1207-18 Утврђена дискриминација на основу инвалидитета приликом пружања јавних услуга или при коришћењу објеката

бр. 07-00-1408/2018-02  датум: 12.2.2019. године

 

 

МИШЉЕЊЕ

Мишљење је донето у поступку поводом притужбе организацијa АА и ББ поднете против Министарства финансија, Пореске управе, због неприступачности Филијале Пореске управе у Лесковцу особама са инвалидитетом. У изјашњењу Министарства финансија, Пореске управе – Централе, Сектора за материјалне ресурсе, Регионалног одељења Ниш, између осталог је наведено да је предузећу ВВ, са којим постоји уговор о текућем одржавању објеката ПУ, упућен захтев за хитну интервенцију на пословном објекту који користи ПУ Филијала Лесковац, како би електронским путем поднело захтев и извршило пријаву радова у складу са Законом о планирању и изградњи и Правилником о поступку спровођења обједињене процедуре елекстронским путем и на наведеној локацији израдом и монтажом рампи уклонило архитектонску препреку за кретање особа са инвалидитетом. Како је у изјашњењу даље наведено, ВВ је електронским путем обавестила Пореску управу да је за уклањање архитектонске препреке за кретање лица са инвалидитетом неопходно најпре израдити пројекат који оверавају инвеститор и пројектант и који се, уз формиран захтев, електронским путем подноси ради добијања одобрења за извођење предметних радова. У изјашњењу је истакнуто да се ради о рампи коју је неопходно поставити у складу са Правилником о техничким стандардима приступачности уз заузимање јавне површине (тротоара), те да наведене радове није могуће извршити са позиција текућег одржавања. Министарство финансија, Пореска управа – Централа, Сектор за материјалне ресурсе, Регионално одељење Ниш, у изјашњењу је указало да ће након усвајања плана јавних набавки за 2019. годину, Пореска управа покренути поступак јавне набавке за пројектно планирање, а потом и за извођење радова на отклањању архитектонских препрека за кретање особа са инвалидитетом, израдом и монтажом рампи. Према наводима из изјашњења, очекује се да ове активности буду спроведене током 2019. године. У току поступка је утврђено да је Филијала Пореске управе у Лесковцу неприступачна особама са инвалидитетом, чиме је дошло до повреде одредаба чл. 6, 17. и 26. Закона о забрани дискриминације, а у вези са одредбама чл. 13. и 16. Закона о спречавању дискриминације особа са инвалидитетом, због чега  је Министарству финансија, Пореској управи, препоручено да предузме све неопходне мере и активности у циљу обезбеђивања приступачности Филијале Пореске управе у Лесковцу, као и да води рачуна да у оквиру својих редовних послова и активности, не крши законске прописе о забрани дискриминације.

 

 

 

 

 

 

 

  1. ТОК ПОСТУПКА

 

1.1. Поверенику за заштиту равноправности обратиле су се организације АА и ББ притужбом против Министарства финансија, Пореске управе, због дискриминације особа са инвалидитетом. У притужби је између осталог наведено да Филијала Пореске управе у Лесковцу није приступачна особама са инвалидитетом које користе инвалидска колица, те да се у овај објекат може ући само коришћењем степеница. У прилогу притужбе достављена је фотографија улаза у објекат Филијале Пореске управе у Лесковцу.

1.2. Повереник за заштиту равноправности спровео је поступак у циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, у складу са чланом 35. став 4. и чланом 37. став 2. Закона о забрани дискриминације[1], па је у току поступка, дана 27. новембра 2018. године, затражио изјашњење Министарства финансија, Пореске управе, на наводе из притужбе. У изјашњењу Министарства финансија, Пореске управе – Централе, Сектора за материјалне ресурсе, Регионалног одељења Ниш, број 500-037-05-00007/2018-К0135 од 11. децембра 2018. године, наведено је:

– да је Пореска управа, посредством пореских службеника Филијале А Лесковац, обавештена о поступку који се води у Дирекцији за урбанизам, планирање и изградњу, а у вези са уклањањем препрека за кретање особа са инвалидитетом, као и пријаве радова и издавања одобрења за извођење радова електронским путем;

