Притужба Р.И.Ц. против Н.д.о.о. због дискриминације на основу сексуалне оријентације

бр. 07-00-206/2016-02 датум: 20. 6. 2016.

МИШЉЕЊЕ

 

Мишљење је донето у поступку поводом притужбе Р.И.Ц., против привредног друштва Н. д.о.о Б., које је издавач интернет портала С.И. Притужба је поднета због више текстова које је објавио овај портал од маја 2015. године до марта 2016. године, а којима се дискриминише ЛГБТ популација. У току поступка је утврђено да је прилоком извештавања о ЛГБТ популацији, у текстовима: „Свака част – разбијена геј парада у Молдавији“, „Содома и Гомора у Београду“, „Парада срама завршена“, „Страшно: На геј паради у Београдуу промовисали педофилију“, „Хомосексуалци стварају геј популацију“, „Хомосексуалност, болест или опредељење“ и „Сатанизација Србије и њен политички естаблишмент“, који су објављени на овом порталу у периоду од маја 2015. године до марта 2016. године, уредништво портала С.И. повредило достојанства лица другачије сексуалне оријентације и створило страх, непријатељско, понижавајуће и увредљиво окружење према ЛГБТ популацији. Особе хомосексуалне оријентације су у овим текстовима довођене у контекст болести, настраности, педофилије. Утврђено је да је начин извештавања портала С.И. о ЛГБТ популацији у наведеним текстовим неприхватљив и супротан антидискриминационим прописима. Због тога је дато мишљење да су насловима текстова: „Свака част-разбијена парада у Молдавији“ и „Содома и Гомора у Београду“, као и текстовима: „Парада срама завршена“, „Страшно: На геј паради у Београду промовисали педофилију“, „Хомосексуалци стварају геј популацију“, „Хомосексуалност, болест или опредељење“ и „Сатанизација Србије и њен политички естаблишмент“, који су објављени на порталу С.И. у периоду од маја 2015. године до марта 2016. године, изражене идеје и ставови који су узнемирујући и понижавајући и којима се вређа достојанство особа другачије сексуалне оријентације од хетеросексуалне. Порталу С.И. препоручено је да упути извињење припадницима и припадницама ЛГБТ популације које ће објавити на овом порталу, због изношења дискриминаторних ставова, као и да убудуће не објављује текстове којима се вређа достојанство припадника и припадница ЛБТ популације и подржавају стереотипи према особама истополне сексуалне оријентације, те да својим прилозима доприноси смањењу хомофобије, насиља и дискриминације и повећању толеранције према овој популацији, као и свим другим мањинским групама.

1. ТОК ПОСТУПКА

1.1. Повереници за заштиту равноправности притужбом се обратио Р.И.Ц., поводом више текстова објављених на порталу С.И., због начина на који овај портал извештава о ЛГБТ популацији.

1.2. У притужби је наведено:
– да се текстом: „Свака част-разбијена геј парада у Молдавији“, објављеним 18. маја 2015. године дискриминише ЛГБТ популација и подржава насиље над ЛГБТ популацијом у Молдавији;
– текстом: „Содома и Гомора у Београду“: На јесен ће се истог дана одржати „Геј парада“ и „Транс прајд“, који је објављен на порталу С.И. 14. августа 2015. године, протести ЛГБТ популације се стављају у контекст Содоме и Гоморе;
– текстом: „Парада срама завршена“, који је на овом порталу објављен 20. септембра 2015. године, протест ЛГБТ популације се кроз цео текст назива Парадом срама, чиме се дискриминише ЛГБТ популација, нарочито у коментарима читалаца;
– текстом: „Страшно: На геј паради у Београду промовисали и педофилију“, објављеним 20. септембра 2015. године, покушава да се направи једнакост између хомосексуалности и педофилије;
– текстом: „Хомосексуалност, болест или опредељење“, који је објављен 8. марта 2016. године, опет се покушава направити паралела између хомосексуалности и педофилије и хомосексуалност се представља као претња друштву;
– делом текста: „Сатанизација Србије и њен политички естаблишмент“, који је објављен 12. марта 2016. године, дискриминише се ЛГБТ популаија;
– тескстом: „Хомосексуалци стварају „геј“ популацију“, који је објављен 11. фебруара 2016. године јавност се застрашује, нарочито реченицама као што су: „Геј идеологија убија живот!“

1.3. Уз притужбу су достављене фотокопије наведених текстова, које је објавио портал С.И.

