1131-19 Pritužba zbog diskriminacije na osnovu pola

br. 07-00-577/2019-02 datum: 27.1.2020.

MIŠLjENjE

Mišljenje je doneto u postupku povodom pritužbe AA, koju je podnela u ime više roditelja/zakonskih zastupnika maloletne dece, izjavljenu protiv Sportskog centra T. i BB, direktora ovog sportskog centra. U pritužbi je, između ostalog, navedeno da u Ledenoj dvorani „Pionir“ treniraju četiri kluba koja se bave umetničkim klizanjem, kao i da se umetničkim klizanjem uglavnom bave žene. Pored toga je navedeno da je uprava ovog sportskog centra sredinom septembra srušila svlačionice klizačkim klubovima, uz obrazloženje da su „neuslovne“, zbog čega se deca sada presvlače u dve gostinske svlačionice, koje nisu odvojene za muškarce i žene, a kako pojedine devojčice dolaze u pratnji očeva, to stvara neprijatnost kod ostalih devojčica prilikom presvlačenja u njihovom prisustvu. U izjašnjenju direktora Sportskog centra navedeno je da ovaj sportski centar klizačkim klubovima obezbeđuje dve svlačionice, veličine oko 19,4 m2 koje ispunjavaju propisane uslove, da su ove dve svlačionice fizički odvojene i sa posebnim ulazom za muškarce i žene, kao i da im pored toga obezbeđuje još dve dodatne prostorije, od kojih je jedana za odlaganje sportske opreme, a druga za presvlačenje i garderobu trenera klizačkih klubova. Uz izjašnjenje su dostavljeni dokazi. U toku postupka je utvrđeno da u SC „T.“  termine za treninge i druge programe (škole klizanja) rezervišu četiri kluba umetničkog klizanja, čiji članovi su i muškarci i žene, kao i da Sportski centar klizačkim klubovima, u terminima kada imaju trening ili sprovode školu klizanja, obezbeđuje dve svlačionice, koje su fizički odvojene i sa posebnim ulazima za osobe različitog pola (muškarce i žene), te da nema neopravdanog pravljenja razlike ili nejednakog postupanja SC „T.“ prema licima u čije ima je podneta pritužba (dece/članova klizačkih klubova) na osnovu bilo kog njihovog ličnog svojstva, uključujući i lična svojstva navedena u pritužbi. Pored toga je utvrđeno da je organizacija treninga, odlazak i dolazak dece sa treninga u nadležnosti klizačkih klubova.

 

Imajući u vidu navedeno Poverenik je doneo mišljenje da Sportski centar „T.“ nije povredio odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.

Poverenik konstatuje  da je nesporno, kako iz same pritužbe tako i iz izjašnjenja, da u određenim periodima godine i u određenim terminima veliki broj devojčica istovremeno prisustvuje školi klizanja. Pored toga, takođe je nesporno da je SC „T.“ organizovan kao društvo sa ograničenom odgovornošću čiji je osnivač lokalna samouprava, te da ovo društvo posluje na osnovu ekonomskih principa. Međutim, sagledavajući problem sa kojim se susreću klizački klubovi u kojima su pretežno devojčice članice, a imajući u vidu važnost razvoja i održanja ovog sporta, uz puno uvažavanje ekonomskih principa, Poverenik, koristeći ovlašćenje iz člana 33. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije, preporučuje SC „T.“ da sagleda raspoložive mogućnosti u cilju obezbeđivanja povoljnijih uslova za presvlačenje i odlaganje opreme klizačkim klubovima koji se bave umetničkim klizanjem.

