br. 07-00-355/2020-02 datum: 12.7.2021. godine
MIŠLjENjE
Mišljenje je doneto u postupku povodom pritužbe koju je AA iz B, podneo protiv Ministarstva odbrane – Uprava za vojno zdravstvo, zbog diskriminacije na osnovu zdravstvenog stanja. Podnosilac je u pritužbi, između ostalog, naveo da je u statusu profesionalnog pripadnika vojske – profesionalnog vojnog lica – podoficira od 1996. godine, da je tokom 2016. godine oboleo od melanoma od kojeg je nakon operativnog lečenja izlečen, kao i da je Konzilijarnim mišljenjem Klinike za kožne i polne bolesti od 3. aprila 2019. godine, proglašen sposobnim za obavljanje profesionalne vojne službe u svom rodu, odnosno službi. Dalje je naveo, da je na internim konkursima od 1. avgusta 2019. godine i 1. jula 2020. godine, konkurisao za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme, u istom rodu u kojem službuje kao podoficir, kao i da je Nalazom, ocenom i mišljenjem Više lekarske komisije od 24. oktobra 2019. godine utvrđeno da je sposoban da obavlja profesionalnu vojnu službu, ali da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, zbog dijagnoze navedene u nalazu, čime mu je uskraćena mogućnost napredovanja. Ovo mišljenje, kako je naveo, potvrđeno je nalazom, ocenom i mišljenjem Glavne Vojnolekarske komisije od 28. aprila 2020. godine, koja je „jednoglasno konstatovala da je AA nesposoban za prijem u PVS u svojstvu u oficira po TBS 39.1“. Podnosilac je u pritužbi istakao da njegovo sadašnje radno mesto (radio-prisluškivač), zahteva mnogo veću zdravstvenu sposobnost od radnog mesta za koje je konkurisao (referent za obradu podataka), da dijagnoza koju ima nije direktno vezana za uslove radnog mesta i poslove koji se na njemu obavljaju i da iz svega „jasno i nedvosmisleno“ proizlazi da je njegovo zdtavstveno stanje bilo „ključan“ razlog zbog kojeg nije primljen u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, tj. u viši čin. U izjašnjenju Ministarstva odbrane – Uprava za kadrove, između ostalog, navedeno je da je Uprava za kadrove stava da su lica koja učestvuju na internom konkursu, shodno članu 22. a u vezi sa članovima od 11. do 17. Uredbe o prijemu u profesionalnu vojnu službu, kandidati za prijem u profesionalnu vojnu službu, tako da iako je podnosilac pritužbe u momentu konkurisanja bio u statusu profesionalnog vojnog lica-podoficira, razmatran je kao kandidat za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme, naročito imajući u vidu da dolazi do promene statusa prilikom prelaska iz svojstva podoficira u oficira na neodređeno vreme. Dalje je navedeno, da tačka 39.1 važećeg Spiska bolesti, po koloni „za PVL“ za dijagnozu podnosioca pritužbe predviđa ocenu „sposoban“, dok je po koloni „za kandidate“ predviđena ocena „nesposoban“, pa imajući u vidu da je imao status kandidata na internim konkursima, saglasno tački 39.1 Spiska bolesti, po koloni „za kandidate“, ocenjeno je da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira. U izjašnjenju je istaknuto da je iz navedenih razloga u Nalazu, oceni i mišljenju Više vojnolekarske komisije navedeno da je podnosilac pritužbe sposoban za profesionalnu vojnu službu kao podoficir, a da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, kao kandidat, što je Glavna vojnolekarska komisija potvrdila u svom mišljenju. Tokom postupka utvrđeno je da ni Zakon o vojsci, ni Uredba o prijemu u profesionalnu vojnu službu, osim opšteg uslova koje profesionalno vojno lice mora da ispunjava – da je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije, ne propisuju posebne zdravstvene uslove koje podoficir treba da ispunjava za unapređenje u viši čin. Dalje, polazeći od navoda iz izjašnjenja da je tačkom 27. Odluke o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu definisano da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije daje prema koloni „za kandidate“, analizom navedene odluke, može se konstatovati da je napravljena razlika u ocenjivanju zdravstvene sposobnosti profesionalnih vojnih lica i kandidata, kao i kriterijumima koji se primenjuju prilikom ocenjivanja njihove zdravstvene sposobnosti. Naime, tačkom 26. Objašnjenja ove odluke, između ostalog, propisano je da se ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica (oficira i podoficira) „kandidata za druge dužnosti u profesionalnoj selekciji kadra u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije“ daje prema koloni „za PVL“, dok je tačkom 27. propisano da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem u svojstvu učenika, kadeta i stipendiste, kandidata za obnavljanje ugovora za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za školovanje (profesionalni vojnici), kandidata za prijem u aktivnu rezervu i za prijem u jedinice specijalne namene daje prema koloni „za kandidate“. Dalje, u Objašnjenju za primenu Spiska bolesti, između ostalog, propisano je da ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnih vojnih lica za vojnu službu može biti: „sposoban“, „ograničeno sposoban“ i „nesposoban“, ocena kandidata za prijem u profesionalnu vojnu službu može biti: „sposoban“ i „nesposoban“, dok ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za učenika, kadeta i stipendistu može biti: „sposoban“ i „ne ispunjava zdravstvene kriterijume“. S obzirom da je podnosilac pritužbe saglasno tački 9. Zakona o Vojsci Srbije već profesionalno vojno lice, nejasno je iz kojih razloga je, procene njegove zdravstvene sposobnosti vršena po koloni za „kandidate“, s obzirom da je on u profesionalnoj vojnoj službi u svojstvu podoficira od 1996. godine. U prilog navedenoj nelogičnosti govori i mišljenje Pravne uprave Sekretarijata Ministarstva odbrane, I broj 972/20 od 24. februara 2020. godine, u kojem je, između ostalog, navedeno da „prema odredbama Zakona o Vojsci Srbije i Zakona o Vojsci Jugoslavije, po pitanju ocene zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica, nije predviđena razlika između ocene zdravstvene sposobnosti oficira i podoficira, kao i da bi bilo protivrečno da isto profesionalno vojno lice kao podoficir bude sposoban za prijem u profesionalnu vojnu službu bez ikakvih ograničenja, a da kao oficir, na osnovu iste medicinske dokumentacije, bude oglašen nesposobnim za profesionalnu vojnu službu“. Takođe, analizom uslova propisanih Internim konkursima za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme u Upravu za obaveštajno-izviđačke poslove od 1. avgusta 2019. godine i 1. jula 2020. godine, utvrđeno je da jedini kriterijum koji se odnosi na zdravstveno stanje kandidata glasi: „da je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije“. S obzirom da je u izjašnjenju navedeno da je razlog za odluku Više i Glavne Vojnolekarske komisije taj što dijagnoza podnosioca pritužbe po tački 39.1, a prema koloni za kandidate predviđa ocenu „nesposoban“, može se zaključiti da sa postojećom dijagnozom podnosilac pritužbe, kao kandidat, ne bi mogao da bude primljen u profesionalnu vojnu službu u svojstvu podoficira, na kojem se nalazi od 1996. godine do danas. Imajući u vidu tačku 27. Odluke o izmeni odluke o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu koja propisuje da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem u svojstvu učenika, kadeta i stipendiste, kandidata za školovanje (profesionalni vojnici), kandidata za prijem u aktivnu rezervu, kao i za prijem u jedinice specijalne namene daje prema koloni „za kandidate“, a da podnosilac pritužbe, kao već profesionalno vojno lice, ne pripada ni jednoj od navedenih kategorija, očigledno je da je njegovu zdravstvenu sposobnost trebalo ceniti prema koloni za „PVL“. Stoga, Poverenik je dao mišljenje da je odlukom da ne ispunjava zdravstvene uslove za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme, Ministarstvo odbrane – Uprava za vojno zdravstvo, povredilo odredbe člana 27. stav 1., a u vezi sa članom 16. stav 2. Zakona o zabrani diskriminacije. Ministarstvu odbrane – Upravi za vojno zdravstvo preporučeno je da na sledećim konkursima, zdravstvenu sposobnost profesionalnih vojnih lica cene prema koloni za „PVL“ prema važećem Spisku bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu, imajući u vidu da su ova lica već proglašena sposobnim za profesionalnu vojnu službu, kao i da otklone posledice diskriminatornog postupanja prema podnosiocu pritužbe.
