br. 07-00-721/2022-02 datum: 9.10.2023.
MIŠLjENjE
Mišljenje je doneto povodom pritužbe AA protiv Kazneno-popravnog zavoda u Nišu, zbog diskriminacije na osnovu verskog ubeđenja. U pritužbi je navedeno da se podnosilac pritužbe nalazi na izdržavanju kazne zatvora u Kazneno-popravnom zavodu u Nišu i da kao pravoslavac za slavu nije dobio namirnice koje je tražio (ulje, šećer, ajvar…) za razliku od islamskih vernika koji za Bajram i Ramazan dobijaju bolje obroke jer im se daje zejtin, šećer, pirinač, brašno i po dva boksa cigareta. U izjašnjenju Kazneno-popravnog zavoda u Nišu navedeno je da se pripadnici različitih veroispovesti tretiraju jednako, tako da im je omogućeno pravo na verski obred, da drže i čitaju versku literaturu, da ih poseti svešteno lice ili drugi verski službenik. Dalje se navodi da osuđena lica islamske veroispovesti, na izdržavanju kazne zatvora u ovom Zavadu dobijaju prvog i poslednjeg dana Ramazana, kao i za Kurban bajram, po pola kilograma brašna i šećera i po pola litra zejtina, kako bi izvršili pripremu hrane u skladu sa svojim verskim običajima, jer tokom trajanja praznika ne konzumiraju hranu preko dana, te im je omogućeno da hranu koju bi dobili putem redovnih obroka preko dana, dobijaju u vreme večere, u skladu sa verskim običajima. Takođe je navedeno da osuđena lica pravoslavne veroispovesti na Božić i na Uskrs dobijaju svečani ručak i da im je omogućeno da konzumiraju posnu hranu u vreme trajanja posta (božićnog, petrovskog, uskršnjeg i gospojinskog, kao i svake srede i petka) tako što se formira jelovnik koja osuđena lica mogu da izaberu umesto redovnog jelovnika. Nakon prijema izjašnjenja, Povereniku za zaštitu ravnopravnosti se dopunom pritužbe ponovo obratio AA ukazujući da trpi štetne posledice jer se obratio Povereniku radi zaštite od diskriminacije, navodeći da je premešten u „Drugi“ paviljon i da je zaključan od 24 do 22 časa, da mu je uskraćeno pravo da koristi pisaću mašinu i da je loša higijena u zavodu. Poverenik je ponovo zatražio da se Kazneno-popravni zavod izjasni na ove okolnosti i u izjašnjenju Zavoda je navedeno da je uzrok promene smeštaja preopterećenje smeštajnih kapaciteta i sprovođenje uobičajne procedura i da se smeštaj osuđenih lica u „Drugom“ paviljonu ne razlikuje od smeštaja u ostalim paviljonima u zatvorenom delu zavoda, da se sobe kreče po planu održavanja, da je osuđenim licima smeštenim u „Drugom“ paviljonu predviđen boravak na svežem vazduhu u trajanju od 2 sata i da mogu koristiti telefon svakog dana za vreme šetnje, kao i da je Osnovni sud u Nišu obavestio KPZ Niš da je neophodno osuđenom AA oduzeti pisaću mašinu, imajući u vidu da je osumnjičen i da se tereti za izvršenje dva krivična dela falsifikovanje isprava u kojima je kao sredstvo izvršenja korišćena pisaća mašina. Nakon sprovedene analize, Poverenik je utvrdio da je Kazneno-popravni zavod u Nišu zbog različitih verskih običaja opravdano različito tretirao osuđena lica pravoslavne i islamske veroispovesti kako bi hranu konzumirali u skladu sa svojim verskim običajima koji se međusobno razlikuju u pogledu vrste hrane i vremena njihove konzumacije, a sve u cilju ostvarivanja verskih prava i sprovođenja verskih obreda koje se u slučaju islamskih običaja sprovode i tokom noći. Takođe, na osnovu utvrđenih činjenica i izvedenih dokaza utvrđeno je da do promene smeštaja i uskraćivanja prava na korišćenje pisaće mašine nije došlo iz razloga što se AA obratio pritužbom Povereniku za zaštitu ravnopravnosti i zatražio zaštitu od diskriminacije. Po sprovedenom postupku Poverenik je doneo mišljenje da Kazneno-popravni zavod u Nišu nije povredio odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.
- TOK POSTUPKA
1.1. Povereniku za zaštitu ravnopravnosti pritužbom se obratio AA protiv Kazneno-popravnog zavoda u Nišu (u daljem tekstu KPZ Niš), smatrajući da je diskriminisan na osnovu verskog ubeđenja kao ličnog svojstva.
1.2. U pritužbi i dopunama pritužbe AA, između ostalog, navdeno je:
- da je na izdržavanju kazne zatvora u KPZ Niš i da kao pravoslavac za slavu nije dobio namirnice koje je tražio (ulje, šećer, ajvar, keks…) za razliku od islamskih vernika koji za Bajram i Ramazan dobijaju bolje obroke i daje im se zejtin, šećer, pirinač, brašno i po dva boksa cigareta;
- da za Božić i Uskrs svi, bez obzira na veriospovest, dobijaju bolje obroke, kao što je kolač/puding i komad mesa do 100g, što se inače ne daje;
- da nakon što je Poverenik zatražio da se KPZ Niš izjasni na navode iz pritužbe, službenicu su ga pitali „Ko si ti da dižeš na taj nivo obraćanja i da li si svestan posledica?“;
- da je kažnjen što ukazuje na kršnje zakona;
- da sada nema pravo na čajdžinicu da spremi sebi topli napitak, da izađe u hodnik da obiđe druga osuđena lica, kao i da shodno potrebama telefonira, jer to sada može učiniti samo u toku dva sata kada boravi na svežem vazduhu;
- da je premešten u „Drugi“ paviljon i da se prema njemu postupa kao da je u odeljenju pojačanog nadzora;
- da mu je uskraćeno pravo da koristi pisaću mašinu;
- da je veoma loša higijena u Zavodu sa velikim brojem buba;
- da je smešten u sobi bez vazduha i ventilacije, sa tri osobe u 7,92m2, sa čučavcem nad glavom i uz sto za obed;
- da je 22 sata hermetički zaključan i izdvojen od svega;
- da nekada za vreme posta dobija zaredom i po četiri puta isti obrok, kao i da nema potrebne raznovrsnosti u ishrani;
- da se zbog svega navedenog obratio i Zaštitniku građana.
