406-24 Preporuka mera – Izmena Pravilnika o načinu isplate novčanih primanja

br. 07-00-358/2024-02 datum: 25.10.2024.

 

Postupajući u okviru zakonom propisane nadležnosti da prima i razmatra pritužbe zbog povreda odredaba Zakona o zabrani diskriminacije[1], povodom pritužbe koju je podneo AA protiv Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, na osnovu 36. stav 1. tačka 5)  Zakona o zabrani diskriminacije i člana 22. stav 1. tačka 2. Poslovnika o radu Poverenika za zaštitu ravnopravnosti („Službeni glasnik RS”, broj 34/11) donosi

 

 

ZAKLjUČAK

Obustavlja se postupak po pritužbi koju je podneo AA protiv Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja.

O b r a z l o ž e nj e

Poverenik za zaštitu ravnopravnosti primio je pritužbu AA protiv Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja. Kao lično svojstvo podnosilac pritužbe je naveo drugo lično svojstvo: korisnik budžetskih sredstava.

U pritužbi i dopuni je između ostalog, navedeno:

– da je AA vojni invalid i korisnik lične invalidnine i ortopedskog dodatka i da mu je onemogućeno pravo na slobodan izbor banke preko koje se vrše uplate;

 

– da mu se nanosi finansijska šteta, da mu se onemogućava da koristi povlastice kod drugih banaka i da se prisiljava na otvaranje više tekućih računa čime mu se kao osobi sa invaliditetom i korisniku socijalne pomoći dodatno otežava život;

 

– da je sam čin diskriminacije u odnosu na druge korisnike budžetskih sredstava neposredan, direktan, nameran i produženog dejstva;

 

– da je podneo Inicijativu za ocenu ustavnosti i zakonitosti člana 2. stav 3. Pravilnika o načinu isplate novčanih primanja koja je odbačena iz formalno pravnih razloga, a da je uz istu priložio Mišljenje Zaštitnika građana br. 17763 od 30.06.2021. godine;

 

– da kako Ustavni sud nije prepoznao problem iznesen u Inicijativi, da će ukoliko se problem sa slobodnim izborom banke bude ignorisao biti primoran da ukaže Komitetu za prava osoba sa invaliditetom na pomenutu anomaliju.

 

U prilogu pritužbe dostavljeno je: 1) fotokopija elektronskog dopisa koji je upućen Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja od 28.08.2023. godine; 2)  fotokopija elektronskog dopisa Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja od 30.08.2023. godine; 3) Mišljenje Zaštitnika građana br. 17763 od 30.06.2021. godine; 4) Zaključak Ustavnog suda br. IUo-116/2023 od 12.03.2024. godine; 5) uređenu i dopunjenu Inicijativu za ocenu ustavnosti i zakonitosti Pravilnika od 02.02.2023. godine.

 

Poverenik je dopisom br. 07-00-358/2024-02 od 20.08. 2024. godine zatražio od podnosioca pritužbe da uredi pritužbu i dostavi rešenje o priznatom pravu na ličnu invalidninu i ortopedski dodatak, kao i druge dokaze za koje smatrate da mogu biti od značaja za razmatranje ovog predmeta. Postupajući po zahtevu Poverenika, AA dostavio je 28.08.2024. godine rešenje Grada Beograda, Gradske opštine Palilula, Uprave gradske opštine, odeljenja za društvene delatnosti zajedničke poslove broj 580-414/2020-I-6v od 25.12.2020.godine; stanje i istoriju računa. U dopuni pritužbe je naveo drugo lično svojstvo-korisnik budžetskih sredstava, kao lično svojstvo na osnovu kog smatra da je diskriminisan.

 

Iako korisnik budžetskih sredstava nije lično svojstvo u smislu člana 2. Zakona o zabrani diskriminacije, s obzirom da podnosilac pritužbe prima različite naknade po osnovu svog invaliditeta kao ličnog svojstva, Poverenik je u skladu sa članom 37. Zakona o zabrani diskriminacije[2] zatražio od Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja da se izjasni na navode iz pritužbe.

