br. 07-00-527/2024-02 datum: 14.11.2024.
MIŠLjENjE
Mišljenje je doneto u postupku po pritužbi AA , zastupnika udruženja BB, izjavljenoj protiv udruženja VV, zbog diskriminacije na osnovu članstva u političkoj organizaciji. U pritužbi je, između ostalog, navedeno da je udruženje BB poslalo projektnu ideju u skladu sa uslovima poziva za podnošenje projektnih ideja u okviru programa „G. i m.“ koji je raspisala VV. Međutim, zastupnik udruženja, AA, je obavešten od VV da zbog odborničke funkcije koju obavlja, članstva u političkoj organizaciji, kao i intertnih pravila i procedure, udruženje BB, čiji je zastpnik, ne može da dobije projektnu podršku po javnom pozivu koji je objavila VV. Podnosilac pritužbe smatra da je u konkretnom slučaju udruženje BB stavljeno u neravnopravan položaj u odnosu na druge učesnike konkursa, zbog ličnog svojstva zakonskog zastupnika-članstva u političkoj organizaciji. U izjašnjenju na pritužbu je, između ostalog, navedeno da lično svojstvo podnosioca pritužbe nije bilo razlog zbog koga je odlučeno da VV ne podrži projektnu ideju udruženja BB, već je takva odluka posledica sukoba interesa u kojem bi se podnosilac pritužbe našao da je projekat bio podržan. Dalje je navedeno da je „G. i. m.“ program podrške udruženim građanima i deo je projekta „S. a“, koji finansira (USAID) a sprovode T. F. (nosilac) i partnerske organizacije, između kojih je i VV, da su prava i obaveze VV, kao potprimaoca, određene Cost Reimbursement Agreement kao i da dokument- Standard Provisions for Non-U.S. Nongovernmental Organizations, obavezuje VV. Prema odredbama ovog dokumenta VV je dužna da prati politike i procedure koje sprečavaju sukobe interesa ili koje stvaraju privid ličnog sukoba interesa. Stanovište VV je da se ne može isključiti ni rizik da bi o određenim pitanjima koja su navedena kao ciljevi projekta morao da se izjašnjava i organ u kojem podnosilac pritužbe obavlja javnu funkciju (dodela prostora; osnivanje kulturnog centra), što bi moglo da utiče na njegovu nepristrasnost. U izjašnjenju je, takođe, navedeno, uz dostavljanje dokaza da je, podnosilac pritužbe, u svojoj biografiji na internet prezentaciji Z.l.f., naveo kao neke od prethodnih rezultata svog rada, i rezultate projekata udruženja BB koje je VV podržala u prethodnom periodu, kao i da je VV, odbila da podrži projekat svih udruženja koje su konkurisala, a čiji je zakonski zastupnik istovremeno i odbornik u skupštini jedinice lokalne samouprave. U izjašnjenju je dalje navedeno da zbog svih navedenih okolnosti, ovakav rizik je za VV neprihvatljiv, uzevši u obzir da je odredbom člana 12. stav 1. Zakona o finansiranju političkih akgivnosti zabranjeno finansiranje političkih aktivnosti političkih subjekata od udruženja i drugih neprofitnih organizacija kao i od strane stranih država. U postupku po pritužbi je utvrđeno da je VV, kroz različite programe podrške podržavala projekte udruženja BB 2020, 2021, 2022. i 2023.godine. Na osnovu dostavljenih dokaza je utvrđeno da je zakonski zastupnik udruženja BB, izabran za odbornika u Skupštini grada U. Takođe, utvrđeno je da je AA kopredsednik lokalnog ogranka političke stranke Z.l.f., te da je aktivno učestvovao u izbornoj kampanji za lokalne izbore koji su održani 2.6.2024. godine. Pored navedenog, istovremeno je do 18.10.2024. godine bio zastupnik udruženja BB i lice označeno kao osoba koja je zadužena za projekat kojim je BB apliciralo na javni poziv koji je objavila VV. Poverenik je konstatovao da dokumenta i ugovori koji su dostavljeni uz izjašnjenje, propisuju zabranu sukoba interesa, u cilju zaštite integrteta projekta i njegove misije. Prilikom odlučivanja u ovom predmetu, Poverenik je imao u vidu i da je VV, odbila da podrži projekat i drugog udruženja koje je konkurisalo, a koje se nalazi u sličnoj situaciji kao i zastupnik udruženja BB, te je u konkretnom slučaju, odbijen projekat i drugog udruženja, čija je zakonska zastupnica na lokalnim izborima 2024. godine izabrana za odbornicu u N. Nakon utvrđenog činjeničnog stanja i izvedenih dokaza, Poverenik je konstatovao da lično svojstvo zastupnika udruženja BB, nije bio odlučujući razlog zbog kojeg je VV odlučila da ne podrži projektnu ideju udruženja BB, već da je takva odluka doneta zbog obavljanja istovremeno više aktivnosti/funkcija i poslova zastupnika udruženja, a između kojih postoji takav odnos koji bi mogao da ugrozi nepristrasnost pri donošenju odluka, kao i rezultate samog projekta. Zbog toga je Poverenik doneo mišljenje da donošenjem odluke da udruženju BB, ne budu dodeljena sredstva za realizaciju projekta, VV nije povredilo odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.
- TOK POSTUPKA
- Povereniku za zaštitu ravnopravnosti pritužbom se obratio AA, zastupnika udruženja BB, izjavljenom protiv VV, zbog diskriminacije na osnovu članstva u političkoj organizaciji. U pritužbi je, između ostalog, navedeno:
- da je 24. juna 2014. godine udruženje BB poslalo projektnu ideju u skladu sa uslovima poziva za podnošenje projektnih ideja u okviru programa „G. i. m.“ koji je raspisala VV;
- da su primili odgovor od VV u kojem se navodi da „iako je Selekcioni odbor ocenio Vašu projektnu ideju kao veoma kvalitetnu i prepoznao temu kao važnu i aktuelnu, Vaše članstvo u z.l.f. (ili bilo kojoj drugoj stranci) kao i odbornička funkcija povezuju vašu organizaciju i sa stranačkim aktivizmom, te da nije moguće odvojiti vaše delovanje kao stranačkog aktiviste sa jedne strane i predstavnika i zastupnika organizacije civilnog društva, što nažalost isključuje mogućnost da budete podržani u okviru programa „G. i. m.“;
- da je nakon uloženog prigovora dobijen odgovor od D. J. iz VV, koji im je dostavio pismo od D. Z., direktora projekta „S.a.. u okviru koga se realizuje program „G. i m“. U pritužbi je navedeno da se u ovom odgovoru poziva na „interna pravila i procedure za sprovođenje programa podrške“ koja nigde u tekstu poziva nisu navedena kao oganičenja za konkurisanje, a suprotna su odredbama Ustava, koja svakom građaninu i građanki garantuju, između ostalog i, izborno pravo iz člana 52. Ustava kao i pravo na učešće u upravljanju javnim poslovima iz člana 53. Ustava;
- da smatra da je u konkretnom slučaju udruženje BB stavljena u neravnopravni položaj u odnosu na druge učesnike konkursa, zbog ličnog svojstva njegovog zakonskog zastupnika, članstva u političkoj organizaciji.
