бр. 07-00-84/2025-02 датум: 29. 9. 2025.
МИШЉЕЊЕ
Мишљење је донето поводом две притужбе Црногорског … друштва „АА“ из Б. против Општине Мали Иђош. С обзиром да се притужбе заснивају на истом или сличном чињеничном стању и истом правном основу Повереник је спровео јединствени поступак и донео мишљење на основу обе притужбе. У притужбама је наведено да је … „АА“ једина културна организација у општини Мали Иђош црногорске националне заједнице, да су чланови друштва симпатизери Црногорске партије, политичке странке која заступа интересе црногорске националне мањине и да су због националне, културне, језичке и политичке припадности изложени дискриминацији од руководства Општине Мали Иђош; да је Комисија за доделу средстава за суфинансирање програма из области културе за 2024. годину, као и за 2025. годину, неравноправно третирало црногорско друштво у односу на друштва осталих националних заједница, па је општина обе године удружењима других националних заједница одобрила више средстава и исплатила процентуално већи износ додељених средстава него … „АА“. Поводом навода притужбе да је удружење (и њени чланови) дискриминисано на основу језика тако што им нису обезбеђена средства за организовање такмичења рецитатора на црногорском језику, анализом навода притужбе и прилога је утврђено да није учињено вероватним да је одлука да се удружењу додели мање средстава и исплати само део опредељених средстава, из разлога што је конкретно такмичење на црногорском језику. Такође, када су у питању политичка убеђења чланова удружења као евентуални основ дискриминације, Повереник констатује да ни по овом питању нису достављени докази који би учинили вероватним да је поступање општинских органа према удружењу у узрочно-последичној вези са политичким убеђењем било ког од чланова удружења. Због свега наведеног, Повереник је наводе притужбе и изјашњења анализирао само у преосталом делу. У изјашњењима председника општине Мали Иђош поводом обе притужбе наведено је да су критеријуми за доделу средстава за суфинсирање удружења грађана регулисани Правилником о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош и да се исплата реализује сходно приливу средстава у буџет општине Мали Иђош. У изјашњењима није одговорено на питања који критеријуми прописани Правилником су били одлучујући да се … „АА“ определе одобрена средства у мањим износима него удружењима других националних заједница, као и по којој динамици, кључу или систему се удружењима исплаћују одобрена средства из буџета. Применом правила о пребацивању терета доказивања из члана 45. Закона о забрани дискриминације, Општина Мали Иђош није доставила доказе да се … „АА“ не налази у истој или сличној ситуацији са другим удружењима или да разлог другачијег третмана … „АА“ није лично својство удружења или чланова удружења, већ неки објективни фактори који нису у вези са личним својствима. На основу наведеног, Повереник је донео мишљење да је Општина Мали Иђош кроз поступак доделе и исплате средстава из буџета за пројекте из области културе за 2024. и 2025. годину ставила у неповољнији положај … „АА“ из Б. на основу националне припадности чланова удружења, чиме је повредила одредбе члана 6. Закона о забрани дискриминације. Општини Мали Иђош дата је препорука да отклони последице дискриминаторног поступања према … „АА“ из Б. на начин да приликом исплате средстава по закљученим уговорима поступи на исти начин као и према другим удружењима, као и да се убудуће у оквиру својих активности придржава прописа о забрани дискриминације.
- ТОК ПОСТУПКА
- Поверенику за заштиту равноправности обратило се … „АА“ из Б. притужбама против Општине Мали Иђош, због дискриминације на основу националне припадности, верских или политичких убеђења и чланства у политичким и другим организацијама на конкурсима за доделу средстава у области културе за 2024. и 2025. годину.
- У притужбама је, између осталог, наведено:
- да је … „АА“ једина културна организација у општини Мали Иђош црногорске националне заједнице. Између осталих активности друштво је, већ девет школских година, организатор Покрајинске смотре рецитатора на црногорском језику ученика основних и средњих школа са територије АП Војводине.
- да су чланови друштва симпатизери Црногорске партије, политичке странке која заступа интересе црногорске националне мањине и да су због националне, културне, језичке и политичке припадности изложени дискриминацији од руководства Општине Мали Иђош;
- да у општини Мали Иђош делује четири културно уметничких друштава која се већ више деценија суфинансирају из буџета општине;
- да је Комисија за доделу средстава за суфинансирање програма из области културе за 2024. годину неравноправно третирало црногорско друштво у односу на друштва осталих националних заједница, па је општина за 2024. годину одобрила: 1. КУД „Петефи Шандор“ Мали Иђош (мађарска заједница) – 2.160.000 динара; 2. Мађарско удружење за неговање културе и очување локалне историје „Фекетић“ из Фекетића – 2.160.000 динара; 3. КУД „П.П. Његош“ (српска заједница) – 1.620.000 динара и 4. … „АА“ … (црногорска заједница) – 500.000 динара.
