бр. 07-00-508/2023-02 датум: 19.2.2024.
МИШЉЕЊЕ
Мишљење је донето у поступку поводом притужбе коју je Удружење АА поднело у име и уз сагласност ББ, против Града Зајечара и Центра за социјални рад „Зајечар“. У притужби је наведено да је ББ као интерно расељеном лицу Центар за социјални рад „Зајечар“ решењем утврдио право на коришћење смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима у Граду Зајечару, у стамбеној јединици број …, спрат … на адреси … са почетком коришћења од 26. јануара 2009. године, након чега је закључила и Уговор о социјалном становању у заштићеним условима. Основ за доношење решења и закључивања уговора били су Уговор о сарадњи на реализацији пројекта „Социјално становање у заштићеним условима, Одлука о социјалној заштити грађана на територији општине Зајечар, као и Правилник о критеријумима и мерилима за избор корисника социјалног становања у заштићеним условима. Град Зајечар појављује као једна од уговорних страна која закључује уговоре о сарадњи с обзиром да су грађевинско земљиште и објекат намењени социјалном становању у заштићеним условима у јавној својини, док је Правилником прописано да Комисија коју чине представници свих уговорних страна међу којима се налази Град Зајечар и Центар за социјални рад „Зајечар“ спроводи поступак првог избора корисника тј. сачињава коначну листу реда првенства на основу утврђеног броја бодова по прописаним критеријумима и мерилима за избор корисника. У притужби се даље наводи да је 10. септембра 1997. године решењем Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Ђаковица утврђена инвалидност I категорије као последица болести и право на инвалидску пензију, а затим 2007. године и право на новчану накнаду за помоћ и негу другог лица. Указано је да је ББ пуних 15 година као особи са инвалидитетом која се креће искључиво уз употребу инвалидских колица онемогућен улаз и излаз из стамбене јединице, јер у згради не постоји лифт нити неки друг вид савладавања висинских разлика за особе са инвалидитетом због чега је принуђена да тражи помоћ своје кћерке или комшија који је носе у инвалидским клицима. У прилогу притужбе достављене су и фотографије унутрашњости и спољашности објекта социјалног становања у заштићеним условима у Граду Зајечару, направљене у мају 2023. године. У изјашњену Центра за социјални рад „Зајечар“ наводи се да је ББ корисница услуге социјалног стана у заштићеним условима по решењу Центра за социјални рад од 2009. године у објекту који је Град Зајечар заједно са својим партнерима, у земљи и иностраству, изградио за ту намену. Даље се наводи да је зграда у јавној својини града Зјечара, а да Центар за социјални рад „Зајечар“ пружа наведену услугу коју је Град Зајечар поверио Центру на основу Одлуке о социјалној заштити грађана Града Зјечарана, као и да ће Град Зајечар, надлежна служба, заједно са Центром за социјалну рад „Зајечар“ у наредном периоду планирати најефикасније решење на постојећем објекту. У изјашњењу Града Зјечара се наводи да су органи града Зајечара без одлагања приступили разматрању могућности за решавање проблема и то најпре утврђивањем чињеничног стања у вези са техничким могућностима на терену, а затим су контактирали и лице овлашћено за дистрибуцију и уградњу платформи. У изјашњењу се такође наводи да не постоје доступни станови за социјално становање особа са инвалидитетом на територији Града. Повереник је затражио од подносиоца притужбе да се изјасни да ли остаје при поднетој притужби. Подносилац притужбе је обавестио Повереника да остаје при поднетој притужби. Повереник за заштиту равноправности затражио је од Града Зајечара да допуни своје изјашњење у погледу чињеница да ли су у међувремену од фирме којој су упутили захтев за понуду за уградњу покретне платформе за особе са инвалидитетом добили одговор, као и каква је динанамика извођења радова, односно када се очекује почетак и завршетак радова. У допуни изјашњења Град Зајечар је навео да их је преставник фирме којој је упућен мејл са документацијом и пројектним задатком обавестио да због повећаног обима посла нису у могућности да дају понуду за израду и монтажу покретне платформе за особе са инвалидитетом, након чега су упутили захтеве за изјашњење и другим фирмама које се баве израдом покретних платформи за особе са инвалидитетом. Приликом анализе предмета Повереник је имао у виду правило о прерасподели терета доказивања. Према овом правилу, подносилац притужбе треба да учини вероватним да је лице против кога подноси притужбу извршило акт дискриминације због неког његовог личног својства, а уколико то учини, терет доказивања да услед тог акта није дошло до повреде начела једнакости, односно, начела једнаких права и обавеза, лежи на лицу против кога је притужба поднета. Повереник за заштиту равноправности сматра важним активности које су Град Зајечар и Центар за социјални рад „Зајечар“ предузели након подношења притужбе, а које су усмерене на решавање проблема како би се стамбена јединица учинила приступачном ББ Међутим, како није доказано да су отклоњене препреке и баријере за несметан приступ стамбеној јединици, одосно да је стамбена јединица приступачна за особе са инвалидитетом која за кретање користе колица, Повереник за заштиту равноправности је дао мишљење да је у конкретном случају дошло до повреде одредаба члана 6. и 26. Закона о забрани дискриминације. Повереник је препоручио Граду Зајечару и Центру за социјални рад „Зајечар“, да предузму све мере и активности како би отклонили последице дискриминаторног поступања, односно да предузму све мере и активности како би се стамбена јединица … на адреси …, Зајечар, учинила приступачном, ББ особи са инвалидитетом, која за кретање користи искључиво инвалидска колица, као и да убудуће у оквиру послова које обављју не крше антидискиминационе прописе.
