58-20 Утврђена дискриминација на основу националне припадности

бр. 07-00-47/2020-02   датум: 5.4.2021.

 

 

 

МИШЉЕЊЕ

 

 

Мишљење је донето у поступку поводом притужбе AA из Београда, против ББ, због дискриминације на основу националне припадности, језика и верског и политичког убеђења. Подносилац притужбе је навео да живи у Београду, са сталним настањењем у Србији, а да од априла 2017. године, врши дужност Управника зграде у којој живи. Истакао је да ББ, који живи у истој згради, од фебруара 2019. године, јавно изражава незадовољство и нетрпељивост према њему, која је заснована на националној припадности, и то на начин да на огласној табли оставља увредљиве натписе и поруке које му лично упућује (нпр, шта си ти: Католик или православац, осим што си преварант“) затим да га је при сусрету пљувао и називао га „усташом и томе слично. ББ се није изјаснио на наводе притужбе.  Након спроведеног поступка и изведених доказа, примењујући и правило о прерасподели терета доказивања из члана 45. Закона о забрани дискриминације, утврђено је да поступци ББ представљају узнемиравање и понижавајуће поступање које имају за циљ повреду достојанства АА, због његове националне припадности, и стварање страха, непријатељског и увредљивог окружења, као и да, такође, представља и говор којим се подстиче дискриминација и мржња. Повереник за заштиту равноправности дао је мишљење да је ББ дискриминаторним поступањем и упућивањем увредљивих порука и натписа којима се подстиче дискриминација, мржња или насиље, као и ствара страх, непријатељско, понижавајуће и увредљиво окружење према АА током 2019. године и почетком 2020. године повредио одредбе чл. 11 и 12. Закона о забрани дискриминације. ББ је препоручено да упути писано извињење АА, због дискриминаторног поступања и упућивања непријатељских и увредљивих порука и натписа, као и да убудуће води рачуна да се придржава прописа о забрани дискриминације. 

 

 

 

 

 

 

  1. ТОК ПОСТУПКА
    • Поверенику за заштиту равноправности притужбом се обратио АА, изјављенoм против ББ, због дискриминације на основу националне припадности, језика, верског и политичког убеђења.
    • У притужби и допуни притужбе, између осталог, наведено је:
  • да од априла 2017. године, врши дужност Управника зграде у којој живи, као страни држављанин (Република Хрватска), са одобреним сталним настањењем у Београду;
  • да ББ од фебруара 2019. године, јавно изражава незадовољство том чињеницом, увредљивим натписима на огласним таблама у власништву стамбене заједнице, што је забележено на камерама видео надзора;
  • да је на годишњој скупштини станара видео снимак приказан власницима станова, након чега је донета одлука да се од ББ затражи надокнада штете, али да није постојао ефикасан начин за реализацију ове одлуке;
  • да је редовно суочен са испљуваним и оштећеним поштанским сандучетом;
  • да је ББ у два или три наврата, приликом директних сусрета пљувао испред његових ногу и називао га „усташом“;
  • да је испрејао новогoдишње налепнице Деда Мраза, а када их је заменио новим, ББ је наставио да их скида и баца испред његових врата;
  • да је национална и верска нетрпељивост изражена у последњем акту, када је на огласној табли освануо натпис: „АА шта си: Католик или православац, осим што си преварант“, уз исцртане четничке и усташке симболе.
  • да је због овог натписа добио и СМС поруку од узнемирене станарке која тражи реакцију.
    • Уз притужбу су достављени снимци видео надзора, фотографије огласне табле, screen shot фотографија СМС поруке сустанарке, као и имена сведока која би идентификовала ББ на снимцима видео надзора.
    • Повереник за заштиту равноправности је, у складу са чланом 35. став 4. и чланом 37. став 2. Закона о забрани дискриминације[1], у току поступка, доставио захтев за изјашњење ББ, како би се изјаснио на наводе из притужбе. Међутим, ББ се до окончања поступка није изјаснио на наводе притужбе, иако је захтев примио. Наиме, ББ је, најпре 27. априла 2020. године, телефонским путем обавестио Повереника за заштиту равноправности да је примио допис овог органа бр.07-00-47/2020 од 25.3 2020. године, са захтевом да се у року од 15 дана изјасни на наводе притужбе. Међутим, навео је да, с обзиром да живи сам и да има преко 65 година, због забране кретања и ванредног стања, није у могућности да изјашњење достави путем поште, као ни електронским путем, јер за то нема услова. Такође, истакао је да ће се изјаснити на наводе притужбе након укидања ванредног стања. Након тога, Повереник је дописима од 20.1.2021 и 22.2.2021. затражио од ББ да овом органу достави изјашњење, али су враћени са назнаком поште „није тражио“. Такође, исти допис који је упућен 10.3.2021. године, брзом поштом, враћен је 19.3.2021. године, са назнаком „тел.11:56 часова-јавља се, није у могућности да дође у Београду је“.
    • Повереник за заштиту равноправности је, ради правилног утврђивања чињеничног стања, у складу са чланом 37. став 1. Закона о забрани дискрминације затражио изјашњење од лица која су у притужби наведена као сведоци, а који би идентификовали ББ на снимцима видео надзора.
    • У изјави сведокоње ВВ, наведено је:
  • да се у последњих годину дана у улазу њихове зграде, на огласној табли на којој управник зграде поставља обавештења за станаре зграде, веома често појављују увредљиви натписи на рачун управника који су данима јавно доступни свим станарима зграде, као што је и натпис: „АА шта си, католик или православац, осим што си преварант“.
  • да јој се управник лично пожалио на чињеницу да је суочен са непримереним понашањем станара ББ (пљување њему испред ногу при сусрету, називање „усташом“, пљување по поштанском сандучићу и сл);
  • да је управник сачувао (један снимак из фебруара и три из децембра 2019. године и један из јануара ове године, на којима се види исписивање огласне табле и скидање новогодишњих честитки са зида у улазу) и да је увидом у снимак видела да је особа на снимцима станар њихове зграде ББ.

