бр. 07-00-24/2025-02 датум: 14.4.2025.
Поступајући у оквиру законом прописане надлежности[1] да прати спровођење закона који се тичу забране дискриминације и препоручује органима јавне власти и другим лицима мере за остваривање равноправности и заштите од дискриминације, Повереник за заштиту равноправности упућује
ПРЕПОРУКУ МЕРА ЗА ОСТВАРИВАЊЕ РАВНОПРАВНОСТИ И ЗАШТИТЕ ОД ДИСКРИМИНАЦИЈЕ
Повереник за заштиту равноправности препоручује Граду Пожаревцу:
– да предузме све неопходне мере и активности у оквиру своје надлежности у циљу уједначавања положаја деце која похађају предшколску установу коју је основао Град Пожаревац и деце која су упућена да похађају приватну предшколску установу због недовољних капацитета установа чији је оснивач Град Пожаревац, и то у погледу несразмерног преваљивања економског терета за периоде одсуствовања деце која похађају јавне предшколске установе и оне која су упућена да похађају приватне предшколске установе због недовољних капацитета јавних установа чији је оснивач Град Пожаревац.
Град Пожаревац обавестиће Повереника за заштиту равноправности о предузетим мерама у циљу спровођења ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема препоруке мера за остваривање равноправности.
Против ове препоруке мера за остваривање равноправности, у складу са законом, није допуштена жалба нити било које друго правно средство.
Образложење
Поверенику за заштиту равноправности обратила се група родитеља из Пожаревца и Костолца чија деца похађају приватну предшколску установу „Лилипут 012“ у Пожаревцу и Костолцу. Према наводима родитеља, Скупштина града Пожаревца је 17. децембра 2024. године донела Одлуку о измени права на накнаду дела трошкова за приватне предшколске установе која се односи на рефундацију дела трошкова у износу од 50% за дан кад дете неоправдано одсуствује из вртића. У обраћању Поверенику указано је да су родитељи деце која похађају приватни вртић „Лилипут 012“ стављена у неповољнији положај у односу на родитеље деце која похађају државни вртић јер приватни вртић није у могућности да умањи трошкове за те дане. Поверенику је овом приликом достављена Одлука о измени Одлуке о праву на накнаду дела трошкова боравка деце у предшколској установи чији је оснивач друго правно или физичко лице на територији Града Пожаревца.
У циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, Повереник је затражио изјашњење Градске управе Града Пожаревца.
У изјашњењу Градске управе Града Пожаревца бр. 01-07-18/2025 од 14. јануара 2025. године наведено је да је Скупштина Града Пожаревца на седници од 17. децембра 2024. године донела Одлуку о измени Одлуке о праву на накнаду дела трошкова боравка деце у предшколској установи чији je оснивач друго правно или физичко лице на територији Града Пожаревца („Службени гласник Града Пожаревца“, бр. 28/24). Поменутом одлуком су прописани услови поступка рефундације трошкова родитељима за боравак детета у приватној предшколској установи чији je оснивач друго правно лице на територији Града Пожаревца.