- ТОК ПОСТУПКА
- Поверенику за заштиту равноправности 5. октобра 2023. године притужбу је поднело Удружење АА из Београда у име и уз сагласност ББ из Зајечара, против Града Зајечара и Центра за социјални рад Зајечар због необезбеђивања приступачности објекта, односно дискриминације на основу инвалидитета.
- У притужби је, између осталог, наведено:
- да је 15. септембра 2008. године ББ као интерно расељеном лицу са боравиштем у Гамзиградској бањи у КЦ ДОО „Ромулијана“ Центар за социјални рад решењем бр. … у тврдио право на коришћење смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима у граду Зајечар, у стамбеној јединици број …, спрат … на адреси … са почетком коришћења од 26. јануара 2009. године;
- да је истог дана ББ са Центром за социјални рад закључила и Уговор о социјалном становању у заштићеним условима бр. …;
- да је основ за доношење решења и закључивања уговора био члан 9. Уговора о сарадњи на реализацији пројекта „Социјално становање у заштићеним условима, члан 37. Одлуке о социјалној заштити грађана на територији општине Зајечар као и члан 17. став 3. Правилника о критеријумима и мерилима за избор корисника социјалног становања у заштићеним условима;
- да се у овом случају Град Зајечар појављује као једна од уговорних страна која закључује уговоре о сарадњи с обзиром да су грађевинско земљиште и објекат намењени социјалном становању у заштићеним условима у јавној својини.
- да се увидом у евиденцију јавног регистра Републичког геодетског завода Републике Србије може утврдити да је грађевинско земљиште на катастарским парцелама бр. 9890/1 и 9893/12 КО Зајечар на којима се налази објекат намењен социјалном становању у заштићеним условима у државној својини тј. јавној својини, а Град Зајечар има право коришћења на наведеном земљишту;
- да је чланом 17. став 3. Правилника прописано да на основу коначне листе реда првенства Центар за социјални рад доноси решење о праву на социјално становање у заштићеним условима;
- да је истим правилником прописано да Комисија коју чине представници свих уговорних страна међу којима се налази Град Зајечар и Центар за социјални рад спроводи поступак првог избора корисника тј. сачињава коначну листу реда првенства на основу утврђеног броја бодова по прописаним критеријумима и мерилима за избор корисника;
- да је 10. септембра 1997. године решењем Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Ђаковица утврђена инвалидност I категорије као последица болести и право на инвалидску пензију;
- да је решењем Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање, Филијала Бор бр. …. од 19. септембра 2007. године утврђено право на новчану накнаду за помоћ и негу другог лица;
- да су оба решења постала коначна пре истека рока за пријављивање на Оглас за избор корисника стамбених јединица намењених социјалном становању узаштићеним условима у граду Зајечару, расписаног дана 20. августа 2008. године, а на основу којег је Комисија сачинила листу реда првенства лица смештених у колективном центру;
- да је 27. јанура 2010. године налазом и мишљењем органа вештачења Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање бр. … ББ утврђено постојање телесног оштећења у висини 100% по једном основу почев од 15. априла 2009. године;
- да уместо узимања у обзир наведеног ББ је утврђено право на коршћење смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима у стамбеној јединици која јој није приступачна с обзиром на постојање архитекторнских баријера, тј. степеница које повезују приземље и први спрат зграде;
- да је већ пуних 15 година њој као особи са инвалидитетом која се креће искључиво уз употребу инвалидских колица онемогућен улаз и излаз из стамбене јединице, јер у згради не постоји лифт нити неки друг вид савладавања висинских разлика за особе са инвалидитетом због чега је принуђена да тражи помоћ своје кћерке или комшија који је носе у инвалидским клицима;
- да због наведеног ББ у току једне године у просеку напољу проведе једва неколико дана, те заправо готово да уопште не излази напоље, што неповољно утиче на њено физичко и ментално здравље;
- да ББ од тренутка пријаве на конкурс па све до уручења кључева 26. јануара 2009. године није знала нити је могла знати да њој као особи са инвалидитетом стамбена јединица неће бити приступачна;
- да су Град Зајечар и Центар за социјални рад свесно уселили подноситељку притужбе у предметну стамбену јединицу која јој не омогућава несметано функционисање, што утиче на њено достојанство;
- да су се ББ и њена кћерка почевши од 2018. године у више наврата обраћале и органима против којих је притужба поднесена ради проналажења адекватног решења;