 

  • У изјави сведокиње ГГ, наведено је:
  • да је почев од фебруара 2019. године, константно упозната са проблемима које АА има са комшијом ББ, као управник граде у улици Ј. Г. бр…, а у којој је и она живала годинама;
  • да јој се АА повремено жалио на поступање ББ (исписивање увредљивих порука, пљување по поштанском сандучету и непримереног обраћања при међусобном сусрету), и показивао јој  фотографије огласне табле и видео снимке, на којима је видела да се на њима налази комшија ББ, који јој је познат из виђења;
  • да пошто често долази у посету у овај улаз, и сама је имала прилике да често види увредљиве натписе на огласној табли, укључујући и натпис: „АА шта си, католик или православац, осим што си преварант“.

 

  1. ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ

 

  • У току поступка утврђено је да АА живи у Београду, у улици Ј. Г., као држављанин Републике Х., и да од априла 2017. године, обављa дужност управника зграде.

 

  • На основу навода притужбе, изјава сведока и достављених фотографија утврђено је да је ББ, који живи у зграду у улици Ј. Г., током 2019. године и почетком 2020. године на огласној табли у улазу зграде остављао увредљиве поруке и коментаре упућене АА, а који су засновани на националној основи. Тако је, на огласној табли у овој згради постављен натпис следеће садржине: „АА, шта си ти, православац или католик, осим што си преварант. Уз овај текст исцртан је усташки симболи поред речи католик. На основу изјава сведока, утврђено је да је натпис ове садржине оставио ББ, с обзиром да су га сведоци идентификовали након увида у снимак видео надзора из зграде, што су навели у својим изјавама. Такође, увидом у фотографије утврђено је да је преко текста/обавештења које је на огласној табли поставио и потписао управник зграде, исписано „Преварант“ са показном стрелицом на потпис АА.

 

  • На основу навода притужбе и  изјава сведока,  ББ више пута је вређао и узнамиравао АА, на начин да му је пљувао испред ногу при сусрету, називајући га „усташом“, затим пљувао по поштанском сандучету, уклањао новогодишње честитке које је АА постављао на паноу у улазу зграде и бацао испред његових врата.

 

 

  1. МОТИВИ И РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА

 

  • Повереник за заштиту равноправности, приликом одлучивања у овом предмету, имао је у виду наводе из притужбе, изјаве сведока као и достављене прилоге.

Правни оквир

  • Повереник за заштиту равноправности је установљен Законом о забрани дискриминације[2] као самосталан државни орган, независан у обављању послова утврђених законом. Одредбама члана 33. Закона о забрани дискриминације прописана је надлежност Повереника за заштиту равноправности. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере. Поред тога, Повереник је овлашћен да предлаже поступак мирења, као и да покреће судске поступке за заштиту од дискриминације и подноси прекршајне пријаве због аката дискриминације прописаних антидискриминационим прописима. Повереник је, такође, овлашћен да упозорава јавност на најчешће, типичне и тешке случајеве дискриминације и да органима јавне власти препоручује мере за остваривање равноправности.