 

– да је на основу ових сазнања, ПУ Сектор за материјалне ресурсе, РО Ниш, поднео предузећу ВВ, са којим постоји уговор о текућем одржавању објеката ПУ, захтев број … од 3. децембра 2018. године за хитну интервенцију на пословном објекту који користи ПУ Филијала Лесковац, у улици Моше Пијаде број 4, како би електронским путем поднело захтев и извршило пријаву радова у складу са Законом о планирању и изградњи и Правилником о поступку спровођења обједињене процедуре електронским путем („Службени гласник РСˮ бр. 113/15, 96/16 и 120/17), те да на наведеној локацији, уклони архитектонску препреку за кретање особа са инвалидитетом, израдом и монтажом рампи, од тротоара до нивоа приземља;

 

– да је 3. децембра 2018. године достављено овлашћење број …. за запосленог у ВВ, да у име и за рачун ПУ, у поступку обједињене процедуре за прибављање документације пред органом управе, електронским путем поднесе захтев, а потом и изврши пријаву радова Одељењу за урбанизам Градске управе Града Лесковца за уклањање препреке за кретање особа са инвалидитетом  на улазу у објекат који користи ПУ Филијала Лесковац;

 

– да је поступајући по наведеном захтеву ВВ електронским путем обавестила ПУ Сектор за материјалне ресурсе, РО Ниш, да је за уклањање архитектонске препреке за кретање лица са инвалидитетом неопходно најпре израдити пројекат који потом оверавају инвеститор и пројектант и који се, уз формиран захтев, електронским путем подноси ради добијања одобрења за извођење предметних радова;

 

– да, како се ради о рампи коју је неопходно поставити у складу са Правилником о техничким стандардима приступачности („Службени гласник РСˮ, бр. 46/13) и како је није могуће поставити без заузимања јавне површине (тротоара), наведене радове није могуће извршити са позиција текућег одржавања;

 

– да ће, ради превазилажења овог проблема, након усвајања плана јавних набавки за 2019. годину, Пореска управа покренути поступак јавне набавке за пројектно планирање, а потом и за извођење радова на отклањању архитектонских препрека за кретање особа са инвалидитетом, израдом и монтажом рампи, од тротоара до нивоа приземља;

 

– да се, с обзиром на то да се ради о активностима које захтевају дужи временски период, очекује да оне буду спроведене током 2019. године, о чему ће Повереник бити благовремено обавештен.

 

У прилогу изјашњења достављена је копија дописа број … Министарства финансија, Пореске управе, Сектора за материјалне ресурсе, Регионалног одељења Ниш од 3. децембра 2018. године упућен директору ВВ; копија овлашћења број … Министарства финансија, Пореске управе, Сектора за материјалне ресурсе, Регионалног одељења Ниш од 3. децембра 2018. године и копија имејла који је директорка ВВ  7. децембра 2018. године упутила поводом захтева за рампу број ….

 

  1. ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ

 

2.1. Увидом у фотографију достављену у прилогу притужбе утврђено је да се на улазу у објекат Филијале Пореске управе у Лесковцу, у улици Моше Пијаде број 4, налазе четири степеника без постављених или изграђених рампи за приступ особа са инвалидитетом.

 

2.2. Увидом у копију дописа број … које је Министарство финансија, Пореска управа, Сектор за материјалне ресурсе, Регионално одељење Ниш 3. децембра 2018. године упутило директору ВВ утврђено је да се ради о захтеву за хитну интервенцију. У допису је наведено да се Министарство финансија, Пореска управа, Сектор за материјалне ресурсе, Регионално одељење Ниш, на основу уговора број … од 4. септембра 2018. године, закљученог између Министарства финансија, Пореске управе, Сектора за материјалне ресурсе (Наручилац) и ВВ (Пружалац услуга) обраћа захтевом за хитну интервенцију у пословном објекту који користи Филијала Пореске управе у Лесковцу, у улици Моше Пијаде број 4 и то – електронским путем поднети захтев и извршити пријаву радова, у складу са Законом о планирању и изградњи и сходно Правилнику о поступку спровођења обједињене процедуре електронским путем („Службени гласник РСˮ бр. 113/15, 96/16 и 120/17), а по добијању писаног овлашћења Наручиоца, уклонити архитектонску препреку за кретање особа са инвалидитетом на улазу у објекат, израдом и монтажом рампи, од тротоара до нивоа приземља. Како је у допису даље наведено, све описане активности спровести по хитном поступку, а у року не дужем од 10 дана, од дана пријема овог акта.