- TOK POSTUPKA
- Povereniku za zaštitu ravnopravnosti pritužbom se obratio AA iz B, protiv Ministarstva odbrane – Uprava za vojno zdravstvo, zbog diskriminacije na osnovu zdravstvenog stanja.
- Podnosilac je u pritužbi, između ostalog, naveo:
– da je u statusu profesionalnog pripadnika vojske – profesionalnog vojnog lica – podoficira od 1996. godine, odmah nakon završetka srednje škole;
– da je u međuvremenu stekao visoko obrazovanje – diplomirani inženjer zaštite živote sredine i da je završio master studije na Tehnološko-metalurškom fakultetu u Beogradu;
– da je tokom 2016. godine oboleo od melanoma od kojeg je nakon operativnog lečenja izlečen, kao i da je Konzilijarnim mišljenjem Klinike za kožne i polne bolesti od 3. aprila 2019. godine, proglašen sposobnim za obavljanje profesionalne vojne službe u svom rodu, odnosno službi;
– da je na otvorenom konkursu za mesto oficira, u istom rodu u kojem službuje kao podoficir, podneo prijavu, kao i da je Nalazom, ocenom i mišljenjem Više lekarske komisije od 24. oktobra 2019. godine utvrđeno da je sposoban da obavlja profesionalnu vojnu službu, ali da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, zbog dijagnoze navedene u nalazu;
– da je Nalazom, ocenom i mišljenjem Glavne Vojnolekarske komisije od 28. aprila 2020. godine odbijen njegov prigovor i potvrđeno mišljenje Više lekarske komisije prema kojem je proglašen sposobnim za obavljanje profesionalne vojne službe u svojstvu podoficira, ali ne i oficira, čime mu je uskraćena mogućnost napredovanja;
– da je jedini razlog za navedenu odluku njegovo zdravstveno stanje, odnosno bolest od koje je oboleo za vreme službe i od koje je, po konzilijarnom mišljenju, izlečen, kao i da njegovo sadašnje radno mesto (radio-prisluškivač), zahteva mnogo veću zdravstvenu sposobnost od radnog mesta za koje je konkurisao (referent za obradu podataka);
– da je u konkretnom slučaju „očigledno“ došlo do pogrešnog tumačenja propisa koji regulišu predmetnu materiju, s obzirom da u skladu sa Odlukom o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojoj se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu, odnosno Objašnjenju za primenu spiska bolesti, ne postoji mogućnost da Vojnolekarska komisija profesionalno vojno lice koje se već nalazi u službi oceni sposobnim, a da istovremeno navede da „ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira“, što je potvrdila i Pravna služba Ministarstva odbrane od koje je Vojnolekarska komisija zatražila mišljenje, a koje nije uvažila;
– da dijagnoza koju ima podnosilac pritužbe nije direktno vezana za uslove radnog mesta i poslove koji se na njemu obavljaju, već je vezana za status, odnosno položaj kojim ima u radnoj sistematizaciji;
– da iz svega „jasno i nedvosmisleno“ proizlazi da je dijagnoza bolesti, bila „ključan“ razlog zbog kojeg nije primljen u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, tj. u viši čin.
Uz pritužbu su dostavljeni sledeći prilozi: 1) Konzilijarno mišljenje Klinike za kožne i polne bolesti od 3. aprila 2019. godine; 2) Konzilijarno mišljenje Klinike za kožne i polne bolesti od 23. oktobra 2019. godine; 3) Nalaz, ocena i mišljenje Više lekarske komisije od 24. oktobra 2019. godine; 4) Prigovor na Nalaz, ocenu i mišljenje Više lekarske komisije od 20. novembra 2019. godine; 5) Dopis Pravne uprave Ministarstva odbrane; 6) Nalaz, ocena i mišljenje Glavne Vojnolekarske komisije od 28. aprila 2020. godine; 7) Oglas internog konkursa za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme u Upravu za obaveštajno-izviđačke poslove od 1. avgusta 2019. godine i 8) Oglas internog konkursa za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme u Upravu za obaveštajno-izviđačke poslove od 1. jula 2020. godine.
1.3. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sproveo je postupak u cilju utvrđivanja pravno relevantnih činjenica i okolnosti, a u skladu sa članom 35. stav 4. i članom 37. stav 2. Zakona o zabrani diskriminacije[1], pa je u toku postupka od Ministarstva odbrane zatraženo izjašnjenje o navodima i osnovanosti pritužbe.
1.4. U izjašnjenju Ministarstva odbrane, Uprava za kadrove, između ostalog je navela:
– da je stariji vodnik prve klase, AA, konkurisao kao kandidat za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme, prvi put u 2019. godini;
– da je imajući u vidu postojeću dijagnozu, podnosilac pritužbe upućen na Kliniku za kožne i polne bolesti, koja se konzilijarno izjasnila u svom mišljenju od 23. oktobra 2019. godine da je on kao kandidat za oficira nesposoban po tački 39.1 važećeg Spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu, a na osnovu kojeg je dobio predlog ocene da je „nesposoban za prijem u profesionalnu vojnu službu kao kandidat za oficira“;
– da je Viša vojnolekarska komisija donela svoj nalaz i mišljenje od 24. oktobra 2019. godine, kojim je podnosilac pritužbe oglašen sposobnim za profesionalnu vojnu službu, ali da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, što je potvrđeno i odlukom Glavne vojnolekarske komisije od 28. aprila 2020. godine;
– da je podnosilac pritužbe konkurisao i u 2020. godini i da je nakon obavljenog specijalističkog pregleda, „ponovo oglašen nesposobnim za prijem u profesionalnu vojnu službu, kao kandidat za oficira, i to po tački 39.1 važećeg Spiska bolesti“;
– da je na osnovu obavljenog specijalističkog sistematskog pregleda, Viša vojnolekarska komisija donela svoj nalaz i mišljenje od 5. novembra 2020. godine, kojim je podnosilac pritužbe oglašen sposobnim za profesionalnu vojnu službu, ali da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, kao i da „koliko im je poznato“, podnosilac pritužbe nije izjavio prigovor na navedeni nalaz;
– da u skladu sa Odlukom o izmeni Odluke o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojima se ocenjuje sposobnost za vojnu službu, u tački 27. i dalje stoji da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u vojnu službu, daje prema koloni „za kandidate“;
– da je Uprava za kadrove stava da su lica koja učestvuju na internom konkursu, shodno članu 22. a u vezi sa članovima od 11. do 17. Uredbe o prijemu u profesionalnu vojnu službu, kandidati za prijem u profesionalnu vojnu službu, tako da iako je podnosilac pritužbe u momentu konkurisanja bio u statusu profesionalnog vojnog lica-podoficira, razmatran je kao kandidat za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme, naročito imajući u vidu da dolazi do promene statusa prilikom prelaska iz svojstva podoficira u oficira na neodređeno vreme;
– da je u skladu sa Objašnjenjem za primenu Spiska bolesti, tačkom 26. definisana ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica-oficira i podoficira, (misli se na redovne sistematske preglede i sistematske specijalistečke preglede radi vanredne ocene sposobnosti za profesionalnu vojnu službu) i da se ona daje prema koloni za „PVL“, dok je tačkom 27. definisano da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije daje prema koloni „za kandidate“;
– da je tačka 39.1 Spiska bolesti po koloni „za PVL“, za dijagnozu podnosioca pritužbe predviđa ocenu „sposoban“, dok je po koloni „za kandidate“ predviđena ocena „nesposoban“;
– da u situaciji kada konkuriše za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme, bez obzira što je u tom trenutku podoficir na neodređeno vreme, podnosilac pritužbe ima status kandidata i ceni se po koloni „za kandidate“, koja u tački 39.1 Spiska bolesti predviđa ocenu „nesposoban“, tj. da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira;
– da je iz navedenih razloga u Nalazu, oceni i mišljenju Više vojnolekarske komisije navedeno da je podnosilac pritužbe sposoban za profesionalnu vojnu službu kao podoficir, a da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, kao kandidat, što je Glavna vojnolekarska komisija potvrdila u svom mišljenju.