1.4. Повереница за заштиту равноправности је, у складу са чланом 35. став 4. Закона о забрани дискриминације , доставила притужбу на изјашњење власнику и издавачу портала С.И., привредном друштву Н. д.о.о. Б. Захтев за изјашњење је примљен 20. априла 2016. године, међутим у прописаном року од 15 дана, као ни до окончања поступка, привредно друштво Н. д.о.о. Б. није доставило изјашњење на наводе притужбе.

2. ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ

2.1. Увидом у текст објављен 18. маја 2015. године на порталу С.И. утврђено је да овај текст, под насловом: „Свака част – разбијена геј парада у Молдавији“ односи на одржавање Парада поноса у Молдавији, односно текст преноси информације о прекиду овог скупа у Молдавији. У тексту је, између осталог написано: „Противници геј параде почели су пробој кроз заштитни полицијски кордон, па су геј-парадери по савету полиције брижљиво поседали у аутобусе и вратили се тамо одакле су и дошли“.

2.2. Текст који је објављен на порталу С.И. 14. августа 2015. године, чији је наслов: „Содома и Гомора у Београду: На јесен ће се истог дана одржати „Геј парада“ и „Транс парада“ почиње обавештењем да ће у Београду 20. септембра 2015. године поред Параде поноса бити одржан и скуп транс особа. У тексту је пренет став Златка Николића, криминолога поводом одржавања ова два догађаја. На крају се наводи да је „главни разлог због којег трансексуалне особе протествују је дискриминација, као и недостатак прописа који би им олакшао живот. Пол у Србији годишње промени шест до девет особа, а захтев поднесе њих двадесетак. У последње две деценије, према подацима ЛГБТ удружења, 150-200 људи у нашој земљи подвргло се тој операцији“.

2.3. Текст под насловом: „Парада срама завршена-гејеви са полицијом и својим гостима испред Скупштине Србије направили журку“, који је објављен 20. септембра 2015. године на овом порталу, почиње информацијом да су учесници Параде поноса око 13 сати дошли до Скупштине града Беогада, а да је шетња прошла без инцидента. У наставку текста, између осталог, објављене су и изјаве Биљане Србљановић, Ивана Тасовца, министра културе, затим градоначелника Београда, Синише Малог, амбасадора Сад у Србији, Мајкла Кирбија и Поверенице за заштиту равноправности, Бранкице Јанковић. Парада поноса је у целом тексту названа „парадом срама“.

2.4. Увидом у текстом који је објављен 20. септембра 2015. године на овом порталу, под насловом: „Страшно: На геј паради у Београду промовисали и педофилију“, утврђено је да се овај текст односи на фотографију особе која у левој руци држи слику детета са поруком: „Поштуј дететову жељу!!! Никита.“ У тексту се даље наводи: „на први поглед, утисак је да ова особа тражи да се легализује педофилија, односно да и малолетна деца могу са старијим да ступају у сексуалне односе, без законског санкционисања“.

2.5. У тексту: „Хомосексуалци стварају „геј“ популацију“, који је објављен 11. фебруара 2016. године на порталу С.И., наводи се: „Геј идеологија убија живот! У току новембра и децембра 2015. године, у организацији МУП-а РС и хомосексуалног удружења „Л.“ организовано је више семинара за полицијске службенике као наставак обуке која је започета у октобру и новембру 2014. године. Овим чином се недвосмислено шаље порука већинској Србији, да смо ми грађани другог реда, а да је примат државних огана по сваку цену фаворизовање групице хомосексуалаца и омогућавање да буду заштићени као „бели медведи“, ма шта радили или како се понашали. У тексту се даље наводи: „Геј лоби, иза којег стоје сатанске силе, кријући се иза такозване борбе против измишљене дискриминације, уствари има за циљ потпуно уништење свега онога што нас чини људима, а то је вера, морал, достојанство, част и пре свега право на живот, јер они величају смрт… Понижена, обесправљена и нормална светосавска Србијо, докле ћеш ћутати и зло трпети?“