 

2.3. Увидом у копију овлашћења број … Министарства финансија, Пореске управе, Сектора за материјалне ресурсе, Регионалног одељења Ниш од 3. децембра 2018. године утврђено је да је запосленом у ВВ дато овлашћење да у складу са Законом о планирању и изграњи и Правилником о поступку спровођења обједињене процедуре електронским путем, у име и за рачун Пореске управе, Сектора за материјалне ресурсе, Регионалног одељења Ниш, у поступку обједињене процедуре за прибављање документације пред органом управе, електронским путем поднесе захтев Одељењу за урбанизам Градске управе Града Лесковца за уклањање архитектонске препреке за кретање особа са инвалидитетом – на улазу у објекат који користи Филијала Пореске управе у Лесковцу, у улици Моше Пијаде број 4, и потом изврши пријаву радова за уклањање постојеће архитектонске препреке.

 

2.4. Увидом у копију имејла oд 7. децембра 2018. године утврђено је да ВВ наводи да је поводом захтева број … проверила све процедуре потребне да би се поднео захтев и извршила пријава радова у складу са Законом о планирању и изградњи, а сходно Правилнику о поступку спровођења обједињене процедуре електронским путем, и да је установљено да је потребно прво урадити пројекат, који је неопходно да овере инвеститор и пројектант. Како је даље наведено, када „то буде готово, а то се свакако не може урадити за 10 данаˮ, исти се уз формиран захтев подноси електронским путем за добијање дозволе за извођење предметних радова. Како се ради о рампи коју је неопходно урадити према Правилнику о техничким стандардима приступачности („Службени гласник РСˮ, број 46/2013), није је могуће поставити без заузећа тротоара тј. јавне површине, а за то је неопходна дозвола.  Сви наведени поступци, захтеви и пројекат не могу бити урађени из текућег одржавања. Према мишљењу ВВ, за све наведене радове неопходна је јавна набавка по којој ће бити испраћене све неопходне процедуре.

 

 

  1. МОТИВИ И РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА

 

Повереник за заштиту равноправности, приликом одлучивања у овом предмету, имао је у виду наводе из притужбе и изјашњења, као и антидискриминационе и друге домаће и међународне прописе.

Правни оквир

3.1. Повереник за заштиту равноправности је самосталан, независан и специјализован државни орган установљен Законом о забрани дискриминације са овлашћењем да ради на сузбијању свих облика и видова дискриминације и остваривању равноправности у друштвеним односима. Надлежност Повереника за заштиту равноправности широко је одређена, у складу са међународним стандардима, како би се омогућило да делотворно и ефикасно остварује своју улогу. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере. Поред тога, Повереник је овлашћен да предлаже поступак мирења, као и да покреће судске поступке за заштиту од дискриминације и подноси прекршајне пријаве због аката дискриминације прописаних антидискриминационим прописима. Повереник је, такође, овлашћен да упозорава јавност на најчешће, типичне и тешке случајеве дискриминације и да органима јавне власти препоручује мере за остваривање равноправности.[2]

 

3.2. Повереник за заштиту равноправности указује да Устав Републике Србије[3] прописује да је забрањена дискриминација, непосредна или посредна, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета[4].