Uz izjašnjenje je dostavljena Odluka o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojima se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu.
- ČINjENIČNO STANjE
2.1. Uvidom u Konzilijarno mišljenje Klinike za kožne i polne bolesti od 3. aprila 2019. godine, utvrđeno je da je u nalazu, između ostalog, konstatovano da je AA, stariji vodnik prve klase, upućen na konzilijum te klinike radi ocene sposobnosti za obavljanje profesionalne vojne službe. Daljim uvidom, utvrđeno je da je u mišljenju konstatovano da je 15. juna 2016. godine operisan od melanoma na levoj potkolenici, kao i da je na osnovu uvida u medicinsku dokumentaciju i kliničkog pregleda pacijenta, Konzilijum mišljenja da je stariji vodnik prve klase, AA, „sposoban za obavljanje profesionalne vojne službe po tački 39.1, a prema važećem Spisku bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za profesionalnu vojnu službu“.
2.2. Uvidom u Konzilijarno mišljenje Klinike za kožne i polne bolesti od 23. oktobra
- godine, utvrđeno je da je u nalazu, između ostalog, konstatovano da je AA, stariji vodnik prve klase, upućen na konzilijum te klinike radi ocene sposobnosti za obavljanje profesionalne vojne službe. Daljim uvidom, utvrđeno je da je u mišljenju konstatovano da je 15. juna 2016. godine operisan od melanoma na levoj potkolenici, kao i da je na osnovu uvida u medicinsku dokumentaciju i kliničkog pregleda pacijenta, Konzilijum mišljenja da je stariji vodnik prve klase, AA, „nesposoban za kandidata oficira Vojske Srbije po tački 39.1, a prema važećem Spisku bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za profesionalnu vojnu službu“.
2.3. Uvidom u Ocenu sposobnosti za prijem u PVS u svojstvu oficira utvrđeno je da je u nalazu, oceni i mišljenju Više vojnolekarske komisije od 24. oktobra 2019. godine konstatovano da je stariji vodnik prve klase, AA, „sposoban za PVS/ne ispunjava kriterijume za prijem u PVS u svojstvu oficira“.
2.4. Uvidom u prigovor na Nalaz, ocenu i mišljenje Više vojnolekarske komisije od 24. oktobra 2019. godine, utvrđeno je da je u prigovoru AA, pored ostalog, naveo da su mišljenje i nalaz VLK u suprotnosti sa zakonskim odredbama koje propisuju uslove u pogledu zdravstvene sposobnosti za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira. Daljim uvidom, utvrđeno je da je u prigovoru navedeno da ukoliko je važećom Odlukom o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za profesionalnu vojnu službu, saglasno tački 9. Objašnjenja za primenu spiska bolesti i navedene odluke, podnosilac prigovora naveo da „mora ispunjavati kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, s obzirom da bi bio proizveden u oficirski čin prema svom rodu“. Dalje je navedeno, da u skladu sa Odlukom o spisku bolesti i Objašnjenja za primenu (tačka 4.) ne postoji mogućnost da VLK prilikom ocene profesionalnih vojnih lica za vojnu službu, može isto lice da oceni i sposobnim za profesionalnu vojnu službu i da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u PVS u svojstvu oficira. Takođe, uvidom je utvrđeno da je u prigovoru navedeno da u skladu sa tačkom 4. Objašnjenja, profesionalna vojna lica se prilikom ocene zdravstvene sposobnosti za profesionalnu vojnu službu ocenjuju kao „sposoban“, „ograničeno sposoban“ ili „nesposoban“, odnosno da se u skladu sa tačkom 6. Objašnjenja za primenu spiska bolesti, ocenom „ne ispunjava zdravstvene kriterijume“ mogu oceniti samo učenici, kadeti i stipendisti, a ne profesionalna vojna lica. Daljim uvidom, utvrđeno je da je podnosilac prigovora predložio da Viša vojnolekarska komisija zatraži tumačenje propisa od Pravne uprave Ministarstva odbrane.
2.5. Uvidom u dopis Pravne uprave Sekretarijata Ministarstva odbrane, I broj 972/20 od 24. februara 2020. godine, utvrđeno je da je, između ostalog, navedeno da prema odredbama Zakona o Vojsci Srbije i Zakona o vojsci Jugoslavije, po pitanju ocene zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica, nije predviđena razlika između ocene zdravstvene sposobnosti oficira i podoficira. Daljim uvidom, utvrđeno je da je u dopisu navedeno da bi bilo protivrečno da isto profesionalno vojno lice kao podoficir bude sposoban za prijem u profesionalnu vojnu službu bez ikakvih ograničenja, a da kao oficir, na osnovu iste medicinske dokumentacije, bude oglašen nesposobnim za profesionalnu vojnu službu. Istaknuto je da mišljenje Pravne uprave Sekretarijata Ministarstva odbrane ne obavezuje ni provstepeni, ni drugostepeni organ koji postupa u konkretnom predmetu.