2.6. Текстом: „Хомосексуалност, болест или опредељење“, који је објављен 8. марта 2016. године, хомусексуалност се представља као настрана и болесна, а ЛГБТ особе се сматрају одговорним за пропаст Старе Грчке и Рима. У тексту се, између осталог наводи: „Педера или како је данас популарно геј особа је увек било. У Старој Грчкој и Римском царству били су широко распрострањени, а како су прошле те цивилизације опште је познато, уништене су. Стара Грчка, а поготово Рим, су цивилизације где је перверзија била јако распрострањена. Цветале су све врсте перверзија (односи са истим полом, са животињама, са децом) и веома је било распрострањено оргијање. Касније, под утицајем Хришћанства, те настраности су сведене на минимум, али је почетком 60-их година 20-ог века почела промоција свих врста неморала. Познато је да су 60% оболелих од АИДС-а (СИДА) у свету хомосексуалци. Они су склони оргијању, честим променама партнера и зато су склони свим врстама полних болести. Поред полних болести познато је да хомосексуални парови (тамо где је то дозвољено) усвајају децу, а у највећем броју случајевати парови усвајају децу оног пола ког су они. Већина хомосексуалаца нису педофили, али већина педофила јесу хомосексуалци. Хомосексуализам је противан свим моралним начелима нашег друштва. Баш из тог разлога ту болест покушавају да представе као нормалну. Врши се агресивна, застрашујућа, масовно распрострањена и интензивна кампања да се хомосексуализам представи као нешто нормално.“

2.7. У делу текста под називом: „Да ли је случајно: Сатанизација Србије и њен политички естаблишмент“ који је објављен 12. марта 2016. године на порталу С.И., наводи се: „Такође, као саставни део ових процеса успоставља се и законска заштита тзв. „мањинских група“, које промовишу анти-хришћанске вредности и активности (хомосексуализам, проституција итд), што ствара законски основ за отворени државни прогон оних који покушавају да се боре за очување основних хришћанских тековина, односно за право да слободно износе своја хришћанска уверења. Релативно свеж пример имате у начину на који је српска државна сила (извршна власт, полиција и правосуђе) приморала Србе да прихвате парадирање хомосексуалаца и педофила центром Београда, уз драстично и отворено кршење људских и грађанских права, верских слобода, право на окупљање и слободу изражавања већинске хришћанске популације.“

3. МОТИВИ И РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА

3.1. Повереница за заштиту равноправности, приликом одлучивања у овом предмету, имала је у виду наводе из притужбе, доказе који су достављени, као и релевантне правне прописе у области заштите од дискриминације.

Правни оквир

3.2. Повереник за заштиту равноправности је самосталан, независан и специјализован државни орган установљен Законом о забрани дискриминације са задатком да ради на сузбијању свих облика и видова дискриминације и остваривању равноправности у друштвеним односима. Надлежност Повереника за заштиту равноправности широко је одређена, у складу са међународним стандардима, како би се омогућило да делотворно и ефикасно остварује своју улогу. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере. Поред тога, Повереник је овлашћен да предлаже поступак мирења, као и да покреће судске поступке за заштиту од дискриминације и подноси прекршајне пријаве због аката дискриминације прописаних антидискриминационим прописима. Повереник је, такође, овлашћен да упозорава јавност на најчешће, типичне и тешке случајеве дискриминације и да органима јавне власти препоручује мере за остваривање равноправности.

3.3. Европска конвенција за заштиту људских права и основних слобода из 1950. године , у члану 14. забрањује дискриминацију и прописује да се уживање права и слобода предвиђених у овој Конвенцији обезбеђује без дискриминације по било ком основу, као што су пол, раса, боја коже, језик, вероисповест, политичко или друго мишљење, национално или социјално порекло, веза са неком националном мањином, имовно стање, рођење или други статус.