TOK POSTUPKA

  • Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je primio pritužbu AA, koju je podnela u ime više roditelja/zakonskih zastupnika maloletne dece, protiv Sportskog centra „T.“ i BB, direktora ovog sportskog centra, zbog diskriminacije na osnovu pola i rodnog identiteta.
  • U pritužbi je, između ostalog, navedeno:
  • da u Ledenoj dvorani „Pionir“ u Beogradu, pored hokejaških i brzoklizačkih klubova treniraju i četiri kluba koja se bave umetničkim klizanjem;
  • da se umetničkim klizanjem uglavnom bave žene, da su žene u Savezu, žene su treneri, a devojčice takmičari, te ako se doda tome činjenica da nikada nije bilo međunarodnih uspeha i medalja u tom sportu, nameće se pitanje – Šta će nam?;
  • da je u junu 2019. godine uprava SC „T“ naložila klizačicama da isprazne svoje svlačionice, koje su koristile u poslednjih četrdeset godina;
  • da je Uprava ovog sportskog centra sredinom septembra srušila posebne svlačionice klizačkim klubovima, uz obrazloženje da su neuslovne, zbog čega se sada deca presvlače u dve gostinjske svlačionice, gde ostavljaju i stvari, jer ormarići koji su namenjene klizačima nisu uslovni, odnosno da u njih jedva stanu klizaljke koje su za umetničko klizanje jako skupe i da se teškom mukom nabavljaju;
  • da je na pitanje gde deca da ostavljaju stvari, direktor odgovorio da će ih staviti u kavez, te da zaključuje da decu poistovećuje sa životinjama;
  • da bi ovakvo stanje moglo da nepovratno uništi razvoj ovog sporta;
  • da je sport opstajao jedino zahvaljujući ogromnoj požvrtvovanosti trenera, roditelja i dece koja od svoje treće, četvrte godine se bave sportom;
  • da je sport koji treniraju vrlo zahtevan, jer one ustaju u pet, na treningu su u šest ujutru, posle kojeg idu u školu, a iz škole opet na trening na ledu, zatim kondicioni trening, balet, ples, istezanje;
  • da one provode mnogo više u hali nego drugi sportisti koji treniraju na ledu;
  • da se u ove dve gostinjske svlačionice presvlače deca iz svih klubova (kojih ima oko 100);
  • da pojedine devojčice dolaze u pratnji svojih očeva, što stvara neprijatnost kod ostalih devojčica prilikom presvlačenja u njihovom prisustvu;
  • da je mlađim klizačicama, kao i starijim potrebna pomoć prilikom šniranja klizaljki;
  • da u školici klizanja u jeku sezone ima i po nekoliko klizača (muškaraca) i da se deca zajedno presvlače u te dve svlačionice;
  • da devojčice i dečaci, koji treniraju u klizačkim klubovima, a koji su u razvoju, moraju da budu razdvojeni, odnosno izdvojeni u posebnim prostorijama za presvlačenje.
    • Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sproveo je postupak u cilju utvrđivanja pravno relevantnih činjenica i okolnosti, a u skladu sa članom 35. stav 4. i članom 37. stav 2. Zakona o zabrani diskriminacije[1], pa je u toku postupka pribavljeno izjašnjenje Sportskog centra „T“.
    • U izjašnjenju na pritužbu BB direktor Sportskog centra „T“. naveo je:
  • da u Ledenoj dvorani „Pionir“ u Beogradu, osim četiri kluba umetničkog klizanja, termine za treninge i druge programe koriste i xokej klub „Partizan“, xokej klub “Crvena zvezda“ xokej klub „Drvene nogice“, brzoklizački klub „Intro lajn“, reprezentacija Srbije u xokeju, kao i Klizački savez Srbije i klizački savez Beograda;
  • da je od velikog značaja činjenica da svi ostali klubovi (osim 4 kluba umetničkog klizanja) nikada ne koriste termine za treninge ili za škole (klizanja, hokeja i sl), zajedno, odnosno u isto vreme;
  • da je u skladu sa Pravilnikom o uslovima za obavljanje sportske delatnosti, SC „T.“ klizačkim klubovima obezbedio dve opremljenje svlačionice, koje prostorno i po uslovima odgovaraju za presvlačenje/odlaganje opreme, bez novčane naknade, i to: svlačionicu dimenzije 6,10 m X 3,18 m, ukupno oko 19, 4 m2 i svlačionicu dimenzije 6,08 m X 3,18 m, ukupno oko 19,4 m2. Svaka svlačionica ima poseban ulaz i fizički su odvojene za osobe različitog pola;
  • da je kao direktor SC „T.“ za problem ulaska roditelja u svlačionice saznao nakon prijema pritužbe. Međutim, SC „T.“ kao i direktor nemaju uticaja ni ovlašćenja da odobravaju, zabranjuju ili po bilo kom osnovu kontrolišu da li pojedine devojčice ulaze u žensku svlačionicu u pratnji muškog roditelja ili obrnuto. Organizacija o održavanje treninga, uključujući i dolazak i odlazak dece sa treninga u isključivoj je nadležnosti sportskih klubova. Treneri klizačkih klubova uzimaju na portirnici ključeve od svlačionica pred početak treninga ili škole klizanja, te dočekuju/obučavaju/ispraćaju decu i njihove roditelje, vode evidenciju;
  • da SC „T.“ dodatno daje klizačkim klubovima, bez novčane naknade i tokom cele klizačke sezone još dve prostorije, koje se nalaze uz 2 svlačionice i to: prostoriju veličine 3,60m x 3,10m (ukupno 11,16m2), koja im služi za ostavljanje sportskih rekvizita i opreme, u kojoj je, takođe, moguće presvlačenje i prostoriju veličine 3,60m x 2,90m (ukupno 10,44m2), koja služi za presvlačenje/garderobu trenera klizačkih klubova;