2.6. Uvidom u Nalaz, ocenu i mišljenje Glavne Vojnolekarske komisije od 28. aprila 2020. godine, utvrđeno je da je u nalazu konstatovano da je kandidat AA „nesposoban za prijem u PVS u svojstvu oficira“. Daljim uvidom, utvrđeno je da je u obrazloženju, pored ostalog, navedeno da je rešavajući u drugom stepenu, na osnovu prigovora koji je izjavljen protiv nalaza, ocene i mišljenje Više vojnolekarske komisije od 24. oktobra 2019. godine, zatim uvida u medicinsku i drugu dokumentaciju, Glavna VK „jednoglasno utvrdila da je AA nesposoban za prijem u PVS u svojstvu u oficira po TBS 39.1, pa je time osnažila prvostepeni nalaz, ocenu i mišljenje Više VLK Beograd.“
2.7. Uvidom u oglas internog konkursa za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme u Upravu za obaveštajno-izviđačke poslove od 1. avgusta 2019. godine utvrđeno je da su navedeni sledeći poslovi: referent za obradu podataka u Odseku B-2, mesto službovanja Beograd, 2 izvršioca, referent za obradu podataka u Odseku S-2, mesto službovanja Beograd, 1 izvršilac i referent za pravne poslove u Odseku B-1, mesto službovanja Beograd, 1 izvršilac. Uvidom u uslove navedenog konkursa utvrđeno je da je navedeno da na konkursu mogu učestvovati profesionalni vojnici, podoficiri i civilna lica, a da u pogledu zdravstvenog stanja, konkursni uslov glasi: „ da je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije“. U pogledu posebnih uslova utvrđeno je da je navedeno: da je podoficir na neodređeno vreme, podoficir na određeno vreme, profesionalni vojnik ili civilno lice; da u toku službe nije negativno ocenjen i da ima prosek službenih ocena najmanje „ističe se“, da ima preporuku starešine na položaju komandanta bataljona-diviziona, njemu ravnom ili višem položaju, odnosno neposredno pretpostavljenog rukovodioca. Daljim uvidom utvrđeno je da ni za jedno od formacijskih mesta koje je oglašeno konkursom nije propisan poseban zdravstveni uslov. Uvidom u način konkurisanja utvrđeno je da je navedeno da kandidat uz prijavu prilaže sledeća dokumenta: overenu kopiju diplome o završenom visokom obrazovanju, potpisnu izjavu o prihvatanju rasporeda po potrebi službe na celoj teritoriji Republike Srbije, popunjen i overen obrazac i saglasnost za izvršenje bezbednosne provere. Daljim uvidom utvrđeno je da komande jedinica-ustanova, uz prijavu kandidata, pribavljaju i prilažu sledeća dokumenta: uverenje o državljanstvu; izvod iz matične knjige rođenih; potvrdu nadležnog starešine o periodu obavljanja dužnosti podoficira, profesionalnog vojnog lica ili civilnog lica, u kom rodu, odnosno službi; potvrdu nadležnog starešine da li je negativno ocenjivan i prosek službenih ocena u toku službe; preporuku starešine na položaju komandanta bataljona-diviziona, njemu ravnom ili višem položaju, odnosno neposredno pretpostavljenog rukovodioca, overeni obrazac KOLP iz programskog paketa KaIS. Uvidom u „izbor kandidata za popunu formacijskih mesta“ utvrđeno je da je, između ostalog, navedeno: „kandidati koji sa najboljim rezultatima ispune merila za izbor, biće upućeni na medicinsko-zdravstvenu procenu u nadležnu vojnozdravstvenu ustanovu, radi utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za profesionalnu vojnu službu.“
2.8. Uvidom u oglas Internog konkursa za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme u Upravu za obaveštajno-izviđačke poslove od 1. jula 2020. godine, utvrđeno je da su navedeni sledeći poslovi: referent VES 31001, 1 izvršilac, referent za pravne poslove, VES 32901, 1 izvršilac, referent za obradu podataka VES 32001, 1 izvršilac, referent za operativne poslove VES 32001, 1 izvršilac, referent za obuku VES 32001, 2 izvršioca i korektor pripravnik NO FG204, 1 izvršilac. Uvidom u uslove navedenog konkursa utvrđeno je da je navedeno da na konkursu mogu učestvovati podoficiri, profesionalni vojnici, civilna lica na službi u Vojsci Srbije i državni službenici i nameštenici zaposleni u Ministarstvu odbrane koji ispunjavaju opšte i posebne uslove. Uvidom u listu uslova, utvrđeno je da u pogledu zdravstvenog stanja, postoji jedan konkursni uslov, koji glasi: „da je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije“. Daljim uvidom utvrđeno je da ni za jedno od formacijskih mesta koje je oglašeno konkursom, nije propisan poseban zdravstveni uslov. Uvidom u način konkurisanja utvrđeno je da je navedeno da kandidat uz prijavu prilaže sledeća dokumenta: overenu kopiju diplome o završenom visokom obrazovanju, potpisnu izjavu o prihvatanju rasporeda po potrebi službe na celoj teritoriji Republike Srbije, popunjen i overen obrazac i saglasnost za izvršenje bezbednosne provere. Daljim uvidom utvrđeno je da komande jedinica-ustanova, uz prijavu kandidata, pribavljaju i prilažu sledeća dokumenta: uverenje o državljanstvu; izvod iz matične knjige rođenih; potvrdu nadležnog starešine o periodu obavljanja dužnosti podoficira, profesionalnog vojnog lica ili civilnog lica, u kom rodu, odnosno službi; potvrdu nadležnog starešine da li je negativno ocenjivan i prosek službenih ocena u toku službe; preporuku starešine na položaju komandanta bataljona-diviziona, njemu ravnom ili višem položaju, odnosno neposredno pretpostavljenog rukovodioca, overeni obrazac KOLP iz programskog paketa KaIS. Uvidom u „izbor kandidata za popunu formacijskih mesta“ utvrđeno je da je, između ostalog, navedeno: „kandidati koji sa najboljim rezultatima ispune merila za izbor, biće upućeni na medicinsko-zdravstvenu procenu u nadležnu vojnozdravstvenu ustanovu, radi utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za profesionalnu vojnu službu.“
- MOTIVI I RAZLOZI ZA DONOŠENjE MIŠLjENjA
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, prilikom odlučivanja u ovom predmetu, imao je u vidu navode sadržane u pritužbi i izjašnjenju, kao i relevantne pravne propise u oblasti zaštite od diskriminacije.
Pravni okvir
3.1. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je ustanovljen Zakonom o zabrani diskriminacije[2] kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih zakonom. Odredbama člana 33. Zakona o zabrani diskriminacije propisana je nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti. Jedna od osnovnih nadležnosti Poverenika jeste da prima i razmatra pritužbe zbog diskriminacije, daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima diskriminacije i izriče zakonom utvrđene mere. Pored toga, Poverenik je ovlašćen da predlaže postupak mirenja, kao i da pokreće sudske postupke za zaštitu od diskriminacije i podnosi prekršajne prijave zbog akata diskriminacije propisanih antidiskriminacionim propisima. Poverenik je, takođe, ovlašćen da upozorava javnost na najčešće, tipične i teške slučajeve diskriminacije i da organima javne vlasti preporučuje mere za ostvarivanje ravnopravnosti.
3.2. Ustav Republike Srbije[3] propisuje da je zabranjena diskriminacija, neposredna ili posredna, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta.
3.3. Ustavna zabrana diskriminacije bliže je razrađena Zakonom o zabrani diskriminacije, kojim je diskriminacija definisana kao svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koja se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu i članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima.[4] Članom 16. stav 1. ovog zakona propisana je zabrana diskriminacije u oblasti rada, odnosno narušavanje jednakih mogućnosti za zasnivanje radnog odnosa ili uživanje pod jednakim uslovima svih prava u oblasti rada, kao što su pravo na rad, na slobodan izbor zaposlenja, na napredovanje u službi, na stručno usavršavanje i profesionalnu rehabilitaciju, na jednaku naknadu za rad jednake vrednosti, na pravične i zadovoljavajuće uslove rada, na odmor, na obrazovanje, na stupanje u sindikat, kao i na zaštitu od nezaposlenosti. Zaštitu od diskriminacije iz st. 1. ovog člana uživa lice u radnom odnosu, lice koje obavlja privremene i povremene poslove ili poslove po ugovoru o delu ili drugom ugovoru, lice na dopunskom radu, lice koje obavlja javnu funkciju, pripadnik vojske, lice koje traži posao, student i učenik na praksi, lice na stručnom osposobljavanju i usavršavanju bez zasnivanja radnog odnosa, volonter i svako drugo lice koje po bilo kom osnovu učestvuje u radu.[5] Članom 27. stav 1. istog zakona zabranjena je diskriminacija lica ili grupe lica s obzirom na njihovo zdravstveno stanje. Članom 28. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o zabrani diskriminacije je propisano da će se postupci započeti pre stupanja na snagu ovog zakona okončati po odredbama Zakona o zabrani diskrimnacije ( „Službeni glasnik RS“, broj 22/09) i opštih akata po kojima su započeti.