- да је од одобрених средстава друштву „АА“ у току 2024. године уплаћено 51%, док је осталим друштвима уплаћено 95%, као и да због неуплаћених, а уговором одобрених средстава од општине, друштво није у могућности да регулише доспеле финансијске обавезе настале током реализације програмских активности;
- да је „поред културне у питању и језичка дискриминација (није подржана Покрајинска смотра рецитатора на црногорском језику), дечија (ускраћивање деци из црногорске заједнице да се баве културом), политичка (због подржавања Црногорске партије). Део чланова друштва подржава Црногорску партију која у општини Мали Иђош има једног одборника који је једини опозициони одборник“;
- да је Комисија за доделу средстава за суфинансирање програма у области културе за 2025. годину одобрила: 1. КУД „Петефи Шандор“ Мали Иђош (мађарска заједница – католици) – 2.160.000 динара; 2. Мађарско удружење за неговање културе и очување локалне историје „Фекетић“ из Фекетића (мађарска заједница – реформате) – 2.160.000 динара; 3. КУД „П.П. Његош“ (српска заједница) – 1.620.000 динара и 4. … „AA“ … (црногорска заједница) – 600.000 динара;
- да до дана подношења притужбе од одобрених средстава (600.000,00 динара) друштву је извршена само једна уплата 26. јуна од 100.000,00 (16,6%), док је осталим друштвима уплата вршена пет и шест пута у укупној висини од 50%. У свим тим случајевима председник општине је одбијао да потпише и налог за пренос средстава друштву „АА“.
- Уз притужбе су достављени: 1) Уговор о спровођењу програма/пројекта број 016-50-05/2024-01 од 21. марта 2023. године; 2) одговор на одборничко питање број 06-56-02/2025-02 од 13. јануара 2025. године; 3) одборничко питање од 4. августа 2025. године и захтеви за исправку одговора на одборничко питање од 14. августа 2025. године и 4) одговори на одборничко питање од 5. и 12. августа и једно без датума.
- Повереник за заштиту равноправности спровео је поступак у циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, a у складу са чланом 37. Закона о забрани дискриминације[1], па су у току поступка затражена изјашњење од председника општине Мали Иђош.
- У изјашњењу председника општине Мали Иђош број 016-2-34/2025-01 од 25. марта 2025. године је наведено:
- да су критеријуми за доделу средстава за суфинсирање удружења грађана регулисани Правилником о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош („Службени лист општине Мали Иђош“, бр. 15/2023);
- да Јавни конкурс за доделу средстава за финансирање или суфинансирање програма и пројеката у области културе расписује Општинско веће, а поступак спроводи Конкурсна Комисија;
- да наведена Комисија саставља предлог одлуке о додели средстава из буџета општине Мали Иђош, о којем потом расправља и одлучује Општинско веће. Предлог се саставља на основу акта општине Мали Иђош о прерасподели средстава за суфинансирање удружења грађана;
- да је налогодавац за извршење буџета, приликом реализације потписаних уговора са удружењима председник општине Мали Иђош;
- да се исплата реализује сходно приливу средстава у буџет општине Мали Иђош.
- У прилогу изјашњења достављени су следећи документи: 1) Правилник о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош („Сл. лист општине Мали Иђош“, бр. 15/2023); 2) Решење о разрешењу председника, заменика председника и чланова Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање/суфинансирање програма/пројеката из области културе на територији општине Мали Иђош; 3) Решење о именовању председника, заменика председника и чланова Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање/суфинансирање програма/пројеката из области културе на територији општине Мали Иђош; 4) Закључак Општинског већа општине Мали Иђош број 06-17-4/2024-01 од 15. марта 2024. године и 5) Закључак Општинског већа општине Мали Иђош број 06-21-3/2025-01 од 27. марта 2025. године.
- Повереник за заштиту равноправности је затражио од општине Мали Иђош да допуни изјашњење тако што ће појаснити: 1) по којој динамици, кључу или систему се исплаћују одобрена средства удружењима, с обзиром да је у изјашњењу наведено да се „исплате реализују сходно приливу средстава у буџет општине Мали Иђош“ и да је у Одговору на одборничко питање број 06-56-02/2025-02 од 13. јануара 2025. године (које је достављено уз притужбу), наведено да је, за 2024. годину, … „АА“ из Б. исплаћено 51% од одобреног износа, док је другим културно уметничким друштвима за ту годину исплаћено по 95% износа одобрених средстава, као и 2) који критеријуми прописани Правилником о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош су били одлучујући да се … „А.А.“ определе одобрена средства у износу од укупно 500.000 динара. Такође, затражено је од општине и да достави писмено образложење Комисије за доделу средстава за финансирање/суфинансирање пројеката из области културе у којем наводи разлоге за прихватање пројекта у складу са одредбама члана 12. ст. 4. и 5. Правилника о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош.
- У допуни изјашњења председника општине Мали Иђош број 016-2-58/2025-01 од 10. јуна 2025. године је наведено:
- да се „исплата реализује сходно приливу средстава у буџет општине Мали Иђош. Наиме, буџет је свеобухватан план прихода и примања и план расхода и издатака. Буџетом се утврђује начин трошења расположивих јавних примања и прихода, наиме је место на којем се сусрећу планови са реалним, пре свега финансијским могућностима“;
- да „…. „А.А.“ и сва црногорска културна уметничка друштва и удружења у 2024. години су на конкурсу добили више од 3.500.000,00 динара. Мађарска, српска и ромска културна уметничка друштва нису добили колико црногорска удружења и културна уметничка друштва.“;
- да је чланом 2. Правилника о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош, прописано да за пројекте из области културе који су од значаја, а који својим квалитетом доприносе афирмацији уметничког и културног стваралаштва, опредељују се буџетска средства путем донације. Чланом 10. став 2. Закона о општем управном поступку је прописано да овлашћено службено лице одлучује по свом уверењу које чињенице узима као доказане, на основу савесне и брижљиве оцене сваког доказа посебно и свих доказа заједно, као и на основу резултата целокупног поступка. Чланом 4. Правилника о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош је прописано да конкурс спроводи Конкурсна комисија и надлежност Комисије су: разматрање пристиглих пријава, рангирање програма и пројеката, предлагање Општинском већу доношење одлуке о расподели средстава по Конкурсу.