3.4. Устав Републике Србије у члану 21. забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета. Такође, Устав Републике Србије јемчи слободу мишљења и изражавања, као и слободу да се говором, писањем, сликом или на други начин траже, примају и шире обавештења и идеје и прописује да се слобода изражавања може законом ограничити, ако је то, поред осталог, неопходно и ради заштите права и угледа других.

3.5. Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације , који у члану 2. став 1. тачка 1. прописује да дискриминација и дискриминаторно поступање означавају свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и на чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, родном идентитету, сексуалној оријентацији, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима. Одредбом члана 12. Закона о забрани дискриминације забрањено је узнемиравање и понижавајуће поступање које има за циљ или представља повреду достојанства лица или групе лица на основу њиховог личног својства, а нарочито ако се тиме ствара страх или непријатељско, понижавајуће и увредљиво окружење. Члан 21. став 2. Закона о забрани дискриминације прописује да свако има право да се изјасни о својој сексуалној оријентацији, а дискриминаторно поступање због таквог изјашњавања је забрањено.

3.6. Одредбом члана 75. Закона о јавном информисању и медијима, прописана је да се идејама, мишљењем, односно информацијама, које се објављују у медијима не сме подстицати дискриминација, мржња или насиље против лица или групе лица због њиховог припадања или неприпадања некој раси, вери, нацији, полу, због њихове сексуалне опредељености или другог личног својства, без обзира на то да ли је објављивањем учињено кривично дело. Такође, Законом о електронским медијима , који се примењује на електронска издања, прописано је да се регулатор стара да програмски садржај пружаоца медијске услуге не садржи информације којима се подстиче, на отворен или прикривен начин, дискриминација, мржња или насиље због расе, боје коже, предака, држављанства, националне припадности, језика, верских или политичких убеђења, пола, родног идентитета, сексуалне оријентације, имовног стања, рођења, генетских особености, здравственог стања, инвалидитета, брачног и породичног статуса, осуђиваности, старосне доби, изгледа, чланства у политичким, синдикалним и другим организацијама и других стварних, односно претпостављених личних својстава.

Анализа прилога са аспекта антидискриминационих прописа

3.7. Имајући у виду наводе из притужбе, потребно је утврдити да ли наведени наслови и текстoви објављени на порталу С.И. представља узнемиравајуће и понижавајуће поступање и повреду достојанства лица или групе лица на основу њиховог личног својства, односно, да ли се њиме ствара непријатељско, понижавајуће и увредљиво окружење.

3.8. С обзиром на предмет притужбе, Повереница најпре подсећа да члан 46. Устава Републике Србије јемчи слободу мишљења и изражавања, као и слободу да се говором, писањем, сликом или на други начин траже, примају и шире обавештења и идеје. Ставом 2. овог члана прописано је да се слобода изражавања може законом ограничити ако је то неопходно ради заштите права и угледа других, чувања ауторитета и непристрасности суда и заштите јавног здравља, морала демократског друштва и националне безбедности Републике Србије. Међутим, прокламовање слободе говора не значи да је та слобода неограничена. У складу са Уставом, а управо ради заштите права и угледа других, одредбама члана 12. Закона о забрани дискриминације изричито је забрањено узнемиравање и понижавајуће поступање које има за циљ или представља повреду достојанства лица или групе лица на основу њиховог личног својства, као један од посебних облика дискриминације. Саме радње којима се лице или група лица узнемиравају и понижавају на основу њиховог личног својства могу бити разноврсне, укључујући и усмено или писано саопштавање одређених идеја, ставова и мишљења. Према томе, ограничење слободе говора подразумева да и медији подлежу одређеним ограничењима, што потврђује и одредба члана 75. Закона о јавном информисању и медијима.