Чланом 5. наведене одлуке прописано je да месечни износ који се признаје као основ за обрачун дела трошкова боравка деце у приватној предшколској установи износи највише 80% економске цене утврђене за боравак деце у Предшколској установи „Љубица Вребалов“ Пожаревац. Изузетак од става 1. овог члана односи се на близанаце, треће и свако наредно дете и децу самохраног родитеља, за које месечни износ који се признаје као основ за обрачун дела трошкова боравка деце у приватној предшколској установи износи највише 90% економске цене утврђене за боравак деце у Предшколској установи „Љубица Вребалов“ Пожаревац. Други изузетак од става 1. овог члана односи се на децу са сметњама у развоју и децу са инвалидитетом, децу без родитељског старања, децу корисника новчане социјалне помоћи и децу из материјално угрожених породица за које месечни износ који се признаје као основ за обрачун дела трошкова боравка деце у приватној предшколској установи износи највише 100% економске цене утврђене за боравак деце у Предшколској установи „Љубица Вребалов“ Пожаревац. За дане одсуства детета, Град родитељу/старатељу или другом законском заступнику признаје 50% од дневног износа, осим у случају оправданог одсуства детета због болести, a на основу достављене потврде изабраног лекара – педијатра; у време коришћења одмора родитеља, односно другог законског заступника детета на основу увида у решење о коришћењу годишњег одмора за родитеља, односно другог законског заступника. Трошкови боравка детета у приватној предшколској установи не надокнађују се за дане викенда, државних и верских празника у Републици Србији, који се празнују и обележавају нерадно. У одлуци је даље наведено да се приликом обрачуна накнаде дела трошкова боравка деце у приватној предшколској установи, узима укупан износ за накнаду дела трошкова боравка деце у приватној предшколској установи, који се утврђује сабирањем следећих износа: износ за дане присуства детета (добија се множењем дневног износа са бројем дана присуства детета у приватној предшколској установи) и износ за дане неоправданог одсуства детета (добија се множењем половине дневног износа са бројем дана одсуства детета у приватној предшколској установи). Родитељ/старатељ или други законски заступник може остварити право на накнаду дела трошкова боравка детета у приватној предшколској установи – право на рефундацију трошкова прописану чланом 5. ове одлуке, искључиво под условом да месечни износ прописан ст. 1, 2. или 3. овог члана уплати у целости приватној предшколској установи. Уплата накнаде дела трошкова боравка деце у приватној предшколској установи из члана 5. ове одлуке врши се из средстава буџета Града Пожаревца на текући рачун родитеља/старатеља или другог законског заступника, на основу: 1) Решења о признавању права; 2) Извода приватне предттткопске устаиове о уппаћеним срепствима on стране родитеља/старатеља или другог законског заступника приватној предшколској установи и 3) Месечног извештаја потписаног од стране овлашћеног лица и оверено печатом приватне предшколске установе, a који приватна предшколска установа до 5. у месецу за претходни месец доставља организационој јединици, која врши обрачун и исплату.
Месечни извештај из става 7. тачка 2) овог члана садржи збирни табеларни извештај целокупног боравка сваког детета за претходни месец, који обухвата: 1) назив приватне предшколске установе; 2) име и презиме и адреса родитеља/законског заступника; 3) име и презиме детета; 4) број уговора приватне предшколске установе; 5) број решења Градске управе Града Пожаревца; 6) период важења решења; 7) месечни износ субвенције; 8) укупан број радних дана и економска цена; 9) број дана присутности детета, укључујући дане оправданог одсуства; 10) број дана у којима je дете неоправдано одсуствовало; 11) укупан износ уплаћених средстава приватној предшколској установи од стране родитеља за свако дете; 12) текући рачун родитеља/законског заступника. Табеларни извештај садржи посебан приказ за све категорије деце утврђене ставом 1, 2. и 3. овог члана. За тачност достављених података у циљу реализације субвенције одговорна je приватна предшколска установа.
Како је у изјашњењу даље истакнуто, Град Пожаревац је искористио могућност и утврдио повољније услове за кориснике у погледу обрачунавања њиховог учешћа у месечној економској цени no детету, од услова прописаних чланом 12. Правилника о мерилима за утврђивање економске цене програма васпитања и образовања у предшколским усатновама („Службени гласник РС“, број 87/21). Чланом 12. Правилника о мерилима за утврђивање економске цене програма васпитања и образовања у предшколским установама („Службени гласник РС“, бр. 87/21), прописано je учешће корисника у месечној економској цени програма. Појединачно учешће родитеља, односно другог законског заступника детета као корисника услуга у месечној економској цени програма по детету, надлежни opran локалне самоуправе утврђује у складу са законом. Износ утврђен ставом 1. овог члана кориснику се обрачунава no истеку обрачунског месеца. За дане одсуства детета корисник плаћа износ од 100% од утврђеног износа из става 1. овог члана. Појединачно учешће корисника у месечној економској цени програма износи 50% од утврђеног износа из става 1. овог члана у случају одсуства детета због болести, a на основу достављене потврде изабраног лекара – педијатра; у време коришћења годишњег одмора родитеља, односно другог законског заступника детета на основу увида у решење о коришћењу годишњег одмора за родитеља, односно другог законског заступника, као и због исказане потребе породице да дете не похађа вртић у трајању не дужем од десет радних дана у току радне године. Јединица локалне самоуправе може утврдити и повољније услове за кориснике у погледу обрачунавања њиховог учешћа у месечној економској цени по детету. Од обавезе учешћа у месечној економској цени из става 1. овог члана изузимају се родитељи, односно други законски заступници деце без родитељског старања, деце са сметњама у развоју и инвалидитетом и деце из материјално угрожених породица у складу са прописима којима се уређује финансијска подршка породици са децом.