- Uz pritužbu je dostavljen poziv za podnošenje projektnih ideja, e poruka-odgovor VV o rezultatima konkursa, E poruka-odgovor VV na žalbu, pismo D. Z.
- Poverenik za zaštitu ravnopravnosti sproveo je postupak u cilju utvrđivanja pravno relevantnih činjenica i okolnosti, u skladu sa članom 37. stav 1. Zakona o zabrani diskriminacije, pa je u toku postupka zatraženo izjašnjenje zakonskog zastupnika VV.
- U izjašnjenju VV, na navode iz pritužbe, između ostalog, navedeno je :
- da su iz odredbi člana 2. Zakona o zabrani diskriminacije najbitnije karakteristike diskriminacije pravljenje razlike koje mora biti neopravdano i mora biti vezano za neko lično svojstvo diskriminisanog lica. Donošenjem odluke da udruženju BB ne budu dodeljena sredstva za realizaciju projekta, nije bilo neopravdanog pravljenja razlike i nejednakog postupanja prema ovom udruženju, u odnosu na druge učesnike konkursa, zbog ličnog svojstva zakonskog zastupnika udruženja;
- da lično svojstvo podnosioca pritužbe (njegovo članstvo u političkoj organizaciji) nije bilo opredeljujuće kada je selekcioni odbor odlučio da ne podrži projektnu ideju, već je takva odluka posledica sukoba interesa u kojem bi se, usled kumuliranja različitih funkcija i poslova, podnosilac pritužbe našao da je projekat bio podržan. Specifična javna funkcija koju obavlja podnosilac pritužbe, koja se povezuje sa određenom političkom strankom, kao i njegova funkcija u političkoj stranci, koja podrazumeva javno zastupanje stranke u javnosti, jesu lične aktivnosti podnosioca pritužbe koje mogu ometati njegovu sposobnost da deluje nepristrasno prilikom izvršavanja obaveza prema sredstvima koja bi bila dodeljena udruženju čiji je zakonski zastupnik i koje ga je označilo kao lice zaduženo za projekat sa kojim je to udruženje apliciralo na javni poziv za predlaganje projekata;
- da je podnosilac pritužbe javni funkcioner – odbornik u S. U., – kopredsednik ogranka političke stranke Z.l. f. i istovremeno zakonski zastupnik udruženja BB, te lice označeno kao osoba zadužena za projekat.
- da je „G. I. m.“ program podrške udruženim građanima i deo je projekta „S. A.”, koji finansira (USAID) a sprovode T. F. (nosilac) i više partnerskih organizacija, a da projekat traje od 1. marta 2023. do 28. februara 2028. godine;
- da je kao nosilac projekta i glavni primalac sredstava, T. F. zaključila ugovor neposredno sa USAID, dok su prava i obaveze VV, kao potprimaoca, određene Cost Reimbursement Agreement zaključenim između T. F. i C. Jedan od aneksa ovog ugovora jeste i dokument čiji je donosilac USAID – Standard Provisions for Non-U.S. Nongovernmental Organizations. Dokument ce primenjuje na sve slučajeve dodele sredstava nevladinim organizacijama van teritorije Sjedinjenih Američkih Država i njegova ažurna verzija u svakom trenutku je dostupna na internet prezentaciji USAID-a;
- da je u okviru projekta „S. A.“ predviđeno da kroz program podrške „G. i.“ VV svake godine tokom perioda trajanja projekta podrži pet organizacija civilnog društva grantovima koji se dodeljuju kroz godišnje pozive za podnošenje predloga (projektnih ideja). Pristigle predloge boduje selekcioni odbor a organizacije kojima se dodeljuju sredstva potpisuju ugovor sa VV. Prava i obaveze koji proizlaze iz ugovora jednaki su za sve korisnike sredstava i identični su u svakoj godini sprovođenja projekta. U dosadašnjem toku sprovođenja projekta raspisana su dva poziva: 2023. i 2024. godine.
- da je Projekat BB podržan u konkursu sprovedenom po javnom pozivu iz 2023. godine. Projekat je sproveden u periodu10.2023-9.4.2024. godine. Takođe, kroz različite programe podrške, VV je podržavala projekte BB 2020, 2021, 2022. i 2023. godine;
- da je podnosilac pritužbe kao zakonski zastupnik udruženja i lice odgovorno za sprovođenje projekta, zaključio sa VV ugovor broj UP- 2023-10-11 u čijem je članu 8. stav 5. određeno da partner nema pravo da tokom perioda sprovođenja projekta sprovodi, učestvuje ili iskazuje stavove u javnosti u vezi sa bilo kakvim političkim aktivnostima, kao ni da odobrena sredstva za realizaciju Projekta, aktivnosti, rezultate i/ili druge materijale proistekle iz Projekta koristi za sprovođenje bilo koje vrste političkih aktivnosti, odnosno aktivnosti koje se odnose na političke kampanje, kandidovanje ili učestvovanje na izborima, kao ni za finansiranje ili podršku drugih političkih aktera;
- da se u periodu sprovođenja projekta podnosilac pritužbe aktivirao kao kopredsednik lokalnog ogranka političke stranke Z.-l. F. i aktivno učestvovao u izbornoj kampanji za lokalne izbore za odbornike u Skupštini grada U. održanim 2.2024. godine. U poslednjim mesecima sprovođenja projekta, istovremeno sprovodeći kampanju za lokalne izbore, podnosilac pritužbe u nekoliko navrata u javnosti je istupao kao predstavnik udruženja BB i komunicirao pojedine aktivnosti ovog projekta, ali je već u tom periodu postojala nedoumica oko toga da li istupa u ime udruženja ili u ime političke stranke na čijim je društvenim mrežama predstavljen u dvostrukom svojstvu: kao kopredsednik stranke i kao rukovodilac VV. Podnosilac pritužbe nije udovoljio molbi projektnog tima da, u cilju zaštite integriteta projekta da ne dovodi javnost u zabludu u pogledu svojstva u kojem nastupa. Uprkos tome, na molbu podnosioca pritužbe, zaključen je aneks ugovora kojim je sprovođenje projekta produženo do kraja maja 2024. godine;
- da je podnosilac pritužbe izabran za odbornika u Skupštini grada U. Odbornički mandat dodeljen mu je 13. juna 2024. godine, i potvrđen 1. jula 2024. godine Odlukom Skupštine grada U.