3.9. Анализа наслова текста: „Свака част-разбијена геј парада у Молдавији“, показује да избор оваквог наслова, иако се у тексту описује прекидање Параде поноса у Молдавији, шаље поруку читаоцима да је Парада поноса негативна друштвена појава, због чега уредништво овог портала изражава задовољство честитком „Свака част“, што је овај скуп прекинут. Такође, насловом текста: „Содома и Гомора у Беогрду“ скуп ЛГБТ популације, односно одржавање Параде поноса у Београду 20. септембра 2015. године, ставља се у контекст „греха“ односно Содоме и Гоморе, док се кроз цео текст објављен 20. септембра 2015. године, под насловом: „Парада срама завршена“ одржавање Параде поноса назива „парадом срама“. Даље, у тексту: „На геј паради у Београду промовисали педофилију“, који садржи фотографију особе која у руци држи слику детета са поруком: „Поштуј дететову жељу!!!“ уредништво портала С.И. износи „утисак да ова особа тражи да се легализује педофилија, односно да и малолетна деца могу са старијима да ступају у сексуалне односе, без законског санкционисања“, на који начин се хомосексуалност изједначава са педифилијом. У тексу: „Хомосексуалност, болест или опредељење“, ЛГБТ популација се представља као „перверзна, настрана и болесна“, док се у тексту са поднасловом „Хомосексуалност као претња друштву“ наводи да се „ова настраност данас широком аудиторујуму поредставља као нешто пожељно“. Наиме, овакви ставови у наведеном тексту су изведени из тврдњи да су „хомосексуалци одговорни за пропаст Старе Грчке и Рима, да су педофили већином хомосексуалци, да хомосексуални парови углавном усвајају децу истог пола ког су они, те да ниједна вера не одобрава истополне сексуалне односе.“

3.10. Начином извештавања у тексту од 11. фебруара 2016. године у коме се, између осталог, наводи да: „Геј идеологија убија живот, односно да „геј“ лоби, иза које стоје сатанске силе велича смрт“ ствара се страх и непријатељско расположење према ЛГБТ полупалици. Такође, у делу текста: „Сатанизација Србије и њен политички естаблишмент“, дискриминише се ЛГБТ популација и продубљује јаз између припадника/ца ЛГБТ популације и већинског становништва и изазива страх код читалаца да ће припадници ЛГБТ популације довести до поремећаја система вредности, јер се „успоставља и законска заштита тзв „мањинских група које промовишу анти-хришћанске вредности и активности (хомосексуализам, проституција итд), те да је „српска државна сила приморала Србе да прихвате парадирање хомосексуалаца и педофила центром Београда, уз драстично и отворено кршење људских и грађанских права, верских слобода, права на окупљање и слободу изражавања већинске хришћанске популације“.

3.11. Овакав начин извештавања, праћен наведеним насловима и текстовима представља повреду достојанства лица другачије сексуалне оријентације и ствара страх, непријатељско, понижавајуће и увредљиво окружење према ЛГБТ популацији. Неспорно је да медији дају значајан допринос дискусијама о многобројним питањима од јавног интереса, као и у пружању различитих информација и ставова, због чега су дужни да воде рачуна о објављивању текстова који својим садржајем промовишу предрасуде и подстичу непријатељско и увредљиво окружење за поједине групе људи.
Слобода говора, без обзира на начин изношења и објављивања идеја и ставова, никада не сме да буде изговор за дискриминацију на основу било ког личног својства. Начин извештавања портала С.И. о ЛГБТ популацији у наведеним насловима и текстовима је неприхватљив и супротан антидискриминационим прописима и доводи до последице да припадници ЛГБТ популације постају непожељни у друштву, што је посебно опасно када се зна да су особе хомосексуалне оријентације једна од маргинализованих и стигматизованих друштвених група, као и да се свакодневно сусрећу са бројним претњама, узнемиравањем и другим проблемима.
Свако довођења особа сексуалне оријентације другачије од хетеросексуалне у контекст болести, зла, настраности, греха, педофилије, нарочито путем средстава јавног информисања, веома је опасно и забрињавајуће, јер подстиче дискриминацију ове друштвене групе, осећај изолованости од већинске популације и немогућности да се легитимним средствима боре за остварење права на равноправности у свим областима друштвеног живота. Дискриминација је део свакодневног живота ових особа, а према подацима из истраживања, свака пета особа у Србији оправдава претње и насиље у циљу спречавања Параде поноса .
Такође, истраживање јавног мњења показују да сваки други грађанин сматра да је хомосексуалност болест коју треба лечити, а више од 80% не жели особе другачије сексуалне оријентације у својој породици. Хомофобија и трансфобија имају дубоке корене у друштву, и израз су негативних стереотипа и предрасуда. Особе другачије сексуалне оријентације су принуђене да живе као грађани другог реда, у страху и неизвесности.