U prilogu pritužbe dostaljeno je između ostalog: 1) veći broj podnesaka upućen KPZu Niš; 2) Veći broj odgovora KPZ Niš na podneske podnosioca pritužbe; 3) Veći broj pritužbi upućen KPZu Niš; 4) Rešenje KPZa Niš br. 24-9-1922/2023-06/1 od 8. marta 2023. godine; 5) Rešenje KPZa Niš br. 24-9-6020/23-06/1 od 9. juna 2023. godine; 6) Karton Bolnice KPZ Niš, u kojem je navedeno: „osuđenik … OPN.
1.3. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sproveo je postupak u cilju utvrđivanja pravno relevantnih činjenica i okolnosti, i u skladu sa članom 37. Zakona o zabrani diskriminacije[1] u toku postupka zatražio je izjašnjenje na navode iz pritužbe od KPZ Niš.
1.4. U izjašnjenju i dopunama izjašnjenja, između ostalog, navedeno je:
- da se pripadnici različitih veroispovesti tretiraju jednako, tako da im je omogućeno pravo na verski obred, da drže i čitaju versku literaturu, da ih poseti svešteno lice ili drugi verski službenik u skladu sa članom 125. Zakona o izvršenju krivičnih sankcija i članom 44. Pravilnika o kućnom redu kazneno-popravnih zavoda i okružnih zavoda;
- da je činjenica da su obredi različitih veroispovesti različiti, zbog čega ono što je omogućeno osuđenim licima različite veroispovesti u cilju vršenja obreda, ne treba upoređivati, te će tako doći do pogrešnog zaključka da ono što se da/omogući pripadnicima jedne veroispovesti, nužno i jednako treba dati/omogućiti i licima koja ispovedaju drugu veru;
- da osuđena lica islamske veroispovesti, na izdržavanju kazne zatvora u ovom Zavodu, o trošku ovog Zavoda, dobijaju prvog i poslednjeg dana Ramazana, kao i za Kurban bajram, po pola kilograma brašna i šećera i po pola litara zejtina, kako bi izvršili pripremu hrane u skladu sa svojim verskim običajima. Kako tokom trajanja praznika ne konzumiraju hranu preko dana, to im je tokom izdržavanja kazne zatvora omogućeno da hranu koju bi dobili putem redovnih obroka preko dana, dobijaju u vreme večere, kako bi hranu mogli da konzumiraju u delu dana u skladu sa običajima. U vreme Kurban bajrama, osuđenim licima islamske veroispovesti daje se po pola kilograma brašna i šećera i pola litra zejitina;
- da lica lišena slobode pravoslavene veroispovesti, za Božić i za Uskrs dobijaju svečani ručak. Njima je omogućeno da konzumiraju posnu hranu u vreme trajanja posta (božićnog, petrovskog, uskršnjeg, gospojinskog, kao i svake srede i petka) tako što se formira verski jelovnik koja osuđena lica mogu da izaberu umesto redovnog jelovnika.
- da se u krugu ovog Zavoda nalazi crkva, u kojoj se liturgija vrši tokom cele godine za vreme značajnijih verskih praznika;
- da se u Zavodu sprovode i pravoslavni obredi, kao što je farbanje jaja za Uskrs;
- da su Islamska zajednica i Eparhija Niška Srpske pravoslavne crkve, Kazneno – popravnom zavodu u Nišu, dodelile versku literaturu, koja se nalazi u biblioteci ovog Zavoda i dostupna je osuđenim licima;
- da su navodi iz pritužbe da se pripadnicima islamske veroispovesti dele boksevi cigara neosnovani.
- da je AA promenjen smeštaj iz drugog krila „C“ paviljona u „Drugi“ paviljon, a uzrok promene smeštaja je preopterećenje smeštajnih kapaciteta i sprovođenje uobičajne procedure u skladu sa pravom stručnih službi Zavoda da vrše upravljanje specijalnim kapacitetima Zavoda. Premeštaj imenovanog u „Drugi“ paviljon ne predstavlja smeštaj pod pojačanim nadzor, sa čime je osuđeni upoznat više puta kao i u odgovoru na podnesak broj 24-9-3644/23-06/1 od 7. aprila 2023. godine;
- da su odlukom upravnika zavoda u „Drugom“ paviljonu određene posebne prostorije u kojima se sprovodi posebna mera smeštaja pod pojačanim nadzorom koje su fizički odvojene od prostorija namenjenih za smeštaj ostalih osuđenih lica, te se samim tim smeštaj osuđenih lica u „Drugom“ paviljonu ne razlikuje od smeštaja u ostalim paviljonima u zatvorenom delu zavoda;
- da se sobe kreče po planu održavanja koji se usklađuje sa potrebama Službe za obezbeđenje i dobijenih sredstava od Uprave za izvršenje krivičnih sankcija;
- da je osuđenim licima smeštenim u „Drugom“ paviljonu predviđen boravak na svežem vazduhu u trajanju od 2 sata, kako je propisano članom 42. Pravilnika o kućnom redu kazneno popravnih zavoda i okružnih zatvora i da mogu koristiti telefon svakog dana za vreme šetnje;
- da osuđeni AA poseduje prošireno pravo na krug lica koja ga mogu posetiti u koje spadaju dalji srodnici, prijatelji i drugi;
- da je članom 32. stav 5. Pravilnika o tretmanu, programu postupanja, razvrstavanju i naknadnom razvrstavanju osuđenih lica propisano da osuđenog sa izmenama programa postupanja, odnosno razlozima za nastavak realizacije istog programa postupanja upoznaje zaposleni na poslovima tretmana i st. 6. istog Pravilnika propisano je da su program postupanja, kao i njegove izmene sastavni deo dosijea osuđenog u skladu sa Zakonom;
- da je u konkretnom slučaju odluka o izmenama programa postupanja doneta 9. marta 2023. godine sa kojom je osuđeni upoznat 15. marta 2023. godine;
- da je Osnovni sud u Nišu dopisom Su.br. VIII 71/2023 od 9. marta 2023. godine obavestio KPZ Niš da je neophodno osuđenom AA oduzeti pisaću mašinu, imajući u vidu da je osumnjičen i da se tereti za izvršenje dva krivična dela falsifikovanja isprava u kojima je kao sredstvo izvršenja korišćena pisaća mašina, kao i da postoji osnovana sumnja da imenovani pruža pravne savete ostalim osuđenim licima;
- da se iz navedenog može zaključiti da osuđenom sem promene smeštaja nije promenjen status niti su mu povređena i uskraćena prava tokom izdržavanja kazne zatvora u Zavodu;
- da odluka o promeni programa postupanja i promena smeštaja osuđenom predstavlja uobičajenu proceduru, a sve u cilju održavanja bezbednosti i sigurnosti osuđenih lica u Zavodu i rasterećenja smeštajnih kapaciteta;
- da AA nije određena posebna mera „Smeštaj pod pojačanim nadzorom“. Navedena mera određuje se rešenjem upravnika Zavoda ili lica kojeg on ovlasti, a na obrazloženi predlog Službe za obezbeđenje ili Službe za tretman, što u konkretnom slučaju nije. To što je na receptu osuđenog lica upisana skraćenica OPN, ista označava zgradu OPN, jer je kolokvijalno poznato koja je zgrada u Zavodu poznata kao OPN i „Drugi“ paviljon, a za lekara Službe za zdravstvenu zaštitu u Zavodu je potpuno nebitan formalni raspored osuđenog lica;
- da se posebna mera „Smeštaj pod pojačanim nadzorom“ izvršava u prostorijama koje se nalaze u suterenu „Drugog“ paviljona, označeni oznakama PN1 i PN6 posebno određeni za tu namenu. Kako je osuđeno lice AA sve vreme boravio u prostorijama na spratu u sobama br. 10 i br. 24 u „Drugom“ paviljonu, što govori da su netačni navodi imenovanog da se vodi kao OPN;
- da osuđena lica koje borave u „Drugom“ paviljonu, a prema kojima nije određena neka od posebnih mera predviđena zakonom, imaju u potpunosti ista prava kao i osuđena lica iste vaspitne grupe, ostalih paviljona u zatvorenom delu Zavoda.