3.3. Устав Републике Србије[3] у члану 21. забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета. Такође, Устав Републике Србије јемчи слободу мишљења и изражавања, као и слободу да се говором, писањем, сликом или на други начин траже, примају и шире обавештења и идеје[4] и прописује да се слобода изражавања може законом ограничити, ако је то, поред осталог, неопходно и ради заштите права и угледа других.[5]

3.4.  Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације, који у члану 2. прописује да акт дискриминације означава свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и на чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, родном идентитету, сексуалној оријентацији, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима. Одредбом члана 4. прописано је да су сви једнаки и уживају једнак положај и једнаку правну заштиту, без обзира на лична својства, те да је свако дужан да поштује начело једнакости, односно забрану дискриминације. Одредбом члана 11. Закона о забрани дискриминације забрањено је изражавање идеја, информација и мишљења којима се подстиче дискриминација, мржња или насиље против лица или групе лица због њиховог личног својства, у јавним гласилима и другим публикацијама, на скуповима и местима доступним јавности, исписивањем и приказивањем порука или симбола и на други начин.  Чланом 12. Закона о забрани дискриминације забрањено је узнемиравање и понижавајуће поступање које има за циљ или представља повреду достојанства лица или групе лица на основу њиховог личног својства, а нарочито ако се тиме ствара страх или непријатељско, понижавајуће и увредљиво окружење. Одредбама члана 24. је забрањена дискриминација националних мањина и њихових припадника на основу националне припадности, етничког порекла, верских уверења и језика.

3.5. Одредбама члана 3. Закона о заштити права и слобода националних мањина[6] забрањује се сваки облик дискриминације, на националној, етничкој, расној, језичкој основи, према лицима која припадају националној мањини.

Анализа навода притужбе и доказа са аспекта антидискриминационих прописа

3.6. Имајући у виду предмет ове притужбе, потребно је утврдити да ли је ББ, својим поступцима,  натписима и порукама упућеним АА, управнику зграде у ул. Ј. Г., повредио одредбе Закона о забрани дискриминације.

3.7. Повереник за заштиту равноправности најпре констатује да Устав Републике Србије чланом 46. јемчи слободу мишљења и изражавања, као и слободу да се говором, писањем, сликом или на други начин траже, примају и шире обавештења и идеје, и прописује да се слобода изражавања може законом ограничити, ако је то неопходно ради заштите права и угледа других. Дакле, право на слободу изражавања није неограничено. Према одребама Устава Републике Србије и Европске конвенције за заштиту људских права и основних слобода, заштита угледа и права других је једно од легитимних ограничења овог права.

3.8. Повереник за заштиту равноправности анализирао је наводе из притужбе, достављене доказе и изјаве сведока. Из утврђеног чињеничног стања и ове анализе произлази да је АА био изложен разним увредљивим и дискриминаторним поступцима ББ. Наиме, према наводима АА, а који су потврђени изјавама сведока у овом предмету, ББ је, почев од фебруара 2019. године, у више наврата, остављао увредљиве натписе на огласној табли, након што је АА, као управник зграде, поставио обавештење за станаре који живе у овој згради. Сведоци су потврдили да им је познато да ББ, који живи у њиховој згради, на огласној табли исписује увредљиве садржаје и поруке, које упућује управнику зграде. Тако је, нпр. на једном од обавештења које је потписао АА, као управник зграде, преко целог текста великим словима оловком црвене боје написано „Преварант“. Затим, на огласној табли је био текст следеће садржине: „АА, шта си ти, православац или католик, осим што си преварант“. Уз овај натпис исцртани су и усташки симболи поред речи католик. Овакво поступање ББ изазвало је узнемиреност и станара зграде у ул. Ј. Г. Ово потврђују и докази достављени уз притужбу и то фотографија СМС поруке сустанарке, у којој је наведено: „Комшија, узнемирени смо због натписа на огласној табли. Да ли је потребан званични захтев за приказ са камере ко је починилац како би се пријавило надлежним органима у име комшија. Јер последњи испад некога од нас је ужасан и не треба да се толерише“.

3.9. Поред тога, АА је у притужби навео да је ББ и разним другим поступцима изражавао нетрпељивост према њему због његове националне припадности (називао га усташом, пљувао му испред ногу при сусрету, пљувао му поштанско сандуче). Како о овом наводима нису прижени непосредни докази, имајући у виду да су сведоци у исказима навели да су чули од АА о оваквим непримереним поступцима ББ, важна је примена правила о  прерасподели и пребацивању терета доказивања из члана 45. Закона о забрани дискриминације. Према овом правилу, терет доказивања да није дошло до повреде начела једнаких права и обавеза, лежи на лицу притив кога је поднета притужба. С тим у вези, у току поступка, Повереник је, као што је наведено, више пута (четири)  упутио захтев за изјашњење ББ, како би се изјаснио на наводе притужбе. Међутим, до окончања поступка, ББ се није изјаснио на наводе притужбе, односно није пружио доказе којима би оповргао наводе притужбе о наведеном дискриминаторном поступању.

