891-25 Mišljenje na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima

br. 011-00-25/2025-02 datum: 15.07.2025. godine

 

 

 

Postupajući u okviru zakonom propisane nadležnosti[1], Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, daje

 

MIŠLjENjE

na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima

 

 

Ministarstvo prosvete je dopisom broj 011-00-17/2025-04, od 15. jula 2025. godine, dostavilo Povereniku za zaštitu ravnopravnosti (u daljem tekstu: Poverenik) Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima (u daljem tekstu: Nacrt zakona), sa Obrazloženjem i Pregledom odredaba koje se menjaju, radi davanja mišljenja. U dopisu je zatražena hitnost u postupanju.

S tim u vezi, zbog veoma kratkog roka u kome je traženo mišljenje na Nacrt zakona, Poverenik ističe da nije bio u mogućnosti da detaljno sagleda sva predložena zakonska rešenja i promene koje će izazvati u praksi. Imajući u vidu značaj izmena smatramo da je važno u potpunosti sprovesti proceduru propisanu zakonom i Poslovnikom Vlade[2] koje se odnose na sprovođenje javne rasprave kada se zakonom bitno menja uređenje nekog pitanja ili uređuje pitanje koje posebno zanima javnost.

Povodom predloženih izmena u članu 2. Nacrta zakona kojim se posle člana 4. važećeg zakona dodaje novi član 4a, definisani su udžbenici od nacionalnog značaja, kao i udžbenici od posebnog značaja za nacionalnu manjinu, čije je uvođenje obrazloženo time da „udžbenici od nacionalnog značaja prenose vrednosti, tradiciju, jezik i kulturu, zbog čega predstavljaju osnovno sredstvo izgradnje i očuvanja identiteta i nacionalne kohezije, stabilnosti i otpornosti Republike Srbije na spoljne uticaje i jedan od stubova nacionalne bezbednosti“, dok se udžbenici za izvođenje nastave na jeziku i pismu nacionalne manjine i dodaci uz te udžbenike za istovetne predmete (umesto srpski jezik – predmet je maternji jezik, i predmet srpski jezik kao nematernji) i uzrast „smatraju udžbenicima od posebnog značaja za nacionalne manjine. Poverenik, ne dovodeći u pitanje neke od nabrojanih vrednosti, ukazuje da ovi udžbenici, a posebno udžbenici srpskog jezika i književnosti, sveta oko nas, prirode i društva, muzičke kulture i likovne umetnosti sadrže i vrednosti drugih kultura i nacionalnosti, (baš kao što takvo štivo sadrže i udžbenici na jezicima nacionalnih manjina), što je, takođe, od izuzetnog značaja za razvoj, vaspitanje i obrazovanje učenika. Poverenik ukazuje na odredbu člana 2. važećeg Zakona o udžbenicima[3] kojom je propisano da je udžbenik osnovno didaktički oblikovano nastavno sredstvo, u bilo kom obliku ili mediju, koje se koristi u obrazovno-vaspitnom radu u školi za sticanje znanja, veština, formiranje stavova, podsticanje kritičkog razmišljanja, unapređenja funkcionalnog znanja i razvoj intelektualnih i emocionalnih karakteristika učenika i polaznika, čiji su sadržaji utvrđeni planom i programom nastave i učenja i koji je odobren u skladu sa ovim zakonom. Poverenik ukazuje i na Ustav Republike Srbije[4] koji u članu 48. propisuje da Republika Srbija merama u obrazovanju, kulturi i javnom obaveštavanju podstiče razumevanje, uvažavanje i poštovanje razlika koje postoje zbog posebnosti etničkog, kulturnog, jezičkog ili verskog identiteta njenih građana. Takođe, članom 81. Ustava propisano je da u oblasti obrazovanja, kulture i informisanja Srbija podstiče duh tolerancije i međukulturnog dijaloga i preduzima efikasne mere za unapređenje uzajamnog poštovanja, razumevanja i saradnje među svim ljudima koji žive na njenoj teritoriji, bez obzira na njihov etnički, kulturni, jezički ili verski identitet.

Imajući u vidu navedeno mišljenja smo da je potrebno brisati reči: „..osnovno sredstvo…očuvanja ..stabilnosti i otpornosti na spoljne uticaje i jedan od stubova nacionalne bezbednosti..“. Smatramo da ovako postavljen okvir prevazilazi okvire materije koju uređuje Zakon o udžbenicima, te da navedeno nije u skladu kako sa drugim odredbama Zakona o udžbenicima tako i sa odredbama krovnog Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja[5]. Sistem obrazovanja i vaspitanja mora da obezbedi za svu decu, učenike i odrasle (opšti principi obrazovanja i vaspitanja član 7. stav 1. ZOSOV) , između ostalog, jednakost i dostupnost ostvarivanja prava na obrazovanje i vaspitanje zasnovano na socijalnoj pravdi i principu jednakih šansi bez diskriminacije, poštovanje ljudskih prava i prava svakog deteta učenika i odraslog i uvažavanje ljudskog dostojanstva, obrazovanje i vaspitanje u demokratski uređenoj i socijalno odovornoj ustanovi u kojoj se neguju otvorenost, saradnja, tolerancija, svest o kulturnoj i civilizacijskoj povezanosti u svetu, posvećenost osnovnim moralnim vrednostima, vrednostima pravde, istine, solidarnosti slobode, poštenja i odgovornosti, kvalitetno i uravnoteženo obrazovanje i vaspitanje zasnovano na tekovinama i dostignućima savremene nauke, primena dostignuća naučnih disciplina važnih za proces obrzaovanja i vaspitanja, prfesionalnu etiku, demokratičnost kroz uključenost svih učesnika u sistemu obrzaovanja i vaspitanja u stvaranju i sprovođenju obrazovnih politika, i sl. Poverenik posebno ukazuje da deo odredbe novog člana 4a koje se odnose na pitanja nacionalne bezbednosti i sprečavanja spoljnog uticaja na Republiku Srbiju mogu dati prostora za široke i proizvoljne interpretacije ali i sadržaje koji ne doprinose razvoju duha tolerancije, društvene kohezije, multikulturalnosti i nediskriminacije. Imajući u vidu sve navedeno, mišljenja smo da je odredbu člana 2. Nacrta zakona kojom se dodaje član 4a u važeći Zakon o udžbenicima  potrebno još jednom dobro razmotriti i izmeniti.

[1] Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS”, broj  22/09 i 52/21), član 1. i član 33. stav 1. tačka 7.

[2] „Službeni glasnik RS”, br. 61/06 – prečišćeni tekst, 69/08, 88/09, 33/10, 69/10, 20/11, 37/11, 30/13, 76/14 i 8/19 – dr. uredba

[3] „Službeni glasnik RS“, br. 27/18 i 92/23

[4] „Službeni glasnik RS“,  br. 98/06, 115/21 i 16/22

[5] „Službeni glasnik RS“, br. 88/17, 27/18 – dr. zakon, 10/19, 27/18 – dr. zakon, 6/20, 129/21, 92/23 i 19/25

 

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković


microsoft-word-icon891-25 Mišljenje na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top