- da je u pogledu korišćenja zajedničkih prostorija, osuđenim licima u „Drugom“ paviljonu na raspolaganju zajednička prostorija koja se koristi prema rasporedu grupa određenih za boravak na svežem vazduhu. Jedino ograničenje u pogledu korišćenja zajedničkih prostorija je to, što se u ovoj prostoriji povremeno održavaju disciplinske raspave koje se vode povodom učinjenih disciplinskih prestupa osuđenih lica;
- da se crkva u Zavodu nalazi u „C“ paviljonu i da je neophodno da se lica ostalih paviljona, uključujući i „Drugi“ paviljon, blagovremeno prijave nadzorniku paviljona, kako bi se izvršila procena rizika i organizovalo dovođenje do crkve. Da je AA vođen u crkvu koja se nalazi u Zavodu uvek kada se obraćao na navedeni način;
- da prostorije za boravak osuđenih lica u „Drugom“ paviljonu ispunjavaju uslove i kriterijume propisane Zakonom o izvršnjenju krivičnih sankcija i da su iste predmet stalne kontrole kako vladinih tako i nevladinih organizacija, te su netačni navodi osuđenog da je smešten u prostorijama bez vazduha i svetla, odnosno u prostorijama u kojima toalet nije odvojen od spavaone.
- da je osuđeni AA boravio na spratu u „Drugom“ paviljonu, u sobama br. 10 i br. 24, koju je delio uglavnom sa jednim osuđenim licem, a samo izuzetno sa dvojicom osuđenih lica u slučaju povećanog brojnog stanja, kao i u slučaju krečenja „Drugog“ paviljona.
U prilogu izjašnjenja dostaljeno je: 1) Dopis KPZ Niš broj 7-255/2023-06/4 od 14. juna 2023. godine; 2) Odluke o izmeni programa postupanja od 9. marta 2023. godine; 3) Dopis Osnovnog suda u Nišu Su.br. VIII 71/2023 od 9. marta 2023. godine; 4) Odgovor KPZ Niš na podnesak broj 24-9-3644/23-06 od 3. aprila 2023. godine; 5) Fotokopiju izjašnjenja Službe za obezbeđenje od 19.9.2023. godine; 6) Fotokopiju izjašnjenja nadzornika „Drugog“ paviljona br. 031-35-773/2023-03; 7) Fotokopiju izjašnjenja Službe za tretman od 19. septembra 2023. godine; 8) Fotokopiju izjašnjenja Službe za zdravstvenu zaštitu od 18. septembra 2023. godine; 9) Fotokopiju naloga upravnika Zavoda br. 24-7931/2022-01 od 27. jula 2022. godine;
- ČINjENIČNO STANjE
2.1. U dopisima KPZ Niš broj 24-9-3347/23-06/1 od 29. marta 2023. godine, 24-9-3398/23-06/1 od 29. marta 2023. godine i 24-9-3580/2023-06, navedeno je da je KPZ Niš pripadnicima muslimanske veroispovesti, koja su se prijavila na post – Ramazan, podelio 0,5 kg šećera i 0,5 l ulja, kao i hleb iz dnevne proizvodnje od tog dana, kako bi izvršili pripremu hrane u skladu sa svojim verskim običajima. Navodi se da tokom trajanja praznika Ramazana ne konzumiraju hranu preko dana, obedovanje se sprovodi u večernjim satima do kraja dana te im je omogućeno da hranu koju bi dobili putem redovnih obroka preko dana, dobijaju u vreme večere, kako bi hranu mogli da konzumiraju u delu dana u skladu sa običajima.
2.2. Uvidom u jelevnike za posne dane u KPZ Niš, koji su dostavljeni uz izjašnjenje, utvrđeno je da sadrži posnu ishranu (kao što je npr. oslić pečeni, šnicla od soje, sardina, riblja pašteta, krompir paprikaš sa sojom, posni pasulj itd.) u vreme trajanja božićnog, petrovskog, uskršnjeg i gospojinskog posta, kao i svake srede i petka.
2.3. Među stranama je nesporno da osuđena lica dobijaju svečani ručak u vreme Božića i Uskrsa.
2.4. Uvidom u dopis Osnovnog suda u Nišu Su.br. VIII 71/2023 od 9. marta 2023. godine utvrđeno je da je Osnovni sud u Nišu obavestio KPZ Niš da je neophodno osuđenom AA oduzeti pisaću mašinu, imajući u vidu da je u predmetu K 585/21 osumnjičen i da se tereti za izvršenje dva krivična dela falsifikovanja isprava iz čl. 355. st. 1. KZ-a u vezi sa čl. 61. KZ-a, dok se u predmetu K. br. 597/21 tereti za izvršenje dva krivična dela falsifikovanje isprava iz čl. 355. st.1 KZ-a krivično delo davanje lažnog iskaza iz čl. 335. st. 2. KZ-a u vezi stava 1. KZ-a i krivično delo posebni slučajevi falsifikovanja isprava iz čl. 356. st.1. u vezi sa čl.3 55 st. 2. u vezi st. 1. KZ-a, a u kojima je upravo kao sredstvo izvršenja korišćena pisaća mašina prilikom popunjavanja spornih uplatnica. Navodi se i da se dopis ne odnosi na ograničavanje njegovog prava na podnošenje podnesaka, pritužbi itd., već da mu se samo onemogućuje korišćenje pisaće mašine, a sve radi nesmetanog vođenja navedenih krivičnih postupaka i sprečavanja daljih sličnih situacija.