- У прилогу допуне изјашњења достављени су записници са састанка Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање/суфинансирање програма/пројеката у области културе 2024. од 7. и 26. фебруара 2024. године.
- Од Општине Мали Иђош затражено је изјашњење на наводе притужбе … „А.А.“ која се односи на доделу средстава на јавном конкурсу за доделу средстава за финансирање или суфинансирање програма и пројеката у области културе за 2025. годину.
- У изјашњењу председника општине Мали Иђош број 016-2-86/2025-01 од 6. октобра 2025. године наведено је:
- да су критеријуми за избор пројеката из области културе прописани Правилником о начину и поступку остваривања прав на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош („Службени лист општине Мали Иђош, бр. 15/2023);
- да Јавни конкурс за доделу средстава за финансирање или суфинансирање програма и пројекта у области културе расписује Општинско веће, а поступак спроводи Конкурсна комисија;
- да Комисија разматра приспеле пријаве, саставља предлог одлуке о додели средстава из буџета општине Мали Иђош, о којем се потом расправља и одлучује Општинско веће, као и да у складу са Законом о општем управном поступку овлашћено службено лице одлучује по свом уверењу које чињенице узима као доказане, на основу савесне и брижљиве оцене сваког доказа понаособ и свих доказа заједно, као и на основу резултата целокупног поступка;
- да су Закључком Општинског већа под бројем 06-21-3/2025-01 од 27. марта 2025. године одобрена средства за финансирање редовне делатности из области културе у 2025. години;
- да је Општина Мали Иђош закључила два уговора са … „А.А.“ из Б (број 016-…-01 и 016-….-01 оба од 1. априла 2025. године) и у оба је прописано да ће посебним решењем председника општине бити распоређена средства и утврђена динамика уплате и да реализација уговора зависи од прилива средстава у буџет општине.
- У прилогу изјашњења достављени су: 1) Правилник о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош; 2) решење Општинског већа број 06-6-2/2025-01 од 17. јануара 2025. године; 3) Закључак Општинског већа број 06-21-3/2025-01 од 27. марта 2025. године; 4) Уговор о спровођењу програма /пројекта број 016-46-05/2025-01 од 1. априла 2025. године и 5) Уговор о спровођењу програма /пројекта број 016-46-8/2025-01 од 1. априла 2025. године
- Повереник за заштиту равноправности спровео је јединствени поступак у складу са одредбама члана 95. Закона о општем управном поступку[2] и донео јединствено мишљење на основу обе притужбе.
- ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ
- Увидом у приложене уговоре о спровођењу програма/пројеката број 016-…-01 од 21. марта 2023. године, утврђено је да су Општина Мали Иђош и … „А.А.“ …, закључили два уговора: један на 300.000,00 динара и други на 200.000,00 динара. У оба уговора је чланом 1. прописан предмет уговора – финансирање редовне делатности из области културе у 2024. години одобреног на Јавном конкурсу за доделу финансијских средстава или суфинансирање редовно функционисање удружења из области културе у 2024. години, док је у члану 3. уговорено да ће посебним решењем председника општине бити распоређена средства и утврђена динамика уплате. Одредбама чл. 4, 5. и 6. су прописане обавезе примаоца средстава, између осталог да пројекат односно активности које су предмет овог уговора реализује у складу са предатом конкурсном документацијом, да обавести општину о свим околностима које угрожавају или онемогућавају реализовање пројекта, као и да поднесе писани коначни извештај о наменском утрошку средстава са пратећом финансијском документацијом. У члану 7. су уговорене ситуације у којима ће општина раскинути уговор и захтевати враћање датих средстава са каматом уколико прималац средстава, између осталог не изврши предмет уговора, употреби средства ненаменски и сл., док је у члану 8 уговорено да реализација уговора зависи од прилива средстава у буџету општине.
- Увидом у приложене уговоре о спровођењу програма/пројеката број 016-…-01 и 016-…-01 од 1. априла године, утврђено је да су Општина Мали Иђош и … „А.А.“, закључили два уговора: сваки на 300.000,00 динара. У оба уговора је чланом 1. прописан предмет уговора – финансирање редовне делатности из области културе у 2025. години одобреног на Јавном конкурсу за доделу финансијских средстава или суфинансирање редовно функционисање удружења из области културе у 2025. години, док је у члану 3. уговорено да ће посебним решењем председника општине бити распоређена средства и утврђена динамика уплате. Одредбама чл. 4, 5. и 6. су прописане обавезе примаоца средстава, између осталог да пројекат односно активности које су предмет овог уговора реализује у складу са предатом конкурсном документацијом, да обавести општину о свим околностима које угрожавају или онемогућавају реализовање пројекта, као и да поднесе писани коначни извештај о наменском утрошку средстава са пратећом финансијском документацијом. У члану 7 су уговорене ситуације у којима ће општина раскинути уговор и захтевати враћање датих средстава са каматом уколико прималац средстава, између осталог не изврши предмет уговора, употреби средства ненаменски и сл., док је у члану 8 уговорено да реализација уговора зависи од прилива средстава у буџету општине.