Kako Ministarstvo u zakonom predviđenom roku nije dostavilo izjašnjenje na zahtev Poverenika, br. 07-00-358/2024-02, Poverenik je ponovo podneo zahtev za izjašnjenje Ministarstvu ukazujući na odredbe Zakona o zabrani diskriminacije kao i na posebno pravilo o prebacivanju tereta dokazivanja iz člana 45. ovog zakona. S obzirom da se Ministarstvo nije izjasnilo, Poverenik je izvršio uvid u dostavnu knjigu, gde je utvrđeno da je Ministarstvo primilo zahtev 5.8.2024. godine. Nakon toga, zahtev za izjašnjenje dostavljen je, opreza radi, Ministarstvu i na elektronsku adresu.

kako se Ministarstvo nije izjasnilo na navode iz pritužbe, u cilju pravilnog i potpunog utvrđivanja činjeničnog, u skladu sa odredbom člana 37. stav 2. Zakona o zabrani diskriminacije, Poverenik se obratio Banci Poštanska štedionica Akcionarsko društvo, Beograd, zahtevom za pojašnjenje.

U dopisu broj C0028-2-155/2024 od 10.09.2024. godine Banke poštanske štedionice Akcionarsko društvo Beograd je navedeno:

  • da Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja objavljuje javni poziv za otvoreni postupak javne nabavke bankarskih usluga za gotovinske isplate novčanih naknadama korisnicima iz nadležnosti Ministarstva na Portalu javnih nabavki kojem je moguće pristupiti putem linka: https://jnportal.ujn.gov.rs;

 

  • da se poziv za podnošenje ponude objavljuje sredinom avgusta, a otvaranje ponude sredinom septembra, kao i da je Banka u prethodnom periodu zajedno sa Javnim preduzećem „Pošta Srbije“, Beograd učestvovala u postupku javne nabavke nakon čega joj je kao ponuđaču koji ispunjava uslove javne nabavke dodeljen ugovor;

 

  • da je Banka zajedno sa JP „Pošta Srbije“ podnela i ponudu broj C34-2-11557 od 30.8.2023. godine kao dobavljač, a da su nakon sprovedenog postupka javne nabavke broj 26/2023 i donošenja Odluke o dodeli ugovora broj 404-02-106/8/2023-02 od 14.9.2023. godine Ministarstvo i Banka zaključili Ugovor o javnoj nabavci bankarskih usluga za gotovinske isplate novčanih davanja korisnicima iz nadležnosti Ministarstva (zaveden kod Ministarstva pod brojem 404-02-106/9/2023-02, a kod Banke pod brojem A022-1-2293);

 

  • da je dana 9.9.2024. godine u sprovedenom novom postupku javne nabavke bankarskih usluga za gotovinske isplate novčanih naknada korisnicima iz nadležnosti Ministarstva izvršeno otvaranje ponuda i da je Banka izabrana za najboljeg ponuđača, te da se očekuje dostavljanje Odluke Ministarstva o dodeli ugovora nakon čega će biti zaključen novi ugovor za narednih 12 meseci;

 

  • da Banka na osnovu zaključenog Ugovora i podataka koje dostavi Ministarstvo otvara individualne partije službenih (namenskih) računa za uplatu naknada iz nadležnosti Ministarstva (u konkretnom slučaju primanja boraca, vojnih invalida, civilnih invalida rata i članova njihovih porodica);

 

  • da Banka na osnovu istog ugovora, rasknjižava sredstva koja su joj prethodno uplaćena od strane Ministarstva, na otvorene individualne partije službenih (namenskih) računa;

 

  • da se na službenim (namenskim) računima ne može izvršiti druga uplata osim uplate od strane Ministrastva, u skladu sa predmetnim ugovorom sa Ministarstvom, Banka omogućava korisnicima raspolaganje uplaćenim sredstvima na svim svojim šalterima i šalterima JP „Pošta Srbije“;