3.10. Повереник за заштиту равноправности истиче да су поступци ББ имали за циљ узнемиравање и повреду достојанства АА, због његове националне припадности, чиме је створено понижавајуће, увредљиво и непријатељско окружење, али такође представља и говор којим се подстиче дискриминација и мржња. Ово посебно ако се има у виду порука коју је ББ упутио АА, на огласној табли у згради (где су јавно доступни свим станарима) „АА, шта си ти, православац или католик, осим што си преварант“, уз исцртане усташке симболе. Изражавање оваквих идеја и мишљења не ужива заштиту према домаћим прописима али и међународним стандардима.

3.11. Повереник за заштиту равноправности указује да је неспорно да сваки појединац има право да износи своје мишљење и личне ставове, што представља основ сваког слободног демократског друштва. Међутим, слобода говора, без обзира на начин изношења и објављивања идеја и ставова никада не сме да буде изговор за дискриминацију на основу било ког личног својства. Другим речима, слобода говора не сме да се користи као изговор за вређање и понижавање других људи и стварање окружења у којем ће се осећати изопштено, изоловано, и у ризику да као личности буду сведени само на своје лично својство (у овом случају националну припадност) које може да се јавно коментарише на недопустив и увредљив начин. Још је опасније уколико се овакав говор користи да би се изражавале идеје и мишљење којима се подстиче дискриминација и мржња према неком лицу или групи лица. Квалификовање или перцепција било ког појединца само кроз призму националне припадности, осим што ствара предрасуде и доводи до дискриминације, представља искључивање свих осталих својстава и карактеристика које сваку особу појединачно чини јединственом.

 

3.12. Имајући у виду да се овакво поступање ББ дешава међу станарима једне зграде, који заједно користе делове зграде, Повереник поред прописа на које је указао у делу овог мишљења који се односи на правни оквир, указује и на  Одлуку о општим правилима кућног реда у стамбеним и стамбено-пословним зградама на територији града Београда[7]. У складу са овом одлуком станари су, између осталог дужни да не ометају остале станаре у мирном коришћењу посебног и заједничког дела зграде и да не угрожавају безбедност других лица.

  1. МИШЉЕЊЕ

 

Дискриминаторним поступањем и упућивањем увредљивих порука и натписа којима се подстиче дискриминација, мржња или насиље, као и ствара страх, непријатељско, понижавајуће и увредљиво окружење према АА током 2019. године и почетком 2020. године, ББ је повредио одредбе чл. 11. и 12. Закона о забрани дискриминације.

 

  1. ПРЕПОРУКА

Повереник за заштиту равноправности препоручује ББ да:

5.1. Упути писано извињење АА, због дискриминаторног поступања и упућивања непријатељских и увредљивих порука и натписа.

5.2. Убудуће води рачуна да се придржава прописа о забрани дискриминације.

Потребно је да ББ обавести Повереника за заштиту равноправности о спровођењу ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема мишљења са препоруком.

Сагласно члану 40. Закона о забрани дискриминације, уколико ББ не поступи по препоруци у року од 30 дана, биће донето решење о изрицању мере опомене, против којег није допуштена жалба, а за случај да ово решење не спроведе, Повереник за заштиту равноправности може о томе обавестити јавност преко средстава јавног информисања и на други погодан начин.

Против овог мишљења са препоруком није допуштена жалба нити било које друго правно средство, јер се њиме не одлучује о правима и обавезама правних субјеката.

[1] „Службени гласник РС“, број 22/09

[2] Закон о забрани дискриминације, члан 1. став 2.

[3] Устав Републике Србије („Службени гласник РС“, број 98/06)

[4] Члан 46. став 1. Устава Републике Србије

[5] Члан 46. став 2 Устава Републике Србије

[6] „Службени лист СРЈ“, број 11/02, „Службени лист СЦГ“, број 1/03 – Уставна повеља и „Службени гласник РС“, број 72/09 – др. закон, 97/13 – одлука УС и 47/18

[7] „Службени лист града Београда“, број 101/19

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon58-20 Утврђена дискриминација на основу националне припадности Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top