinica lokalne samouprave može svojom odlukom, u skladu sa materijalnim mogućnostima, utvrditi pravo na učeničku, odnosno studentsku stipendiju ili kredit, ako je prethodno za te namene u budžetu obezbedila sredstva. Imajući u vidu navedeno, Poverenik je izvršio analizu ovog, ali i drugih propisa kojima je regulisana ova oblast, pa je tako Zakonom o lokalnoj samoupravi propisano da jedinica lokalne samouprave da opština, preko svojih organa, u skladu s Ustavom i zakonom stara o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture. Nadalje, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisan je način finansiranja delatnosti ustanova i to iz budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, pri čemu je članom 189. Zakona određeno koja se sve sredstva finansiraju iz budžeta jedinice lokalne samouprave( npr. stvarivanje dodatne podrške detetu i učeniku, pervoz, stručno usavršavanje zaposlenih). Nadalje, Zakonom o učeničkom i studentskom standardu propisano je ko sve ima pravo na učeničke i studentske stipendije, visina i način određivanja stipendija. U skladu sa navedenim zakonom jedinica lokalne samouprave može obezbediti sredstva za stipendije za izuzetno nadarene učenike/studente, pa se može zaključiti da Zakon čak ni u ovom slučaju ne propisuje obavezu dodeljivanja stipendija. Takođe, Poverenik je imao u vidu i Statut opštine Bela Palanka kojim je propisana samo opšta obaveza opštine da se stara o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučno istraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture, ne propisujući način na koji će opština to i učiniti. Imajući u vidu sve navedeno, može se konstatovati da nijednim relevantnim propisom nije ustanovljena obaveza za jedinicu lokalne samouprave da vrši dodelu stipendija učenicima/cama, već je to ostavljeno kao mogućnost, odnosno pravo jedinice lokalne samouprave da određena sredstava odvoji za te namene.
3.17. Poverenik je takođe cenio i navode iz izjašnjenja BB da se konkursi za dodelu stipendija za upis u prvu godinu GG raspisuju za svaku školsku godinu, i to od septembra jedne godine do juna sledeće godine. Uvidom u Dopunski konkurs za dodelu stipendija učenicima koji upišu prvu godinuGG , koji je dostupan na internet stranici opštine, utvrđeno je da se oglašava dopunski konkurs za dodelu stipendija učenicima koji upišu prvu godinu GG , školske 2021/2022 godine, za period 1. septembra 2021.- 30. juna 2022. godine. Na osnovu navedenog može se zaključiti da se konkurs raspisuje za upis u školsku godinu, odnosno da pravo na stipendiju ostvaruje učenik/ca koja je upisao/la prvu godinu ove srednje škole u određenoj školskoj godini, bez obzira na godinu rođenja učenika/ce. Takođe, Poverenik je imao u vidu i odredbe Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja kao i odredbe Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, kojima je propisano ko ima pravo na upis u srednju školu, a to su lica koja su završila osnovno obrazovanje, kao i lica nakon završetka srednje škole radi prekvalifikacije, dokvalifikacije, specijalističkog ili majstorskog obrazovanja. S obzirom na navedeno, može se zaključiti da ni upis u srednju školu nije vezan za godine života, već za činjenicu da li je prethodno završeno osnovno obrazovanje. Takođe, primera radi učenik/ca koja je ranije krenuo/la u školu može upisati prvu godinu srednje škole sa manje godina života od onih koje odgovaraju za upis u srednju školu, ili može krenuti kasnije, te sledstveno tome imati više godina života od onih koje odgovaraju upisu u srednju školu. Nadalje, u skladu sa citiranim propisima, srednja škola se može upisati i nakon već završene srednje škole radi prekvalifikacije ili dokvalifikacije, što takođe ukazuje na to da sam upis nije u vezi sa godinama života, već sa prethodno stečenim obrazovanjem. Imajući u vidu sve navedeno, može se konstatovati da se postupanje BB ne može podvesti pod pojam diskriminacije propisan članom 2. Zakona o zabrani diskriminacije, jer takvo postupanje, koje se ogleda u tome što sin podnosioca pritužbe MM , koji je rođen 2005. godine i koji je upisao prvi razred GG nije primio stipendiju za upis u ovu srednju školu, nije u uzročno posledičnoj vezi sa njegovim starosnim dobom ili godinom rođenja. Kao što je već navedeno, pravo na stipendiju ostvaruju ona lica koja su u određenoj školskoj godini upisala navedenu školu, a za koju je jedinica lokalne samouprave donela odluku o dodeli stipendija. Međutim, ovo ne znači da u postupku, koji je predmet ove pritužbe nema nepravilnosti ili povrede nekog drugog prava, već samo da navedeno ne predstavlja akt diskriminacije u smislu odredaba Zakona o zabrani diskriminacije.