- да је кћерка ББ приликом контролних посета од стране Стручне службе Центра које су се односиле на решавање питања текућег одржавања заједничких просторија изнела три предлога: 1) постављање рампе за особе са инвалидитетом у унутрашњост зграде 2) електричне подизне платформе са спољашње стране зграде 3) други погодан начин учине животни простор нпр. заменом стамбене јединице за ону која је приступачна;
- да је поводом предлога саопштено да постављање унутрашње рампе није могуће због недовољно простора, а да би се поствљање подизне платформе са спољашње стране објекта „изискивало велике трошкове“;
- да је кћерка ББ предложила да учествује у трошковима постављања подизне платформе речено јој је да „то није могуће из разлога што објекат није у њиховом власништву, као и да би постављање платформе покварило спољашњи изглед зграде“;
- да када је реч о замени стамбене јединице речено је да она није могућа будући да је у приземљу једини стан намењен за двочлано домаћинство већ додељен породици чији је члан такође особа са инвалидитетом;
- да је затим стручна служба Центра за социјални рад породицу ББ упутила на Градску управу града Зајечара – Одељење за урбанизам, које није предузело ни један корак како би се ББ омогућио несметан приступ стамбеној јединици;
- да су са извођењем радова на објекту ради уклањања препрека за особе са инвалидитетом сагласни сви корисници других стамбених јединица, јер међу њима има старих и тешко покретних особа, али у складу са одредбама Закона о становању и одржавању зграда корисници услуге социјалног становања у заштићеним условима без сагласности власника објекта тј. Града Зајечара не могу донети одлуку о извођењу радова;
- да је пропуштањем Града Зајечара као власника објекта да обезбеди приступачан улаз у стамбене јединице особама са инвалидитетом, ком је претходило доношење решења којим је ББ утврђено право на коришћење неприступачне стамбене јединице, као и непредузимање других мера и активности како би јој се омогућио несметан приступ стамбеној јединици Град Зајечар и Центар за социјални рад прекршили одредбе Устава, Конвенцију о правима особа са инвалидитетом Закон о забрани дискриминације и Законо спречавању дискриминације особа са инвалидитетом.
- У прилогу притужбе достављене су: 1) Решење Центра за социјални рад бр. … о утврђивању права коришћења смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима од 15. јануара 2009. године; 2) Уговор о социјалном становању у заштићеним условима бр. … од 15. јануара 2009. године; 3) Решење Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Ђаковица од 10. септембра 1997. године о утврђеној инвалидности I категорије и праву на инвалидску пензију ББ; 4) Решење Републичког фонда за пензјско и инвалидско осигурање – Филијала Бор бр. … од 19. септембра 2007. године о утврђеном праву на новчану накнаду за помоћ и негу другог лица ББ; 5) Потврда Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Зајечар бр… о утврђеном телесном оштећењу ББ у висини од 100% по једном основу од 15. априла 2009. године; 6) Фотографије унутрашњости и спољашности објекта социјалног становања у заштићеним условима у Граду Зајечару, направљене у мају године приликом теренске посете мобилног тима Удружења АА корисницима смештаја; 7) Сагласност ББ за подношење притужбе Поверенику за заштиту равноправности; 8) Решење Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Зајечар Д.бр. … од 16. фебруара 2010. године о и даље утврђеном праву на новчану накнаду за помоћ и негу другог лица ББ
- У допуни притужбе број … од 8. новембра 2023. године, Удружења АА између осталог, наведено је:
- да се ББ Градској управи града Зајечара – Одељењу за урбанизам, грађевинско и комунално стамбене послове и Центру за социјални рад Зајечар обраћала само усменим путем, због чега код себе не поседује писане доказе о свом обраћању, као ни писане одговоре од стране наведених органа јавне власти ;
- да су 27. октобра 2023. године двоје службених лица Градске управе града Зајечара – Одељења за урбанизам, грађевинске и комунално –стамбене послове дошли у ненајављену посету ББ;
- да су том приликом извршили премере и фотографисали одређене делове стамбене једиице коју користи ББ, као и унутрашње и спољашње делове зграде ради утврђивања испуњености услова за постављање рампе/подизне платформе за особе са инвалидитетом, а помоћу којих би ББ био омогућен несметан прилаз стамбеној јединици;
- да ће према речима службених лица о предузетим корацима писменим путем обавестити Удружење АА, Повереника, као и ББ;
- да Удружење АА, ни ББ још увек нису добили од Градске управе града Зајечара – Одељења за урбанизам, грађевинске и комунално – стамбене послове писмени допис у вези са извршеном посетом.