  • da je za ostale sportske klubove u Ledenoj dvorani „Pionir“ obezbeđen dovoljan broj svlačionica tokom cele sezone. Hokej klbuovi „Partizan“ i „Crvena zvezda“, kao korisnici najvećeg broja termina i većeg broja članova i mnogo više sportske opreme, imaju tokom cele godine u zakupu koji plaćaju tri (HK „Partizan“), odnosno dve (HK „Crvena zvezda“) svlačionice, dok jednu svlačionicu zakupljuje i plaća i HK „Drvene nogice“. Naravno, ne dolaze svi članovi kluba u isto vreme;
  • da HK “Marbo“ kao i brzoklizački klub „Intro lajn“ reprezentacija Srbije u xokeju, koji imaju manji broj termina/sati, kada koriste Ledenu dvoranu „Pionir“ imaju obezbeđene, jednako kao i klizački klubovi, iste dve svlačionice, bez naknade;
  • da jedini istinit navod iz pritužbe jeste da su stare „svlačionice“ uklonjene. U pitanju su objekti, koji su svojevremeno izgrađeni bez bilo čije saglasnosti, projekta i dozvole u Ledenoj dvorani „Pionir“. Reč je o improvizovanom objektu od dasaka, za koji nije utvrđeno ko ih je i kada napravio, i da takvi objekti, osim što su nebezbedni, nalazili su se na evakuacionom putu Ledene dvorane „Pionir“, a takođe, dimenzija svlačionica je bila manja od 12m2, i kao takva, neuslovna i ispod propisanog standarda;
  • da je netačan navod iz pritužbe da se „navedeni događaji“ dešavaju već 3 meseca, s obzirom da je Ledena dvorana „Pionir“ u sezoni 2019/2020 otpočela sa radom 16.9.2019. godine, a pritužba je podneta 17.10.2019. godine. Ledena dvorana „Pionir“ je objekat sezonskog tipa i radi, već decenijama unazad, u periodu od sredine septembra do 30. aprila naredne godine;
  • da je netačan navod iz pritužbe u vezi sa kavezom, a naročito je maliciozan zaključak podnosioca pritužbe „da direktor decu poistovećuje sa životinjama“, jer su klizački klubovi upoznati sa činjenicom da su im, dodatno, ponuđeni „kavezi“ za odlaganje sportske opreme. U „kavez“ se ostavlja oprema nakon treninga, klubovi imaju ključ od „kaveza“, a koriste ih i ostali klubovi u objektima kojim upravlja SC „Tašmajdan“.
  • da kada četiri klizačka kluba koriste termine za treninge apsolutno ima dovoljno prostora u svlačionicama za presvlačenje takmičara/takmičarki, kao i za sportsku opremu. Tako je npr. u treningu klizačkih klubova 13.11.2019. godine, utvrđeno da na treningu ima 12 takmičarki;
  • da četiri klizačka kluba organizuju i škole klizanja tri puta nedeljno po jedan sat. Tako je 12.11.2019. godine utvrđeno da u jednom terminu prisustvuje 55 dece, dok je 13.11.2019. godine utvrđeno da u jednom terminu prisustvuje 54 dece. Naime, četiri klizačka kluba škole klizanja sprovode zajedno i svi u jednom terminu od sat vremena. Izuzev četiri klizačka kluba, nijedan drugi klub koji koristi Ledenu dvoranu „Pionir“ ne koristi zajedničke termine sa drugim klubovima;
  • da SC „T.“ nema nikakvog uticaja na politiku klizačkih klubova, kao ni na njihove odluke o broju dece koju će upisati u škole klizanja.Četiri klizačka kluba od SC „T.“ zakupljuju termine za klizanje, i dobijaju bez novčane naknade svlačionice koje si fizički odvojene i sa posebnim ulazima i u skladu sa standardima, ali su isključivo oni organizatori svojih treninga i svojih škola klizanja, a ne SC „T.“;
  • da SC „T.“ kao i direktor ovog sportsko centra, nemaju nikakav uticaj na organizaciju rada sportskih organizacija i klubova, niti imaju saznanja i uticaja kako treneri klizačkih klubova raspoređuju decu i njihove roditelje, a posebno nemaju uticaj na broj dece koju klubovi upisuju u svoje škole klizanja;
  • da SC „T.“ klizačima i svim drugim klubovima, bez izuzetka isključivo daje prostor koji ispunjava propisane uslove;
  • da komercijalni sadržaj, koji četiri klizačka kluba organizuju u jednom zajedničkom terminu pod nazivom „škole klizanja“ proizvode probleme usled velikog broja dece koju klizački klubovi upisuju u školu klizanja, a zbog čega je podneta pritužba, bez ikakvog pravnog ili faktičkog osnova;
  • da je podnositeljka pritužbe, osim što je zakonska zastupnica maloletnog deteta, istovremeno i jedna od trenera u jednom od četiri klizačka kluba;
  • da je podnositeljka pritužbe, podnošenjem pritužbe koja je neosnovana, zloupotrebila prava propisana Zakonom o zabrani diskriminacije, kako bi diskreditovala kako SC „T.“ tako i direktora ovog sportskog centra.
    • Uz izjašnjenje su dostavljeni sledeći dokazi: rezervacija termina klizačkih klubova za oktobar i novembar 2019. godine, fotokopuja ženske i muške svlačionice, skica postojećeg stanja – osnove prizemlja i arhitektonsko građevinski projekat postojećeg stanja, fotografija prostorija za odlaganje oprema sa ormarićima, fotografija „kaveza“ za odlaganje sportske opreme.
  1. ČINjENIČNO STANjE