 

  • da ukoliko korisnik nije u mogućnosti da lično dođe u Banku i podigne novčana sredstva, da ista mogu da se isplate i ovlašćenom licu;

 

  • da nadležni Centar za socijalni rad izdaje posebna ovlašćenja na propisanom obrascu za tuđu negu i pomoć, kao i za socijalna davanja;

 

  • da korisnik prava, u ovom slučaju vojni invalid nema obavezu plaćanja naknade za održavanje računa Banci;

 

  • da na osnovu istog ugovora, Ministarstvo uplaćuje Banci, a Banka otvara službene (namenske) račune za uplatu i novčanih naknada korisnicima sledećih prava: roditeljski dodatak, dečiji dodatak, naknada za izdržavanje korisnika na porodičnom smeštaju, novčana socijalna pomoć, posebna novčana naknada, dodatak za negu i pomoć dugog lica, ostale naknade po osnovu rađanja i nege i posebne nege deteta, primanja boraca, vojnih invalida, civilnih invalida rata i članova njihovih porodica – mesečna novčana primanja korisnika boračko-invalidske zaštite, invalidski dodatak, godišnje novčano primanje za oporavak, refundacija sredstva plaćenog PDV-a za uvoz putničkih automobila za vojne invalide i civilne invalide rata po Zaključku Vlade Republike Srbije 05 broj 401-1953/2017 od 10.3.2017. godine, novčana naknada za nabavku putničkog motornog vozila, pomoć u slučaju smrti; refundacija sredstava plaćenog PDV za uvoz putničkih automobila za osobe sa invaliditetom koje su ostvarile pravo na povraćaj u skladu sa Zaključkom Vlade Republike Srbije 05 broj 401-1953/2017 od 10.3.2017. godine i broj 43-4546/2020 od 12.6.2020. godine, druge novčane naknade u skladu sa pozitivnim propisima, a koje su u nadležnosti Naručioca.

 

  • da Ugovorom zaključenim sa Bankom nije regulisana obaveza Banke da korisnicima službenih namenskih računa izda platnu karticu niti da im omogući korišćenje usluge elektronskog bankarstva, te iz tog razloga korisnici službenih namenskih računa ne mogu da ostvare uvid u predmetni račun putem elektronskog bankarstva, niti mogu da podignu sredstva na bankomatu;

 

  • da je Ugovorom regulisana obaveza Banke da korisniku naknade za njegov zahtev i o trošku Banke obezbedi izveštaj sa opisom prava, stanja i promenama na njegovom službenom namenskom računu.

 

Odredbom člana 2. stav 1. tačka 1. Zakona o zabrani diskriminacije propisano je da diskriminacija označava svako neopravdano pravljenje razlike ili nejednako postupanje, odnosno propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lica ili grupe kao i članove njihovih porodica, ili njima bliska lica, na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, polnim karakteristikama, nivoom prihoda, imovnom stanju, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, invaliditetu, bračnom i porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu i članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima.

Da bi, u skladu sa Zakonom o zabrani diskriminacije u konkretnom slučaju bio izvršen akt diskriminacije, neophodno je da je lice tretirano nejednako, te da je taj nejednak tretman zasnovan na nekom ličnom svojstvu lica iz člana 2. Zakona o zabrani diskriminacije.

U toku postupka Poverenik je utvrdio da Banka Poštanska štedionica i Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja imaju zaključen Ugovor o javnoj nabavci bankarskih usluga za gotovinske isplate novčanih naknada korisnicima iz nadležnosti Ministarstva (ugovor zaveden kod Ministarstva pod brojem 404-02-106/9/2023-22, a kod Banke pod brojem A022-1-2293), da je isti zaključen na period od 12 meseci, odnosno do utroška ugovorenih finansijskih sredstava ukoliko ta okolnost nastupi ranije.