- da je VV, objavila poziv za podnošenje projektnih ideja u drugoj godini programa „Građani imaju moć“. U tekstu poziva navedeno je da se kroz program ne mogu finansirati troškovi vezani za stranačke aktivnosti, učešće i podršku kandidata i izbornih lista i slične političke aktivnosti;
- da je podnosilac pritužbe 6.2024. godine, kao zakonski zastupnik BB, podneo projektnu ideju i označen je kao lice zaduženo za projekat;
- da je nakon pažljive ocene svih dokumenata koji su za VV obavezujući u postupku selekcije, zaključeno da je činjenica da zakonski zastupnik udruženja koje je apliciralo za projekat obavlja javnu funkciju te da kao visoki funkcioner (kopredsednik lokalnog odbora) u političkom subjektu ima ličnu aktivnost koja može ometati njegovu sposobnost da deluje nepristrasno prilikom izvršavanja obaveza prema sredstvima koja su mu dodeljena, predstavlja neprihvatljiv rizik i prepreku za dobijanje sredstava;
- da je Crta obavezana donatorovim dokumentom USAID – Standard Provisions for Non-U.S Nongovernmental Organizations, a sadržina tog dokumenta podnosiocu pritužbe je poznata kao potpisniku ugovora na programu „ i. m.“ iz 2023. godine;
- da u skladu sa odredbama odeljka M11 tog dokumenta, VV mora pratiti politike i procedure koje sprečavaju sukobe interesa i onemogućavaju njene službenike, zaposlene ili zastupnike da koriste svoje pozicije za ličnu dobit ili koje stvaraju privid ličnog sukoba interesa. Pritom, lični sukob interesa definisan je kao situacija u kojoj službenik, zaposleni ili zastupnik primaoca ima finansijski interes, ličnu aktivnost ili odnos koji može ometati njegovu sposobnost da deluje nepristrasno prilikom izvršavanja obaveza prema nagradi (tačka a.) Odredbom tačke i. Odeljka M11 VV je obavezana da suštinu ove odredbe uključi u sve podugovorne dodele sredstava (tačka i.);
- da sadržina ugovora koje VV potpisuje sa udruženjima koja dobijaju sredstva unapred je definisana, odnosno citirani član 8. ugovora UP- 2023-10-11 koji je VV zaključila sa BB godine, sastavni je deo ugovora zaključenih i nakon javnog poziva 2024. godine.
- da je tumačeći i primenjujući citirana interna akta i procedure u vezi za zabranom sukoba interesa, odlučeno da je rizik od nastupanja sukoba interesa zakonskog zastupnika udruženja i, istovermeno, lica koje je označeno kao zaduženo za projekat takav da može ugroziti rezultate projekta i njegovu misiju;
- da je o činjenici da projekat nije podržan zbog rizika od nastanka sukoba interesa zakonskog zastupnika udruženja, podnosilac pritužbe obavešten i u prepisci sa timom VV ali i u dopisu direktora Projekta – D. Z. iz T. u kojem je podvučeno da je, nakon ponovnog odlučivanja o tom slučaju, projektni konzorcijum odlučio da ne dodeli sredstva podrške upravo kako bi se izbegao sukob interesa zakonskog zastupnika udruženja koje je apliciralo, te kako bi se zaštitio integritet projekta i njegova misija;
- da je činjenica da je podnosilac pritužbe istovremeno zakonski zastupnik udruženja i javni funkcioner, prilikom sprovođenja konkretnog projekta za koji je udruženje koje zastupa apliciralo, značajno i sa stanovišta primene odredbe člana 49. Zakona o sprečavanju korupcije kojim je javnom funkcioneru zabranjeno da bude zastupnik udruženja ako između javne funkcije i zastupanja udruženja postoji odnos koji bi mogao da ugrozi njegovu nepristrasnost. Stanovište VV je da se ne može isključiti rizik da bi o određenim pitanjima koja su navedena kao ciljevi projekta morao da se izjašnjava organ u kojem podnosilac pritužbe obavlja javnu funkciju (dodela prostora; osnivanje kulturnog centra) te da bi kao javni funkcioner podnosilac pritužbe učestvovao u odlučivanju na način koji bi ugrozio njegovu nepristrasnost;
- da, pored toga, nije bilo moguće ni isključiti rizik da bi podnosilac pritužbe u svojstvu javnog funkcionera neposredno izabranog sa izborne liste političkog subjekta mogao da zagovara ciljeve projekta u organu u kojem obavlja javnu funkciju na koji način ne bi isključio mogućnost poistovećivanja aktivnosti koje on zastupa kao istaknuti predstavnik političke stranke i aktivnosti koje se finansiraju sredstvima koje dodeljuje VV. Drugim rečima, selekcioni odbor procenio je da bi rezultati projekta mogli da budu korišćeni u političkom delovanju i kampanji podnosioca pritužbe, što je nespojivo sa ciljevima projekta.
- da je selekcioni odbor imao u vidu i okolnost da je u svojoj biografiji podnosilac pritužbe kao neke od prethodnih rezultata svog rada naveo rezultate projekata udruženja BB” koje je VV podržala u prethodnom periodu. Tako je u svojoj biografiji podnosilac pritužbe naveo da je „u jeku borbe sa investitorima malih hidroelektana, uspeo da poništi dozvolu za izgradnju MHE „R.“, sačuva istoimenu reku od ucevljenja i drugim borcima da primer kako to postići. Staru hidrocentralu na Đ., spomenik kulture od velikog značaja za Srbiju, odbranio je od pohlepe državnih tajkuna i izborio se da se EPS-u naloži vraćanje simbola u prvobitno stanje.“ Ove aktivnosti ranije su predstavljene kao aktivnosti na projektu BB koji je kroz raniji program podrške, podržala i VV godine.
- da zbog svih navedenih okolnosti, koje su nastale isključivo kao posledica kumuliranja poslova i funkcija na strani podnosioca pritužbe, opravdano bi se moglo otvoriti pitanje (posrednog) finansiranja političkog subjekta sredstvima namenjenim za sprovođenje projekta. Ovakav rizik je za VV sasvim neprihvatljiv, uzevši u obzir da je odredbom člana 12. stav 1. Zakona o finansiranju političkih akgivnosti zabranjeno finansiranje političkih aktivnosti političkih subjekata od udruženja i drugih neprofitnih organizacija kao i od strane stranih država;
- da je u postupku selekcije, upravo zbog visokog rizika od nastupanja sukoba intresa, VV odbila da podrži projekat svakog udruženja koje je konkurisalo, a čiji je zakonski zastupnik istovremeno i odbornik u skupštini jedinice lokalne samouprave. U konkretnom slučaju, odbijen je projekat udruženja čija je zakonska zastupnica na lokalnim izborima 2024. godine izabrana za odbornicu u Skupštini grada ;
- da VV predlaže da se Poverenik prilikom sprovođenja postupka uzme izjave lica koja su, na strani VV, zaduženi za realizaciju predmetnog projekta: D. J., projektnog menadžera i D. V., koordinatorke grantova i projekata;
- da imajući u vidu odredbe Zakona o zabrani diskriminacije i opisano činjenično stanje, Vv još jednom podvlači da donošenjem odluke da udruženju BB ne budu dodeljena sredstva za realizaciju projekta, nije bilo neopravdanog pravljenja razlike i nejednakog postupanja prema BB, u odnosu na druge učesnike konkursa, zbog ličnog svojstva zakonskog zastupnika tog udruženja;
- da je zbog svega navedenog, VV predlaže da Poverenik za zaštitu ravnopravnosti utvrdi činjenično stanje uvidom u sve dostavljene dokaze kao i uzimanjem izjava od navedenih lica, te da nakon sprovedenog postupka da mišljenje da u konkretnom slučaju nije došlo do povrede Zakona o zabrani diskriminacije.
Uz izjašnjenje na pritužbu, između ostalog, dostavljeni su: fotokopija Odluke o potvrđivanju mandata odbornicima Skupštine grada U., fotokopija biografije AA, objave sa društvenih mreža Z.L.F, ugovor zaključen između BB i VV od 9.10.2023. godine, fotokopija odredaba Cost Reimbursement Agreement zakljulen između T. f. i VV.
- Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je, radi pravilnog i potpunog utvrđivanja činjeničnog stanja u ovom predmetu, uputio dopis br. 07-00-527/2024-02 od 2.10.2024. godine za dostavljanje pisanih izjava licima koja su predložena u izjašnjenju.
- U izjavi D. J., projektnog koordinatora udruženja VV, navedeno je:
- da u realizaciji projekta „Snaga aktivizma“ učestvuje kao projektni koordinator VV i zadužen je za realizaciju svih aktivnosti koje VV u okviru ove inicijative sprovodi;
- da takođe, učestvuje i u više selekcionih odbora koji odlučuju o finansijskoj podršci lokalnim organizacijama. Jedan od selekcionih odbora u kojem učestvuje je i u okviru Crtinog programa podrške „G. i. M.” na koji se u junu 2024. godine prijavilo i udruženje BB;
- da je VV kontinuirano podržavala ovu organizaciju u prethodne četiri godine i dodelila preko tri miliona dinara za sprovođenje različitih projekata, želeći da na taj način podrži kvalitetne projekte i građanski aktivizam članova BB”;
- da u trenutku kada je selekcioni odbor raspravljao o pristiglim prijavama na program podrške „G. i. M.” za 2024. godinu, AA već bio imenovan za šefa odborničke grupe Z.l.f. u Skupštini grada U;
- da je ovu činjenicu selekcioni odbor razmatrao u kontekstu njenog uticaja na spremnost nosioca projekta da nepristrasno izvršava svoje obaveze koje proizlaze iz projekta. Selekcioni odbor je izrazio zabrinutost od političkog upliva u realizaciju projekta ukoliko on bude bio podržan;
- da je iz same projektne ideje bilo jasno da projekat usmeren na jačanje građanskog aktivizma u , i da se eksplicitno ne namerava promovisanje i finansiranje stranačkih aktivnosti, što je u samom pozivu navedeno kao nedozvoljena aktivnost. Međutim, s obzirom na visok položaj i javno istupanje AA u Z.l.f., selekcioni odbor je zaključio da postoji vrlo jaka veza udruženja BB sa stranačkim aktivizmom, naročito s obzirom na javnu prepoznatljivost AA i kao predstavnika udruženja BB i kao člana stranke;
- da je selekcioni odbor procenjivao i tumačio pravila i principe politike dodele grantova i zaključio da postoji značajan rizik od preplitanja i/ili uplitanja političkog uticaja ili interesa u realizaciji predloženog projekta. Uzimajući u obzir da se predloženi projekat bavio pronalaženjem alternativnog javnog prostora za grupu umetnika koji su odlukom grada U. izbačeni iz prostora bivše kasarne, selekcioni odbor je prepoznao i rizik od sukoba interesa jeg bi gradska skupština potencijalno mogla da odlučuje o ovom pitanju, što bi značilo da bi AA kao odbornik mogao da utiče na rezultat projekta udruženja u kojem je zakonski zastupnik;
- da je najviše pažnje selekcionog odbora tokom odlučivanja zauzela analiza javnog istupanja AA i rizik koji je jasno prepoznat – da je gotovo nemoguće razdvojiti u javnim nastupima kada on nastupa kao stranački funkcioner, a kada nastupa kao predstavnik udruženja BB. Ova činjenica je u velikoj meri mogla da utiče na sam integritet predloženog projekta, jer bi moglo da se protumači da VV podržava politički aktivizam što je protivno pre svega internim politikama, kao i pravilima USAID-a istaknutim u ugovoru koji je konzorcijum organizacija koje sprovode projekat potpisao sa USAID-om;
- da je zbog svega navedenog selekcioni odbor zauzeo stav da nije moguće jasno razdvojiti ulogu AA kao stranačkog funkcionera od uloge predstavnika i zakonskog zastupnika udruženja BB, zbog čega je seklekcioni odbor odlučio da ne odobri podršku u okviru programa „G.i.m.
- U izjavi V., između ostalog, navedeno je:
- da je u VV zaposlena na poziciji koordinatorke grantova i projekata od januara 2023. godine, a u realizaciju projekta „S. A.“ uključena je od samog početka, 1. marta 2023. godine, kao koordinatorka projekata koje VV, u partnerstvu sa T.f. kao nosiocem projekta i još četiri organizacije, u formi regrantinga dodeljuje organizacijama civilnog društva širom Srbije;
- da to podrazumeva pripremu poziva za podnošenje projektnih ideja i/li predloga projekata, praćenje procesa selekcije, komunikaciju sa selekcionim odborom, sa organizacijama koje su odabrane za podršku, kao i obaveštavanje organizacija koje nisu podržane o ocenama i mišljenju selekcionog odbora;
- da nakon dodele sredstava odabranim organizacijama, zadužena za monitoring sprovođenja projekata što podrazumeva praćenje svih projektnih aktivnosti koje udruženja sprovode – direktno, kroz redovnu komunikaciju sa predstavnicima udruženja koji su zaduženi za projekat – koordinatorima projekata (sastanci, telefonska komunikacija, terenske posete…), i posredno, kroz upućenost na njihove društvene mreže, izveštavanje medija i sveukupno praćenje stanja i atmosfere u civilnom sektoru;
- da se posebna pažnja pridaje potencijalnim izazovima, zastojima, kašnjenjima u realizaciji projekata kao i da je procena rizika prisutna tokom celog procesa, od odabira organizacija, do sprovođenja svih pojedinačnih aktivnosti tokom trajanja projekta;
- da je jedan od tri regranting programa u okviru projekta „S. a.” i program „G. i. m. Projekat udruženja BB podržan u okviru prethodnog poziva i trajao je od 10.10.2023. godine do 31.5.2024. (produžen je aneksom od 10.4. do 31.5.2024. na molbu udruženja jer nije bilo moguće sprovesti sve predviđene aktivnosti, konkretno ulične akcije, u predviđenom roku, usled čega se vremenski preklopio sa trajanjem izborne kampanje za lokalne izbore 2.2024. godine). Bojazan da bi aktivnosti i rezultati projekta mogli da budu korišćeni u političkom delovanju i promociji političke partije pojavila se već na samom početku sprovođenja ovog projekta, što su u duhu višegodišnje uspešne i korektne saradnje odmah otvoreno komunicirali sa koordinatorom projekta i zastupnikom udruženja, AA;
- da je reč o obraćanju građanima na protestu u U. u ime Gradskog odbora Z.l.f.10.2024 godine. He zalazeći u lična politička opredeljenja na koje svako ima zagarantovano pravo, skrenuli smo pažnju na odredbe ugovora koji je BB zaključio sa VV, prema kojima nije dozvoljeno da organizacija ili bilo koji njen član za vreme trajanja projekta sprovodi, učestvuje ili iskazuje stavove u javnosti u vezi sa bilo kakvim stranačkim političkim aktivnostima, kao ni da odobrena sredstva, aktivnosti, rezultate i/li druge materijale proistekle iz projekta koristi za sprovođenje aktivnosti koje se odnose na političke kampanje, kandidovanje ili učestvovanje na izborima, kao ni za finansiranje ili podršku drugih političkih aktera. Kao odgovor dobili smo uveravanje da je reč o pojedinačnom govoru dugogodišnjeg građanskog aktiviste u slobodno vreme, kao i odluku o imenovanju druge osobe za koordinatora projekta. Nakon toga, saradnja je uspešno nastavljena, pa je uz projektnu podršku, BB pružena i ekspertska, pravna podrška, i poverena organizacija događaja. Ipak, pri samom kraju sprovođenja projekta, uoči izbora 2. juna 2024. godine, AA otvoreno nastupa kao kandidat Z.l.f., referišući i na svoje aktivističko iskustvo i uspehe kao deo svoje političke biografije istaknute na zvaničnoj internet stranici strank”;
- da je novi poziv za podnošenje predloga projekata u okviru programa „G. i. m. raspisan 31. maja 2024. godine i na njega se podnošenjem projektne ideje ponovo prijavila BB. U samom tekstu poziva pomenuti su uspesi pet organizacija koje su podržane kroz prethodni poziv kako bi inpirisali i druge aktiviste, među kojima i uspeh BB. U pozivu se jasno navodi da je podrška namenjena organizacijama civilnog društva i neformalnim aktivističkim grupama koje, između ostalog, pozivaju institucije na dijalog i stvaraju prostor za što šire i intenzivnije uključivanje građana u procese donošenja odluka i kontrolu rada institucija;
- da selekcioni odbor po pravilu čine tri osobe iz organizacija koje čine konzorcijum i koje se biraju pre svega prema svojim kompetencijama, znanju i iksustvu, a poseban kriterijum prilikom njihovog izbora je nezavisnost u odnosu na prijavljene kandidate ili bilo koju drugu organizaciju u odnosu na onu iz koje dolaze. Pre pristupanja procesu selekcije, svaki član selekcionog odbora potpisuje izjavu o nepristrasnosti, poverljivosti i odsustvu konflikta interesa jer je sprečavanje mogućnosti konflikta interesa jedno od najvažnijih načela kojim se rukovodi celokupan proces selekcije i dodele sredstava za realizaciju projekata;
- da su članovi selekcionog odbora najpre samostalno ocenjivali predloge projekata a potom je organizovan sastanak 15.7.2024. na kom su diskutovani najbolje rangirani predlozi na zbirnoj listi koja je dobijena sabiranjem njihovih bodova;
- da je kao koordinatorka grantova bila u direktnoj komunikaciji sa članovima selekcionog odbora, organizovala i prisustvovala njihovom sastanku i sve vreme pratila proces selekcije i odlučivanja, ali nije lično bila članica selekcionog odbora tako da nije učestvovala u ocenjivanju projektnih ideja i donošenju odluke;
- da je projektna ideja udruženja BB ocenjena kao kvalitetna u smislu relevantnosti ideje (teme projekta) za Poziv i načina na koji je predstavljena (forma prijave), međutim svi članovi selekcionog odbora su izrazili zabrinutost u kontekstu visokog rizika za uspešno sprovođenje projekta, a potom, čak i ukoliko se sprovede, mogućnosti da se aktivnosti i rezultati projekta koriste za političko delovanje, a imajući u vidu da se to već dešavalo kako je napomenuto sa rezultatima prethodnih projekata koje je sprovodio BB, a podržavala VV;
- da iz ugla dosadašnjih realizovanih projekata, izbor AA za odbornika u skupštini U., dok je istovremeno na poziciji koordinatora projekta bi ga stavilo u poziciju da zastupa obe strane u dijalogu koji se pominje u pozivu – i organizaciju civilnog društva i instituciju, što bi bio presedan koji ga izdvaja u odnosu na sve druge do sada podržane projekte koje su sprovodili građanski aktivisti nezavisni u odnosu na pojedinačne političke partije i institucije;
- da je obavestila predstavnika udruženja AA na uobičajen način, putem mejla, o ishodu prijave, navodeći razloge koji su bili presudni za odluku da predlog projekta ne bude u užem izboru za odabir pet najboljih predloga projekata;
- da je takođe obavestila i sve druge organizacije o ishodu njihovih prijava, među kojima je bila još jedna koja je odbijena iz sličnih razloga kao i BB” i koja je, razumevajući predočene rizike, bila spremna da zamenom zakonske zastupnice pokuša da reši mogući konflikt interesa za buduće pozive za organizacije civilnog društva;
- da je naknadno i udruženje BB promenilo zakonskog zastupnika što je u Agenciji za privredne registre evidentirano 18.10.2024. godine, te se ovakav postupak može protumatiči kao naknadno prihvatanje predočenih rizika i pokušaj izbegavanja eventualnog sukoba interesa prilikom učešća na sledećim konkursima.
- ČINjENIČNO STANjE
2.1. Na osnovu navoda pritužbe, izjašnjenja i dostavljenih priloga utvrđeno je da je VV, 31. 5. 2024. godine objavila poziv za podnošenje projektnih ideja u okviru programa „G. i. m. Uvidom u navedeni program utvrđeno je da je cilj programa podsticanje građana da budu informisani i aktivni članovi društva koji kroz lično angažovanje i udruživanje sa komšijama i sugrađanima prepoznaju probleme i zajednički nastoje da budu deo rešenja u interesu svoje zajednice. U tekstu se dalje navodi da program podrazumeva finansijsku podršku sprovođenju konkretnih, dobro osmišljenih inicijativa koje donose vidljive rezultate u skladu sa ciljevima Programa. U tekstu programa je dalje navedeno da se kroz program ne mogu finansirati, između ostalih i troškovi usmereni na sprovođenje stranačkih aktivnosti, učešće i podršku kandidata i kandidatkinja i izbornih lista i druge slične političke aktivnosti. U delu teksta navedeno je da je program namenjen neformalnim grupama i organizacijama civilnog društva registrovanim u Republici Srbiji.
2.2. Na osnovu navoda pritužbe i izjašnjenja nesporno je da je 24.6.2024. godine, udruženje BB, čiji je zakonski zastupnik AA, podnelo projektnu ideju pod nazivom „Prostor za nezavisnu umetničku scenu“, čiji je cilj da se obezbedi prostor za okupljanje i povezivanje mladih slobodnih umetnika i obrazuje nezavisan kulturni centar, a po objavljenom pozivu VV za podnošenje projektnih ideja u okvitu programa „G. i. m“.
2.3. U postupku je utvrđeno i da udruženju BB čiji je zakonski zastupnik AA, nisu dodeljena sredstva za realizaciju projekta sa kojim je ovo udruženje apliciralo po javnom pozivu „G. i m. koji je objavila VV. U elektronskom dopisu od 18.7.2024. godine, koji je tim VV uputio zastupnku udruženja BB, između ostalog navedeno je: „Vaše članstvo u Z.l. f. (ili bilo kojoj drugoj stranci) kao i odbornička funkcija povezuju vašu organizaciju i sa stranačkim aktivizmom, naročito imajući u vidu i da ste u javnosti prepoznatljivi i kao predstavnik uduženja i kao član stranke. Nakon konsiltacije sa USAID-om stav donatora, koji u finalnoj fazi odobrava projekte predložene za podršku od strane selekcionog odbora je da nije moguće odvojiti vaše delovanje kao stranačkog aktiviste sa jedne strane i predstavnika i zakonskog zastupnika organizacije civilnog društva sa druge, što nažalost isključuje mogućnost da budete podržani u okviru programa „G. i. m“. Veoma smo zadovoljni našom dosadašnjom saradnjom i žao nam je što nismo u mogućnosti da vas podržimo, ali nadamo se da razumete razloge.“
2.4. U elektronskom dopisu od 11.8.2024. godine, koji je uputio D. J., zakonskom zastupniku udruženja BB, između ostalog, navedeno je: „Prilikom donošenja odluke procenjivali smo i tumačili pravila i principe politike dodele grantova i zaključili da postoji značajan rizik od preplitanja i/ili uplitanja političkog uticaja ili interesa tokom realizacije projekta. Možemo da održimo i sastanak na kojem bismo probali da nađemo potencijalna rešenja za ovaj problem kako bi ga izbegli u budućnosti, ali naglašavamo da je naša odluka da ne podržimo projekat BB konačan. U prilogu ovog dopisa dostavljeno je pismo direktora projekta, u kome je, između ostalog navedeno: „Interna pravila i procedure za sprovođenje programa podrške onemogućavaju dodelu sredstava organizacijama civilnog društva čiji su zakonski zastupnici stranački odbornici u lokalnim samoupravama. Ovaj pristup je usvojen kako bi se eliminisali mogući sukobi interesa i sprečila politizacija projekta i šireg delovanja civilnog društva. Cilj ovih mera je očuvanje nepristrasnosti u radu sa svim partnerskim organizacijama i očuvanje poverenja u transparentnost i integritet celokupnog procesa. Pravila koja sprečavaju dodelu sredstava organizacijama sa stranačkim angažovanim zakonskim zastupnicima deo su napora da se osigura odgovorno upravljanje sredstvima i spreči bilo kakav sukob interesa, koji bi mogao ozbiljno ugroziti rezultate projekta i njegovu misiju“.
2.5. Na osnovu, koji je zaključen 9.10.2023. godine između VV i udruženja BB, utvrđeno je da je za ovaj projekat podržan u konkursu koji je sproveden po javnom pozivu za 2023. godinu. Projekat je sproveden u periodu od 10.10.2023- 9.4. 2024. godine. Članom 8. stav 5. navedenog ugovora propisano je da partner nema pravo da tokom perioda sprovođenja projekta, sprovodi, učestvuje ili iskazuje stavove u javnosti u vezi sa bilo kakvim političkim aktivnostima, kao ni da odobrena sredstva za realizaciju projekta, aktivnosti, rezultate i/ili druge materijale proistekle iz projekta koristi za sprovođenje bilo koje vrste političkih aktivnosti, odnosno, aktivnosti koje se odnose na političke kampanje, kandidovanje ili učestvovanje na izborima, kao ni za finansiranje ili podršku drugih političkih aktera.
2.6. Na osnovu navoda pritužbe, izjašnjenja i dostavljenih priloga, kao i registra koji vodi Agencija za privredne registre nesporno je da je AA bio zastupnik udruženja BB u trenutku podnošenja projektnog predloga po pozivu koji je raspisala VV za 2024. godinu. Takođe, uvidom u Odluku o potvrđivanju mandata odbornicima grada U. utvrđeno je da je AA 1.7.2024. godine potvrđen mandat odbornika na četiri godine u ovoj lokalnoj samoupravi. Uvidom u sajt političke stranke Z. L. F. utvrđeno je da je AA kopredsednik užičkog ogranka ove stranke.
2.7. Uvidom u registar koji vodi Agencija za privredne registre utvrđeno je da je 18.10.2024. godine registrovana promena podataka u registar udruženja BB, tako što je iz registra izbrisan dotadašnji zastupnik ovog udruženja AA.
- MOTIVI I RAZLOZI ZA DONOŠENjE MIŠLjENjA
3.1. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, prilikom odlučivanja u ovom predmetu, imao je u vidu navode iz pritužbe i izjašnjenja, dostavljene dokaze i izjave svedoka, kao i antidiskriminacione i druge propise.
Pravni okvir
3.2. Poverenik za zaštitu ravnopravnosti je ustanovljen Zakonom o zabrani diskriminacije[1] kao samostalan državni organ, nezavisan u obavljanju poslova utvrđenih zakonom. Odredbama člana 33. Zakona o zabrani diskriminacije propisana je nadležnost Poverenika za zaštitu ravnopravnosti. Jedna od osnovnih nadležnosti je da postupa po pritužbama zbog diskriminacije, daje mišljenja i preporuke u konkretnim slučajevima i izriče mere u skladu sa članom 40. ovog zakona.
3.3. Ustav Republike Srbije[2] u članu 21. zabranjuje svaku diskriminaciju, neposrednu ili posrednu, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta.
3.4. Ustavna zabrana diskriminacije bliže je razrađena Zakonom o zabrani diskriminacije, koji u članu 2. stav 1. tačka 1. propisuje da diskriminacija i diskriminatorno postupanje označavaju svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i na članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, polnim karakteristikama, nivoom prihoda, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima. Odredbom člana 6. Zakona o zabrani diskriminacije propisano je da je neposredna diskriminacija izvršena ako se lice ili grupa lica, zbog njegovog odnosno njihovog ličnog svojstva u istoj ili sličnoj situaciji, bilo kojim aktom, radnjom ili propuštanjem, stavljaju ili su stavljeni u nepovoljniji položaj, ili bi mogli biti stavljeni u nepovoljniji položaj. Članom 25. stav 1. ovog Zakona propisano je da je zabranjena diskriminacija zbog političkih ubeđenja lica ili grupe lica, odnosno pripadnosti ili nepripadnosti političkoj stranci. Stavom 2. ovog člana propisano je da se diskriminacijom iz stava 1. ovog člana ne smatraju ograničenja koja se odnose na vršioce određenih državnih funkcija.
Analiza navoda pritužbe, izjašnjenja i dostavljenih dokaza sa aspekta antidiskriminacionih propisa
3.5. Imajući u vidu predmet pritužbe u konkretnom slučaju je potrebno utvrditi da li je VV, odlukom da ne podrži projektnu ideju udruženja BB, po objavljenom pozivu u okviru programa „G. i. M. za 2024. godinu“, diskriminisala udruženje BB na osnovu ličnog svojstva zastupnika udruženja, AA – članstva u političkoj organizaciji.
3.6. Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja, Poverenik konstatuje da je kroz program podrške pod istim nazivom udruženje BB podržano u konkursu koji je VV raspisala za 2023. godinu. Ovaj projekat je sproveden u periodu od 10.10.2023.-9.4.2024. godine. Takođe, na osnovu navoda iz izjašnjenja, dostavljenih priloga i izjava svedoka utvrđeno je da je VV podržavala projekte BB, kroz različite programe podrške i ranijih godina (2020,2021, 2022).
3.7. Uzimajući u obzir predmet pritužbe, Poverenik je posebno analizirao razloge zbog kojih udruženje BB nije podržano u projektu po pozivu koji je VV objavila za 2024. godinu. Tom prilikom utvrđeno je da je zakonski zastupnik udruženja BB izabran za odbornika u Skupštini grada U., koji mandat mu je potvrđen 1.7.2024. godine. Takođe, utvrđeno je da je AA kopredsednik lokalnog ogranka političke stranke Z.l.f., te da je aktivno učestvovao u izbornoj kampanji za lokalne izbore koji su održani 2.6.2024. godine. Pored navedenog, istovremeno je do 18.10.2024. godine bio zastupnik udruženja BB i lice označeno kao osoba koja je zadužena za projekat kojim je BB apliciralo na javni poziv „G. i. M.“ koji je objavila VV.
3.8. Na osnovu navoda iz izjašnjenja i dostavljenih priloga utvrđeno je da je „G. i. m“ program podrške udruženim građanima i deo projekta koji finansira (USAID), a sprovode T.f. i partnerske organizacije, među kojima i VV. S tim u vezi, prava i obaveze VV, kao potprimaoca, propisana su aktom Cost Reimbursement Agreement zaključenim između T. f. i VV, dok je BB potpisivanjem ovog akta obavezana da se prilikom odlučivanja o dodeli grantova rukovodi pravilima koje donosi donator, u konkretnom slučaju USAID. Dalje, iz dokaza dostavljenih uz izjašnjenje, utvrđeno je da je dokument pod nazivom: Standard Provisions for Non-U.S Nongovernmental Organizations (standardna pravila za nevladine organizacije van SAD), čiji je donosilac USAID, obavezuje VV. U skladu sa odredbama M11 ovog dokumenta, VV je obavezna da prati politike i procedure koje sprečavaju lične sukobe interesa i onemogućavaju njene službenike, zaposlene ili zastupnike da koriste svoje pozicije za ličnu dobit ili koje stvaraju privid ličnog sukoba interesa. U ovom dokumentu lični sukob interesa definisan je kao situacija u kojoj službenik, zaposleni ili zastupnik primaoca ima finansijski interes, ličnu aktivnost ili odnos koji može ometati njegovu sposobnost da deluje nepristrasno prilikom izvršavanja obaveza prema nagradi (tačka a.) Odredbom tačke i. Odeljka M11 VV je obavezana da suštinu ove odredbe uključi u sve podugovorne dodele sredstava (tačka i.). Iz sadržine ugovora o finansiranju sprovođenja projekata koji je zaključen između VV i BB 2023. godine, može se zaključiti da je zakonskom zastupniku udruženja BB morala biti poznata sadržina ovog dokumenta, s obzirom da je u ugovoru navedeno da se sastavnim delom ugovora smatra, između ostalih, i ovaj dokument.
3.9. Imajući u vidu navedeno, Poverenik je dalje cenio navode iz izjašnjenja VV, odnosno razloge zbog kojih je VV odlučila da ne pruži podršku udruženju BB, u smislu odredbe člana 45. Zakona o zabrani diskriminacije i pravila o teretu dokazivanja. Naime, prema ovom pravilu u postupku pred Poverenikom teret dokazivanja da nije došlo do povrede načela jednakosti snosi lice protiv koga je podneta pritužba. Stavom 3. ovog člana propisano je da svaka stranka može koristiti podatke matičnih evidencija i administrativnih registara radi dokazivanja činjenica u pogledu kojih snosi teret dokazivanja. Na osnovu elektronskih dopisa, koji su ovlašćeni predstavnici VV uputili zastupniku udruženja BB u julu i avgustu 2024. godine, kao i navoda iz izjašnjenja, izjava svedoka i dostavljenih priloga, može se zaključiti da je VV odluku da ne podrži projekat udruženja BB, donela zbog rizika od nastupanja sukoba interesa, odnosno kumuliranja više aktivnosti i poslova koje je tada obavljao AA, zastupnik BB, s obzirom da je on kao zakonski zastupnik i lice zaduženo za projekat kojim je konkurisao po objavljenom pozivu VV u tom periodu istovremeno obavljao funkciju odbornika u Skupštini grada U., zatim kopredsednika organka političke stranke i zastupnika udruženja/nevladine organizacije. S tim u vezi, Poverenik konstatuje da navedena dokumenta i ugovori koji su dostavljeni uz izjašnjenje, propisuju zabranu sukoba interesa u cilju zaštite integrteta projekta i njegove misije. Takođe, citiranom odredbom člana 8. ugovora koji je 2023. godine zastupnik udruženja BB zaključio sa VV, jasno je naznačeno da tokom perioda sprovođenja projekta partner nema pravo da učestvuje ili iskazuje stavove u javnosti u vezi sa bilo kakvim političkim aktivnostima, kao ni da odobrena sredstva za realizaciju projekta, aktivnosti, rezultate i/ili druge materijale proistekle iz projekta koristi za sprovođenje bilo koje vrste političkih aktivnosti, odnosno, aktivnosti koje se odnose na političke kampanje, kandidovanje ili učestvovanje na izborima, kao ni za finansiranje ili podršku drugih političkih aktera. Uvidom u biografiju AA, dostupnu na internet prezentaciji političke stranke, između ostalog navedeno je: „Staru hidrocentralu na Đ., spomenik kulture od velikog značaja za Srbiju, odbranio je od pohlepe državnih tajkuna i izborio se da se EPS-u naloži vraćanje simbola U. u prvobitno stanje, uspeo je da poništi dozvolu za izgradnju MHE „R.“ Uvidom u sajt udruženja VV Poverenik je utvrdio da su ove aktivnosti takođe bile predstavljene kao aktivnosti na projektu BB, koji je kroz raniji program podrške podržala VV 2020. godine. S tim u vezi, Poverenik je prihvatio navode VV da javna funkcija koju obavlja AA, kao i njegova funkcija u političkoj stranci, koja podrazumeva javno zastupanje stranke u javnosti, jesu aktivnosti AA koje mogu ometati njegovu sposobnost da deluje nepristrasno prilikom izvršavanja obaveza iz projekta udruženja čiji je zakonski zastupnik, te da se ne bi mogao isključiti ni rizik sukoba interesa prilikom izjašnjavanja organa u kojem on obavlja javnu funkciju o određenim pitanjima (dodela prostora, osnivanja kulturnog centra) koja su navedena kao ciljevi projekta BB (obezbeđivanje prostora za okupljanje i povezivanje mladih slobodnih umetnika i nezavisne kulturne scene…). Poverenik je, prilikom odlučivanja u ovom predmetu takođe uzeo u obzir i činjenicu da je VV zbog rizika od nastupanja sukoba ineteresa odbila da podrži projekat i drugog udruženja koje je konkurisalo, a koje se nalazi u sličnoj situaciji kao i zastupnik udruženja BB, s obzirom. U svom izjašnjenju Crta je ukazala i na odredbe Zakona o sprečavanju korupcije[3] koji u u članu 49. propisuje da javni funkcioner ne sme da bude član organa udruženja, niti njegov zastupnik, ako između javne funkcije i članstva u organu udruženja ili zastupanja udruženja postoji odnos zavisnosti ili drugi odnos koji ugrožava ili bi mogao da ugrozi njegovu nepristrasnost ili ugled javne funkcije ili ako je zakonom ili drugim propisom zabranjeno da javni funkcioner bude član organa određenog udruženja, kao i na Zakon o finansiranju političkih aktivnosti[4] koji u članu 12. stav 1. propisuje da je zabranjeno finansiranje političkih aktivnosti političkih subjekata, između ostalih i od udruženja i drugih neprofitnih organizacija i od strane strane države.
3.10. Zbog svega napred navedenog, Poverenik konstatuje da lično svojstvo zastupnika udruženja BB – članstvo u političkoj organizaciji, nije bio odlučujući razlog zbog kojeg je VV odlučila da ne podrži projektnu ideju udruženja BB, već da je takva odluka doneta zbog obavljanja istovremeno više aktivnosti/funkcija i poslova između kojih postoji takav odnos koji bi mogao da ugrozi nepristrasnost pri donošenju odluka, kao i rezultate samog projekta. Imajući u vidu utvrđeno činjenično stanje Poverenik je mišljenja da VV nije povredila odredbe Zakona o zabrani diskriminacije u postupku odlučivanja o pružanju podrške projektu udruženja BB.
- MIŠLjENjE
Donošenjem odluke da udruženju BB ne budu dodeljena sredstva za realizaciju projekta, uduženje VV nije povredilo odredbe Zakona o zabrani diskriminacije.
Protiv ovog mišljenja nije dopuštena žalba niti bilo koje drugo pravno sredstvo, jer se njime ne odlučuje o pravima i obavezama pravnih subjekata.
[1] Zakon o zabrani diskriminacije („Sl. glasnik RS“, broj 22/09 i 52/21), član 1. stav 2.
[2] „Sl. glasnik RS“, br. 98/06 i 115/21
[3] „Sl.glasnik Rs, b5.35/19, 88/19, 11/21-autentično tumačenje, 94/21 i 14/22
[4] “Sl.glasnik RS“, br. 14/22
POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković
604-24 Pritužba zbog diskriminacije udruženja zbog ličnog svojstva zakonskog zastupnika