 

  • Uvidom u rezervacije za iznajmljivanje termina u SC „T. utvrđeno je da u ovoj dvorani termine za treninge i druge programe (škole klizanja) rezervišu četiri kluba umetničkog klizanja i to klubovi: „Helena Pejović“, „Olimpik“, „Baterflaj“ i „Mladost“.

 

  • Uvidom u dokaze koji su dostavljeni uz izjašnjenje utvrđeno je da SC “T.“ klizačkim klubovima obezbeđuje dve svlačionice, koje su fizički odvojene, sa posebnim ulazima za osobe različitog pola (muškarce i žene), a koje su površine 19,4m2.

 

  • Na osnovu navoda iz izjašnjenja i dostavljenih fotografija utvrđeno je da se koriste još dve prostorije, od kojih je jedna veličine 11,16m2 i služi za odlaganje sportske opreme, a u kojoj se nalaze i ormarići, i druga prostorija veličine 10,44m2, koja služi za presvlačenje/garderobu trenera klizačkih klubova.

 

  • Utvrđeno je, takođe, uvidom u fotografije, kao i navoda iz izjašnjenja da u SC „T.“ postoje i „kavezi“ za odlaganje opreme, koji služe za odlaganje sportske opreme, koje koriste klubovi koji treniraju u SC“T“.