Родитељу, односно другом законском заступнику детета који, у складу са правилником којим се уређује остваривање исхране деце у предшколској установи, обезбеђује храну за своје дете tokom његовог боравка у предшколској установи, умањује се износ утврђен ставом 1. овог члана у висини (процентуалног) учешћа цене оброка у економској цени програма.
У изјашњењу је даље наведено да, иако je чланом 12. став 3. rope поменутог правилника прописано да за дане одсуства детета корисник плаћа износ од 100% од утврђеног износа из става 1. овог члана, a ставом 4. истог члана прописано да појединачно учешће корисника у месечној економској цени програма износи 50% од утврђеног износа из става 1. овог члана у случају одсуства детета због болести, a на основу достављене потврде изабраног лекара – педијатра; у време коришћења годишњег одмора родитеља, односно другог законског заступника детета на основу увида у решење о коришћењу годишњег одмора за родитеља, односно другог законског заступника, као и због исказане потребе породице да дете не похађа вртић у трајању не дужем од десет радних дана у току радне године, Град Пожаревац je на повољнији начин утврдио учешће родитеља у економској цени, тако што je чланом 5. поменуте одлуке прописао да код оправданог одсуства детета због болести, a на основу достављене потврде изабраног лекара – педијатра, у време коришћења одмора родитеља, односно другог законског заступника детета на основу увида у решење о коришћењу годишњег одмора за родитеља, односно другог законског заступника, Град рефундира родитељу/законском заступнику износ у целости у складу са чланом 5. ст. 1, 2.и 3. поменуте одлуке, a да за дане неоправданог одсуства детета (нема оправдање лекара, нема решење о коришћењу годишњег одмора родитеља односно законског заступника детета, није крсна слава) Град родитељу/старатељу или другом законском заступнику признаје 50% од дневног износа, што значи да родитељ/законски заступник детета не плаћа износ од 100% од утврђеног износа за дане одсуства детета, како je дефинисано помеутим републичким правилником.
На крају изјашњења је наведено да у поступку рефундације, с обзиром да je Град Пожаревац – буџетски корисник и да у буџетском систему постоји законска обавеза контроле наменског трошења буџетских средстава. Да би Град Пожаревац — Градска управа Града Пожаревца извршила обрачун и пренос буџетских средстава на рачун родитеља/законског заступника, код правдајуће документације као основа за обрачун и рефундацију трошкова боравка детета у приватном вртићу, потребно je да директор приватне предшколске установе у достављеном месечном извештају наведе број дана присутности детета, укључујући дане оправданог/неоправданог одсуства, као и извод приватне предшколске установе о уплаћеним средствима од стране родитеља/старатеља или другог законског заступника приватној предшколској установи. У изјашњењу је уједно истакнуто да Градска управа Града Пожаревца има беспрекорну сарадњу са пет приватних предшколских установа чији je оснивач друго правно или физичко лице на територији града. Градска управа Града Пожаревца, водећи рачуна пре свега о интересима деце, и значају адаптиране средине у којој се дете налази, као и чињеници да свака промена средине и васпитача различито утиче на дете, омогућила је родитељима да њихова деца која започну боравак у приватној предшколској установи у једној календарској години наставе да бораве у приватној предшколској установи до уписа у први разред основне школе, уз могућност, али без обавезе да родитељи конкуришу сваке наредне године за место у државном вртићу. Навели су да је Град je на овај начин проширио капацитете, знатно смањио број деце која нису уписана у предшколску установу и омогућио готово сваком родитељу да његово дете борави у приватној предшколској установи под истим условима као у предшколској установи чији je оснивач Град Пожаревац.