2.5. U Odluci o izmeni programa postupanja od 9. marta 2023. godine za AA navedeno je da je na predlog Stručnog tima došlo do promene smeštaja iz paviljona C u Drugi paviljon, zbog preopterećenosti smeštajnih kapaciteta.
2.6. U dopisu 24-9-3644/23-06/1 od 7. aprila 2023. godine navedeno je da je AA premešten iz paviljona „C“ u „Drugi“ paviljon po osnovu Odluke o izmeni programa postupanja upravnika zavoda broj 24-7-812/23-02 od 9. marta 2023. godine, na predlog stručnog tima, zbog preopterećenosti smeštajnih kapaciteta. Navodi se i da uzrok premeštaja nije disciplinski prestup ili bilo koji drugi razlog, već sprovođenje uobičajene procedure, a u skladu sa pravom stručnih službi zavoda da vrše upravljanje specijalnim kapacitetima zavoda.
2.7. Uvidom u rešenje KPZ Niš br. 24-9-1922/2023-06/1 od 8. marta 2023. godine, koje je doneto na osnovu pritužbe AA utvrđeno je da se pritužba usvaja u delu koji se odnosi na zavođenje akata, s obzirom da je primio treći primerak akta bez ubeleženog datuma kada je podnesak podnet, a odbija se u delu koji se odnosi na neravnopravan položaj po osnovu verskog ubeđenja;
2.8. U izjašnjenju Službe za obezbeđenje od 19.9.2023. godine navedeno je da je AA promenjen smeštaj dana 9. marta 2023. godine iz paviljona C u „Drugi“ paviljon iz razloga preopterećenja smeštajnih kapaciteta, gde je boravio do 13. jula 2023. godine kada mu je promenjen smeštaj u B paviljon. Dalje je navedeno da je prema navedenom osuđeniku za sve boravka u „Drugom“ paviljonu nisu određene posebne mere. Posebna mera „Smeštaj pod pojačanim nadzorom“ izvršava se u prostorijama koje se nalaze u suterenu „Drugog“ paviljona, označenih oznakama PN1 do PN6, posebno određeni za tu namenu odlukom upravika zavoda. Takođe je navedeno da je osuđeni AA sve vreme boravka u navedenom paviljonu boravio u prostorujama na spratu u sobama br. 10. i 26;
2.9. U izjašnjenju Službe za obezbeđenje od 19.9.2023. godine navedeno je da je AA u „Drugom“ paviljonu bila na raspolaganju zajednička prostorija koja se koristi prema rasporedu grupa, a jedino ograničenje u pogledu korišćenja zajedničkih prostorija tiče se vremena održavanja disiplinskih rasprava, koje se povremeno održavaju u navedenoj prostoriji;
2.10. U izjašnjenju Službe za obezbeđenje od 19.9.2023. godine navedeni se da je AA tokom boravka u „Drugom“ paviljonu boravio u sobama broj 10 i 24, koje je delio uglavnom sa jednim osuđenikom, a samo izuzetno sa dvojicom i to uslučaju povećanog brojnog stanja, odnosno sređivanja i krečenja paviljona. Dalje se navodi da prostorije za boravak osuđenih lica u navedenom paviljonu ispunjavaju uslove i kriterijume propisane čl. 77 Zakona o izvršenju krivičnih sankcija;
2.11. U izjašnjenju nadzornika „Drugog“ paviljona br. 031-35-773/2023-03 od 19.9.2023. godine navedeno je da je AA, kao i ostalim osuđenim licima iz „Drugog“ paviljona, omogućavana poseta zavodskoj crkvi uvek kada su blagovremeno podneli zahtev.
2.12. U izjašnjenju službe za tretman br. 07-5605/2023-02/5 od 19.9.2023. godine navedeno je da je AA bio u prilici da se obrati službenim licima i na taj način se prijavi kako bi bio odveden na liturgiju koja se održava u zavodskoj crkvi, kao i da je bio u prilici da se obrati za razgovor sa sveštenim licem;
2.13. U izjašnjenju službe za zdravstvenu zaštitu br. 07-5605/2023-04/3 od 18.9.2023. godine navedeno je da je na receptu pored imena, prezimena, matičnog broja i naziva leka upisana skraćenica OPN, jer je kolokvijalno poznato koja je zgrada zatvora poznata kao „OPN“ ili „Drugi“ paviljon. Dalje je navedeno da je za rad lekara potpuno nebitan formalni raspored osuđenika;
- MOTIVI I RAZLOZI ZA DONOŠENjE MIŠLjENjA
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, prilikom davanja mišljenja u ovom predmetu, razmatrao je navode iz pritužbe i izjašnjenja, dostavljenih priloga, kao i relevantne međunarodne i domaće pravne propise u oblasti zaštite od diskriminacije.
Pravni okvir
-
- Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je ustanovljen Zakonom o zabrani diskriminacije kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih zakonom. Odredbama člana 33. Zakona o zabrani diskriminacije propisana je nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti. Jedna od osnovnih nadležnosti Poverenika jeste da prima i razmatra pritužbe zbog diskriminacije, daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima diskriminacije i izriče zakonom utvrđene mere.
- Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda[2]u članu 9. stav 1. propisuje da svako ima pravo na slobodu misli, savesti i veroispovesti. Ovo pravo uključuje slobodu promene vere ili uverenja i slobodu čoveka da, bilo sam ili zajedno s drugima, javno ili privatno, ispoljava veru ili uverenje molitvom, propovedi, običajima i obredom, a stavom 2. istog člana propisano je da sloboda ispovedanja vere ili ubeđenja može biti podvrgnuta samo onim ograničenjima koja su propisana zakonom i neophodna u demokratskom društvu u interesu javne bezbednosti, radi zaštite javnog reda, zdravlja ili morala, ili radi zaštite prava i sloboda drugih. Opšta zabrana diskriminacije propisana je članom 14. tako da se uživanja prava i sloboda predviđena Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda obezbeđuju bez diskriminacije po bilo kom osnovu, kao što su pol, rasa, boja kože, jezik, veroispovest, političko ili drugo mišljenje, nacionalno ili socijalno poreklo, veza sa nekom nacionalnom manjinom, imovno stanje, rođenje ili drugi status. Potrebno je napomenuti da se Protokolom br. 12 uz Evropsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, uspostavlja opštija zabrana diskriminacije i da ovaj Protokol obezbeđuje dodatnu zaštitu od diskriminatornog postupanja u državama koje su ratifikovale ovaj ugovor.