- У одговору на одборничко питање број 06-56-02/2025-02 од 13. јануара 2025. године, наведено је да je, на основу информација добијених од Одељења за буџет, финансије и локалну пореску администрацију, КУД „Петефи Шандор“ из Малог Иђоша закључило Уговор о спровођењу програма/пројекта на 2.160.000,00 динара, а исплаћено је 95% од наведеног износа; Мађарско удружење за неговање културе и очување локалне историје „Фекетић“ из Фекетића је закључио Уговор о спровођењу програма/пројекта на 2.160.000,00 динара, а исплаћено је 95% од наведеног износа; КУД „П. П. Његош“ је закључио Уговор о спровођењу програму/пројекта на 1.620.000,00 динара, а исплаћено је 95% од наведеног износа; … „А.А.“ је закључио два Уговора о спровођењу програма/пројекта у укупном износу од 500.000,00 динара, а исплаћено је 51% од наведеног износа.
- У допису општине Мали Иђош број: Сл. без датума, наведено је: 1. … „А.А.“: уговорено 300.000,00 динара, исплаћено 100.000,00 – 26. маја, по другом уговору 300.000,00 динара исплаћено 0,00, укупан проценат исплаћених од одобрених средстава 16,67%; 2. КУД „Петефи Шандор“: уговорено 2.160.000,00, исплаћено шест пута по 180.000,00 (14. и 21. марта, 29. априла, 28. маја, 24. и 26. јуна) проценат исплаћених од одобрених средстава 50%; Мађарско удружење за неговање културе и очување локалне историје „Фекетић“: уговорено 2.160.000,00, исплаћено пет пута по 180.000,00 (14. и 21. марта, 29. априла, 27. маја и 27. јуна) проценат исплаћених од одобрених средстава 41,67%; 4. КУД „П. П. Његош“: уговорено 1.620.000,00, исплаћено – једна уплата од 30.000,00 11. фебруара и пет уплата од 120.000,00 (14. и 21. марта, 29. априла, 28. маја и 26. јуна), проценат исплаћених од одобрених средстава 38,89%.
- У члану 3. Решења о именовању председника, заменика председника и чланова Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање/суфинансирање програма/пројеката из области културе на територији општине Мали Иђош број 06-6-2/2025-01 од 17. јануара 2025. године, прописано је да је задатак Комисије да по расписаном конкурсу за доделу средстава за финансирање/суфинансирање програма/пројеката из области културе на територији општине Мали Иђош размотри приспеле пријаве, сачини предлог програма/пројеката са расподелом средстава и достави Општинском већу општине Мали Иђош.
- Увидом у Записнике са састанка Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање/суфинансирање програма/пројеката у области културе 2024. од 7. и 26. фебруара 2024. године, утврђено је да су сачињена два записника. Један записник је од 7. фебруара 2024. године, када су разматране три пријаве које су приспела на Конкурс. Наведено је да је Комисија приликом бодовања по критеријумима констатовала следеће: „ КУД „Петефи Шандор“ Мали Иђош – 93; 2. Мађарско удружење за неговање културе и очувања локалне историје „Фекетић“ Фекетић – 95 и 3. КУД „П. П. Његош“ Ловћенац – 95“. У записнику је даље наведено да је у прилогу достављена табела предлога о додели средстава, међутим табела није достављена Поверенику уз допуну изјашњења.
Други записник је од 26. фебруара 2024. године и у њему је наведено да је на конкурс предато 12 пријава, као и да је приликом бодовања по критеријумима Комисија констатовала следеће: 1. Завичајно удружење Влашић Ловћенац – 81 поен; 2. Удружење грађана „За место“ Ловћенац – 87 поена; 3. … „А.А.“ … – 90 поена; 4. Салашко позориште – Tanyaszinhaz – 87 поена; 5. Удружење „Александрини анђели“ Ловћенац – 82 поена; 6. КЦ „Цар Душан Силни“ Фекетић – 83 поена; 7. Домбош грађани Мали Иђош – 81 поен; 8. … „А.А.“ … – 87 поена; 9. Удружење избеглих и расељених лица „Завичај“ општине Мали Иђош – 85 поена; 10. Удружење „Црногорац“ – 75 поена; 11.Удружење грађана „Црногорци и пријатељи Црногораца“ Ловћенац – 81 поен; 12. Удружење „Корени“ – 83 поена. У записнику је даље наведено да је у прилогу достављена табела предлога о додели средстава, међутим табела није достављена Поверенику уз допуну изјашњења.