Одредбом члана 21. Устава Републике Србије[2] у члану 21. забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета. Одредбама члана 71. Устава Републике Србије[3] прописано је да свако има право на образовање, да је основно образовање обавезно и бесплатно, а да је средње образовање бесплатно.
Ове одредбе су ближе разрађене Законом о забрани дискриминације[4], којим је прописано да акт дискриминације означава свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и на чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, роду, родном идентитету, сексуалној оријентацији, полним карактеристикама, нивоом прихода, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима.
Законом о финансијској подршци породици[5] са децом прописано је у којим случајевима и под којим условима се обезбеђује накнада трошкова боравка у предшколској установи за децу без родитељског старања, за децу са сметњама у развоју и децу са инвалидитетом, за децу корисника новчане социјалне помоћи, као и регресирање трошкова боравка у предшколској установи деце из материјално угрожених породица. Чланом 11. овог закона прописана су права на финансијску подршку породици са децом, у смислу овог закона. Овим чланом прописано је да АП Војводина, општина, односно град могу, ако су обезбедили средства, да утврде и друга права, већи обим права од права утврђених овим законом и повољније услове за њихово остваривање.
Законом о основама система образовања и васпитања прописано је да свако лице има право на образовање и васпитање, те да су држављани Републике Србије једнаки у остваривању права на образовање и васпитање.[6]
Законом о предшколском васпитању и образовању[7] прописано је да је делатност предшколског васпитања и образовања делатност од непосредног друштвеног интереса и да се остварује као јавна служба. Делатност предшколског васпитања и образовања, у смислу овог закона, јесте васпитање и образовање деце предшколског узраста. Под предшколским узрастом, у смислу овог закона, подразумева се узраст деце од шест месеци до поласка у основну школу. Делатност предшколског васпитања и образовања обавља се у предшколској установи, а изузетно може да се обавља и у школи, у складу са Законом и овим законом. Чланом 4. овог закона прописани су циљеви предшколског васпитања и образовања као подршка целовитом развоју и добробити детета предшколског узраста, пружањем услова и подстицаја да развија своје капацитете, проширује искуства и изграђује сазнања о себи, другим људима и свету; васпитној функцији породице; даљем васпитању и образовању и укључивању у друштвену заједницу и развијању потенцијала детета као претпоставке за даљи развој друштва и његов напредак.
Чланом 35. став 2. Закона о друштвеној бризи о деци[8] прописано је да се регресирање трошкова целодневног и полудневног боравка деце предшколског узраста обезбеђује у укупном износу од 80% од економске цене просечно по детету, у предшколским установама које се налазе у мрежи установа коју утврди општина.
Чланом 1. Уредбе о критеријумима за доношење аката о мрежи јавних предшколских установа и аката о мрежи јавних основних школа[9] прописано је да се овом уредбом утврђују критеријуми за доношење акта о мрежи јавних предшколских установа и акта о мрежи јавних основних школа, чији је оснивач Република Србија, аутономна покрајина или јединица локалне самоуправе. Ставом 2. истог члана прописано је да се предшколске установе и основне школе из става 1. овог члана оснивају и просторно распоређују на начин који ће осигурати ширу доступност квалитетног предшколског васпитања и образовања и потпуни обухват ученика квалитетним основним образовањем и васпитањем.
Одредбама члана 12. Правилника о мерилима за утврђивање економске цене програма васпитања и образовања у предшколским установама[10] прописано је да појединачно учешће родитеља, односно другог законског заступника детета као корисника услуга у месечној економској цени програма по детету, надлежни орган локалне самоуправе утврђује у складу са законом. Износ утврђен ставом 1. овог члана кориснику се обрачунава по истеку обрачунског месеца. За дане одсуства детета корисник плаћа износ од 100% од утврђеног износа из става 1. овог члана. Појединачно учешће корисника у месечној економској цени програма износи 50% од утврђеног износа из става 1. овог члана у случају одсуства детета због болести, а на основу достављене потврде изабраног лекара – педијатра; у време коришћења годишњег одмора родитеља, односно другог законског заступника детета на основу увида у решење о коришћењу годишњег одмора за родитеља, односно другог законског заступника, као и због исказане потребе породице да дете не похађа вртић у трајању не дужем од десет радних дана у току радне године. Јединица локалне самоуправе може утврдити и повољније услове за кориснике у погледу обрачунавања њиховог учешћа у месечној економској цени по детету.