 

Dalje je utvrđeno da Banka u skladu sa predmetnim ugovorom otvara individualne partije službenih – namenskih računa za uplatu naknade iz nadležnosti Ministarstva, kao i da Banka rasknjižava sredstva koja su joj prethodno uplaćena od strane Ministarstva na ove račune. Dalje je utvrđeno da se preko Banke uplaćuju novčane naknade korisnicima sledećih prava: roditeljski dodatak, dečiji dodatak, naknada za izdržavanje korisnika na porodičnom smeštaju, novčana socijalna pomoć, posebna novčana naknada, dodatak za negu i pomoć dugog lica, ostale naknade po osnovu rađanja i nege i posebne nege deteta, primanja boraca, vojnih invalida, civilnih invalida rata i članova njihovih porodica – mesečna novčana primanja korisnika boračko-invalidske zaštite, invalidski dodatak, godišnje novčano primanje za oporavak, refundacija sredstva plaćenog PDV-a za uvoz putničkih automobila za vojne invalide i civilne invalide rata po Zaključku Vlade Republike Srbije 05 broj 401-1953/2017 od 10.03.2017. godine, novčana naknada za nabavku putničkog motornog vozila, pomoć u slučaju smrti; refundacija sredstava plaćenog PDV za uvoz putničkih automobila za osobe sa invaliditetom koje su ostvarile pravo na povraćaj u skladu sa Zaključkom Vlade Republike Srbije 05 broj 401-1953/2017 od 10.03.2017. godine i broj 43-4546/2020 od 12.06.2020. godine, kao i druge novčane naknade u skladu sa pozitivnim propisima, a koje su u nadležnosti Naručioca.

 

Na kraju, utvrđeno je da svi korisnici namenskih računa nemaju obavezu plaćanja naknade za održavanje računa banci, kao i da prema navodima Banke na osnovu zaključenog ugovora ona nema obavezu da korisnicima namenskih računa izda karticu niti da im omogući korišćenje elektronskog bankarstva.

Imajući u vidu navode iz pritužbe kao i dostavljene dokaze, zadatak Poverenika je da utvrdi da li su u konkretnom slučaju povređene odredbe Zakona o zabrani diskriminacije, odnosno da li je podnosilac pritužbe diskriminisan od strane Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja na osnovu nekog svog ličnog svojstva.

Imajući u vidu navedeno, na osnovu dostavljenih dokaza može se zaključiti da Ministarstvo  za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja na namenske račune otvorene kod Banke sa kojom ovo ministarstvo ima zaključen ugovor po sprovedenom postupku javne nabavke uplaćuje sredstva na ime različitih nakanada po osnovu različitih prava za čije ostvarivanje je nadležno ovo ministarstvo. Dakle, činjenica da podnosilac pritužbe ne može da izabere banku po svom izboru, nije u uzročno posledičnoj vezi sa činjenicom da naknadu ostvaruje po osnovu svog invaliditeta ili nekog drugog ličnog svojstva, već sa činjenicom da je u pitanju namenski račun na koji Ministarstvo vrši isplatu naknade po različitim osnovima (invaliditet, bračno i porodično stanje, rođenje, pol, imovinsko stanje i sl).

 

S tim u vezi Poverenik konstatuje da je očigledno da u konkretnom slučaju podnosilac pritužbe nije stavljen u neopravdano nepovoljniji položaj na osnovu bilo kog svog ličnog svojstva u odnosu na druga lica u uporedivoj situaciji, zbog čega je u skladu sa članom 36. stav 1. tačka 5. Zakona o zabrani diskriminacije donet zaključak o obustavi postupka po pritužbi AA protiv Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja.