- Повереник за заштиту равноправности спровео је поступак у циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, у складу са чланом 37. Закона о забрани дискриминације[1], па је у току поступка прибављено изјашњење Градске управе Града Зајечара и Центра за социјални рад Зајечар.
- У изјашњењу Градске управе Града Зајечара допис II бр. … од 7. новембра 2023. године, између осталог, наведено је:
- да су органи града Зајечара без одлагања приступили разматрању могућности за решавање проблема и то најпре утврђивањем чињеничног стања у вези са техничким могућностима на терену;
- да је у складу са констатованим стањем на терену, истог дана контактирано лице овлашћено за дистрибуцију и уградњу платформи, обзиром да Градска управа није овлашћена нити располаже другим неопходним могућностима за пројектовање и извођење ове врсте грађевинско занатских радова;
- да органи Града имају намеру да без одлагања, у складу са могућностима, као и ограничењима буџета града Зајечара, приступе озбиљном решавању проблема те траже разумевање у смислу динамике радова, која у овом тренутку не може бити прецизирана и позната, из разлога који не зависе само од добре воље и могућности Града, у објективном смислу;
- да не постоје доступни станови за социјално становање особа са инвалидитетом на територији Града
- У прилогу изјашњења достављени су: 1) Записник о извршеном увиђају IV/04 број …сл. 2023 од 30. октобра 2023. године и 2) Захтев за понуду за уградњу покретне платформе за особе са инвалидитетом, које је Одељење за урбанизам, грађевинске и комунално стамбене послове упутило дана 30. октобра 2023. године са документацијом и пројектним задатком на мејл адресу …@gmail.com
- Имајући у виду наводе из изјашњења Повереник се обратио подносиоцу притужбе са захтевом да се изјасни да ли остаје при поднетој притужби.
- Дописом … од 27. децембра 2023. године који је примљен у Поверенику дана 3. јануара 2024. године подносиоц притужбе није дао сагласност да су отклоњене последице акта због којег је притужба поднета, у складу са чланом 37. став 4. Закона о забрани дискриминације, због чега је поступак по притужби настављен у складу са чланом 37. став 5. истог закона.
- Дописом од 4. јануара 2024. године Повереник за заштиту равноправности затражио је од Града Зајечара да допуни своје изјашњење у погледу чињеница да ли су у међувремену од фирме којој су упутили захтев за понуду за уградњу покретне платформе за особе са инвалидитетом добили одговор, као и каква је динанамика извођења радова, односно када се очекује почетак и завршетак радова.
- Град Зајечар дописом II Бр. … од 22. јануара 2024. године обавестио је Повереника:
- да је дана 18. јануара 2024. године преставник фирме којој је упућен мејл са документацијом и пројектним задатком обавестио Одељење за урбанизам, грађевинске и комунално стамбене послове, Градске управе града Зајечара, да због повећаног обима посла нису у могућности да дају понуду за израду и монтажу покретне платформе за особе са инвалидитетом;
- да су након добијеног обавештења упућени захтеви за изјашњење и другим фирмама које се баве израдом покретних платформи за особе са инвалидитетом, са молбом да се у што краћем року изјасне о захтеву и евентуалној понуди за израду и монтажу покретне платформе;
- да ће по добијању одговора о томе да ли је и која фирма у могућности да изведе потребне радове, надлежни орган Градске управе града Зајечара известити ББ о томе каква је могућност и динамика извођења потребних радова.
- У прилогу допуне изјашњења достављени су: 1) мејл преписка са ЦЦ од 18. јануара 2024. године, 2) мејл преписка која је упућена дана 19. јануара 2024. године на мејл адресу …@liftovi.rs везано за изградњу платформе за особе са инвалидитетом; 3) мејл преписка која је упућена дана јануара 2024. године на адресу platforme@co.rs, као и одговор од 20. јануара 2024. године; 4) мејл преписка која је упућена дана 19. јануара 2024. године на адресу …@indrustrija.rs
- У изјашњењу Центра за социјални рад Зајечар бр… од 23. октобра 2023. године, између осталог наведено је:
- да је ББ корисница услуге социјалног стана у заштићеним условима по решењу Центра за социјални рад од 2009. године у објекту који је Град Зајечар заједно са својим партнерима, у земљи и иностраству, изградио за ту намену;
- да је од стране иностраног инвеститора израђен грађевински и технички пројекат, на који није могло да се утиче, који је био предмет потписивања Уговора о изградњи, између више уговорних страна;
- да унутрашње заједничке просторије не дају могућност за изградњу лифта, платформе за особе са инвалидитетом, док са спољашње стране, надлежна служба Градске управе разматар најефикасније решење;
- да је зграда у јавној својини града Зјечара, а да Центар за социјални рад пружа наведену услугу коју је Град Зајечар поверио Центру на основу Одлуке о социјалној заштити грађана Града Зјечара;
- да на територији Града Зајечара нема усељивих станова за социјално становање у заштићеним условима за особе са инвалидитетом, али ће Град Зајечар, надлежна служба, заједно са Центром за социјалну рад у наредном периоду планирати најефикасније решење на постојећем објекту.
- ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ
- Увидом у Решење Центра за социјални рад бр. … од 15. јануара 2009. године, утврђено је да је ББ као расељеном лицу са АП Косова и Метохије, утврђује право на коришћење смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима у Зајечару, и то у стамбеној јединици број …, спрат …, површине …м2, у стамбеном објекту у Зајечару, …, као и да ће корисник стамбене јединице закључити уговор са ЦСР у Зајечару о међусобним правима и обавезама у складу са Одлуком и Правилником.
- Увидом у фотографије достављене уз притужбу утврђено је да је унутрашњост зграде неприступачна за особе које користе колица за кретање.
- Увидом у Уговор о социјалном становању у заштићеним условима бр. … од 15. јануара 2009. године, утврђено је да је исти закључен између Центра за социјални рад „Зајечар“ у Зајечару и ББ Наведеним уговором Центар за социјални рад „Зајечар“ обавезао се да ББ кориснику права на социјално становање у заштићеним условима, обезбеди право на коришћење смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима и то у стамбеној јединици број …, спрат …, површине … м2, у стамбеном објекту у Зајечару, … У Уговору се такође наводи да одлуке у вези управљања Објектом за социјално становање у заштићеним условима, као и одлуку о праву на размештај корисника или о праву на замену стамбене јединице у објекту доноси Центар за социјални рад „Зајечар“ у Зајечару.
- Увидом у Решење Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Ђаковица од 10. септембра 1997. године утврђено је да је ББ утврђена прва категорија инвалидности од 21. маја 1997. године као и право на инвалидску пензију.
- Увидом у Решење Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Бор бр. … од 19. септембра 2007. године утврђено је да је ББ почевши од 17. маја 2006. године утврђено право на новчану накнаду за помоћ и негу другог лица.
- Увидом у Потврду Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Зајечар бр…. утврђено је да је ББ налазом, оценом и мишљењем органа вештачења фонда бр. … од 27. јануара 2010. године утврђено постојање телесног оштећења у висини од 100% по једном основу од 15. априла 2009. године.
- Увидом у решење Решење Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Зајечар Д.бр. … од 16. фебруара 2010. године утврђено је да ББ и даље припада право на новчану накнаду за помоћ и негу другог лица.
- Уводом у Записник о извршеном увиђају IV/04 број …-сл. 2023 од 30. октобра 2023. године, утврђено је да је извршен увиђај дана 27. октобра 2023. године, да је констатовано да стамбена јединица у којој живи ББ њој није приступачна као особи која се искључиво креће уз помоћ инвалидских колица. Такође је утврђено да на улазу у зграду постоји рампа помоћу које особе са инвалидитетом приступају приземљу објекта, док у ходнику зграде постоје степенице које служе станарима који живе на првом и другом спрату. Даље се наводи да су утврђене димензије степеништа и ходника, као и да је проверавана могућност уградње платформе са спољње стране објекта, како би се димензије и скице са фотографијама послале фирми која израђује платформе и која ће рећи да ли постоје и које су могућности и ограничења монтирања платформе.
- Увидом у имејл преписку и Захтев за понуду за уградњу покретне платформе за особе са инвалидитетом од 30. октобра 2023. године, утврђено је да су документација и пројектни задатак послати мејл адресу …@gmail.com
- Увидом у мејл преписка са ЦЦ (…@gmail.com ) од 18. јануара 2024. године утврђено је да нису у могућности да дају понуду за израду и монтажу платформе, јер су због великог обима посла са израдом и монтажом лифтова, престали да израђују ову врсту опреме.
- Увидом у мејл преписку која је упућена дана 19. јануара 2024. године на мејл адресу …@liftovi.rs утврђено је да су достављене фотографије и скице терена објекта везано за изградњу платформе за особе са инвалидитетом, као и да је затражено обавештење о техничким могућностима и ценама израде платформе коју је могуће уградити.
- Увидом у мејл преписку која је упућена дана јануара 2024. године на адресу …@platforme.co.rs утврђено је да су достављене фотографије и скице терена објекта везано за изградњу платформе за особе са инвалидитетом, као и да је затражено обавештење о техничким могућностима и ценама израде платформе коју је могуће уградити.