Одлуком о измени Одлуке о праву на накнаду дела трошкова боравка деце у предшколској установи чији je оснивач друго правно или физичко лице на територији Града Пожаревца[11] прописан је месечни износ који се признаје као основ за обрачун дела трошкова боравка деце у приватној предшколској установи износи највише 80% економске цене утврђене за боравак деце у Предшколској установи „Љубица Вребалов“ Пожаревац. За дане одсуства детета, Град родитељу/старатељу или другом законском заступнику признаје 50% од дневног износа, осим у случају оправданог одсуства детета због болести, a на основу достављене потврде изабраног лекара – педијатра; у време коришћења одмора родитеља. односно другог законског заступника детета на основу увида у решење о коришћењу годишњег одмора за родитеља, односно другог законског заступника.
Одлуком о утврђивању економске цене програма васпитања и образовања у предшколској установи „Љубица Вребалов“ Пожаревац за 2025. годину[12], утврђује се да иста износи 19.000.00 динара месечно по детету. Појединачно учешће корисника услуге у месечној економској цени утврђује се у висини од 20% и износи 3.800,00 динара по детету. Учешће Града Пожаревца у у месечној економској цени утврђује се у висини од 80% и износи 15.200,00 динара по детету.
Прописима је дозвољено да се Град Пожаревац определи за различите начине решавања бриге о деци, укључујући и јавно-приватна партнерства, односно да, уместо да гради предшколске установе, оснива нове или проширује капацитете већ постојећих установа чији је оснивач град, субвенционише боравак деце у предшколским установама чији је оснивач друго правно или физичко лице на територији Града Пожаревца која због недостатка капацитета нису могла да се упишу у предшколску установу чији је оснивач локална самоуправа.
С обзиром на то да је опредељење града у последњих неколико година, да обавезу друштвене бриге о деци постиже субвенцијама а не, у потпуности, ширењем сопствених капацитета, Повереник је мишљења да је у том случају потребно детаљније системски уредити односе између града и установа чији је оснивач друго правно или физичко лице. Нарочито је важно да на исти начин буде уређен положај деце која бораве у предшколским установама чији је оснивач град и деце која бораве у приватним предшколским установама због недостатка капацитета у јавним установама, посебно имајући у виду да је добијање субвенције за похађање приватне предшколске установе управо условљено прибављањем одбијенице која је и формални доказ о немогућности јединице локалне самоуправе да омогући детету упис у предшколску установу чији је оснивач локална самоуправа.
Повереник овом приликом указује да усклађивање рада и родитељства, као и потреба за обезбеђивањем довољног броја места у вртићима и предшколским установама уз усклађивање радног времена ових установа са променама на тржишту рада, важан су предуслов за унапређење и положаја жена на тржишту рада. Не треба заборавити чињеницу да је омогућавање боравка деце у предшколским установама нужна претпоставка радног ангажовања родитеља, а у случају да дете не успе да оствари то право, у највећем броју случајева ће се то негативно одразити на радни статус најчешће мајке. Успостављање стандарда према којем је предшколско образовање и васпитање доступно свој деци под једнаким условима, имало би позитивне импликације између осталог и на популациону политику и генерално лоше демографске тенденције.
