br. 011-00-29/2021-02 datum: 21.10. 2021. godine
Postupajući u okviru zakonom propisane nadležnosti[1], Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, daje
MIŠLjENjE
na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o prosvetnoj inspekciji
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je dopisom broj 019-01-62/2021-12, dostavilo Povereniku za zaštitu ravnopravnosti Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o prosvetnoj inspekciji, sa obrazloženjem (u daljem tekstu: Nacrt zakona), radi davanja mišljenja.
Postupajući po ovom dopisu, dajemo mišljenje na Nacrt zakona, sa aspekta delokruga rada Poverenika za zaštitu ravnopravnosti.
U vezi sa članom 10. Nacrta zakona kojim se menja član 15. Zakona o prosvetnoj inspekciji, ukazujemo na nedovoljno jasno formulisanu tačku 5). Sugerišemo da se ova tačka preformuliše i pojsani u drugom delu norme. Naime, ova tačka je precizna i jasna u delu koji se odnosi na podnošenje prijave nadležnom organu zbog postojanja sumnje da je učinjeno krivično delo, privredni prestup, kao i u pogledu podnošenja zahteva za pokretanje prekršajnog postupka, dok u preostalom delu norma nije jasna i može izazvati nedoumice.
Zakon o prosvetnoj inspekciji predstavlja poseban zakon kojim je uređen rad prosvetne inspekcije a kojim su istaknute posebnosti postupka i položaja inspekcije u oblasti obrazovanja.
Članom 1. stav 2. Nacrta zakona predviđena je izmena člana 2. stav 2. Zakona o prosvetnoj inspekciji tako što je propisano da prosvetna inspekcija obavlja inspekcijski nadzor i u drugim oblastima u kojima je posebnim zakonom utvrđena njena nadležnost. Poverenik smatra da je ova izmena važna imajući u vidu ovlašćenja prosvetne inspekcije ustanovljena drugim zakonima, kao što je primera radi Zakon o rodnoj ravnopravnosti[2]. Tim zakonom je između ostalog, u članu 72. propisan nadzor ministarstava i inspekcijskih organa, te je u stavu 3. ovog člana propisano da nadzor nad primenom ovog zakona u delu koji se odnosi na oblasti obrazovanja, vaspitanja, nauke i tehnološkog razvoja vrši ministarstvo nadležno za obrazovanje, vaspitanje, nauku i tehnološki razvoj, a inspekcijski nadzor u ovim oblastima vrši prosvetna inspekcija. Imajući u vidu kompleksnost nadzora koji će u skladu sa Zakonom o rodnoj ravnopravnosti vršiti prosvetna inspekcija, mišljenja smo da je potrebno, opreza radi, još jednom razmotriti da li je dovoljna ovako data načelna odredba u Nacrtu zakona (član 1. stav 2. Nacrta zakona) ili je potrebno izvršiti još neke dopune Nacrta zakona, sa aspekta zakonom propisanih poslova i mera koje preduzima prosvetna inspekcija.
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti nema drugih sugestija, ni komentara.
[1] Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS”, br. 22/09 i 52/21, član 1. i član 33. stav 1. tačka 7)
[2] „Službeni glasnik RS“, br. 52/21
POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković
Mišljenje na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o prosvetnoj inspekciji