3.4. Zakon o Vojsci Srbije[6] u članu 9. propisuje da su profesionalna vojna lica: oficir, podoficir i profesionalni vojnik. Stavovima 2. i 3. iste odredbe zakona propisano je da je oficir lice visokog obrazovanja, osposobljeno za obavljanje vojnih dužnosti, koje je u radnom odnosu na neodređeno vreme, odnosno na određeno vreme, dok je podoficir lice najmanje srednjeg obrazovanja, osposobljeno za obavljanje vojnih dužnosti, koje je u radnom odnosu na neodređeno vreme, odnosno na određeno vreme. Odredbom člana 39. st.1 i 2. ovog zakona, propisano je da za profesionalno vojno lice može biti primljen državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće opšte uslove:1) da je punoletan; 2) da je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije; 3) da ima propisano obrazovanje; 4) da mu ranije nije prestajao radni odnos u državnom organu zbog teže povrede dužnosti iz radnog odnosa; 5) da nije osuđivan na kaznu zatvora od najmanje šest meseci; 6) da nije stariji od 30 godina ako se prima u svojstvu profesionalnog vojnika; 7) da nije stariji od 40 godina ako se prima u svojstvu podoficira, odnosno 45 godina ako se prima u svojstvu oficira; 8) da je bezbednosno proveren i da nema bezbednosnih smetnji za prijem u profesionalnu vojnu službu, u skladu sa propisima kojima je uređeno vršenje bezbednosne provere u Ministarstvu odbrane; 9) da je završio odgovarajuću vojnu obuku sa oružjem. Profesionalna vojna lica primaju se u službu prema potrebi službe, na radna mesta propisana formacijom. Odredbom člana 55. propisano je da je za unapređenje u viši čin, oficir odnosno podoficir treba da ispunjava sledeće opšte uslove: 1) da je postavljen na formacijsko mesto višeg čina; 2) da za poslednji period ocenjivanja pre unapređenja ima povoljnu ocenu; 3) da za poslednje dve godine pre unapređenja nije bezuslovno kažnjen za krivično delo kaznom zatvora najmanje tri meseca; 4) da se protiv njega ne vodi krivični postupak za krivično delo za koje se goni po službenoj dužnosti, ni postupak pred vojnim disciplinskim sudom. Članom 115. propisano je da se zdravstvena sposobnost ocenjuje na zahtev profesionalnog vojnog lica ili njegovog pretpostavljenog starešine na položaju komandanta bataljona ili njemu ravnog ili višeg položaja. Pretpostavljeni starešina iz stava 1. ovog člana dužan je da uputi na ocenu sposobnosti za službu u Vojsci Srbije lice koje se neprekidno nalazilo u stanju u službi na lečenju i bolovanju šest meseci ili sa prekidima 12 meseci ukupno za poslednje dve godine.
3.5. Uredba o prijemu u profesionalnu vojnu službu[7] u članu 2. propisuje da državljanin Republike Srbije koji ispunjava opšte uslove za prijem u profesionalnu vojnu službu iz člana 39. stav 1. Zakona o Vojsci, posebne uslove propisane ovom uredbom i uslove utvrđene formacijom komande, jedinice i ustanove Vojske Srbije, odnosno aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta van Vojske Srbije koja se u smislu Zakona smatraju formacijskim mestima (smer, odnosno specijalnost u okviru stručne spreme, znanje stranog jezika i druga potrebna znanja, radno iskustvo, posebni zdravstveni uslovi i dr), može se primiti u profesionalnu vojnu službu kao:1) profesionalni vojnik; 2) podoficir u radnom odnosu na određeno vreme; 3) podoficir u radnom odnosu na neodređeno vreme; 4) oficir u radnom odnosu na određeno vreme i 5) oficir u radnom odnosu na neodređeno vreme. Odredbom člana 5. stav 1. Uredbe propisano je da se u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na određeno ili na neodređeno vreme, može primiti državljanin Republike Srbije, ako pored opštih uslova za prijem i uslova utvrđenih formacijom komande, jedinice i ustanove, odnosno aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji formacijskih radnih mesta van Vojske Srbije, ima završene osnovne akademske studije u obimu od najmanje 240 ESPB bodova ili osnovne akademske studije u trajanju od najmanje četiri godine ili osnovne strukovne studije sa završenim strukovnim specijalističkim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova ili integrisane akademske studije iz oblasti medicinskih ili veterinarskih nauka, dok je stavom 4. iste odredbe propisano da se u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na određeno ili na neodređeno vreme, pod uslovom iz stava 1. ovog člana može primiti i profesionalni vojnik, podoficir, civilno lice na službi u Vojsci Srbije i državni službenik i nameštenik u Ministarstvu odbrane, ukoliko potrebe službe to zahtevaju i ako ispunjava i ove uslove: 1) da u toku službe nije negativno ocenjen i da ima prosek službenih ocena u toku službe najmanje “ističe se” i 2) da ima preporuku starešine na položaju komandanta bataljona, njemu ravnom ili višem položaju, odnosno neposredno pretpostavljenog rukovodioca. U članu 10. stav 1. propisano je da oglas o javnom konkursu sadrži podatke o: komandi, jedinici i ustanovi u kojoj se vrši prijem; kategoriji kadra koji se prima; opštim uslovima za prijem u profesionalnu vojnu službu; posebnim uslovima za prijem u profesionalnu vojnu službu, mestu službovanja (za prijem na određeno vreme); potrebnoj stručnoj i drugoj osposobljenosti za prijem u profesionalnu vojnu službu; vremenu trajanja ugovora (za prijem na određeno vreme); komandi, jedinici ili ustanovi kojoj se prijava podnosi; dokumentima kojima se dokazuje ispunjenost opštih i posebnih uslova konkursa i roku u kojem se podnose prijave i roku u kojem se može izjaviti žalba na odluku o izboru kandidata. Članom 22. propisano je da se sprovođenje internog konkursa i izbor kandidata vrši prema odredbama čl. 11. do 17. ove uredbe, odnosno prema načinu na koji je uređen prijem u profesionalnu vojnu službu putem javnog konkursa. Odredbom člana 12. stav 1. uredbe propisano je da u postupku sprovođenja javnog konkursa, nakon pregleda kompletne konkursne dokumentacije, konkursna komisija sačinjava zapisnik koji sadrži sledeće priloge: 1) spisak svih prijavljenih kandidata u koji se unose: prezime i ime, datum i godina rođenja, pol, adresa, kontakt telefon, nivo obrazovanja i podaci o ispunjenosti uslova konkursa; 2) spisak prijavljenih kandidata koji ne ispunjavaju uslove konkursa, sa naznakom koji uslov konkursa ne ispunjavaju ili čije su prijave neblagovremene, nerazumljive, nedopuštene ili nepotpune; 3) spisak kandidata koji ulaze u izborni postupak za prijem u profesionalnu vojnu službu; 4) izjave članova konkursne komisije o nepostojanju sukoba interesa, dok je stavom 3 iste odredbe propisano da će se u spisak kandidata koji ulaze u izborni postupak za prijem u profesionalnu vojnu službu uvrstiti kandidati koji ispunjavaju uslove konkursa, osim onih uslova koji se sprovode u toku izbornog postupka.