- Ustav Republike Srbije[3] u članu 21. zabranjuje svaku diskriminaciju, neposrednu ili posrednu, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta.
- Ustavna zabrana diskriminacije bliže je razrađena Zakonom o zabrani diskriminacije, tako što je diskriminacija definisana kao svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i na članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, polnim karakteristikama, nivoom prihoda, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima[4]. Članom 1 stavm 1. propisano je da diskriminacija postoji ako se postupa protivno načelu slobodnog ispoljavanja vere ili uverenja, odnosno ako se licu ili grupi lica uskraćuje pravo na sticanje, održavanje, izražavanje i promenu vere ili uverenja, kao i pravo da privatno ili javno iznese ili postupi shodno svojim uverenjima. Članom 9. je propisano da diskriminacija postoji ako se prema licu ili grupi lica neopravdano postupa lošije nego što se postupa ili bi se postupalo prema drugima, isključivo ili uglavnom zbog toga što su tražili, odnosno nameravaju da traže zaštitu od diskriminacije ili zbog toga što su ponudili ili nameravaju da ponude dokaze o diskriminatorskom postupanju.
- Zakon o crkvama i verskim zajednicama[5] čl. 1. propisuje slobodu veroispovesti kao pravo na slobodu savesti i veroispovesti koje se garantuje svakome, u skladu sa Ustavom. U smislu ovog zakona, sloboda veroispovesti obuhvata: slobodu da se ima ili nema, zadrži ili promeni veroispovest ili versko uverenje, odnosno slobodu verovanja, slobodu ispovedanja vere u Boga; slobodu da se pojedinačno ili u zajednici sa drugima, javno ili privatno, ispoljava verovanje ili versko uverenje učestvovanjem u bogosluženju i obavljanjem verskih obreda, verskom poukom i nastavom, negovanjem i razvijanjem verske tradicije; slobodu da se razvija i unapređuje verska prosveta i kultura. Zabrana verske diskriminacije propisana je čl. 2. tako da niko ne sme biti podvrgnut prinudi koja bi mogla ugroziti slobodu veroispovesti, niti sme biti prisiljen da se izjasni o svojoj veroispovesti i verskim uverenjima ili njihovom nepostojanju. Pored toga, čl. 2. stav propisuje da niko ne može biti uznemiravan, diskriminisan ili privilegovan zbog svojih verskih uverenja, pripadanja ili nepripadanja verskoj zajednici, učestvovanja ili neučestvovanja u bogosluženju i verskim obredima i korišćenju ili nekorišćenju zagarantovanih verskih sloboda i prava, kao i da ne postoji državna religija.
- Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija[6] u članu 7. uređuje zabranu diskriminacije, u kome je navedeno da lice prema kome se izvršava krivična sankcija ne sme biti stavljeno u neravnopravan položaj zbog rase, boje kože, pola, jezika, vere, političkih i drugih uverenja, nacionalnog ili socijalnog porekla, imovnog stanja, obrazovanja, društvenog položaja ili drugog ličnog svojstva. Članom 8. propisano je da lice prema kome se izvršava krivična sankcija ima pravo na zaštitu osnovnih prava propisanih Ustavom, potvrđenim međunarodnim ugovorima, opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava i ovim zakonom (stav 1). Lice prema kome se izvršava krivična sankcija može biti ograničeno u osnovnim pravima samo u meri neophodnoj za izvršenje krivične sankcije i u postupku propisanom ovim zakonom (stav 2). Protiv pojedinačnih akata kojima se rešava o pravima i obavezama lica prema kome se izvršava krivična sankcija dozvoljena je sudska zaštita, koju u skladu sa ovim zakonom obezbeđuje sudija za izvršenje krivičnih sankcija (stav 3).
Članom 43. ovog zakona propisanio je da je svrha izvršenja kazne zatvora da osuđeni tokom izvršenja kazne, primenom odgovarajućih programa postupanja, usvoji društveno prihvatljive vrednosti u cilju lakšeg uključivanja u uslove života posle izvršenja kazne kako ubuduće ne bi činio krivična dela. Članon 82. propisano je da osuđeni ima pravo na ishranu podobnu da održi njegovo dobro zdravlje i snagu, na tri obroka dnevno čija ukupna vrednost ne sme biti manja od 12.500 džula stav 1). Osuđenom se obezbeđuje ishrana vodeći računa o njegovim verskim uverenjima, a prema mogućnostima zavoda (stav 3). Član 125. propisuje verska prava osuđenih lica, u vezi sa tim osuđeni ima pravo: 1) na verski obred; 2) da drži i čita versku literaturu; 3) da ga poseti svešteno lice ili drugi verski službenik. Ako u zavodu postoji dovoljan broj osuđenih iste veroispovesti, na njihov zahtev, upravnik zavoda će dozvoliti sveštenom licu ili drugom verskom službeniku te veroispovesti da ih redovno posećuje ili da u zavodu ima redovnu službu ili nastavu. Osuđeni slobodno odlučuje da li će da prisustvuje verskom obredu ili poseti sveštenog lica, odnosno drugog verskog službenika. Verski obred obavlja se u posebnoj, prikladnoj prostoriji zavoda. Vreme, trajanje i način korišćenja verskih prava uređuju se propisom o kućnom redu zavoda.
