бр. 011-00-00023/2024-02 датум: 19.07.2024
Поступајући у оквиру законом прописане надлежности[1], Повереник за заштиту равноправности, даје
МИШЉЕЊЕ
на Нацрт Закона о војном образовању
Министарство одбране је дописом број: 1632-8, од 4. јула 2024. године, доставило Поверенику за заштиту равноправности Нацрт Закона о војном образовању (у даљем тексту: Нацрт закона), са образложењем, Анализом ефеката закона и Извештајем о спроведеној јавној расправи, ради давања мишљења.
Поступајући по овом допису, а са аспекта делокруга рада Повереника, најпре указујемо да се одређеним одредабама Нацрта закона уређују питања састава појединих органа у систему војног образовања, као што су на пример Савет средње војне школе (чл.97.), Савет високошколске установе (чл.102.), Сенат Универзитета (чл.108.) и сл. С тим у вези потребно је предвидети равноправно учешће полова у свим фазама избора за састав ових органа како би се обезбедило остваривање начела равноправности у саставу ових органа. У прилог томе подсећамо да је Националним акционим планом за примену Резолуције 1325 Савета безбедности Уједињених нација – Жене, мир и безбедност у Републици Србији (2017-2020), као циљ који је потребно остварити предвиђено Повећање заступљености, укљученост и одлучивање жена у свим процесима који се тичу очувања мира и безбедности управо кроз стварање једнаких могућности у пракси за школовање, запошљавање, каријерно вођење и напредовање жена (посебно жена из вишеструко дискриминисаних и мањинских група) и мушкараца у систему безбедности (активност 3.3.), као и стварање једнаких могућности за повећање заступљености жена на позицијама ректора и проректора универзитета, декана, продекана, шефова катедри, наставника и полазника на свим нивоима школовања и усавршавања у области безбедности (активност 3.4.). Као носиоци ових активности су, између осталог, предвиђени универзитети и образоване институције у области безбедности, као и органи државне управе у систему безбедности са многобројним партнерима. Имајући у виду наведено мишљења смо да је наведене одредбе потребно још једном размотрити са аспекта обезбеђивања заступљености мање заступљеног пола.
Повереник указује и на недовољно јасно конципиране одредбе члана 150. став 1. Нацрта закона. Наиме, овим чланом прописано је да наставном особљу из члана 129. став 2. овог закона, осим истраживачима, изборни период мирује, односно продужава се за време проведено на породиљском одсуству, на одсуству са рада ради неге детета, на одсуству са рада ради посебне неге детета или другог лица према којем постоји законска обавеза издржавања, на привременој спречености за рад дуже од шест месеци, у војном представништву у иностранству дуже од шест месеци, у мировној мисији дуже од шест месеци, на каријерном усавршавању дуже од шест месеци, на другим активностима, у складу са законом. Повереник је мишљења да би овако конципирана одредба морала бити јасније написана с обзиром на значење термина мировање из Закона о раду, како би се избегло евентуално погрешно тумачење закона. Други недовољно јасан аспект ове одредбе је издвајање истраживача из групе на коју се односи могућност да изборни период мирује, односно да се продужава.
У члану 153. став 1. Нацрта закона прописано је да наставник коме је престала професионална војна служба, са правом на пензију у складу са законом, задржава звање које је имао у тренутку престанка службе, док је ставом 2. прописано да наставник из става 1. овог члана може бити ангажован на свим нивоима студија и усавршавања, најдуже две школске године након одласка у пензију. С тим у вези нејасно је зашто је прописано ограничење од две године имајући у виду да лица у професионалној служби могу стећи раније право на пензију у односу на наставнике у образовним установама које нису у систему војног образовања, чиме им се ограничава право на рад у односу на ову категорију грађана.
[1] Закон о забрани дискриминације („Службени гласник РС”, број 22/09, 52/21 члан 1. и члан 33. став 1. тачка 7.)
ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ
Брaнкицa Jaнкoвић
517-24 Мишљење на Нацрт Закона о војном образовању