3.6. Odlukom o utvrđivanju Spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu[8] u tački 1. propisano je da se utvrđuje Spisak bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu, sa objašnjenjem za njegovu primenu (Prilog 1), a koji su sastavni deo navedene odluke. Prema Spisku bolesti ocenjuje se zdravstvena sposobnost profesionalnih vojnih lica za službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem u profesionalnu vojnu službu, kandidata za učenike i kadete vojnoškolskih ustanova, kandidata za učeničke i studentske stipendije, za učenike, kadete i stipendiste u toku školovanja, kao i za druge dužnosti u profesionalnoj selekciji kadra u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije. U objašnjenju za primenu Spiska bolesti, između ostalog, propisano je da ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnih vojnih lica za vojnu službu može biti: „sposoban“, „ograničeno sposoban“ i „nesposoban“. Ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u profesionalnu vojnu službu može biti: „sposoban“ i „nesposoban“. Ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za učenika, kadeta i stipendistu može biti: „sposoban“ i „ne ispunjava zdravstvene kriterijume“. Vojnolekarska komisija donosi nalaz, ocenu i mišljenje o sposobnosti ili ograničenoj sposobnosti za profesionalno vojno lice. U slučaju predloga ocene „nesposoban“ za vojnu službu za profesionalno vojno lice, nakon izvršene provere medicinske dokumentacije, Viša vojnolekarska komisija upućuje predlog nadležnom organu veštačenja Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje. Kao sposoban ocenjuje se profesionalno vojno lice koje u odnosu na svoje zdravstveno stanje može da obavlja bilo koju dužnost u svom rodu odnosno službi. Kao ograničeno sposoban ocenjuje se profesionalno vojno lice koje ne može u odnosu na svoje zdravstveno stanje da obavlja neke poslove ili te poslove obavlja manje efikasno i kome je neophodan određeni stepen zaštite da ne bi došlo do daljeg umanjenja zdravstvene sposobnosti. Ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica (oficira i podoficira) kandidata za školovanje odnosno usavršavanje (u zemlji i inostranstvu), kandidata za upućivanje u multinacionalne operacije i kandidata za druge dužnosti u profesionalnoj selekciji kadra u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije daje se prema koloni „za PVL“. Ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem učenika, kadeta i stipendiste, kandidata za obnavljanje ugovora za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za školovanje (profesionalni vojnici), kao i za prijem u jedinice specijalne namene daje se prema koloni „za kandidate“. U koloni „Tumori“, tačka 39.1- „melanom bez metastaza“ ocena zdravstvene sposobnosti za „PVL“ je „sposoban“, za „kandidate“ „nesposoban“ i za „učenike-kadete-nesposoban“.
3.7. Odlukom o izmeni odluke o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu[9] izmenjen je tekst objašnjenja za primenu spiska bolesti menja. U tački 2. Objašnjenja za primenu Spiska bolesti, propisano je da pri davanju predloga, odnosno ocene sposobnosti, lekari specijalisti, lekari subspecijalisti, vojnolekarske komisije i Sektor za medicinsko veštačenje Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje treba da se pridržavaju kriterijuma koji su dati u spisku bolesti, uzimajući u obzir i objektivno zdravstveno stanje i dužnost koju profesionalno vojno lice obavlja ili treba da obavlja. Tačkom 3. propisano je da se pri ocenjivanju svakog pojedinca, uzima u obzir funkcionalna sposobnost konkretnog organa ili celog tela, dok je tačkama 4. i 5. propisano da ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnih vojnih lica za vojnu službu može biti „sposoban“, „ograničeno sposoban“ i „nesposoban“, dok ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za učenika, kadeta ili stipendistu može biti „sposoban“ i „ne ispunjava zdravstvene kriterijume“. Tačkom 7. Objašnjenja propisano je da Vojnolekarska komisija donosi nalaz, ocenu i mišljenje o sposobnosti, odnosno ograničenoj sposobnosti za profesionalno vojno lice, dok je tačkom 9. propisano da se kao sposoban, ocenjuje profesionalno vojno lice koje u odnosu na svoje zdravstveno stanje može da obavlja bilo koju dužnost u svom rodu, odnosno službi. Prema tački 10. Objašnjenja kao ograničeno sposoban ocenjuje se profesionalno vojno lice koje ne može u odnosu na svoje zdravstveno stanje da obavlja neke poslove ili te poslove obavlja manje efikasno i kome je potreban određeni stepen zaštite da ne bi došlo do daljeg umanjenja zdravstvene sposobnosti. Dalje, tačkom 13. Objašnjenja propisano je da se mišljenje „sposoban za dužnost koju obavlja“, daje profesionalnom vojnom licu koje je ograničeno sposobno, a kome ograničena sposobnost ne umanjuje sposobnost za obavljanje stalnih, svakodnevnih zadataka, niti je potrebna posebna zaštita (adekvatno raspoređeno profesionalno vojno lice u odnosu na svoju zdravstvenu sposobnost), dok je tačkom 14. propisano da se mišljenje „nesposoban za dužnost koju obavlja“ daje profesionalnom vojnom licu koje je ograničeno sposobno, a postavljeno je na dužnost čije obavljanje negativno utiče na njegovo zdravstveno stanje i dovodi do pogoršanja ili je njegovo zdravstveno stanje takvo da nije u stanju da tu dužnost obavlja (neadekvatno raspoređeno profesionalno vojno lice u odnosu na svoju zdravstvenu sposobnost). Tačkom 26. propisano je da se ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica (oficira i podoficira) kandidata za školovanje odnosno usavršavanje (u zemlji i inostranstvu), kandidata za upućivanje u multinacionalne operacije, kandidata za druge dužnosti u profesionalnoj selekciji kadra u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije i profesionalnog vojnika za obnavljanje ugovora za službu u Vojsci Srbije, daje prema koloni „za PVL“, dok je tačkom 27. propisano da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem u svojstvu učenika, kadeta i stipendiste, kandidata za obnavljanje ugovora za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za školovanje (profesionalni vojnici), kandidata za prijem u aktivnu rezervu i za prijem u jedinice specijalne namene daje prema koloni „za kandidate“.
3.8. Odlukom o izmeni odluke o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu[10] izmenjen je tekst objašnjenja za primenu spiska bolesti i to tako da tačka 21. glasi : „ U koloni „kandidati“ pored ocene S(sposoban) i N(nesposoban), predviđena je i ocena N(S) nesposoban (uslovno sposoban) koja se primenjuje kod graničnih slučajeva kandidata za prijem u profesionalnu vojnu službu fakultetski obrazovanog kadra za potrebe Ministarstva odbrane i Vojske Srbije; tačka 27 glasi: „ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem u svojstvu učenika, kadeta i stipendiste, kandidata za školovanje (profesionalni vojnici), kandidata za prijem u aktivnu rezervu, kao i za prijem u jedinice specijalne namene daje prema koloni „za kandidate“.
Analiza navoda iz pritužbe, priloga i izjašnjenja sa aspekta antidiskriminacionih propisa
3.9. Imajući u vidu predmet pritužbe, u konkretnom slučaju potrebno je utvrditi da li je prilikom procene zdravstvene sposobnosti za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme, podnosilac pritužbe stavljen u neopravdano nepovoljniji položaj na osnovu njegovog ličnog svojstva – zdravstveno stanje.
3.10. Među stranama u postupku nije sporno da je podnosilac pritužbe u statusu profesionalnog pripadnika vojske, profesionalno vojno lice – podoficir, zaposlen na radnom mestu radio-prisluškivač. Dalje, nije sporno da je podnosilac pritužbe tokom 2016. godine oboleo od „melanoma“ od kojeg operisan, i da je konzilijarnim mišljenjem Klinike za kožne i polne bolesti od 3. aprila 2019. godine proglašen „sposobnim za obavljanje profesionalne vojne službe po tački 39.1, a prema važećem Spisku bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojima se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu“. Takođe, nesporno je da je podnosilac pritužbe konkurisao na internim konkursima od 1. avgusta 2019. godine i 1. jula 2020. godine za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme na radno mesto referent za obradu podataka i da je mišljenjem Više Vojnolekarske komisije, proglašen „sposobnim za profesionalnu vojnu službu/ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u PVS u svojstvu oficira“. Takođe, nije sporno da je odlučujući po prigovoru na mišljenje Više Vojnolekarske komisije, nalazom, ocenom i mišljenjem Glavne Vojnolekarske komisije, proglašen „nesposobnim za prijem u PVS u svojstvu u oficira po TBS 39.1“. Dalje, nesporno je da je prema važećem Spisku bolesti, u koloni „Tumori“, tačka 39.1- „melanom bez metastaza“ ocena zdravstvene sposobnosti za „PVL“ (profesionalno vojno lice) „sposoban“, za „kandidate“ „nesposoban“ i za „učenike-kadete-nesposoban“. Stoga, imajući u vidu ovako utvrđeno činjenično stanje, potrebno je analizirati da li je odluka prema kojoj je podnosilac pritužbe sposoban za profesionalnu vojnu službu u svojstvu podoficira, a nije sposoban za profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, legitimna i srazmerna cilju koji se ovakvom merom postiže.