Повереник подсећа да један од индикатора Циљева одрживог развоја[13] (четврти циљ – Осигурати инклузивно и равноправно квалитетно образовање и промовисати могућност учења током целог живота) гласи: „До 2030. обезбедити да све девојчице и дечаци имају приступ квалитетном развоју у раном детињству, бризи и предшколском образовању како би били спремни за основно образовање.“
О значају и учешћу деце у предшколском васпитању и образовању сведочи студија УНИЦЕФ-а[14] у којој је наведено: „Предшколско васпитање и образовање (ПВО) има важан утицај на развој детета и представља основ за касниjи успех у животу у погледу даљег образовања, добробити, запошљивости и социjалног укључивања, нарочито за децу неповољног социо-економског статуса. Jавна улагања у ове програме доносе висок повраћај улагања и представљаjу сигурну стратешку интервенциjу усмерену на општи развој друштва. Програми ПВО имају највећи утицај на децу из депривираних заједница и породица, и надокнађују недостатак подршке за рано учење у најближем окружењу детета.
Упркос очигледним позитивним ефектима програма предшколског васпитања и образовања и повољном стратешком оквиру, Србија и даље има мању стопу учешћа деце у предшколском васпитању и образовању у поређењу са државама чланицама Европске уније. Ова стопа је још нижа за неке од угрожених група, као што су деца ромске националности или деца са инвалидитетом. Према подацима Републичког завода за статистику, у школској 2024/25. години 235 344 деце похађало је предшколско васпитање и образовање. Деце узраста од шест месеци до три године било је 59 797 (25,4%), а деце од навршене три године до поласка у школу 175 547 (74,6%).[15] Стопа обухвата предшколским васпитањем и образовањем у Србији расте за све старосне групе, али је и даље испод циљева ЕУ за 2030. годину, а ситуација се додатно погоршала током пандемије ковида-19.[16]
Према подацима Републичког завода за статистику, у 2024. години у Републици Србији је рођено 60 311 деце, док је преминуло 98 041 особа. Наведено представља пад живорођених за 0,8%, али и пораст преминулих за 1,0%, у поређењу са 2023. годином.[17] Један од фактора којима је могуће утицати на ове изузетно негативне демографске тенденције су и мере којима би се омогућио приступ предшколским установама свој деци под једнаким условима. У периоду од 1992-2002. године субвенција је износила 80% економске цене боравка. Боравак за треће дете је био бесплатан у периоду од 1974-1990 и од 1992-2002 године (у општинама са негативним природним прираштајем)[18]. Према истраживањима УНИЦЕФ-а, једна од најделотворнијих и најефикаснијих јавних политика за свеопшти развој друштва, јесте политика раног развоја деце. Инвестирање у програме раног развоја деце осигурава повраћај средстава који је 4 до 5 пута виши од уложених средстава[19].
Капацитети у предшколском образовању се постепено повећавају у последњих неколико година, али, и поред тога, они нису довољни, нити су равномерно распоређени. Повећање укупног капацитета предшколских установа омогућено је, између осталог и све већем броју приватних предшколских установа. Суштински разлог за то јесте субвенционисање приватних предшколских установа.
У свом Редовном годишњем извештају о стању у области заштите равноправности Повереник је указао да, посебно у већим градовима постоје проблеми недостатка места у вртићима. На предвиђене мере популационе политике се издвајају прилично велика средства, док се истовремено за неопходне услуге подршке породици издвајају значајно мања средства. Тако се недовољан број места за децу у државним вртићима у готово свим већим градовима, надомешћује у приватним вртићима, иако услови и цене ових вртића нису једнаке.[20]
Град Пожаревац је слободан да изнађе најекономичнији и најефикаснији модел, односно начин укључивања приватних предшколских установа у систем образовања и васпитања деце како би се обезбедио њихов једнак третман.
Повереник је свестан комплексности правних односа које произлазе из овог облика јавно-приватног партнерства у циљу остваривања законских обавеза локалне самоуправе, с обзиром на чињеницу да друштвена брига о деци није у надлежности само локалних самоуправа.
Препорука Повереника базирана је пре свега на значају који предшколско васпитање и образовање има у развоју деце у најранијем узрасту, те да је у основи свој деци неопходно обезбедити приступ предшколским установама под једнаким условима.
Актуелна ситуација у Граду Пожаревцу да деца која се квалификују за похађање предшколских установа чији је оснивач локална самоуправа исте похађају уз ниже издатке у случају „неоправданог“ одсуства, док су ти издаци виши за децу која услед ограничених капацитета буду упућена у приватне установе, што упућује на закључак о евидентном неједнаком поступању према ове две категорије лица. Имајући у виду надлежност локалних самоуправа у организацији предшколског образовања и васпитања, обезбеђење похађања предшколских установа за сву децу под једнаким условима морао да буде један од приоритетних задатака како при опредељивању буџетских средстава, тако и при доношењу одговарајућих аката.