- Увидом у Закључак Општинског већа број 06-21-3/2025-10од 27. марта 2025. године којим је усвојен предлог Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање или суфинансирање програма/пројеката у области културе на територији општине Мали Иђош за 2025. годину, утврђено је да су од 16 удружења за 15 одобрена средства од којих су, поред подноситеља притужбе, још три удружења за која се по називу може закључити да окупљају припаднике црногорске заједнице (Удружење Црногораца Ловћенац (25.000 динара), Удружење грађана Црногорци и пријатељи Црногораца (25.000 динара) и Удружење црногорских произвођача грожђа и вина „Вранац“ (100.000 динара)).
- МОТИВИ И РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА
- Повереник за заштиту равноправности, приликом давања мишљења у овом предмету, разматрао је наводе из притужбе, изјашњења, прилога достављених уз притужбу и изјашњење, као и релевантне међународне и домаће правне прописе у области заштите од дискриминације.
Правни оквир
- Повереник за заштиту равноправности је установљен Законом о забрани дискриминације као самосталан државни орган, независан у обављању послова утврђених законом. Одредбама члана 33. Закона о забрани дискриминације прописана је надлежност Повереника за заштиту равноправности. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере.
- Устав Републике Србије[3] у члану 21. забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета.
- Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације који у одредбама члана 2. прописује да акт дискриминације означава свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и на чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, роду, родном идентитету, сексуалној оријентацији, полним карактеристикама, нивоом прихода, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима. Начело једнакости разрађено је чланом 4. овог закона у којем је прописано да су сви једнаки и уживају једнак положај и једнаку правну заштиту, без обзира на лична својства и да је свако дужан да поштује начело једнакости, односно забрану дискриминације. Непосредна дискриминација постоји ако се лице или група лица, због његовог односно њиховог личног својства у истој или сличној ситуацији, било којим актом, радњом или пропуштањем, стављају или су стављени у неповољнији положај, или би могли бити стављени у неповољнији положај (члан 6.).
- Одредбом члана 20. став 1. тачка 4. Закона о локалној самоуправи[4] прописано је да се општина, преко својих органа, у складу са Уставом и законом, стара о задовољавању потреба грађана у области просвете, научноистраживачке и иновационе делатности, културе, здравствене и социјалне заштите, дечије заштите, спорта и физичке културе. Наведеним чланом тачка 10. је прописано да се општина стара о остваривању, заштити и унапређењу људских и мањинских права, родној равноправности, као и о јавном информисању у општини.
- Правилником о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош[5] уређени су услови, начин, критеријуми остваривања права, поступак за доделу средстава, коришћење средстава и праћење реализације програма из буџета општине Мали Иђош, на име дотација за финансирање и суфинансирање пројеката у свим областима којима се доприноси развоју културе и уметности у општини. Затим је одредбама члана 2. прописано да се за пројекте из области културе и уметности, који су од значаја за општину Мали Иђош, а који својим квалитетом доприносе афирмацији уметничког и културног стваралаштва, опредељују буџетска средства путем дотације, као и да средства за финансирање и суфинансирање пројеката обезбеђују у буџету општине Мали Иђош. Даље је прописано да Општинско веће именује Комисију за доделу средстава за финансирање/суфинансирање пројеката из области културе на територији општине Мали Иђош која је дужна да размотри приспеле пријаве (члан 7). Надлежности Комисије су: разматрање пристиглих пријава, рангирање програма и пројеката и предлагање Општинском већу доношење одлуке о расподели средстава по конкурсу (члан 4). Одредбама члана 12. Правилника прописани су критеријуми на основу којих ће се оцењивати пројекти пријављени на јавни конкурс, као и да комисија врши оцену сваког пројекта на основу вредновања критеријума. Истим чланом је и прописана обавеза Комисије да за сваки пројекат који се разматра сачини писмено образложење у којем се наводе разлози за прихватање или неприхватање пројекта. Комисија утврђује листу вредновања и рангирања пријављених програма након чега подноси Општинском већу предлог Одлуке о додели финансијских средстава за финансирање или суфинансирање (члан 14), а Општинско веће доноси коначну одлуку о додели средстава (члан 15).
Анализа навода из притужбе, изјашњења и прилога са аспекта антидискриминационих прописа
- Задатак Повереника за заштиту равноправности у конкретном случају је да утврди да ли је Општина Мали Иђош у поступку доделе средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе за 2024. годину и за 2025. годину, као и исплате додељених средстава, ставила у неповољнији положај … „А.А.“ … на основу националне припадности, језика и политичких убеђења чланова удружења, у односу на друга културно-уметничка удружења која су додељена и исплаћена средства из буџета за пројекте из области културе.
- Да би се одговорило на питање да ли је поступање Општине Мали Иђош било дискриминаторно, важна је и примена правила о прерасподели и пребацивању терета доказивања из члана 45. Закона о забрани дискриминације. Према овом правилу, у конкретном случају, подносилац притужбе треба да учини вероватним да је Општина Мали Иђош извршили акт дискриминације, а уколико то учини, терет доказивања да услед тог акта није дошло до повреде начела једнаких права и обавеза, лежи на Општини Мали Иђош. У притужби је наведено да је … „А.А.“ … једно од четири културно уметничких друштава у општини Мали Иђош и једино културно уметничко друштво црногорске националне заједнице, као и да део чланова друштва подржава Црногорску партију која у општини Мали Иђош има једног одборника који је једини опозициони одборник. Да је Општина Мали Иђош у поступку доделе средстава друштву „А.А.“ … и за 2024. и за 2025. годину доделила мање средстава него културно-уметничким друштвима других националних заједница, као и да је овом друштву исплатила значајно мање додељених средстава него другим друштвима. На овај начин подносилац притужбе је учинио вероватним да се положај удружења разликује од положаја других удружења у општини чији су чланови припадници других националних мањина.