- Pravilnik o kućnom redu kazneno-popravnih zavoda i okružnih zatvora[7] u članu 33. propisuje osuđenom obezbeđuju tri obroka dnevno (doručak, ručak i večera) koji se daju u pravilnim razmacima sa odgovarajuće pripremljenom, posluženom i raznovrsnom hranom (stav 1). Najmanje dva puta nedeljno osuđenom se obezbeđuje sveže voće i povrće u skladu sa godišnjim dobom. Posluženi obroci moraju zadovoljavati higijenske standarde (stav 2). Osuđenom se, u skladu sa Zakonom, obezbeđuje ishrana vodeći računa o njegovim verskim uverenjima, a prema mogućnostima zavoda (stav 3). Istim pravilnikom u čl. 44. propisanio je da osuđenog može jednom nedeljno da poseti svešteno lice ili drugi verski službenik (stav 1). Ako u zavodu postoji dovoljan broj osuđenih iste veroispovesti, na njihov zahtev, u skladu sa Zakonom, upravnik zavoda će dozvoliti sveštenom licu ili drugom verskom službeniku te veroispovesti da ih redovno posećuje ili da u zavodu ima redovnu službu ili nastavu (stav 2). Članom 54. propisano je da u cilju ostvarivanja svojih prava osuđeni se, u skladu sa Zakonom, može podneskom pismeno obratiti načelniku službe ili drugom ovlašćenom licu iz odgovarajuće službe zavoda. (stav 1) Osuđeni može, u skladu sa Zakonom, podneti pritužbu upravniku zavoda zbog povrede prava ili drugih nepravilnosti koje su u zavodu učinjene prema njemu (stav 2). Ukoliko se predmet pritužbe odnosi na jedan ili više podnesaka iz stava 1. ovog člana osuđeni će u obrazloženju pritužbe navesti razloge zbog kojih je nezadovoljan odgovorom ovlašćenog lica (stav 3). Ukoliko se pritužba odnosi na težu povredu radnih obaveza i dužnosti od strane zaposlenog lica, upravnik ili lice koje on odredi, odmah će ispitati osnovanost pritužbe i preduzeti mere za sprečavanje daljeg nastupanja štetnih posledica (stav 4). Ukoliko se pritužba odnosi na ugrožavanje ili povredu tela ili zdravlja osuđenog, upravnik zavoda će, u skladu sa Zakonom, narediti da lekar odmah pregleda osuđenog i da o tome sačini izveštaj (stav 5). Članom 62. propisano je da podnošenje podnesaka, pritužbi, žalbi ili tužbi, ne povlači odgovornost osuđenog i on zbog toga ne može biti izložen bilo kakvom kažnjavanju, maltretiranju ili uznemiravanju.
Analiza navoda iz pritužbe, izjašnjenja i priloga sa aspekta antidiskriminacionih propisa
- Zadatak Poverenika za zaštitu ravnopravnosti u konkretnom slučaju je da utvrdi: 1) da li je KPZ Niš prema osuđenog AA stavio u nepovoljniji položaj zbog njegovog verskog ubeđenja, odnosno zbog pravoslavne veroispovesti, posebno u odnosu na osuđena lica islamske veroispovesti; 2) da li je KPZ Niš, nakon što se AA obratio pritužbom Povereniku, neopravdano lošije prema njemu postupao, isključivo ili uglavnom zbog toga što je tražio zaštitu od diskriminacije;
- Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je pristupio analizi navoda iz pritužbe, izjašnjenja i dostavljenih dokaza. U toku postupka analizirani su samo oni navodi iz pritužbe i izjašnjenja, kao i dostavljeni dokazi koji su od značaja za utvrđivanje diskriminacije. Navodi koji se odnose na eventualne propuste u radu ili postupanju za koje su nadležni drugi državni organi, nisu uzeti u razmatranje, posebno imajući u vidu da se iz predmeta može zaključiti da se podnosilac pritužbe obratio i Zaštitniku građana koji obavlja poslove nacionalnog mehanizma za prevenciju torture, shodno Zakonu o ratifikaciji Opcionog protokola uz Konvenciju protiv torture i drugih surovih, neljudskih ili ponižavajućih kazni i postupaka. U nadležnosti navedenog organa je da redovno proverava tretman lica lišenih slobode u ustanovama detencije, da daje preporuke nadležnim organima u cilju poboljšanja tretmana i položaja lica lišenih slobode i sprečavanja torture, u skladu sa odredbama Opcionog protokola. Takođe, ima pravo na nesmetan, nenajavljen i svakodoban pristup svim ustanovama i svim prostorijama u kojima se nalaze ili se mogu nalaziti lica lišena slobode; da nasamo razgovara sa tim licima i sa službenim licima, koja su obavezna da sarađuju tim povodom, kao i sa svim ostalim licima koja mogu imati informacije značajne za postupanje prema licima lišenim slobode; na pristup svoj dokumentaciji koja se odnosi na ta lica; da nadležnim organima daje preporuke u cilju poboljšanja načina postupanja prema licima lišenim slobode i unapređenja uslova u kojima se ona zadržavaju ili zatvaraju.[8] U vezi sa tim, uslovi smeštaja u kojima se nalazi podnosilac pritužbe, kao i da li je vrsta i količina namirnica adekvatna biće predmet postupka koji vodi Zaštitnik građana.
- Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija u članu 125. propisano je da osuđeni ima pravo: 1) na verski obred; 2) da drži i čita versku literaturu; 3) da ga poseti svešteno lice ili drugi verski službenik. Ako u zavodu postoji dovoljan broj osuđenih iste veroispovesti, na njihov zahtev, upravnik zavoda će dozvoliti sveštenom licu ili drugom verskom službeniku te veroispovesti da ih redovno posećuje ili da u zavodu ima redovnu službu ili nastavu. Osuđeni slobodno odlučuje da li će da prisustvuje verskom obredu ili poseti sveštenog lica, odnosno drugog verskog službenika. Verski obred obavlja se u posebnoj, prikladnoj prostoriji zavoda. Vreme, trajanje i način korišćenja verskih prava uređuju se propisom o kućnom redu zavoda. U izjašnjenju nadzornika „Drugog“ paviljona br. 031-35-773/2023-03 od 9.2023. godine navedeno je da je AA, kao i ostalim osuđenim licima iz „Drugog“ paviljona, omogućavana poseta zavodskoj crkvi uvek kada su blagovremeno podneli zahtev. Dok je u izjašnjenju službe za tretman br. 07-5605/2023-02/5 od 19.9.2023. godine navedeno da je AA bio u prilici da se obrati službenim licima i na taj način se prijavi kako bi bio odveden na liturgiju koja se održava u zavodskoj crkvi, kao i da je bio u prilici da se obrati za razgovor sa sveštenim licem.
- Pravilnikom o kućnom redu kazneno-popravnih zavoda i okružnih zatvora[9] u članu 33. stav 3. propisano je da se osuđenom, u skladu sa Zakonom, obezbeđuje ishrana vodeći računa o njegovim verskim uverenjima, a prema mogućnostima zavoda.
- S tim u vezi, u izjašnjenju od januara 2023. godine, navodi se da su osuđena lica islamske veroispovesti dobijala prvog i poslednjeg dana Ramazana po pola kilograma brašna i šećera i po pola litara zejtina kako bi izvršili pripremu hrane u skladu sa svojim verskim običajima, jer tokom trajanja praznika ne konzumiraju hranu preko dana, te im je omogućeno da hranu koju bi dobili putem redovnih obroka preko dana, dobijaju u vreme večere, kako bi hranu mogli da konzumiraju u delu dana u skladu sa običajima. U vezi sa tim, Poverenik je mišljenja da je opravdano što je KPZ Niš u konkretnom slučaju dodeljivao navedene namirnice samo pripadnicima islamske veroispovesti i što je prilagodio način distribucije obroka. Obredi različitih veroispovesti se razlikuju, samim tim omogućavanje drugačijeg načina ishrane licima određene veroispovesti u cilju vršenja verskog obreda je opravdano i ne predstavlja neopravdano pravljenje razlike u smislu Zakona o zabrani diskriminacije.