- Увидом у мејл преписку од дана 20. јануара године која је упућена са адресе …@platforme.co.rs утврђено је да је ВВ, упутио одговор на понуду указавши да постоји могућност да се постави коса степенишна платформа са леве стране степеница гледајући према степеницама. Такође је наведено да сматрају да је вертикална платформа да би се изашло на лођу скупље и теже изводљиво решење јер тражи да се врше грађевинске интервенције испред објекта као и на самој лођи. У прилогу су доставили каталог степенишне платформе Стратос.
- Увидом у мејл преписка која је упућена дана 19. јануара 2024. године на адресу …@industrija.rs утврђено је да су достављене фотографије и скице терена објекта везано за изградњу платформе за особе са инвалидитетом, као и да је затражено обавештење о техничким могућностима и ценама израде платформе коју је могуће уградити.
- МОТИВИ И РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА
- Повереник за заштиту равноправности је приликом одлучивања у овом предмету имао у виду наводе из притужбе и изјашњења, доказе који су приложени, као и релевантне правне прописе у области заштите од дискриминације.
Правни оквир
- Повереник за заштиту равноправности је установљен Законом о забрани дискриминације[2] као самосталан државни орган, независан у обављању послова утврђених законом. Одредбама члана 33. Закона о забрани дискриминације прописана је надлежност Повереника за заштиту равноправности. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере. Поред тога, Повереник је овлашћен да предлаже поступак мирења, као и да покреће судске поступке за заштиту од дискриминације и подноси прекршајне пријаве због аката дискриминације прописаних антидискриминационим прописима. Повереник је, такође, овлашћен да упозорава јавност на најчешће, типичне и тешке случајеве дискриминације и да органима јавне власти препоручује мере за остваривање равноправности[3].
- Устав Републике Србије[4] забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичног или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости, психичког или физичког инвалидитета.
- Повереник даље указује да је Република Србија усвојила Закон о потврђивању Конвенције о правима особа са инвалидитетом[5], чији је циљ да се унапреди, заштити и осигура пуно и једнако уживање свих људских права и основних слобода свим особама са инвалидитетом и унапреди поштовање њиховог урођеног достојанства[6]. Конвенција под дискриминацијом на основу инвалидитета подразумева сваку разлику, искључивање или ограничење по основу инвалидитета, што има за циљ или ефекат нарушења или поништења признавања, уживања или вршења, равноправно са другима, свих људских права и основних слобода у политичкој, економској, друштвеној, културној, цивилној или било којој другој области. Конвенцијом су обухваћени и сви облици дискриминације, укључујући и ускраћивање разумног прилагођавања, а државе уговорнице се обавезују да забране сваку дискриминацију по основу инвалидитета и гарантују особама са инвалидитетом једнаку и ефикасну правну заштиту од дискриминације по било ком основу. Чланом 9. Конвенције између осталог је прописано да ће у циљу омогућавања самосталног живота и пуног учешћа особа са инвалидитетом у свим сферама живота, државе уговорнице предузети одговарајуће мере да особама са инвалидитетом обезбеде приступ, равноправно са другима, физичком окружењу, превозу, информацијама и комуникацијама, укључујући информационе и комуникационе технологије и системе, као и другим погодностима и услугама које стоје на располагању јавности. Мере које укључују идентификовање и уклањање баријера за приступ, односе се, између осталог и на зграде.
- Закон о забрани дискриминације дефинише дискриминацију као свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, родном идентитету, сексуалној оријентацији, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу и чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима. Одредбама члана 6. је прописано да непосредна дискриминација постоји ако се лице или група лица, због његовог односно њиховог личног својства у истој или сличној ситуацији, било којим актом, радњом или пропуштањем, стављају или су стављени у неповољнији положај, или би могли бити стављени у неповољнији положај. Чланом 26. став 1. прописано је да дискриминација постоји ако се поступа супротно начелу поштовања једнаких права и слобода особа са инвалидитетом у политичком, економском, културном и другом аспекту јавног, професионалног, приватног и породичног живота.
- Одредбама члана 5. став 2. Закона о планирању и изградњи[7] прописано је да стамбене и стамбено-пословно зграде са десет и више станова морају се пројектовати и градити тако да се свим корисницим, а нарочито особама са инвалидитетом, деци и старим особама омогућава несметан приступ, кретање, боравак и рад.
- Правилник о техничким стандардима планирања, пројектовања и изградње објеката којима се осигурава несметано кретање и приступ особама са инвалидитетом, деци и старим особама[8], у члану 3. став 1. тачка 7, прописује да приступачност представља резултат примене техничких стандарда у планирању, пројектовању, грађењу, реконструкцији, доградњи и адаптацији објеката и јавних површина, помоћу којих се свим људима, без обзира на њихове физичке, сензорне и интелектуалне карактеристике или године старости, осигурава несметан приступ, кретање, коришћење услуга, боравак или рад.