- Сагласно свему наведеном, Повереник за заштиту равноправности констатује да је акт дискриминације учињен вероватним, у смислу члана 45. став 2. Закона о забрани дискриминације, стога терет доказивања да у овом случају није повређено начело једнакости сноси Општина Мали Иђош. У складу са тим, Повереник за заштиту равноправности ценио је да ли чињенице и докази које је председник општине понудио пружају довољно основа за закључак да Општина Мали Иђош у поступку доделе и исплате средстава из буџета за пројекте из области културе за 2024. и 2025. годину није поступала неоправдано неједнако према … „А.А.“ … у односу на друга удружења.
- Подносилац притужбе сматра да су у конкретном случају акти дискриминације: 1) неоправдано третирање Црногорског културно просветног друштва „А.А.“ приликом опредељења средстава из буџета којом приликом је удружењу „А.А.“ опредељено мање средстава у односу на културно уметничка удружења других националних заједница и 2) неједнак третман приликом исплате опредељених средстава за 2024. и 2025. годину, којом приликом је за друга удружења извршена исплата у већем проценту него … „А.А.“.
- Међу странама је неспорно да је друштву „А.А.“ из средстава буџета општине Мали Иђош, након спроведеног конкурса за 2024. годину, опредељено 500.000,00 динара, као и да је исплаћено 51% опредељеног износа. Такође, неспорно је да је истом удружењу, након спроведеног конкурса за 2025. годину опредељено два пута по 300.000,00 динара, а исплаћено 16,67% опредељеног износа, док је другим удружењима и у 2024. и у 2025. години, опредељено и исплаћено више новца.
- У притужбама је наведено да је …. „А.А.“ дискриминисано на основу националне припадности, језика и политичког убеђења. Неспорно је да је ово културно просветно друштво удружење припадника црногорске националне заједнице који живе на територији општине Мали Иђош, односно, у насељеном месту Ловћенац, као и да је другачије третирано у односу на културно уметничка друштва других националних мањина у општини. Међутим, анализом навода притужбе и прилога, може се закључити да нису достављени докази који би учинили вероватним постојање узрочно последичне везе између поступања органа Општине Мали Иђош и личних својстава удружења, односно чланова удружења. Наиме, поводом навода притужбе да је удружење (и њени чланови) дискриминисани на основу језика тако што им нису обезбеђена средства за организовање такмичења рецитатора на црногорском језику, није учињено вероватним да је одлука да се удружењу додели мање средстава и исплати само део опредељених средстава, из разлога што је конкретно такмичење на црногорском језику. Када су у питању политичка убеђења чланова удружења као евентуални основ дискриминације, такође нису достављени докази који би учинили вероватним да је поступање општинских органа према удружењу у узрочно-последичној вези са политичким убеђењем чланова удружења. Имајући у виду наведено, Повереник је наводе притужбе и изјашњења анализирао само у преосталом делу притужби.
- Као што је већ речено, према правилу о прерасподели терета доказивања, Општина Мали Иђош треба да докаже да се … „А.А.“ не налази у истој или сличној ситуацији са другим удружењима или да разлог другачијег третмана … „А.А.“ није лично својство удружења или чланова удружења, већ неки објективни фактори који нису у вези са личним својствима.
- Поводом чињенице да су удружењу „А.А.“ додељена мања средства из буџета у односу на друга удружења, Повереник указује следеће. Када је у питању притужба која се односи на одобрена средства за 2024. годину, анализом навода изјашњења и достављених прилога, пре свега Закључка Општинског већа општине Мали Иђош од 15. марта 2024. године и два записника са седница Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање/суфинансирање програма/пројеката у области културе за 2024. годину, неспорно је да су средства из буџета додељена још неким удружењима црногорске заједнице поред … „А.А.“ Ловћенац. Из записника Комисије се може утврдити да су програми удружења бодовани и да су удружења КУД „П.П. Његош“ и Мађарско удружење за неговање културе и очување локалне историје „Фекетић“ добили по 95 поена, КУД „Петефи Шандор“ Мали Иђош 93 поена, док је … „А.А.“ бодовано са 90 поена за један пројекат и 87 поена за други пројекат. Остала удружења су добила по 87 или мањи број поена, међу којима има и оних за која се по називу може претпоставити да су удружења припадника црногорске заједнице (нпр. Удружење грађана „Црногорци и пријатељи Црногораца“ Ловћенац и Удружење „Црногораца“ Ловћенац).
- Поводом навода из изјашњења да „… „А.А.“ и сва црногорска културна уметничка друштва и удружења у 2024. години су на конкурсу добили више од 3.500.000,00 динара. Мађарска, српска и ромска културна уметничка друштва нису добили колико црногорска удружења и културна уметничка друштва“, Повереник указује да Општина Мали Иђош није доставила доказе којим поткрепљује ове наводе.