3.11. U izjašnjenju Ministarstva odbrane je, između ostalog, navedeno da je Uprava za kadrove stava da su lica koja učestvuju na internom konkursu, shodno članu 22. a u vezi sa članovima od 11. do 17. Uredbe o prijemu u profesionalnu vojnu službu, kandidati za prijem u profesionalnu vojnu službu, zbog čega je podnosilac pritužbe razmatran kao „kandidat“ za oficira, iako je u momentu konkurisanja bio u statusu profesionalnog vojnog lica-podoficira. Dalje, navedeno je da prema tački 39.1 Spiska bolesti, postojeća dijagnoza podnosioca pritužbe po koloni „za PVL“ – profesionalna vojna lica, predviđa ocenu „sposoban“, dok je po koloni „za kandidate“ predviđena ocena „nesposoban“, pa je imajući u vidu njegov status „kandidata“ na internim konkursim, kao i postojeću dijagnozu, ocenjeno da podnosilac pritužbe „ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira“. Takođe, istaknuto je da je iz navedenih razloga u Nalazu, oceni i mišljenju Više vojnolekarske komisije navedeno da je podnosilac pritužbe sposoban za profesionalnu vojnu službu kao podoficir, a da ne ispunjava zdravstvene kriterijume za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira, kao kandidat, što je Glavna vojnolekarska komisija potvrdila u svom mišljenju.
3.12. Imajući u vidu navedeno, Poverenik najpre konstatuje da je odredbom člana 28. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o zabrani diskriminacije propisano da će se postupci započeti pre stupanja na snagu ovog zakona okončati po odredbama Zakona o zabrani diskrimnacije ( „Službeni glasnik RS“, broj 22/09) i opštih akata po kojima su započeti. Dalje, članom 9. Zakona o Vojsci Srbije propisano je da su profesionalna vojna lica oficir, podoficir i profesionalni vojnik. Dalje, odredbom člana 39. stav 2. tačka 2. ovog zakona propisano je da za profesionalno vojno lice može biti primljen državljanin Republike Srbije koji je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije, dok je odredbom člana 55. istog zakona propisano da za unapređenje u viši čin, oficir odnosno podoficir treba da ispunjava sledeće opšte uslove: 1) da je postavljen na formacijsko mesto višeg čina; 2) da za poslednji period ocenjivanja pre unapređenja ima povoljnu ocenu; 3) da za poslednje dve godine pre unapređenja nije bezuslovno kažnjen za krivično delo kaznom zatvora najmanje tri meseca; 4) da se protiv njega ne vodi krivični postupak za krivično delo za koje se goni po službenoj dužnosti, ni postupak pred vojnim disciplinskim sudom. Takođe, odredbom člana 5. Uredbe o prijemu u profesionalnu vojnu službu, propisano je da se u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na određeno ili na neodređeno vreme, može primiti državljanin Republike Srbije, ako pored opštih uslova za prijem i uslova utvrđenih formacijom komande, jedinice i ustanove, odnosno aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji formacijskih radnih mesta van Vojske Srbije, ima završene osnovne akademske studije u obimu od najmanje 240 ESPB bodova ili osnovne akademske studije u trajanju od najmanje četiri godine ili osnovne strukovne studije sa završenim strukovnim specijalističkim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova ili integrisane akademske studije iz oblasti medicinskih ili veterinarskih nauka, dok je stavom 4. iste odredbe propisano da se u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na određeno ili na neodređeno vreme, pod uslovom iz stava 1. ovog člana može primiti i profesionalni vojnik, podoficir, civilno lice na službi u Vojsci Srbije i državni službenik i nameštenik u Ministarstvu odbrane, ukoliko potrebe službe to zahtevaju i ako ispunjava i ove uslove: 1) da u toku službe nije negativno ocenjen i da ima prosek službenih ocena u toku službe najmanje “ističe se” i 2) da ima preporuku starešine na položaju komandanta bataljona, njemu ravnom ili višem položaju, odnosno neposredno pretpostavljenog rukovodioca. Saglasno navedenom, može se konstatovati da ni Zakon o vojsci, ni Uredba, osim opšteg uslova koje profesionalno vojno lice mora da ispunjava – da je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije, ne propisuju posebne zdravstvene uslove koje podoficir treba da ispunjava za unapređenje u viši čin.
3.13. Dalje, polazeći od navoda iz izjašnjenja da je tačkom 27. Odluke o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu definisano da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije daje prema koloni „za kandidate, analizom navedene odluke, može se konstatovati da je napravljena jasna razlika u ocenjivanju zdravstvene sposobnosti profesionalnih vojnih lica i kandidata, kao i kriterijumima koji se primenjuju prilikom ocenjivanja njihove zdravstvene sposobnosti. Naime, tačkom 26. Objašnjenja ove odluke, između ostalog, propisano je da se ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica (oficira i podoficira) „kandidata za druge dužnosti u profesionalnoj selekciji kadra u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije“ daje prema koloni „za PVL“, dok je tačkom 27. propisano da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem u svojstvu učenika, kadeta i stipendiste, kandidata za obnavljanje ugovora za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za školovanje (profesionalni vojnici), kandidata za prijem u aktivnu rezervu i za prijem u jedinice specijalne namene daje prema koloni „za kandidate“. Dalje, u Objašnjenju za primenu Spiska bolesti, između ostalog, propisano je da ocena zdravstvene sposobnosti profesionalnih vojnih lica za vojnu službu može biti: „sposoban“, „ograničeno sposoban“ i „nesposoban“, ocena kandidata za prijem u profesionalnu vojnu službu može biti: „sposoban“ i „nesposoban“, dok ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za učenika, kadeta i stipendistu može biti: „sposoban“ i „ne ispunjava zdravstvene kriterijume“. Uvidom u Ocenu sposobnosti za prijem u PVS u svojstvu oficira utvrđeno je da je u nalazu, oceni i mišljenju Više vojnolekarske komisije od 24. oktobra 2019. godine navedeno da je stariji vodnik prve klase, AA, „sposoban za PVS/ne ispunjava kriterijume za prijem u PVS u svojstvu oficira“, na osnovu čega se može konstatovati da je u konkretnom slučaju, istim nalazom, zdravstvena sposobnost podnosioca pritužbe, kao kandidata za viši čin, cenjena i prema koloni za profesionalno vojno lice i prema koloni za kandidata, učenika, kadeta i stipendistu. Dalje, postupajući po prigovoru koji je podnosilac pritužbe izjavio protiv mišljenja Više vojnolekarske komisije, Glavna Vojnolekarska komisija je na osnovu uvida u medicinsku „i drugu dokumetaciju“ 28. aprila 2020. godine, donela odluku u kojoj je „jednoglasno utvrdila da je AA nesposoban za prijem u PVS u svojstvu u oficira po TBS 39.1“, čime je potvrđeno mišljenje prvostepene komisije. S obzirom da je podnosilac pritužbe saglasno tački 9. Zakona o Vojsci Srbije već profesionalno vojno lice, nejasno je iz kojih razloga je, kako je to navedeno u izjašnjenju, procene njegove zdravstvene sposobnosti vršena po koloni za „kandidate“, s obzirom da je on u profesionalnoj vojnoj službi u svojstvu podoficira od 1996. godine, a da se tumačenjem tačke 27. Objašnjenja može zaključiti da se po toj koloni, ocenjuje zdravstvena sposobnost lica koja bi tek trebalo da stupe u profesionalnu vojnu službu. Naime, nesporno je da sva lica koja, kao u konkretnom slučaju, učestvuju na internom konkursu imaju status kandidata, međutim to ne znači automatski da se procena njihove zdravstvene sposobnosti vrši po koloni za „kandidate“, imajući u vidu jasnu razliku koja je napravljena prilikom ocene zdravstvene sposobnosti profesionalnih vojnik lica, kandidata i učenika, kadeta i stipendiste prema važećoj Odluci o utvrđivanju spiska bolesti. U prilog navedenoj nelogičnosti govori i mišljenje Pravne uprave Sekretarijata Ministarstva odbrane, I broj 972/20 od 24. februara 2020. godine, u kojem je, između ostalog, navedeno da prema odredbama Zakona o Vojsci Srbije i zakona o Vojsci Jugoslavije, po pitanju ocene zdravstvene sposobnosti profesionalnog vojnog lica, nije predviđena razlika između ocene zdravstvene sposobnosti oficira i podoficira, kao i da bi bilo protivrečno da isto profesionalno vojno lice kao podoficir bude sposoban za prijem u profesionalnu vojnu službu bez ikakvih ograničenja, a da kao oficir, na osnovu iste medicinske dokumentacije, bude oglašen nesposobnim za profesionalnu vojnu službu.