 

 

  1. MOTIVI I RAZLOZI ZA DONOŠENjE MIŠLjENjA

 

3.1. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, prilikom odlučivanja u ovom predmetu, analizirao je navode iz pritužbe i izjašnjenja, kao i dokaze koji su dostavljeni tokom postupka.

Pravni okvir

3.2. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je ustanovljen Zakonom o zabrani diskriminacije[2] kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih zakonom. Odredbama člana 33. Zakona o zabrani diskriminacije propisana je nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti. Jedna od osnovnih nadležnosti Poverenika jeste da prima i razmatra pritužbe zbog diskriminacije, daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima diskriminacije i izriče zakonom utvrđene mere. Pored toga, Poverenik je ovlašćen da predlaže postupak mirenja, kao i da pokreće sudske postupke za zaštitu od diskriminacije i podnosi prekršajne prijave zbog akata diskriminacije propisanih antidiskriminacionim propisima. Poverenik je, takođe, ovlašćen da upozorava javnost na najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije i da organima javne vlasti preporučuje mere za ostvarivanje ravnopravnosti[3].

 

3.3. Ustav Republike Srbije[4] u članu 21. zabranjuje svaku diskriminaciju, neposrednu ili posrednu, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta.

 

3.4. Ustavna zabrana diskriminacije bliže je razrađena Zakonom o zabrani diskriminacije[5], koji u članu 2. stav 1. tačka 1. propisuje da diskriminacija i diskriminatorno postupanje označavaju svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i na članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima. Odredbom člana 20. stav 1. ovog zakona propisano je da diskriminacija na osnovu pola postoji ako se postupa protivno načelu ravnopravnosti polova, odnosno načelu poštovanja jednakih prava i sloboda žena i muškaraca u političkom, ekonomskom, kulturnom i drugom aspektu javnog, profesionalnog, privatnog i porodičnog života. Takođe, članom 14. Zakona o zabrani diskriminacije propisano je da se ne smatra diskriminacijom posebne mere uvedene radi postizanja pune ravnopravnosti, zaštite i napretka lica, odnosno grupe lica koja se nalaze u nejednakom položaju.

 

3.5. Zakon o ravnopravnosti polova[6] propisuje da su obrazovne ustanove dužne da obezbede jednake uslove za aktivno bavljenje sportom, nezavisno od pola i da preduzimaju mere podsticanja fizičkog vežbanja i sportskih aktivnosti za devojčice i žene, kao i da su sportske organizacije i udruženja dužni da obezbede ravnopravan tretman polova u razvijanju i finansiranju sportskih aktivnosti (čl. 34).

 

  • Pravilnik o uslovima za obavljanje sportske delatnosti[7] u članu 4. propisuje da organizacija može obavljati sportsku delatnost ako ima: 1) odgovarajuće sportske objekte sa: osnovnim prostorijama, odnosno površinama za izvođenje jedne ili više sportskih aktivnosti, pratećim prostorijama, instalacijama i odgovarajućom tehničkom opremom. Odredbom člana 5. ovog Pravilnika propisano je da se smatra da prostor, odnosno, objekat ispunjava uslove iz člana 4. stav 1. tačka 1. ovog pravilnika ako ima osnovne i prateće prostorije koje ispunjavaju opšte uslove za korišćenje, dok je u tački 7. ovog člana navedeno : najmanje dve svlačionice, veličine najmanje po 16m2, ukoliko se u objeketu organizuju takmičenja.

 Analiza navoda iz pritužbe i izjašnjenja sa aspekta antidiskriminacionih propisa

  • Imajući u vidu predmet ove pritužbe, potrebno je ispitati da li je Sportski centar „T.“ diskriminisao decu koja su članovi klizačkih klubova, a u čije ime i saglasnost zakonskih zastupnika je podneta pritužba, na osnovu pola. S tim u vezi, Poverenik je analizirao navode iz pritužbe i izjašnjenja, kao i dostavljene dokaze, sa aspekta antidiskriminacionih propisa. Naime, u konkretnom slučaju Poverenik je imao u vidu primenu pravila o preraspodeli i prebacivanju tereta dokazivanja iz člana 45. Zakona o zabrani diskriminacije, prema kome teret dokazivanja da nije došlo do povrede načela jednakih prava i obaveza, leži na Sportskom centru „T“. U skladu sa tim, Poverenik za zaštitu ravnopravnosti cenio je da li činjenice i dokazi koje je SC „T.“ ponudio pružaju dovoljno osnova za zaključak da ovaj sportski centar nije diskriminatorno postupao prema licima u čije ime je podneta pritužba.