Анализа навода из притужбе и изјашњења и достављених прилога са аспекта антидискриминационих прописа
- Имајући у виду садржину притужбе, као и надлежност Повереника за заштиту равноправности, у конкретном случају потребно је испитати да ли су Град Зајечар и Центра за социјални рад „Зајечар“ повредили одредбе Закона о забрани дискриминације и ББ као особу са инвалидитетом ставили у неповољнији положај необезбеђивањем приступачности њеној стамбеној јединици на адреси …, спрат …, стан број …
- Међу странама је неспорно да је ББ Центар за социјални рад „Зајечар“ решењем бр. … утврдио право на коришћење смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима у граду Зајечар, у стамбеној јединици број …, спрат … на адреси … са почетком коришћења од 26. јануара 2009. године, коју је Град Зајечар заједно са својим партнерима у земљи и иностранству изградио за ту намену. Такође је неспорно да се ББ, као особа са инвалидитетом, креће искључиво уз употребу инвалидских колица.
- Повереник указује да је за разматрање ове правне ствари важна примена члана 45. став 2. Закона о забрани дискриминације. Наиме, према овом правилу, подносилац притужбе треба да учини вероватним да је лице против кога се подноси притужба извршило акт дискриминације због неког личног својства, а уколико то учини, терет доказвања да услед тог акта није дошло до повреде начела једнакости, односно начела једнаких права и обавеза, лежи на лицу против кога је притужба поднета.
- Подноситељ притужбе је уз притужбу доставио фотографије из којих је неспорно да је стамбена јединица која је додељења на коришћење ББ неприступачна особама са инвалидитетом које се крећу уз помоћ инвалидских колица с обзиром на постојање архитектонских баријера тј. степеница које повезују приземље и први спрат зграде степеника. Имајући у виду наведено Повереник је констатовао да је подноситељ притужбе учинио вероватним да стамбена јединица коју користи ББ није приступачан за особе са инвалидитетом које се отежано крећу или за кретање користе колица. Центар за социјални рад „Зајечар“ и Град Зајечар у свом изјашњењу не оспоравају да стамбена јединица која је додељења на коришћење ББ није приступачана за особе са инвалидитетом.
- Центар за социјални рад „Зајечар“ се изјаснио да је од стране иностраног инвеститора изграђен грађевински и технички пројекат, на који није могло да се утиче, а да унутрашње заједничке просторије не дају могућност за изградњу лифта, платформе за особе са иналидитетом, док са спољашње стране надлежна служба Градске управе разматра најефикасније решење, те ће заједно са Центром у наредном периоду планирати најефикасније решење на објекту. Указали су да је зграда у јавној својини града Зајечара, а да Центар за социјални рад „Зајечар“ пружа наведену услугу коју је Град Зајечар поверио Центру на основу Олуке о социјалној заштити грађана Града Зајечара.
- Град Зајечар се изјаснио на наводе из притужбе указујући да је Град Зајечар без одлагања приступио разматрању могућности решавања проблема и то најпре утврђивањем чињеничног стања у вези техничких могућности на терену. Даље се наводи да је у складу са констатованим стањем на терену, истог дана контактирано лице овлашћено за дистрибуцију и уградњу платформи.
- Имајући у виду све наведено, Повереник се обратио подносиоцу притужбе са захтевом да се изјасни да ли остаје при поднетој притужби, односно да ли је сагласан да су последице акта због ког су се обратили отклоњене. Подносиоц притужбе није дао сагласност да су отклоњене последице акта због којег је притужба поднета, у складу са чланом 37. став 4. Закона о забрани дискриминације, због чега је поступак по притужби настављен у складу са чланом 37. став 5. истог закона. Од Града Зајечара је затражено да допуни своје изјашњење у погледу чињеница да ли су у међувремену од фирме којој су упутили захтев за понуду за уградњу покретне платформе за особе са инвалидитетом добили одговор, као и каква је динанамика извођења радова, односно када се очекује почетак и завршетак.
- Град Зајечар је у допуни изјашњења навео да је 18. јануара 2024. године преставник фирме којој је упућен мејл са документацијом и пројектним задатком обавестио Одељење за урбанизам, грађевинске и комунално стамбене послове, Градске управе града Зајечара, да због повећаног обима посла нису у могућности да дају понуду за израду и монтажу покретне платформе за особе са инвалидитетом, након чега су упућени захтеви за изјашњење и другим фирмама које се баве израдом покретних платформи за особе са инвалидитетом.
