710-24 Мишљење о изменама и допунама закона о пореском поступку и пореској администрацији

бр. 011-00-00033/2024-02   датум:  29.10.2024

Поступајући у оквиру законом прописане надлежности[1], Повереник за заштиту равноправности,  дај

МИШЉЕЊЕ

      на Нацрт Закона о изменама и допунама Закона о пореском поступку и пореској администрацији

 

Министарство финасија је доставило Поверенику за заштиту равноправности, путем  електронске поште Нацрт закона о изменама и допунама Закона о пореском постуку и пореској администрацији (у даљем тексту: Нацрт закона), са пропратним материјалом. С обзиром да се у прилогу мејла не налази пропратни допис упућен Поверенику за заштиту равноправности, нисмо у могућности да у мишљењу наведемо позив на број акта у прилогу којег је достављен текст Нацрта закона на мишљење.

Разматрајући текст Нацрта закона са аспекта надлежности Повереника, дајемо следеће мишљење.

 

Повереник најпре констатује да се чланом 8. Нацрта закона после члана 28. додају чл. 28а, 28б, 28в, 28д, 28ђ,, 28е и 28ж којима се уређује евиденција физичких лица, циљ успостављања ове евиденције, сврха обраде података, садржина евиденције, надлежност за вођење евиденције, обрада података о личности, као и чување података.

 

Такође, одредбом члана 157б. Нацрта закона је прописано да „пореска управа није дужна да физичком лицу пружи информације у вези прикупљања података о личности које се односе на то лице када се подаци о њему прикупљају за потребе међународне размене информације у пореске сврхе непосредно од тог лица, као и у случају прибављања истих од трећих лица, а у циљу примене межунарондих пореских уговора“.

 

Имајући у виду да је Нацртом закона предвиђено прикупљање великог броја личних података, као и да су Нацртом закона прописане обавезе органа у вези са овом обрадом, мишљења смо да је потребно још једном пажљиво преиспитати усаглашеност предложених измена са важећим стандардима којима се штити право на приватност, а самим тим и на равноправност, као и право свакога да буде упознат са тим ко и на који начин располаже његовим/њеним подацима.

 

Наиме, сматрамо да је додатан опрез неопходан јер се у самој сржи начела равноправности налази право на приватност и заштиту података о личности с обзиром да већина података који се прикупљају представљају уједно и основ дискриминације на основу ког је могуће одређено лице ставити у неоправдано неједнаки положај или га искључити из остваривања неког права.

 

 

Имајући у виду обимност података који се прикупљају и разматрање да ли су сви ови подаци неопходно потребни, као и ко има право на приступ овим подацима и евиденцијама, мишљења смо да је неопходно прибавити и мишљење Повереника за информације од јавног значаја и заштиту података о личности,

[1] Закон о забрани дискриминације („Службени гласник РС”, број  22/09, 52/21 члан 1. и члан 33. став 1. тачка 7.)

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon710-24 Мишљење о изменама и допунама закона о пореском поступку и пореској администрацији Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top