441-22 Мишљење на Предлог акционог плана за 2022. и 2023. за спровођење Стратегије превенције и заштите од дискриминације за период од 2022 до 2030. године

бр. 021-01-00531/2022-03          датум: 15.07.2022. године

 

Поступајући у оквиру законом прописане надлежности[1], Повереник за заштиту равноправности, даје

 

МИШЉЕЊЕ

на Предлог акционог плана за 2022. и 2023. за спровођење Стратегије превенције и заштите од дискриминације за период од 2022 до 2030. године

 

 

Министарство за људска и мањинска права и друштвени дијалог се дописом број 90-00-00036/2021-01 од 8. јула 2022. године обратило Поверенику за заштиту равноправности (у даљем тексту: Повереник) ради достављања мишљења на Предлог акционог плана за 2022. и 2023. за спровођење Стратегије превенције и заштите од дискриминације за период од 2022. до 2030. године (у даљем тексту: Предлог акционог плана).

Поступајући по овом допису, дајемо мишљење на достављени текст.

У делу текста Предлога акционог плана који се односи на општи циљ 1: Изједначене могућности за припаднике група које су у ризику од дискриминације да на равноправној основи са другима уживају сва људска права и слободе, као и унапређена ефикасност система превенције и заштите од дискриминације у свим областима и на свим нивоима, Повереник је одређен за институцију одговорну за праћење и контролу реализације. У оквиру овог општег циља предвиђени су посебни циљеви, и то: Усклађено национално законодавство са међународним антидискриминационим стандардима и праксом, Системски уведена антидискриминациона перспектива у креирање, спровођење и прађење јавних политика, Унапређена равноправност и веће друштвена укљученост припадника и припадница група у повећаном ризику од дискриминације, Унапређен систем превенције и заштите од дискриминације.

 

Пре свега напомињемо да дефинисање општег циља на поменути начин, као изједначене могућности за припаднике група које су у ризику од дискриминације да на равноправној основи са другима уживају сва људска права и слободе, прејудицира да ће се у периоду 2022-2023. године створити услови да се могућности припадника ових друштвених група изједначе, што није могуће очекивати у тако кратком временском периоду а истовремено се, уколико до реализације овог циља и дође у предвиђеном року, може поставити питање даљих активности на реализацији саме Стратегије превенције и заштите од дискриминације. С тим у вези предлажемо да се општи циљ дефинише на следећи начин: Изједначавање могућности за припаднике група које су у ризику од дискриминације да на равноправној основи са другима уживају сва људска права и слободе, унапређена ефикасност система превенције и заштите од дискриминације у свим областима и на свим нивоима.

 

Такође, у вези са одређивањем Повереника као институције одговорне за праћење и контролу реализације општег циља, подсећамо да је Повереник независни државни орган, није у систему државне управе, а у складу са законом утврђеним надлежностима, између осталог, упућује препоруке мера органима јавне власти за остваривање равноправности и заштите од дискриминације и Народној скупштини подноси годишње извештаје о стању у области заштите равноправности који садрже оцену рада органа јавне власти, пружалаца услуга и других лица, уочене пропусте и препоруке за њихово отклањање. Имајући у виду наведено, као и чињеницу да је Министарство за људска и мањинска права и друштвени дијалог надлежно за примену читавог акционог плана, поставља се питање како је и због чега Повереник одређен као институција одговорна за праћење и контролу јединог општег циља овог акционог плана. С тим у вези, потребно је да се уместо Повереника одреди друга институција одговорна за праћење и контролу реализације општег циља 1. Предлога акционог плана.

 

У вези реализације мере 4.3. Унапређени други механизми за превенцију и заштиту од дискриминације, као показатељ исхода између осталог је наведено: локалне самоуправе које су успоставиле механизам/тело за равноправност. Претпостављамо да овај показатељ подразумева формирање механизама/тела за родну равноправност на нивоу локалних самоуправа и аутономних покрајина, у складу са члановима 62. и 63. Закона о родној равноправности. Имајући у виду наведено, показатељ треба прецизно и дефинисати, односно навести да се ради о формирању механизма/тела за родну равноправност и то како на нивоу јединица локалне самоуправе, тако у аутономним покрајинама, како је то законом и предвиђено.

Напомињемо да ће Повереник успостављање механизама/тела за родну равноправност пратити као независан орган, у оквиру делокруга своје надлежности, пратећи стање у области остваривања равноправности у складу са законом.

У прилогу достављамо и попуњен ПФЕ образац.

[1] Закон о забрани дискриминације („Службени гласник РС”, број  22/09 и 52/21), члан 1. и члан 33. став 1. тачка 7.

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon441-22 Мишљење на Предлог акционог плана за 2022. и 2023. за спровођење Стратегије превенције и заштите од дискриминације за период од 2022 до 2030. године Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top