3.3. Повереник даље указује да је Република Србија усвојила Закон о потврђивању Конвенције о правима особа са инвалидитетом[5], чији је циљ да се унапреди, заштити и осигура пуно и једнако уживање свих људских права и основних слобода свим особама са инвалидитетом и унапреди поштовање њиховог урођеног достојанства[6]. Конвенција под дискриминацијом на основу инвалидитета подразумева сваку разлику, искључивање или ограничење по основу инвалидитета, што има за циљ или ефекат нарушења или поништења признавања, уживања или вршења, равноправно са другима, свих људских права и основних слобода у политичкој, економској, друштвеној, културној, цивилној или било којој другој области. Конвенцијом су обухваћени и сви облици дискриминације, укључујући и ускраћивање разумног прилагођавања, а државе уговорнице се обавезују да забране сваку дискриминацију по основу инвалидитета и гарантују особама са инвалидитетом једнаку и ефикасну правну заштиту од дискриминације по било ком основу. Чланом 9. Конвенције између осталог је прописано да ће у циљу омогућавања самосталног живота и пуног учешћа особа са инвалидитетом у свим сферама живота, државе уговорнице предузети одговарајуће мере да особама са инвалидитетом обезбеде приступ, равноправно са другима, физичком окружењу, превозу, информацијама и комуникацијама, укључујући информационе и комуникационе технологије и системе, као и другим погодностима и услугама које стоје на располагању јавности. Мере које укључују идентификовање и уклањање баријера за приступ, односе се, између осталог и на зграде.

3.4. У Општем коментару број 2 (2014), на члан 9. Конвенције о правима особа са инвалидитетом, Комитет за права особа са инвалидитетом најпре је истакао да је приступачност предуслов за самосталан живот и пуно и равноправно учешће особа са инвалидитетом у  друштву, као и да без приступа физичком окружењу, превозу, информацијама и комуникацијама, укључујући информационо комуникационе технологије и системе, и друге услуге и погодности отворене за или намењене јавности, особе са инвалидитетом не би имале једнаке могућности за учешће у друштву у којем живе. Такође, Комитет је навео да особе са инвалидитетом треба да имају једнак приступ свим добрима, производима и услугама намењеним јавности на начин који ће поштовати достојанство тих особа и осигурати равноправно и ефикасно коришћење. Комитет сматра да ускраћивање приступа треба сматрати актом дискриминације, без обзира на то да ли га је починио неко из јавног или приватног сектора. Такође, Комитет истиче да приступачност треба обезбедити за све особе са инвалидитетом, без обзира на врсту потешкоћа са којом се особа сусреће и без прављења било каквих разлика по било ком личном својству особе са инвалидитетом. Даље, је наведено да право на приступачност загарантовано Конвенцијом има корен у постојећим људским правима, као што су право на једнак приступ јавним службама и сервисима гарантовано Међународним пактом о грађанским и политичким правима[7] (члан 25 ц) и право на приступ било ком месту или услузи намењеним јавности, гарантовано Међународном конвенцијом о укидању свих облика расне дискриминације[8] (члан 5 ф).

3.5. Такође, Закључна запажања Комитета за права особа са инвалидитетом у вези са Иницијалним извештајем о примени Конвенције о правима особа са инвалидитетом[9] са препорукама за заштиту и унапређење положаја особа са инвалидитетом у наредном извештајном периоду (CRPD/C/SRB/CO/1), које је Републици Србији након представљања овог извештаја упутио Комитет за права особа са инвалидитетом УН, садрже и препоруку која се односи на израду свеобухватног плана приступачности и охрабривање у примени универзалног дизајна у свим областима, прикупљање и обраду статистичких података о особама са инвалидитетом и услугама које им се пружају и других.[10] Наиме, Комитет је упутио Републици Србији препоруку да развије свеобухватан план за обезбеђивање приступачности уз ефикасан надзор и мапу пута која ће поставити полазне тачке за уклањање постојећих препрека и да промовише универзални дизајн за све зграде, јавне сервисе и јавни транспорт, као и приступачност информација и медија, посебно електронских медија, а све у складу са Општом препоруком број 2 на Приступачност. У том смислу, Комитет је упутио препоруку да држава чланица између осталог одреди довољно средстава за надзирање спровођења стандарда приступачности, уз подршку ажуриране националне базе података на својој територији, да утврди делотворне санкције за одвраћање које се могу наметнути због неспровођења и укључи организације особа са инвалидитетом у овај процес.