Имајући у виду све наведено, Повереник у складу са чланом 33. став 1. тачка 9. упућује препоруку мера градској управи Града Пожаревца да предузме све неопходне мере и активности у оквиру своје надлежности у циљу уједначавања положаја деце која похађају предшколску установу коју је основао Град Пожаревац и деце која су упућена да похађају приватну предшколску установу због недовољних капацитета установа чији је оснивач Град Пожаревац, и то у погледу несразмерног преваљивања економског терета за периоде одсуствовања деце која похађају јавне предшколске установе и оне која су упућена да похађају приватне предшколске установе због недовољних капацитета јавних установа чији је оснивач Град Пожаревац.
Град Пожаревац обавестиће Повереника за заштиту равноправности о предузетим мерама у циљу спровођења ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема препоруке мера за остваривање равноправности.
[1] Закон о забрани дискриминације („Службени гласник РС”, број 22/09 и 52/21), члан 33. став 1. тaч. 9.
[2] Устав Републике Србије („Службени гласник РС“, број 98/06)
[3] „Службени гласник РС“ бр. 98/06
[4]„Сллужбени гласник РС“, бр. 22/09 и 52/21
[5] „Службени гласник РС“, бр. 113/17, 50/18, 46/21 – одлука УС, 51/21 – одлука УС, 53/21 – одлука УС, 66/21, 130/21, 43/23 – одлука УС, 62/23 и 11/24 – одлука УС и 79/24
[6] Закон о основама система образовања и васпитања („Службени гласник РС“ бр. 88/17, 27/18 – др. закон, 10/19, 27/18 – др. закон, 6/20, 129/21, 92/23 и 19/25), члан 3.
[7] „Службени гласник РС“, 18/10, 101/17, 113/17 – др. закон, 95/18 – др. закон, 10/19, 86/19 – др. закон, 157/20 – др. закон, 123/21 – др. закон и 129/21
[8] „Службени гласник РС“ бр. 49/92, 29/93, 53/93, 67/93, 28/94, 47/94, 48/94, 25/96, 29/01, 16/02 – др. закон, 62/03 – др. закон, 64/03 – испр. др. закона,101/05 – др. закон,18/10 – др. закон и 113/17 – др. закон)
[9] „Службени гласник РС“, број 21/18
[10] „Службени гласник РС“, број 87/21
[11] „Службени гласник РС“, број 28/24
[12] „Службени гласник РС“, број 21/24
[13] https://www.undp.org/sr/serbia/ciljevi-odr%C5%BEivog-razvoja
[14] Доступно на: https://www.unicef.org/serbia/sites/unicef.org.serbia/files/2018-07/Predskolsko-vaspitanje-i-obrazovanje.pdf
[15] Доступно на: https://www.stat.gov.rs/sr-latn/vesti/statisticalrelease/?p=16933&a=11&s=1101?s=1101
[16] Доступно на: https://www.unicef.org/serbia/kvalitetno-i-inkluzivno-pred%C5%A1kolsko-vaspitanje-i-obrazovanje
[17] Доступно на: https://www.stat.gov.rs/vesti/statisticalrelease/?p=16827
[18] Мирјана Рашевић, Петар Васић, „Образовање као фактор фертилитета и популационе политике у Србији“, (2017). Доступно на: http://iriss.idn.org.rs/39/1/Obrazovanje%20kao%20faktor%20fertiliteta%20i%20populacione%20politike%20u%20Srbiji.pdf
[19] UNICEF website (2017), ECD in Post-2015 Development Agenda and Why Early Childhood Development
[20] Редовни годишњи извештај Повереника за заштиту равноправности за 2024. годину , доступно на: https://ravnopravnost.gov.rs/izvestaji/
ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ
Брaнкицa Jaнкoвић
30-25 Препорука мера Граду Пожаревцу