 

3.8.  U sklopu sportskog centra se nalazi: otvoreni stadion T., hala Aleksandar Nikolić, ledena dvorana Pionir, rekreativni centar i kompleks otvorenih i zatvorenih bazena. Prema navodima iz izjašnjenja i priložene dokaze uz izjašnjenje utvrđeno je da termine za treninge, druge programe i odigravanje utakmica u Ledenoj dvorani „Pionir“ koriste i HK “Partizan, HK “Crvena zvezda“, HK „Marbo“, HK „Drvene nogice“, brzoklizački klub „Intro lajn“, reprezentacija Srbije u hokeju kao Klizački savez Srbije i Klizački savez Beograda. Pri tom, HK „Partizan“, tokom godine ima i tri svlačionice, a HK“ Crvana zvezda“ dve svlačionice, dok jednu svlačionicu zakupljuje i plaća HK“ Drvene nogice“. Pored toga, HK „Marbo“, brzoklizački klub „Intro lajn“, reprezentacija Srbije u hokeju, u rezervisanim terminima u Ledenoj dvorani „Pionir“ imaju obezbeđene dve svlačionice isto kao i klizački klubovi, bez naknade.

 

3.9. Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja u ovom predmetu, nesporno je da u Ledenoj dvorani „Pionir“ termine za treninge i druge programe (škole klizanja) rezervišu četiri kluba umetničkog klizanja. Navedene činjenice su utvrđene na osnovu uvida u rezervacije za iznajmljivanje termina u SC „T“. Takođe je uvidom u građevinski projekat postojećeg stanja, kao i u dostavljene fotografije utvrđeno da SC “T.“ obezbeđuje dve svlačionice, koje su fizički odvojene, sa posebnim ulazima za osobe različitog pola (muškarce i žene). Navedene svlačionice su ukupne površine oko 19,4m2, što prostorno odgovara zahtevima iz Pravilnika o uslovima za obavljanje sportske opreme. Imajući u vidu ove navode, može se zaključiti da klizački klubovi koji treniraju u Ledenoj dvorani se ne nalaze u nepovoljnijem položaju u pogledu obezbeđivanja prostorija  (svlačionica) za presvlačenje i odlaganje opreme, u odnosu na ostale klubove koji treniraju u ovoj dvorani. Povodom navoda iz pritužbe koji se odnose na prisustvo roditelja u svlačionicama, Poverenik je izvršio uvid u osnivačke akte klizačkih klubova koji su dostupni na sajtu Agencije za privredne registre u okviru Registra privrednih društava[8], kao i Pravilnik ponašanja za roditelje, Odluku o zabrani prisustva članova porodica na treninzima[9]. Imajući u vidu navedeno Poverenik konstatuje da je organizacija treninga, odlazak i dolazak dece sa treninga u nadležnosti klizačkih klubova.

 

3.10. Imajući u vidu sve navedeno, Poverenik za zaštitu ravnopravnosti konstatuje da u ovoj pravnoj stvari nema povrede prava iz Zakona o zabrani diskriminacije, jer nema neopravdanog pravljenja razlike ili nejednakog postupanja SC „T.“ prema licima u čije ima je podneta pritužba (dece/članova klizačkih klubova) na osnovu bilo kog njihovog ličnog svojstva, uključujući i lična svojstva navedena u pritužbi.