- Критеријуми на основу којих се оцењују пројекти пријављени на јавни конкурс, прописани Правилником о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош (члан 12), су: 1) усклађеност пројекта са општим интересом у култури и циљевима и приоритетима конкурса; 2) квалитет и садржајна иновативност пројекта; 3) капацитети потребни за реализацију пројекта и то: (1) стручни, односно уметнички капацитети, (2) неопходни ресурси; 4) финансијски план – разрађеност, усклађеност са планом активности пројекта, економичност и укљученост више извора финансирања и 5) степен утицаја пројекта на квалитет културног живота заједнице. У ставу 4 истог члана је прописано да је Комисија обавезна да за сваки пројекат који се разматра сачини писмено образложење у коме се наводе разлози за прихватање или неприхватање пројекта. С тим у вези, оправданост доделе различитог износа финансијских средстава различитим друштвима за различите пројекте може се доказати образложењем о испуњености прописаних критеријума за сваки конкретан пројекта којим је конкурисано.
- Повереник је затражио од Општине Мали Иђош да појасни који су критеријуми, прописани Правилником о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош, били одлучујући да се за 2024. годину … „А.А.“ определе одобрена средства у износу од укупно 500.000 динара. Такође, затражено је од општине и да достави писмено образложење Комисије за доделу средстава за финансирање/суфинансирање пројеката из области културе у којем наводи разлоге за прихватање пројекта у складу са одредбама члана 12. ст. 4. и 5. Правилника о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош. Општина Мали Иђош није у допуни изјашњења од 10. јуна 2025. године одговорила на тражено појашњење, односно није појаснила који су критеријуми прописани наведеним Правилником били одлучујући да се удружењу „А.А.“ определе средства у мањем износу у односну на средства која су опредељена другим удружењима. Такође, у прилогу изјашњења нису достављена писана образложења Комисије о сваком пројекту који је разматран и у којем се наводе разлози за прихватање или неприхватање пројекта, а у складу са чланом 12. став 4. Правилника. С тим у вази, може се закључити да Општина Мали Иђош није доказала да разлог за доделу различитог износа одобрених средстава из буџета за пројекте … „А.А.“ … за 2024. годину није лично својство удружења или чланова удружења, већ неки објективни фактори који нису у вези са овим личним својствима.
- Када је у питању притужба … „А.А.“ … која се односи на опредељена средства за 2025. годину, анализом Закључка Општинског већа којим је усвојен предлог Комисије за доделу средстава из буџета општине Мали Иђош за финансирање или суфинансирање програма/пројеката у области културе на територији општине Мали Иђош за 2025. годину, неспорно је да су од 16 удружења за 15 одобрена средства од којих су, поред подноситеља притужбе, још три удружења за која се по називу може закључити да окупљају припаднике црногорске заједнице (Удружење Црногораца Ловћенац, Удружење грађана Црногорци и пријатељи Црногораца и Удружење црногорских произвођача грожђа и вина „Вранац“). Наведеним удружењима је заједно додељено 150.000 динара. У изјашњењу председника општине од 6. октобра 2025. године није објашњено који су критеријуми, у складу са Правилником о начину и поступку остваривања права на доделу, коришћење и праћење средстава из буџета општине Мали Иђош за пројекте из области културе који су од значаја за општину Мали Иђош, били одлучујући да се за ЦКПД „А.А.“ Ловћенац определе одобрена средства у укупном износу од 600.000 динара, нити је достављено писмено образложење комисије које је дужна да састави за сваки пројекат који се разматра и у којем се наводе разлози за прихватање или неприхватање пројекта, у складу са чланом 12. наведеног Правилника. С тим у вази, може се закључити да Општина Мали Иђош није доказала да разлог за доделу мањег износа одобрених средстава из буџета за пројекте … „А.А.“ Ловћенац за 2025. годину није лично својство удружења или чланова удружења, већ неки објективни фактори који нису у вези са овим личним својствима.
- Повереник је даље спровео анализу поводом навода притужбе да је удружењу „А.А.“ другачије третирано тако што је удружењу за 2024. годину исплаћено само 51% средстава која су предвиђена уговорима након спроведеног конкурса, док је удружењу „Петефи Шандор“, „Фекетић“ и „П. П. Његош“ исплаћено 95% средстава. Подноситељ притужбе је достављањем одговора општине Мали Иђош на посланичко питање учинио вероватним да постоји неједнако поступање према различитим удружењима општине Мали Иђош. С тим у вези, а у складу са правилом о прерасподели терета доказивања, Повереник је анализирао наводе изјашњења Општине Мали Иђош о овом питању.