3.18. Imajući u vidu sve navedeno, može se konstatovati da opština BB propuštanjem da obezbedi stipendiju sinu podnosioca pritužbe VV. koji je upisao prvi razred srednje škole GG u školskoj 2020/2021. godini, nije povredila odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.
3.19. Međutim, uzimajući u obzir sve okolnosti slučaja kao i viziju i misiju razvoja obrazovanja koja je sadržana u Strategiji razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine, koja se odnosi na obezbeđivanje kvalitetnog obrazovanja, za postizanje punog potencijala stanovništva, a naročito svakog deteta i mlade osobe u Republici Srbiji kao i da se obezbedi obrazovanje visokog kvaliteta koje služi razvoju društva u celini[15], kao i cilj davanja stipendije – obezbeđivanje nastavka školovanja DD, i ostanak mladih u ovoj opštini, Poverenik u skladu sa članom 33. stav 1. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije upućuje preporuku mera BB, da u skladu sa raspoloživim budžetskim sredstvima razmotri mogućnost ostavarivanja prava na stipendiju za upis u GG i deci koja su ovu školu upisala školske 2020/2021. godine.
4. MIŠLjENjE
U postupku po pritužbi AA protiv BB, utvrđeno je da nisu povređene odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.
5. PREPORUKA
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, na osnovu člana 33. stava 1. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije, preporučuje BB da:
– u skladu sa raspoloživim budžetskim sredstvima razmotri mogućnost ostvarivanje prava na stipendiju i deci koja su ovu školu upisala školske 2020/2021. godine.
BB obavestiće Poverenika za zaštitu ravnopravnosti o preduzetim merama u cilju sprovođenja ove preporuke, u roku od 30 dana od dana prijema preporuke mera za ostvarivanje ravnopravnosti.
Protiv ovog mišljenja nije dopuštena žalba niti bilo koje drugo pravno sredstvo, jer se njime ne odlučuje o pravima i obavezama pravnih subjekata.
[1] sadržaj dostupan na: https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf
[2] http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3240628801674611&id=2083435055227331
[3] „Službeni glasnik RS“, broj 22/09, 52/21
[4] Zakon o zabrani diskriminacije, član 1. stav 2.
[5] „Službeni glasnik RS“, br. 98/06, 115/21, 16/22
[6] Ustav Republike Srbije, član 21.
[7] Zakon o zabrani diskriminacije, član 2.
[8] „Službeni glasnik RS”, br. 129/07, 83/14 – dr. zakon, 101/16 – dr. zakon, 47/18 i 111/21 – dr. zakon
[9]„Službeni glasnik RS”, br. 18/10, 55/13, 27/18 – dr. zakon i 10/19
[10] „Službeni glasnik RS”, br. 88/17, 27/18 – dr. zakon, 10/19, 27/18 – dr. zakon, 6/20 i 129/21
[11] „Službeni glasnik RS”, br. 55/13, 101/17, 27/18 – dr. zakon, 6/20, 52/21, 129/21 i 129/21 – dr. zakon
[12] „Službeni list grada Niša“, br.14/19
[13] „Službeni glasnik RS”, broj 63/21
[14] https://ras.gov.rs/uploads/2019/01/uredba-o-utvrdivanju-jedinstvene-liste-razvijenosti-regiona-i-jedinica-l-2.pdf
[15] sadržaj dostupan na: https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf
POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković
201-22 Pritužba zbog diskriminacije po osnovu starosnog doba