3.11. Poverenik takođe konstatuje da je u Strategiji razvoja sporta u Republici Srbiji[10] navedeno da je potrebno raditi na povećanju broja žena koje se bave sportskim aktivnostima, dok je kao opšti cilj pod 7.2.  prepoznata potreba za povećanjem obuhvata bavljenja sportom u svim segmentima stanovništva, posebno žena, osoba sa invaliditetom i starih. Zakonom o sportu[11] propisano je da će Republika Srbija, autonomna pokrajina, jedinica lokalne samouprave i organizacije u oblasti sporta naročito preduzimati aktivnosti na povećanju učešća dece, mladih, žena i osoba sa invaliditetom u sportskim aktivnostima, omasovljavanju ženskih sportskih organizacija i davanju ravnopravnog značaja ženama i osobama sa invaliditetom u sportu. Članom 112. ovog zakona propisani su opšti interesi koje je potrebno ostvariti u oblasti sporta, među kojima je navedeno i unapređenje sportske rekreacije, promocija i podsticanje bavljenja sportom svih građana Republike Srbije, a naročito dece, žena, mladih i osoba sa invaliditetom. Poverenik koristi priliku da ukaže da se prema dostupnim istraživanjima devojčice manje bave sportom, što se odražava i na manji broj registrovanih sportiskinja i ženskih klubova. Tako je u istraživanju „Položaj žena u sportu u Vojvodini“[12] navedeno da je procenat ženskih klubova unutar ukupnog broja sportskih klubova između 3 i 17%. Na kraju se konstatuje da je mali broj žena u sportu i da je potrebno raditi na podsticanju većeg učešća žena.

3.12. Poverenik konstatuje  da  je nesporno, kako iz same pritužbe tako i iz izjašnjenja, da u određenim periodima godine i u određenim terminima veliki broj devojčica istovremeno prisustvuje školi umetničkog klizanja. Pored toga, takođe je nesporno da je SC „T.“ organizovan kao društvo sa ograničenom odgovornošću čiji je osnivač lokalna samouprava, te da ovo društvo posluje na osnovu privrednih principa. Međutim sagledavajući problem sa kojim se susreću klizački klubovi u kojima su pretežno devojčice članice, a imajući u vidu važnost razvoja i održanja ovog Olimpijskog sporta, uz puno uvažavanje ekonomskih principa, Poverenik, koristeći ovlašćenje iz člana 33. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije preporučuje SC „T.“ da sagleda raspoložive mogućnosti u cilju obezbeđivanja povoljnijih uslova za presvlačenje i odlaganje opreme klizačkim klubovima koji se bave umetničkim klizanjem.

 

  1. MIŠLjENjE

 

U postupku po pritužbi AA, utvrđeno je da Sportski centra „T.“ i direktor BB, nisu povredili odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.

 

  1. PREPORUKA

Poverenik za zaštitu ravnopravnosti u skladu sa članom 33. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije, preporučuje SC „T.“ da sagleda raspoložive mogućnosti u cilju obezbeđivanja povoljnijih uslova za presvlačenje i odlaganje opreme klizačkim klubovima koji se bave umetničkim klizanjem.

Protiv ovog mišljenja sa preporukom nije dopuštena žalba niti bilo koje drugo pravno sredstvo, jer se njime ne odlučuje o pravima i obavezama pravnih subjekata.

[1] „Službeni glasnik RS”, broj 22/09

[2] Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS“, broj 22/09), član 1. stav 2.

[3] Zakona o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS“, broj 22/09), član 33.

[4] Ustav Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 98/06)

[5] Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS”, broj 22/09)

[6] „Službeni glasnik RS“, br. 104/09

[7] „Službeni glasnik RS“ , br. 63/13

[8]http://pretraga2.apr.gov.rs/SportAssociationWebSearch/Details/Details?beid=5990782&rnd=A21EF6064E1DCA3C0F4761F29AF4BE8E1B373F59

[9] http://olimpik.org.rs/

[10] Strategija razvoja sporta u Republici Srbiji za period od 2014.-2018., („Službeni glasnik RS“, broj 1/2015)

[11] „Službeni glasnik RS“, broj 10/16

[12] https://www.sio.vojvodina.gov.rs/index.php/sport/vrhunski-i-kvalitetni-sport/afirmacija-zenskog-sporta

 

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI

Brankica Janković


microsoft-word-icon1131-19 Pritužba zbog diskriminacije na osnovu pola Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top