- Повереник указује да је узео у обзир наводе из изјашњења Града Зајечара и Центра за социјални рад који се односе на активности везано за разматрање могућности за решавање проблема и то најпре утврђивањем чињеничног стања у вези техничких могућности на терену, а затим и контактирање фирми које се баве израдом покретних платформи за особе са инвалидитетом. Међутим, Повереник констатује да су Град Зајечар и Центар за социјални рад као чланови Комисије која је спроводила поступак првог избора корисника утврдили ББ право коришћења смештаја у објекту социјалног становања у заштићеним условима у стамбеној јединици која јој није приступачна, иако су решење Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање – Филијала Ђаковица којим је утврђена инвалидност I категорије од 10. септембра 1997. године, као и решење Републичког фонда за пензијско и инвалидско осигурање Бор од 19. септембра 2007. године којим је утврђено право на новчану накнаду и помоћ и негу другог лица била коначна и пре истека рока за пријављивање на Оглас за избор стамбених јединица намењених социјалном становању. Затим Град Зајечар и Центар за социјални рад у последњих петнаест година ништа нису предузели како би се њој као особи са инвалидитетом која се креће искључиво у помоћ инвалидских колица, омогућили самосталан улаз и излаз из стамбене јединице. Повереник констатује да стамбена јединица број ../ … на адреси … није приступачана ни у време подношења притужбе, као и да Град Зајечар и Центар за социјални рад у изјашњењима нису доставили доказе који показују да су пре захтева Повереника да се изјасне на притужбу, предузели било какве мере и активности у циљу омогућавања несметаног приступа стамбеној јединици.
3.18. Сагласно свему наведеном, Повереник за заштиту равноправности сматра важним активности које су Град Зајечар и Центар за социјални рад „Зајечар“ предузели након подношења притужбе, а које су усмерене на решавање проблема како би се стамбена јединица учинила приступачном ББ Међутим, како није доказано да су отклоњене препреке и баријере за несметан приступ стамбеној јединици, одосно да је стамбена јединица приступачна за особе са инвалидитетом која за кретање користе колица, Повереник указује да уколико само један од елемената приступачности није адекватан, особа са инвалидитетом ће се наћи у ситуацији тзв. „прекинутог ланца кретања“, односно биће доведена у ситуацију немоћи, у којој нема могућност да самостално функционише.
- МИШЉЕЊЕ
Пропуштањем да обезбеди приступачан улаз у стамбену јединицу …/ … на адреси … Зајечар, Град Зајечар и Центар за социјални рад „Зајечар“, повредили су одредбе чл. 6. и 26. Закона о забрани дискриминације.
- ПРЕПОРУКА
Повереник за заштиту равноправности препоручује Граду Зајечару и Центру за социјални рад „Зајечар“:
- Да предузму све мере и активности како би отклонили последице дискриминаторног поступања, односно да предузму све мере и активности како би се стамбена јединица …/… на адреси …, Зајечар, учинила приступачном, ББ особи са инвалидитетом, која за кретање користи искључиво инвалидска колица .
- Да убудуће у оквиру послова које обављју не крше антидискиминационе прописе.
Потребно је да Град Зајечар и Центар за социјални рад „Зајечар“, обавесте Повереника за заштиту равноправности о спровођењу ове препоруке у року од 30 дана од дана пријема мишљења са препоруком.
Сагласно члану 40. Закона о забрани дискриминације, уколико Град Зајечар и Центар за социјални рад „Зајечар“ не поступе по препоруци у року од 30 дана, биће донето решење о изрицању мере опомене, против којег није допуштена жалба, а за случај да ово решење не спроведе, Повереник за заштиту равноправности може о томе обавестити јавност преко средстава јавног информисања и на други погодан начин.
Против овог мишљења са препоруком није допуштена жалба нити било које друго правно средство, јер се њиме не одлучује о правима и обавезама правних субјеката.
[1] „Службени гласник РС“, број 22/09 и 52/21
[2] Закон о забрани дискриминације, члан 1. став 2.
[3] Закон о забрани дискриминације, члан 33.
[4] Устав Републике Србије („Службени гласник РС”, број 98/06 и 11/98)
[5] Закон о потврђивању Конвенције о правима особа са инвалидитетом („Службени гласник РС – Међународни уговори”, бр. 42/09)
[6] Члан 1. став 1. Конвенције о правима особа са инвалидитетом
[7] „Службени гласник РС”, бр. 72/09, 81/09 – испр., 64/10 – одлука УС, 24/11, 121/12, 42/13 – одлука УС, 50/13 – одлука УС, 98/13 – одлука УС, 132/14, 145/14, 83/18, 31/19, 37/19 – др. Закон, 9/20, 52/21 и 62/23
[8] „Службени гласник РС”, број 22/15
ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ
Брaнкицa Jaнкoвић
1157-23 Мишљење у поступку поводом притужбе против Града Зајечара и Центра за социјални рад „Зајечар“