3.5. Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације, који у члану 4. прописује да су сви једнаки и уживају једнак положај и једнаку правну заштиту, без обзира на лична својства, те да је свако дужан да поштује начело једнакости, односно забрану дискриминације. Поред тога, одредбом члана 6. Закона о забрани дискриминације прописано је да непосредна дискриминација постоји ако се лице или група лица, због његовог односно њиховог личног својства у истој или сличној ситуацији, било којим актом, радњом или пропуштањем, стављају или су стављени у неповољнији положај, или би могли бити стављени у неповољнији положај. Одредбом члана 17. став 2. Закона о забрани дискриминације прописано је да свако има право на једнак приступ објектима у јавној употреби (објекти у којима се налазе седишта органа јавне власти, објекти у области образовања, здравства, социјалне заштите, културе, спорта, туризма, објекти који се користе за заштиту животне средине, за заштиту од елементарних непогода и сл.), у складу са законом. Овом праву кореспондира дужност надлежних органа јавне власти да предузму мере ради уклањања баријера које особама са инвалидитетом ометају или отежавају приступ објектима у јавној употреби, што је само један од елемената ширег права на приступ, које подразумева да особе са инвалидитетом имају једнаке могућности да уживају људска права и слободе, као и све друге особе. Чланом 26. став 1. прописано је да дискриминација постоји ако се поступа супротно начелу поштовања једнаких права и слобода особа са инвалидитетом у политичком, економском, културном и другом аспекту јавног, професионалног, приватног и породичног живота.

3.6. Закон о спречавању дискриминације особа са инвалидитетом[11], поред тога што уређује општи режим забране дискриминације на основу инвалидитета, прописује и посебан случај дискриминације у вези са пружањем услуга и коришћењем објеката и површина. Наиме, одредбом члана 13. овог закона изричито је забрањена дискриминација на основу инвалидитета у погледу доступности услуга и приступа објектима у јавној употреби. Истим чланом забрањено је одбијање да се изврши техничка адаптација објекта неопходна да би се услуга пружила кориснику са инвалидитетом. Поред тога, одредбом члана 16. став 1. овог закона прописано је да је власник објекта у јавној употреби, дужан да обезбеди приступ објекту у јавној употреби свим особама са инвалидитетом, без обзира на врсту и степен њиховог инвалидитета, док је ставом 2. прописано да ову обавезу има и друго лице на које је пренето право коришћења, осим ако је са власником, односно надлежним органом уговорено другачије. Ставом 3. истог члана прописано је да је власник објекта у јавној употреби дужан да изврши адаптацију објекта у циљу задовољавања услова за испуњавање обавезе из става 1. овог члана.

3.7. Законом о планирању и изградњи[12] уређују се, између осталог, услови и начин уређења простора, уређивање и коришћење грађевинског земљишта и изградња објеката. Одредбама члана 5. прописано је да се зграде јавне и пословне намене, као и други објекти за јавну употребу, морају пројектовати, градити и одржавати тако да свим корисницима, а нарочито особама са инвалидитетом, деци и старим особама, омогућавају несметан приступ, кретање и боравак, односно коришћење у складу са одговарајућим техничким прописима чији су саставни део стандарди који дефинишу обавезне техничке мере и услове пројектовања, планирања и изградње, којима се осигурава несметано кретање и приступ особама са инвалидитетом, деци и старим особама.