Međutim, razmatrajući odredbe Pravilnika na koje podnosilac pritužbe ukazuje, Poverenik smatra da navedene odredbe Pravilnika o načinu isplate novčanih primanja treba preispitati prvenstveno sa aspekta njihove celishodnosti, racionalnosti, adekvatne dostupnosti i unapređenja položaja lica koja ove naknade ostvaruju. Nesporno je da sve naknade koje lica ostvaruju po osnovu boračke, invalidske, socijalne, dečije, porodične zaštite imaju isti cilj, a to je da koliko toliko poboljšaju položaj ovih lica, odnosno da postignu svrhu zbog koje se uplaćuju. Da bi se ovaj cilj ostvario, neophodno je da sredstva koja se uplaćuju budu dostupna svima onima kojima su namenjene. Činjenica da se ograničava izbor banke, te da se ne može pristupiti računu elektronskim putem ili podići novac na bankomatu, govori u prilog tome da ovakva praksa ne doprinosti dostupnosti i pristupačnosti ostvarenog prava. Ovo naročito ako se ima u vidu razvoj asertivnih tehnologija, koje između ostalog olakšavaju život osobama sa invaliditetom u pogledu pristupačnosti. Eventualno bi se moglo naći racionalno opravdanje za ovakvo rešenje samo u slučaju kada lice koje treba da primi naknadu nema otvoren račun ni u jednoj banci, pa da se u tom slučaju uplata vrši na račun kod banke sa kojim Ministarstvo ima potpisan ugovor.

Poverenik dodatno ukazuje da Zakon o pravima boraca, vojnih invalida, civilnih invalida rata i članova njihovih porodica[3] u članu 181. ne propisuje na koji način se vrši isplata, odnosno ne propisuje ograničenje izbora banke, već je to prepušteno podzakonskom aktu, odnosno pravilniku koji donosi ministar. Naime, ovim članom je propisano da ministar propisuje način isplate mesečnih i drugih novčanih iznosa primanja po ovom zakonu, način vođenja evidencije o izvršenim isplatama i način podnošenja izveštaja o utrošenim sredstvima. S tim u vezi, izmena pravilnika kojom bi se omogućila veća dostupnost ostvarenog prava, ne zahteva posebno komplikovanu proceduru u pogledu budućih uplata naknada u skladu sa zakonom.

Imajući u vidu sve navedeno, posebno uzimajući u obzir činjenicu da lica koja ostvaruju naknade po osnovu Zakona o pravima boraca, vojnih invalida, civilnih invalida rata i članova njihovih porodica inače spadaju u ranjive društvene grupe, odnosno grupe koje su u težem položaju, Poverenik u cilju unapređenja njihovog položaja, koristeći ovlašćenja iz člana 33. stav 1. tačka 9. Zakona o zabrani diskriminacije[4], preporučuje Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja da izmeni odredbe člana 2. Pravilnika o načinu isplate novčanih primanja[5] tako što će uplatu naknada po osnovu ostvarenih prava u skladu sa zakonom kojim je uređena boračka i invalidska zaštita uplaćivati na račun lica koje je ostvarilo pravo, sem eventualno u slučaju ako to lice nema otvoren tekući račun ni kod jedne banke u kojem slučaju bi se moglo smatrati celishodnim da se uplata vrši na račun kod banke sa kojom Ministarstvo ima zaključen ugovor u skladu sa zakonom.

 

Potrebno je da o preduzetom Ministarstvo obavestiti Poverenika u roku od 30 dana od prijema ovog zaključka sa preporukom mera za ostvarivanje ravnopravnosti.

 

U skladu sa zakonom, nije propisana mogućnost izjavljivanja žalbe ili prigovora protiv zaključaka i drugih pravnih akata koje Poverenik donosi.

[1]  Zakon o zabrani diskriminacije („Službeni glasnik RS“, br. 22/09) član.33. stav.1. tačka.1.

[2] „Službeni glasnik RS“, br. 22/09 i 52/21

[3] „Službeni glasnik RS“, broj 20/20

[4] „Službeni glasnik RS“, br. 22/09 i 52/21

[5] „Službeni glasnik RS“, br. 161/20

POVERENICA ZA ZAŠTITU RAVNOPRAVNOSTI
Brankica Janković


microsoft-word-icon406-24 Preporuka mera – Izmena Pravilnika o načinu isplate novčanih primanja Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top