- Uvidom u jelovnike za posne dane u KPZ Niš, koji su dostavljeni uz izjašnjenje, utvrđeno je da sadrže posnu ishranu (kao što je npr. oslić pečeni, šnicla od soje, sardina, riblja pašteta, krompir paprikaš sa sojom, posni pasulj itd.) u vreme trajanja božićnog, petrovskog, uskršnjeg i gospojinskog posta, kao i svake srede i petka, te je nesporno da je zatvorenicima pravoslavne veroispovesti omogućena posna hrana u vreme trajanja posta. Takođe, među stranama je nesporno da se u krugu KPZ Niš nalazi crkva, kao i da osuđena lica dobijaju svečani ručak u vreme Božića i Uskrsa.
- Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija, odredbom člana 75. stav 1. je propisano da odluku o programu postupanja i naknadnom razvrstavanju donosi upravnik zavoda na obrazložen predlog stručnog tima, koji se zasniva na oceni ispunjenosti uslova propisanih propisom ministra nadležnog za poslove pravosuđa koji uređuje tretman, program postupanja, razvrstavanje i naknadno razvrstavanje osuđenih. Dana 15. marta 2023. godine AA je upoznat sa odlukom o izmeni programa postupanja broj 24-7-812/2013-02 od 9. marta 2023. godine, u kojoj je navedeno da je na predlog Stručnog tima došlo do promene smeštaja iz paviljona C u Drugi paviljon, zbog preopterećenosti smeštajnih kapaciteta. Takođe, uvidom u Izveštaj o ostvarivanju programa postupanja od 3. marta 2023. godine može se utvrditi da AA nisu isticane disiplinske mere, niti postoji pojačan bezbednosni rizik. Uvidom u dopis 24-9-3644/23-06/1 od 7. aprila 2023. godine u toku postupka je utvrđeno da uzrok premeštaja AA iz paviljona C u „Drugi paviljon“ nije disciplinski postupak ili bili koji drugi razlog i da ne predstavlja smeštaj pod pojačanim nadzorom, već sprovođenje uobičajnih procedura, na predlog Stručnog tima, zbog preopterećenosti smeštajnih kapaciteta, a u cilju održavanja reda i bezbednosti. Takođe, u izjašnjenju Službe za obezbeđenje od 19.9.2023. godine navedeno je da se posebna mera „Smeštaj pod pojačanim nadzorom“ izvršava u prostorijama koje se nalaze u suterenu „Drugog“ paviljona, označenih oznakama PN1 do PN6, posebno određeni za tu namenu odlukom upravnika zavoda, a da je podnosilac pritužbe sve vreme boravka u navedenom paviljonu boravio u prostorujama na spratu u sobama br. 10 i 26. Na osnovu izvedenih dokaza se može zaključiti da razlog premeštaja nije obraćanje Povereniku za zaštitu ravnopravnosti, imajući u vidu upravo da AA od dana podnošenja pritužbe nisu izricane nikakve disciplinske mere niti se kako se u izjašnjenju KPZa Niš navodi smeštaj u „Drugom“ paviljonu razlikuje od ostalih smeštaja u drugim paviljonima u zatvorenodom delu zatvora, kao i da ne predstavlja smeštaj pod pojačanim nadzorom.
- U izjašnjenju Službe za obezbeđenje od 19.9.2023. godine navedeno je da je AA u „Drugom“ paviljonu bila na raspolaganju zajednička prostorija koja se koristi prema rasporedu grupa, a jedino ograničenje u pogledu korišćenja zajedničkih prostorija tiče se vremena održavanja disiplinskih rasprava, koje se povremeno održavaju u navedenoj prostoriji. Iz navedenog se može zaključiti da se ograničenje u pogledu korišćenja zajedničkih prostorija, kada su se održavale disciplinke rasprave, odnosilo na sva lica lišena slobode koja su boravila u navedenom paviljonu, a ne samo na podnosioca pritužbe, iz čega proizilazi da razlog ograničenja u pogledu korišćenja zajedničkih prostorija nije to što se podnosilac pritužbe obratio Povereniku.
- Imajući u vidu da je Poverenik od KPZ Niš zatražio da se izjasni na navode iz pritužbe u januaru 2023. godine, a da je tek nakon dva meseca, odnosno u martu došlo do promene smeštaja AA iz paviljona C u Drugi paviljon, Poverenik na osnovu navedenog, kao i na osnovu Predloga izmene programa stručnog tima i Odluke o izmeni programa postupanja broj 24-7-812/2023-02 od 9. marta 2023. godine, zaključuje da do promene smeštaja nije došlo iz razloga što se AA obratio Povereniku za zaštitu ravnopravnosti, već je razlog preopterećenost smeštajnih kapaciteta, a u cilju održavanja reda i bezbednosti. Takođe uvidom u rešenje br. 24-9-1922/2023-06/1 od 8. marta 2023. godine, utvrđeno je da je KPZ Niš usvajio pritužbu AA u delu koji se odnosi na zavođenje akata, a odbija u delu koji se odnosi na neravnopravan položaj po osnovu verskog ubeđenja. S obzirim na navedeno, Poverenik zaključuje da KPZ Niš nije automatski odbacivao zahteve podnosioca pritužbe, već je razmatrao predstavke AA i nakon što se obratio Povereniku, što dalje ukazuje da KPZ Niš nije prema njemu postupao neopravdano lošije nego što se postupa ili bi se postupalo prema drugima, isključivo zbog toga što je tražio zaštitu od diskriminacije.