3.8. Правилником о техничким стандардима планирања, пројектовања и изградње објеката, којима се осигурава несметано кретање и приступ особама са инвалидитетом, деци и старим особама[13] детаљно се прописују услови за планирање простора и пројектовање објеката за јавно коришћење. Одредбом члана 2. правилника регулисано је који се објекти могу сматрати објектима за јавно коришћење, па је између осталог прописано да ту спадају и објекти за потребе државних органа, органа територијалне аутономије и локалне самоуправе. Особе смањене покретљивости су према одредбама члана 3. овог правилника особе са физичким или сензорним инвалидитетом, старе особе, труднице, и/или друге особе чија је могућност несметаног кретања повремено или трајно смањена услед баријера са којима се сусрећу у окружењу, док је препрека физичка, комуникацијска и/или оријентацијска сметња која постоји у простору, а која особу може ометати и/или спречавати у несметаном приступу, кретању, боравку, примању неке услуге и/или раду. Истим чланом прописано је да је приступачност резултат примене техничких стандарда у планирању, пројектовању, грађењу, реконструкцији, доградњи и адаптацији објеката и јавних површина, помоћу којих се свим људима, без обзира на њихове физичке, сензорне и интелектуалне карактеристике, или године старости осигурава несметан приступ, кретање, коришћење услуга, боравак и рад. Одредбама члана 5. правилника прописано је да су обавезни елементи приступачности: 1) елементи приступачности за савладавање висинских разлика; 2) елементи приступачности кретања и боравка у простору – стамбене и стамбено-пословне зграде и објекти за јавно коришћење и 3) елементи приступачности јавног саобраћаја. Правилником је даље објашњено на које начине превазићи одређене баријере (рампа, коса раван, визуелна и звучна најава и друге).

3.9. Пореска управа, као орган управе у саставу Министарства финансија, обавља стручне послове и послове државне управе који се односе на: регистрацију и вођење јединственог регистра пореских обвезника; утврђивање пореза; пореску контролу; редовну и принудну наплату пореза и споредних пореских давања; откривање пореских кривичних дела и њихових извршилаца; примену међународних уговора о избегавању двоструког опорезивања; јединствени порески информациони систем; пореско рачуноводство, као и друге послове одређене законом.[14]

Анализа навода из притужбе и изјашњења са аспекта антидискриминационих прописа

3.10. Имајући у виду предмет притужбе, као и надлежност Повереника за заштиту равноправности, у конкретном случају потребно је утврдити да ли је Министарство финансија, Пореска управа, необезбеђивањем приступачног улаза у објекат Филијале Пореске управе у Лесковцу, у улици Моше Пијаде број 4, дискриминисала особе са инвалидитетом.

3.11. Анализа навода притужбе и изјашњења показује да је међу странама неспорно да  улаз у објекат Филијале Пореске управе у Лесковцу, у улици Моше Пијаде број 4, није приступачан особама са инвалидитетом, што наводи из изјашњења јасно потврђују. Повереник за заштиту равноправности анализирао је наводе из изјашњења да је ПУ Сектор за материјалне ресурсе, РО Ниш, 3. децембра 2018. године поднео предузећу ВВ са којим постоји уговор о текућем одржавању објеката ПУ, захтев за хитну интервенцију на пословном објекту који користи ПУ филијала Лесковац, у улици Моше Пијаде број 4, како би електронским путем поднело захтев и извршило пријаву радова у складу са Законом о планирању и изградњи и Правилником о поступку спровођења обједињене процедуре електронским путем и на наведеној локацији израдом и монтажом рампи уклонило архитектонску препреку за кретање особа са инвалидитетом. Повереник је узео у обзир и чињеницу да је 3. децембра 2018. године запослени у ВВ овлашћен да у име и за рачун ПУ, у поступку обједињене процедуре за прибављање документације пред органом управе, електронским путем поднесе захтев и изврши пријаву радова Одељењу за урбанизам Градске управе Града Лесковца, за уклањање препреке за кретање особа са инвалидитетом  на улазу у објекат који користи ПУ Филијала Лесковац. Међутим, Повереник за заштиту равноправности констатује да у изјашњењу нису достављени докази који показују да је Министарство финансија, Пореска управа, пре захтева Повереника да се изјасни на притужбу организација АА и ББ предузело било какве мере да обезебеди приступачност објекта Филијале Пореске управе у Лесковцу, у улици Моше Пијаде број 4. У изјашњењу је наведено и да ће након усвајања плана јавних набавки за 2019. годину, Пореска управа покренути поступак јавне набавке за пројектно планирање, а потом и за извођење радова на отклањању архитектонских препрека за кретање особа са инвалидитетом, израдом и монтажом рампи, као и да се очекује да ове активности у потпуности буду спроведене током 2019. године.