- У делу изјашњења које се односи на ове наводе, председник Општине Мали Иђош је навео „да се исплата реализује сходно приливу средстава у буџет општине Мали Иђош“. С обзиром да су културно уметничким друштвима одобрена средства различитих износа (за два по 2.160.00,00 динара, за једно 1.620.000,00 динара и за подноситеља притужбе 500.000,00 динара), да су према три друштва средства исплаћена у висини од 95% одобрених средстава, а подноситељу притужбе у висини од 51% одобрених средстава, као и да је објективно очекивати да прилив средстава у општински буџет периодичан и у различитим износима, Повереник је од Општине Мали Иђош затражио допуну изјашњења. У захтеву за допуну изјашњења, прецизно је затражено да се појасни по којој динамици, кључу или систему се исплаћују одобрена средства удружењима. У допуни изјашњења је наведено да се „исплата реализује сходно приливу средстава у буџет општине Мали Иђош. Наиме, буџет је свеобухватан план прихода и примања и план расхода и издатака. Буџетом се утврђује начин трошења расположивих јавних примања и прихода, наиме је место на којем се сусрећу планови са реалним, пре свега финансијским могућностима“. Ни у изјашњењу, као ни у допуни изјашњења, Општина Мали Иђош није понудила чињенице и доказе којима би оповргнула наводе притужбе, да поступање Општине Мали Иђош није у узрочно-последичној вези са личним својством удружења или чланова удружења – припадност црногорској националној мањини, већ да су у питању неки објективни фактори који нису у вези са овим личним својствима.
- Анализом навода притужбе и изјашњења поводом исплате средстава поводом уговора о спровођењу програма/пројекта за 2025. године неспорно је да је … „А.А.“ исплаћено нешто више од 16% додељеног износа, док су другим удружењима исплаћени процентуално већи износ (50%, 41,67% и 38,86%). Ни у изјашњењу на наводе притужбе поводом давања и исплате средстава за 2025. годину председник општине није појаснио по којој динамици, кључу или систему се исплаћују одобрена средства удружењима и зашто је … „А.А.“ исплаћено процентуално мање у односу на друга удружења, чиме није понудила чињенице и доказе којима би оповргнула наводе притужбе. С тим у вези, Општина Мали Иђош није доставила доказе да разлог другачијег третмана … „А.А.“ није лично својство удружења или чланова удружења, већ неки објективни фактори који нису у вези са овим личним својствима.
- Анализом уговора о спровођењу програма/пројеката између Општине Мали Иђош и … „А.А.“ за обе године, неспорно је да су дефинисане обавезе примаоца средстава и ситуације у којима општина може да раскине уговор и затражи повраћај средстава у ситуацијама када прималац средстава не испуни уговорну обавезу. С обзиром да у изјашњењу Општине Мали Иђош није наведен аргумент да … „А.А.“ није испунило уговорну обавезу, као и да је у прилогу изјашњења достављен и уговор о додели средстава за 2025. годину са … „А.А.“, може се закључити да разлог што … „А.А.“ нису исплаћена одобрена средстава у целости није неиспуњење уговорне обавезе од стране удружења.
- Такође, Повереник је анализирао и наводе из изјашњења да је уговорено да реализација уговора зависи од прилива средстава у буџет. Тим поводом указујемо да недостатак средстава у буџету може да буде реалан разлог да Општина Мали Иђош не може да изврши реализацију уговора, међутим, не може сматрати објективним оправданим разлогом за другачије поступање према уговорним странама у смислу да је за три културна друштва Општина Мали Иђош исплатила 95% додељених средстава, а за подносиоца притужбе 51% средстава.
- С обзиром на све наведено, применом одредаба члана 45. закона о забрани дискриминације Повереник је дао мишљење да је Општина Мали Иђош повредила одредбе члана 6. Закона о забрани дискриминације.
- МИШЉЕЊЕ
Општина Мали Иђош је кроз поступак доделе и исплате средстава из буџета за пројекте из области културе за 2024. годину и за 2025. годину ставила у неповољнији положај … „А.А.“ из Б. на основу националне припадности чланова удружења, чиме је повредила одредбе члана 6. Закона о забрани дискриминације.
- ПРЕПОРУКА
Повереник за заштиту равноправности даје Општини Мали Иђош препоруку:
- Да отклони последице дискриминаторног поступања према … „А.А.“ из Б. на начин да приликом исплате средстава по закљученим уговорима поступи на исти начин као и према другим удружењима, као и да се убудуће у оквиру својих активности придржава прописа о забрани дискриминације.
Потребно је да Општина Мали Иђош обавести Повереника за заштиту равноправности о спровођењу ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема мишљења са препоруком.
Сагласно члану 40. Закона о забрани дискриминације, уколико Општина Мали Иђош не поступи по препоруци у року од 30 дана, биће донето решење о изрицању мере опомене, против којег није допуштена жалба, а за случај да ово решење не спроведе, Повереник за заштиту равноправности може о томе обавестити јавност преко средстава јавног информисања и на други погодан начин.
Против овог мишљења са препоруком није допуштена жалба нити било које друго правно средство, јер се њиме не одлучује о правима и обавезама правних субјеката.
[1] „Службени гласник РС”, број 22/09 и 52/2021
[2] „Службени гласник РС”, број 18/16; 95/2018 – аутентично тумачење и 2/2023 – одлука УС
[3] „Службени гласник РС“, број 98/06 и 115/21
[4] „Службени гласник РС”, бр. 129/07, 83/14 – др. закон, 101/16 -др. закон, 47/18 и 111/21 – др. закон
[5] „Службени лист општине Мали Иђош“, број 15/23
ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ
Брaнкицa Jaнкoвић
90-2025 Поступак по притужби због дискриминације чланова КУД на основу националне припадности