- U dopisu Osnovnog suda Su.br. VIII 71/2023 od 9. marta 2023. godine navedi se da je Osnovni sud u Nišu obavestio KPZ Niš da je neophodno osuđenom AA oduzeti pisaću mašinu, imajući u vidu da je u predmetu K 585/21 osumnjičen i da se tereti za izvršenje dva krivična dela falsifikovanja isprava iz čl.355 st.1 KZ-a u vezi sa čl. 61. KZ-a, dok se u predmetu K br. 597/21 tereti ua izvršenje dva krivična dela falsifikovanje isprava iz čl.355 stav 1 KZ-a krivično delo davanje lažnog iskaza iz čl. 335. stav 2. KZ-a u vezi stava 1. KZ-a i krivično delo posebni slučajevi falsifikovanja isprava iz čl. 356. stav 1. u vezi sa čl. 355 stav 2. u vezi stava 1. KZ-a, a u kojima je upravo kao sredstvo izvršenja korišćena pisaća mašina prilikom popunjavanja spornih uplatnica. Dalje je navedeno da se dopis ne odnosi na ograničavanje njegovog prava na podnošenje podnesaka, pritužbi itd., već da mu se samo onemogući korišćenje pisaće mašine, a sve radi nesmetanog vođenja navedenih krivičnih postupaka i sprečavanja daljih sličnih situacija. Takođe se navodi da njegovo pravo na dopisivanje i podnošenje pritužbi ne treba biti ograničeno, već je potrebno da pismena piše ručno, kao što to čini i većina osuđenika. U vezi sa tim, može se zaključiti da do uskraćivanja prava na korišćenje pisaće mašine nije došlo iz razloga što se AA obratio Povereniku za zaštitu ravnopravnosti.
- Imajući u vidu da AA u pritužbi i dopunama pritužbe ukazuje na eventualna kršenja prava u KPZ Niš, a koje nisu u uzročno posledičnoj vezi sa bilo kojim njegovim ličnim svojstvom, Poverenik podseća da je na osnovu člana 126. stav 1. Zakona o izvršenju krivičnih sankcija i člana 54. Pravilnika o kućnom redu kazneno-popravnih zavoda i okružnih zavoda propisano da se osuđeni može, radi ostvarivanja svojih prava, podneskom obratiti načelniku ili drugom ovlašćenom licu iz odgovarajuće službe zavoda. Takođe, u cilju ostvarivanja svojih prava osuđeni se, u skladu sa Zakonom, može podneskom pismeno obratiti načelniku službe ili drugom ovlašćenom licu iz odgovarajuće službe zavoda. Osuđeni može, u skladu sa Zakonom, podneti pritužbu upravniku zavoda zbog povrede prava ili drugih nepravilnosti koje su u zavodu učinjene prema njemu. Ukoliko se pritužba odnosi na težu povredu radnih obaveza i dužnosti od strane zaposlenog lica, upravnik ili lice koje on odredi, odmah će ispitati osnovanost pritužbe i preduzeti mere za sprečavanje daljeg nastupanja štetnih posledica. Ukoliko se pritužba odnosi na ugrožavanje ili povredu tela ili zdravlja osuđenog, upravnik zavoda će, u skladu sa Zakonom, narediti da lekar odmah pregleda osuđenog i da o tome sačini izveštaj. Dalje na osnovu člana 56. Pravilnika o kućnom redu kazneno-popravnih zavoda i okružnih zavoda osuđeni koji ne dobije odgovor na pritužbu ili nije zadovoljan donetim rešenjem ima pravo, u skladu sa Zakonom, da u roku od osam dana od dana prijema rešenja, podnese žalbu direktoru Uprave za izvršenje krivičnih sankcija. Članom 58. je propisano da ako osuđeni smatra da je njegovo pravo povređeno postupanjem upravnika zavoda može, u skladu sa Zakonom, podneti pritužbu direktoru Uprave, u zatvorenoj koverti.
Osuđeni na osnovu člana 60. Pravilnika o kućnom redu kazneno-popravnih zavoda i okružnih zavoda ima pravo, u skladu sa Zakonom, da podnese zahtev za sudsku zaštitu protiv odluke direktora Uprave, u roku od tri dana od dana dostavljanja odluke, ako smatra da je time nezakonito ograničeno ili povređeno neko od njegovih prava predviđeno Zakonom (stav 1). Izuzetno, osuđeni može, u skladu sa Zakonom, podneti zahtev za sudsku zaštitu direktno sudiji za izvršenje u slučaju kada mu je pravo na život ili telesni integritet ozbiljno ugroženo (stav 2). Protiv odluke sudije za izvršenje o zahtevu iz stava 2. ovog člana osuđeni može izjaviti žalbu, u skladu sa Zakonom (stav 3). Takođe, osuđeni može podneti pritužbu Zaštitniku građana, u skladu sa zakonom[10].
3.19. Imajući u vidu sve navedeno, Poverenik konstatuje da je KPZ Niš zbog različitih verskih običaja i obreda, opravdano pravio razliku između osuđenih lica islamske i pravoslavne veroispovesti u pogledu vrste i perioda distribucije hrane u skladu sa verskim običajima, a sve u cilju ostvarivanja njihovih verskih prava i sprovođenja verskih obreda koji se u slučaju osuđenih lica islamske veroispovesti sprovode i tokom noći. Takođe, Poverenik zaključuje da do promene smeštaja i uskraćivanja prava na korišćenje pisaće mašine nije došlo iz razloga što se AA obratio pritužbom Povereniku za zaštitu ravnopravnosti i zatražio zaštitu od diskriminacije, kao i da nije izricana posebna mera „Smeštaj pod pojačanim nadzorom“ i da nije došlo do ograničavanja prava na dopisivanje i slanje pritužbi.
- MIŠLjENjE
U postupku koji je sproveden po pritužbi AA, protiv KPZ Niš utvrđeno je da nisu povređene odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.
Protiv ovog mišljenja nije dopuštena žalba niti bilo koje drugo pravno sredstvo, jer se njime ne odlučuje o pravima i obavezama pravnih subjekata.
[1] „Službeni glasnik RS”, br. 22/09 i 52/21
[2] Zakon o ratifikaciji Evropske konvencije za zaštitu ljudskim prava i osnovnih sloboda („Službeni list SCG – Međunarodni ugovori“, br. 9/03, 5/05 i 7/05 – ispr. i „Službeni glasnik RS – Međunarodni ugovori“, br 12/10)
[3] „Službeni glasnik RS“, br. 98/06 i 115/21
[4] Zakon o zabrani diskriminacije, član 2. stav 2.
[5] Zakon o crkvama i verskim zajednicama („Službeni glasnik RS“, br. 36/06)
[6] „Službeni glasnik RS“, br. 55/14 i 35/19
[7] „Službeni glasnik RS“, br. 110/14 i 79/16
[8] https://npm.rs/attachments/article/1147/Deset%20godina%20rada%20NPM-a.pdf
[9] „Službeni glasnik RS“, br. 110/14 i 79/16
[10] „Službeni glasnik RS“, br. 110/14 i 79/16
POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković
1112-22 Pritužba protiv KPZ zbog diskriminacije po osnovu verskog ubeđenja