3.12. Повереник поздравља све напоре Министарства финансија, Пореске управе, које је до сада уложила како би обезбедила приступачност објекта Филијале Пореске управе у Лесковцу и очекује предузимање свих неопходних мера и активности како би се особама са инвалидитетом које за кретање користе инвалидска колица омогућио несметан приступ овом објекту.

 

  1. МИШЉЕЊЕ

 

Филијала Пореске управе у Лесковцу у улици Моше Пијаде број 4 није приступачна особама са инвалидитетом, чиме је дошло до повреде одредаба чл. 6, 17. и 26. Закона о забрани дискриминације, а у вези са одредбама чл. 13. и 16. Закона о спречавању дискриминације особа са инвалидитетом.

 

  1. ПРЕПОРУКА

 

Повереник за заштиту равноправности препоручује Министарству финансија, Пореској управи да:

5.1. Предузме све неопходне мере и активности у циљу обезбеђивања приступачности Филијале Пореске управе у Лесковцу у улици Моше Пијаде број 4;

5.2. Води рачуна да у оквиру својих редовних послова и активности, не крши законске прописе о забрани дискриминације.

 

Потребно је да Министарство финансија, Пореска управа, обавести Повереника за заштиту равноправности о спровођењу ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема мишљења са препоруком.

Сагласно члану 40. Закона о забрани дискриминације, уколико Министарство финансија,  Пореска управа, не поступи по препоруци у року од 30 дана, биће донето решење о изрицању мере опомене, против којег није допуштена жалба, а за случај да ово решење не спроведе, Повереник за заштиту равноправности може о томе обавестити јавност преко средстава јавног информисања и на други погодан начин.

 

Против овог мишљења са препоруком није допуштена жалба нити било које друго правно средство, јер се њиме не одлучује о правима и обавезама правних субјеката.

[1] „Службени гласник РС“, број 22/09

[2] Закон о забрани дискриминације („Службени гласник РСˮ бр.22/09), члан 33.

[3] „Службени гласник РС“, број 98/06

[4] Устав Републике Србије („Службени гласник РС“, број 98/06), члан 21.

[5] Закон о потврђивању Конвенције о правима особа са инвалидитетом („Службени гласник РС – Међународни уговори”, бр. 42/09)

[6] Члан 1. став 1. Конвенције о правима особа са инвалидитетом

[7] Закон о ратификацији Међународног пакта о грађанским и политичким правима („Службени лист СФРЈˮ, број 7/71)

[8] Закон о ратификацији Међународне конвенције о укидању свих облика расне дискриминације („Службени лист СФРЈ“, број 31/67)

[9] www.ljudskaprava.gov.rs

[10] Извештај надлежних власти Републике Србије у вези са применом препорука број 34. и број 54. Комитета за права особа са инвалидитетом у вези са Иницијалним извештајем Републике Србије о примени Конвенције о правима особа са инвалидитетом, у вези са препоруком 54, Влада Републике Србије, 8. мај 2017. године, стр 1 и 2 – Доступно на интернет адреси: http://www.ljudskaprava.gov.rs/sh/node/19868

[11] „Службени гласник РСˮ, бр. 33/06 и 13/16

[12] „Службени гласник РС”, бр. 72/09, 81/09 – испр., 64/10 – одлука УС, 24/11, 121/12, 42/13 – одлука УС, 50/13 – одлука УС, 98/13 – одлука УС, 132/14, 145/14 и 83/18

[13] „Службени гласник РС“, број  22/15

[14] Закон о министарствима („Службени гласник РСˮ, бр. 44/14, 14/15, 54/15, 96/15 – др. закон и 62/17), члан 3. став 2.

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon1207-18 Утврђена дискриминација на основу инвалидитета приликом пружања јавних услуга или при коришћењу објеката Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top