br. 011-00-7/2023-02 datum: 23.1.2025. godine
Postupajući u okviru zakonom propisane nadležnosti[1], Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, daje
MIŠLjENjE
na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju
Ministarstvo prosvete je dopisom broj 011-00-168/2024-03, od 15. januara 2025. godine, dostavilo Povereniku za zaštitu ravnopravnosti (u daljem tekstu: Poverenik) Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju (u daljem tekstu: Nacrt zakona), sa obrazloženjem i Pregledom odredaba koje se menjaju, radi davanja mišljenja.
S obzirom da su nam istovremeno, pored ovog zakona dostavljeni i nacrti zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju i Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, smatramo da zbog kratkog roka u kojem je traženo mišljenje na Nacrt zakona, nije moguće u potpunosti sagledati sva predložena zakonska rešenja i eventualne posledice primene predloženih rešenja, kao i sve probleme koje bi u praksi mogla izazvati primena ovog zakona.
Postupajući po ovom dopisu, sa aspekta delokruga rada Poverenika, mišljenja smo da je potrebno još jednom razmotriti odredbe člana 3. Nacrta zakona kojim se menja postojeći član 27. Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju koji se odnosi na nastavu za učenike na kućnom i bolničkom lečenju, nastavu kod kuće i nastavu na daljinu. Naime, članom 3. Nacrta zakona u članu 27. brišu se st. 9-11. koji glase:
„Roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik može da podnese pismeni obrazloženi zahtev za organizovanje nastave na daljinu, za svaku školsku godinu.
O nastavi na daljinu škola odlučuje na osnovu svih uslova potrebnih za ovaj vid obrazovanja i vaspitanja.
Za organizovanje nastave na daljinu škola podnosi zahtev Ministarstvu za dobijanje saglasnosti za organizovanje nastave na daljinu.“
Umesto ovih stavova dodaje se novi stav 9. koji glasi: „Nastava na daljinu može da se ogranizuje u slučaju kada su ugroženi javno zdravlje i bezbednost učenika i zaposlenih.“
Nacrt zakona ne razrađuje ko ocenjuje stepen ugroženosti javnog zdravlja i bezbednosti učenika i zaposlenih odnosno kada je neophodno preći na vanredni način obavljanja nastave, koji su kriterijumi za trajanje takvog stanja, niti daje bilo kakvo drugo obrzaloženje. Poverenik je mišljenja da je zakonodavstvom Republike Srbije regulisana oblast zaštite stanovništva u slučaju ugrožavanja javnog zdravlja ili bezbednosti i to zakonima kojima se reguliše javno zdravlje stanovništva, javni red i mir, kao i drugim relevantnim zakonima. Stoga je neophodno odredbe koje mogu dovesti do različitih tumačenja, a eventualno i do zloupotreba, ponovo pažljivo razmotriti. Imajući u vidu da je predloženim izmenama brisan stav koji glasi: „Roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik može da podnese pismeni obrazloženi zahtev za organizovanje nastave na daljinu, za svaku školsku godinu.“, mišljenja smo da i dalje treba da postoji ova mogućnost u nekim slučajevima, na šta ukazuje i praksa Poverenika.
Članom 7. Nacrta zakona predviđena je izmena i dopuna člana 40. Zakona tako što se dosadašnji stav 4. briše. Navedeni stav je glasio: „Planom i programom nastave i učenja za muzičko, odnosno baletsko obrazovanje i vaspitanje i za obrazovanje i vaspitanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom može se utvrditi druga starosna granica za upis u školu i za sticanje svojstva redovnog učenika.“ Umesto ovog stava dodata su tri nova stava (st. 4, 5. i 6.) koji glase: „Izuzetno od stava 1. ovog člana, lice koje je završilo osnovnu školu po programu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih, može da upiše srednju školu u svojstvu redovnog učenika, uz saglasnost Ministarstva.
Učenik može imati status redovnog učenika najkasnije do kraja školske godine u kojoj navršava 21 godinu starosti.
Bliže uslove za upis u svojstvu redovnog učenika muzičke škole za obrazovne profile gde je glavni predmet pevanje, propisuje ministar.”.
Dosadašnji stav 5. koji postaje stav 7. menja se i glasi:
„Učenik srednje škole osnovane za potrebe unutrašnjih poslova može sticati obrazovanje samo u svojstvu redovnog učenika”.
U Obrazloženju ovih izmena navedeno je da je razlog izmena da bi se regulisalo sticanje svojstva redovnog učenika za lice koje je završilo osnovnu školu po programu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih, postavila starosna granica za redovne učenike i učenike muzičkih škola na obrazovnim profilima gde je glavni predmet pevanje. Imajući u vidu ovako šturo dato obrazloženje, Poverenik koristi priliku da ukaže da postavljanje starosne granice, kao i izdvajanje određenih profila zahteva detaljnije obrazloženje iz kojeg bi se mogla sagledati opravdanost i legitimnost ovakvog izdvajanja, odnosno da bi pravljenje izuzetaka bilo u skladu sa antidiskriminacionim propisima neophodno je da se objasni legitimnost cilja, kao i to da li su sredstva za postizanje tog cilja primerena i nužna. S obzirom na dato obrazloženje, ne možemo dati mišljenje da li je uvođenje ovih izuzetaka i postavljanje starosne granice u skladu sa antidiskriminacionim propisima. Zakon o zabrani diskriminacije, između ostalog, u članu 19. propisuje da svako ima pravo na predškolsko, osnovno, srednje i visoko obrazovanje i stručno osposobljavanje pod jednakim uslovima, u skladu sa zakonom. Zabranjeno je licu ili grupi lica na osnovu njihovog ličnog svojstva, otežati ili onemogućiti upis u vaspitno-obrazovnu ustanovu, ili isključiti ih iz ovih ustanova, otežati ili uskratiti mogućnost praćenja nastave i učešća u drugim vaspitnim, odnosno obrazovnim aktivnostima, razvrstavati učenike po ličnom svojstvu, zlostavljati ih i na drugi način neopravdano praviti razliku i nejednako postupati prema njima.
Navedeno se odnosi i na izuzetak koji je predviđen u članu 9. Nacrta zakona kojim se menja član 43. stav 3. Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, a koji se odnosi na učenike srednje škole osnovane za potrebe unutrašnjih poslova.
[1] Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS”, broj 22/09 i 52/21), član 1. i član 33. stav 1. tačka 7.
POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković
24-25 Mišljenje na Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju