592-24 Preporuka mera gradu Kikinda za finansijsku podršku za porodilje

br. 07-00-513/2024-02 datum: 26. 10. 2024. godine

 

 

GRAD KIKINDA

Mladen Bogdan, gradonačelnik

 

23300 KIKINDA

Trg srpskih dobrovoljaca 12        

 

 

Predmet: Preporuka mera Gradu Kikinda da omogući ostvarivanje prava na novčanu naknadu za rođeno dete porodilji koja je neposredno pre rođenja deteta promenila prebivalište sticajem životnih okolnosti

 

 

Poštovana gospođo Danić,

Poverenik za zaštitu ravnopravnosti primio je dopis A.A. u kojem je navela da je rođena u Kikindi i da je bila rezident grada Kikinda do 5. septembra 2023. godine, kao i da je vodila trudnoću u Domu zdravlja Kikinda sve do ulaska u deveti mesec trudnoće i otvaranja porodiljskog bolovanja, kada je zbog spajanja porodice i ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu 6. septembra 2023. godine promenila adresu prebivališta na …, Beograd. Dalje navodi da se porodila 30. septembra 2023. godine i da je podnela zahtev za ostvarivanje prava na novčano davanje porodilji Sekretarijatu za socijalnu zaštitu Gradska uprava grada Beograda, koji je odbijen rešenjem XIX – 03 broj: … od 10. oktobra 2023. godine, sa obrazloženjem da nema adresu prebivališta na teritoriji grada Beograda najmanje godinu dana pre dana rođenja deteta. Navodi da je, nakon toga podnela zahtev i Sekretarijatu za socijalnu zaštitu Gradske uprave grada Kikinda koji je takođe odbijen rešenjem broj III-02-… od 8. jula 2024. godine, sa obrazloženjem da u trenutku rođenja deteta nije imala prebivalište na teritoriji grada Kikinda. Navodi da su oba rešenja u skladu sa pojedinačnim odlukama gradova (Odlukom o dodatnim oblicima zaštite porodilja na teritoriji grada Beograda i Odlukom o pravu na novčane naknade porodiljama Grada Kikinda), zbog čega se nije mogla žaliti na doneta rešenja. Smatra da je kao građanka Republike Srbije diskriminisana jer je zbog promene adrese prebivališta zarad ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu i spajanje porodice „upala u procep“ između propisa oba grada i ostala bez novčane pomoći, na koju bi imali pravo, kao i sve druge građanke tj. porodilje.

U prilogu je dostavila Rešenje Sekretarijata za socijalnu zaštitu Gradske uprave grada Kikinda broj III-02-… od 8. jula 2024. godine i Rešenje Sekretarijata za socijalnu zaštitu Gradska uprava grada Beograda XIX – 03 broj: … od 10. oktobra 2023. godine.

Članom 21. st.1. i 2. Ustava Republike Srbije[1] propisano je da su pred Ustavom i zakonom svi jednaki, kao i da svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu, bez diskriminacije. Stavom 3. ovog člana zabranjena je svaka diskriminacija, neposredna ili posredna, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta, dok je stavom 4. propisano da se ne smatraju se diskriminacijom posebne mere koje Republika Srbija može uvesti radi postizanja pune ravnopravnosti lica ili grupe lica koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima. Dalje, članom 66. stavom 1. Ustava propisano je da porodica, majka, samohrani roditelj i dete u Republici Srbiji uživaju posebnu zaštitu, u skladu sa zakonom, dok je stavom 2. propisano da se majci pruža posebna podrška i zaštita pre i posle porođaja.

Odredbama člana 3. Odluke o pravu na novčanu naknadu porodiljama[2] propisano je da novčanu naknadu za prvo i/ili drugo dete ostvaruje majka pod uslovom da je državljanka Republike Srbije i da u trenutku rođenja deteta ima prebivalište na teritoriji grada Kikinde.

Odredbama člana 4 Odluke o dodatnim oblicima zaštite porodilja na teritoriji grada Beograda[3] propisano je, između ostalog, da pravo na dodatne oblike zaštite među kojima je pravo na novčano davanje porodilji ostvaruje porodilja sa prijavljenim prebivalištem na teritoriji grada Beograda najmanje godinu dana pre dana rođenja deteta.

Nesporno je da se A.A. našla u pravnom vakumu i da je usled promene prebivališta ostala bez finansijske podrške za rođenje deteta koje dodeljuje jedinica lokalne samouprave. S obzirom da gradovi Kikinda i Beograd imaju ustanovljeno ovo pravo porodilja, Poverenik je analizirao cilj propisivanja i svrhu prava, kao odakle se ova prava isplaćuju.

Poverenik najpre konstatuje da se ovo pravo isplaćuje iz budžeta jedinice lokalne samouprave. S tim u vezi, Poverenik dalje konstatuje da je nesporno da je A.A. od rođenja živela u Kikindi i, u skladu sa tim, doprinosila zajednici grada Kikinde,  između ostalog kroz plaćanje različitih poreza i doprinosa doprinoseći na taj način, između ostalog i ostvarivanju prava porodilja na teritoriji ovog grada. Grad Kikinda je industrijski razvijeno područje i kao jedinica lokalne samouprave napreduje zahvaljujući radu i doprinosima svojih građana, čime taj doprinos na kraju vrednuje i nagrađuje kroz različite oblike davanja i podrške stanovništvu. Da je svoju odluku o spajanju porodice i preseljenju donela desetak dana kasnije u odnosu na datum kada je promenila prebivalište, odnosno da je promenila prebivalište neposredno nakon rođenja deteta, a ne nekoliko dana pre, ona i njeno dete bi ostvarili pravo na naknadu koju grad Kikinda dodeljuje porodiljama čime bi bila u istoj situaciji kao i sve porodilje ovog grada koje su rodile dete. Majka koja je čitav život živela na teritoriji grada Kikinda i koja se neposredno pre rođenja deteta preselila u drugi grad ne bi trebala da trpi posledice tog svog preseljenja i ne bi trebala da bude stavljena u neopravdano nepovoljniji položaj samo radi toga što nije sačekala desetak dana i nakon porođaja se preselila.

Članom 33. stav 1. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije je propisano da je Poverenik nadležan da organima javne vlasti i drugim licima upućuje preporuke mera za ostvarivanje ravnopravnosti i zaštite od diskriminacije.

Imajući u vidu utvrđeno činjenično stanje, posebno uzimajući u obzir sponu koju majka ima sa gradom Kikinda, te činjenicu da nijedna porodilja ne treba da bude izostavljena iz ostvarivanja prava po osnovu rođenja deteta samo iz razloga promene prebivališta nekoliko dana pre porođaja, Poverenik, na osnovu člana 33. stav 1. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije upućuje preporuku mera gradu Kikinda kojom preporučuje ovom gradu, da:

– samostalno ili, ukoliko smatra celishodnim, u saradnji sa gradom Beogradom, ponovo razmotri zahtev A.A. i odobri joj pravo na podršku povodom rođenja deteta, koju bi imala da neposredno pre rođenja deteta nije promenila prebivalište.

Potrebno je da o preduzetom grad Kikinda obavesti Poverenika u roku od 30 dana od dana prijema preporuke mera za ostvarivanje ravnopravnosti i zaštite od diskriminacije.

[1] „Službeni glasnik RS“, br. 98/06 i 115/21

[2] „Službeni list grada Kikinde“, br. 34/2021

[3] „Službeni list grada Beograda“, br. 44/2017, 102/2017, 64/2018, 115/2019 i 120/2021

 

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković


microsoft-word-icon592-24 Preporuka mera gradu Kikinda za finansijsku podršku za porodilje Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top