3.12. Повереница за заштиту равноправности подсећа да су Кодексом новинара Србије дефинисани професионални и етички стандарди којима се доприноси подизању угледа новинарске професије, промовише залагање за слободу мишљења, говора и изражавања, као и независност медија. У делу Кодекса под називом „Одговорност новинара“, наведено је да се новинар мора супротставити свима који крше људска права или се залажу за било коју врсту дискриминације, говор мржње и подстицање насиља. У делу под називом „Новинарска пажња“, прописано је да новинар мора бити свестан опасности од дискриминације коју могу да шире медији и учиниће све да избегне дискриминацију засновану, између осталог, на раси, полу, старости, сексуалној оријентацији, језику, вери, политичком и другом мишљењу, националном или друштвеном пореклу.

3.13. На крају, потребно је указати да посебна пажња мора да се посвети спречавању појава омаловажавања, узнемиравања и понижавајућег поступања, а како медији у томе имају значајну улогу неопходно је да уредништво портала С.И. кроз прилоге које објављује развија свест о једнакости и равноправности, као и да утиче на измену образаца, обичаја и праксе који условљавају стереотипе, предрасуде и дискриминацију у односу на особе другачије сексуалне оријентације од хетеросексуалне.

4. МИШЉЕЊЕ

Насловима текстова: „Свака част-разбијена парада у Молдавији“ и „Содома и Гомора у Београду“, као и текстовима: „Парада срама завршена“, Страшно: На геј паради у Београду промовисали педофилију“, „Хомосексуалци стварају геј популацију“, „Хомосексуалност, болест или опредељење“ и „Сатанизација Србије и њен политички естаблишмент“, који су објављени на порталу С.И. у периоду од маја 2015. године до марта 2016. године, изражене су идеје и ставови који су узнемирујући и понижавајући и којима се вређа достојанство особа другачије сексуалне оријентације од хетеросексуалне. Објављивањем ових текстова прекршене су одредбе Закона о забрани дискриминације.

5. ПРЕПОРУКА

Повереница за заштиту равноправности препоручује уредништву портала С.И. да:

5.1. Упути извињење припадницима и припадницама ЛГБТ популације које ће објавити на порталу С.И., због изношења дискриминаторних ставова на овом порталу.

5.2. Убудуће не објављује текстове и прилоге којима се вређа достојанство припадника и припадница ЛГБТ популације и подржавају стереотипи према особама истополне сексуалне оријентације, те да својим прилозима доприноси смањењу хомофобије, насиља и дискриминације и повећању толеранције према овој популацији, као и свим другим мањинским групама.

Потребно је да портал С.И. обавести Повереницу за заштиту равноправности о спровођењу ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема мишљења са препоруком.

Сагласно члану 40. Закона о забрани дискриминације, уколико портал С.И. не поступе по препоруци у року од 30 дана, биће донето решење о изрицању мере опомене, против којег није допуштена жалба, а за случај да ово решење не спроведе, Повереница за заштиту равноправности може о томе обавестити јавност преко средстава јавног информисања и на други погодан начин.

ПОВЕРЕНИЦА ЗА ЗАШТИТУ РАВНОПРАВНОСТИ

Бранкица Јанковић

 


microsoft-word-icon Притужба Р. и Ц. против Н.о.о. због дискриминације на основу сексуалне дискриминације Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top