3.14. Takođe, Poverenik je takođe imao u vidu i navode iz pritužbe da dijagnoza koju ima podnosilac pritužbe nije direktno vezana za uslove radnog mesta i poslove koji se na njemu obavljaju već je vezana za status, odnosno položaj koji ima u radnoj sistematizaciji, kao i da njegovo sadašnje radno mesto (radio-prisluškivač), zahteva mnogo veću zdravstvenu sposobnost od radnog mesta za koje je konkurisao (referent za obradu podataka). Analizom uslova propisanih Internim konkursima za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira na neodređeno vreme u Upravu za obaveštajno-izviđačke poslove od 1. avgusta 2019. godine i 1. jula 2020. godine, utvrđeno je da jedini kriterijum koji se odnosi na zdravstveno stanje kandidata glasi: „da je zdravstveno i psihofizički sposoban za službu u Vojsci Srbije“. Takođe, u delu konkursa koji je označen kao „izbor kandidata za popunu formacijskih mesta“, između ostalog, navedeno je: „kandidati koji sa najboljim rezultatima ispune merila za izbor, biće upućeni na medicinsko-zdravstvenu procenu u nadležnu vojnozdravstvenu ustanovu, radi utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za profesionalnu vojnu službu.“ S tim u vezi, iz dostavljenih dokaza proizlazi da je mišljenjem Klinike za kožne i polne bolesti od 3. aprila 2019. godine, AA proglašen „sposobnim za obavljanje profesionalne vojne službe po tački 39.1, a prema važećem Spisku bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za profesionalnu vojnu službu“. S obzirom da je u izjašnjenju navedeno da je razlog za odluku Više i Glavne Vojnolekarske komisije taj što dijagnoza podnosioca pritužbe po tački 39.1, a prema koloni za kandidate predviđa ocenu „nesposoban“, može se zaključiti da sa postojećom dijagnozom podnosilac pritužbe, kao kandidat, ne bi mogao da bude primljen u profesionalnu vojnu službu u svojstvu podoficira, na kojem se nalazi od 1996. godine do danas. Imajući u vidu tačku 27. Odluke o izmeni odluke o utvrđivanju spiska bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu[11] koja propisuje da se ocena zdravstvene sposobnosti kandidata za prijem u službu u Vojsci Srbije, kandidata za prijem u svojstvu učenika, kadeta i stipendiste, kandidata za školovanje (profesionalni vojnici), kandidata za prijem u aktivnu rezervu, kao i za prijem u jedinice specijalne namene daje prema koloni „za kandidate“, a da podnosilac pritužbe, kao već profesionalno vojno lice, ne pripada ni jednoj od navedenih kategorija, očigledno je da je njegovu zdravstvenu sposobnost trebalo ceniti prema koloni za „PVL“. Imajući u vidu navedeno podnosilac pritužbe je odmah na početku razmatranja prijave na konkurs isključen iz daljeg razmatranja odnosno nije dalje cenjena ispunjenost drugih uslova za prijem u profesionalnu vojnu službu u svojstvu oficira. S tim u vezi Poverenik je dao mišljenje da je Uprava za vojno zdravstvo stavila podnosioca pritužbe u neopravdano nepovoljniji položaj.
- MIŠLjENjE
U postupku koji je sproveden po pritužbi AA protiv Ministarstva odbrane – Uprava za vojno zdravstvo povredila je odredbe člana 27. stav 1, a u vezi sa članom 16. stav 2. Zakona o zabrani diskriminacije.
- PREPORUKA
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti preporučuje Ministarstvu odbrane – Uprava za vojno zdravstvo da:
5.1. Na sledećim konkursima zdravstvenu sposobnost profesionalnih vojnih lica cene prema koloni za „PVL“ prema važećem Spisku bolesti, povreda, telesnih mana, stanja i nedostataka prema kojem se ocenjuje zdravstvena sposobnost za vojnu službu, imajući u vidu da su ova lica već proglašeni sposobnim za profesionalnu vojnu službu.
5.2. Otklone posledice diskriminatornog postupanja prema podnosiocu pritužbe.
Potrebno je da Ministarstvo odbrane – Uprava za vojno zdravstvo, obavesti Poverenika za zaštitu ravnopravnosti o sprovođenju ove preporuke, u roku od 30 dana od dana prijema mišljenja sa preporukom.
Saglasno članu 40. Zakona o zabrani diskriminacije, ukoliko Ministarstvo odbrane – Uprava za vojno zdravstvo ne postupi po preporuci u roku od 30 dana, biće doneto rešenje o izricanju mere opomene, protiv kojeg nije dopuštena žalba, a za slučaj da ovo rešenje ne sprovede, Poverenik za zaštitu ravnopravnosti može o tome obavestiti javnost preko sredstava javnog informisanja i na drugi pogodan način.
Protiv ovog mišljenja nije dopuštena žalba niti bilo koje drugo pravno sredstvo, jer se njime ne odlučuje o pravima i obavezama pravnih subjekata.
[1] „Službeni glasnik RSˮ, broj 22/09
[2] „Službeni glasnik RSˮ, broj 22/09, član 1. stav 2.
[3] „Službeni glasnik RSˮ, broj 98/06, član 21.
[4] Zakon o zabrani diskriminacije(„Službeni glasnik RSˮ, broj 22/09), član 2.
[5] član 16. stav 2.
[6] „Službeni glasnik RSˮ, br. 116/07, 88/09, 101/10, 10/15, 88/15, 36/18 i 94/19
[7] „Službeni glasnik RSˮ, br. 35/15, 98/18 i 63/20
[8] „Službeni vojni list, br. 22/13-505 – izmene i dopune: 2/14-25; 3/15-77; 4/16-33; 21/19-688,
[9] „Službeni vojni list, br. 22/13, 2/14, 3/15 i 4/16
[10] „Službeni vojni list, br. 22/13, 2/14, 3/15, 4/16 i 21/19
[11] „Službeni vojni list, br. 22/13, 2/14, 3/15, 4/16 i 21/19
POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković
914-20 Mišljenje povodom pritužbe AA protiv Ministarstva odbrane zbog diskriminacije na osnovu zdravstvenog stanja