406-24 Препорука мера – Измена Правилника о начину исплате новчаних примања

бр. 07-00-358/2024-02  датум: 25.10.2024.

 

Поступајући у оквиру законом прописане надлежности да прима и разматра притужбе због повреда одредаба Закона о забрани дискриминације[1], поводом притужбе коју је поднео AA против Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Повереник за заштиту равноправности, на основу 36. став 1. тачка 5)  Закона о забрани дискриминације и члана 22. став 1. тачка 2. Пословника о раду Повереника за заштиту равноправности („Службени гласник РС”, број 34/11) доноси

 

 

ЗАКЉУЧАК

Обуставља се поступак по притужби коју је поднео AA против Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања.

О б р а з л о ж е њ е

Повереник за заштиту равноправности примио је притужбу AA против Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања. Као лично својство подносилац притужбе је навео друго лично својство: корисник буџетских средстава.

У притужби и допуни је између осталог, наведено:

– да је AA војни инвалид и корисник личне инвалиднине и ортопедског додатка и да му је онемогућено право на слободан избор банке преко које се врше уплате;

 

– да му се наноси финансијска штета, да му се онемогућава да користи повластице код других банака и да се присиљава на отварање више текућих рачуна чиме му се као особи са инвалидитетом и кориснику социјалне помоћи додатно отежава живот;

 

– да је сам чин дискриминације у односу на друге кориснике буџетских средстава непосредан, директан, намеран и продуженог дејства;

 

– да је поднео Иницијативу за оцену уставности и законитости члана 2. став 3. Правилника о начину исплате новчаних примања која је одбачена из формално правних разлога, а да је уз исту приложио Мишљење Заштитника грађана бр. 17763 од 30.06.2021. године;

 

– да како Уставни суд није препознао проблем изнесен у Иницијативи, да ће уколико се проблем са слободним избором банке буде игнорисао бити приморан да укаже Комитету за права особа са инвалидитетом на поменуту аномалију.

 

У прилогу притужбе достављено је: 1) фотокопија електронског дописа који је упућен Министарству за рад, запошљавање, борачка и социјална питања од 28.08.2023. године; 2)  фотокопија електронског дописа Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања од 30.08.2023. године; 3) Мишљење Заштитника грађана бр. 17763 од 30.06.2021. године; 4) Закључак Уставног суда бр. IУо-116/2023 од 12.03.2024. године; 5) уређену и допуњену Иницијативу за оцену уставности и законитости Правилника од 02.02.2023. године.

 

Повереник је дописом бр. 07-00-358/2024-02 од 20.08. 2024. године затражио од подносиоца притужбе да уреди притужбу и достави решење о признатом праву на личну инвалиднину и ортопедски додатак, као и друге доказе за које сматрате да могу бити од значаја за разматрање овог предмета. Поступајући по захтеву Повереника, AA доставио је 28.08.2024. године решење Града Београда, Градске општине Палилула, Управе градске општине, одељења за друштвене делатности заједничке послове број 580-414/2020-I-6в од 25.12.2020.године; стање и историју рачуна. У допуни притужбе је навео друго лично својство-корисник буџетских средстава, као лично својство на основу ког сматра да је дискриминисан.

 

Иако корисник буџетских средстава није лично својство у смислу члана 2. Закона о забрани дискриминације, с обзиром да подносилац притужбе прима различите накнаде по основу свог инвалидитета као личног својства, Повереник је у складу са чланом 37. Закона о забрани дискриминације[2] затражио од Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања да се изјасни на наводе из притужбе.

Како Министарство у законом предвиђеном року није доставило изјашњење на захтев Повереника, бр. 07-00-358/2024-02, Повереник је поново поднео захтев за изјашњење Министарству указујући на одредбе Закона о забрани дискриминације као и на посебно правило о пребацивању терета доказивања из члана 45. овог закона. С обзиром да се Министарство није изјаснило, Повереник је извршио увид у доставну књигу, где је утврђено да је Министарство примило захтев 5.8.2024. године. Након тога, захтев за изјашњење достављен је, опреза ради, Министарству и на електронску адресу.

како се Министарство није изјаснило на наводе из притужбе, у циљу правилног и потпуног утврђивања чињеничног, у складу са одредбом члана 37. став 2. Закона о забрани дискриминације, Повереник се обратио Банци Поштанска штедионица Акционарско друштво, Београд, захтевом за појашњење.

У допису број C0028-2-155/2024 од 10.09.2024. године Банке поштанске штедионице Акционарско друштво Београд је наведено:

  • да Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања објављује јавни позив за отворени поступак јавне набавке банкарских услуга за готовинске исплате новчаних накнадама корисницима из надлежности Министарства на Порталу јавних набавки којем је могуће приступити путем линка: https://jnportal.ujn.gov.rs;

 

  • да се позив за подношење понуде објављује средином августа, а отварање понуде средином септембра, као и да је Банка у претходном периоду заједно са Јавним предузећем „Пошта Србије“, Београд учествовала у поступку јавне набавке након чега јој је као понуђачу који испуњава услове јавне набавке додељен уговор;

 

  • да је Банка заједно са ЈП „Пошта Србије“ поднела и понуду број C34-2-11557 од 30.8.2023. године као добављач, а да су након спроведеног поступка јавне набавке број 26/2023 и доношења Одлуке о додели уговора број 404-02-106/8/2023-02 од 14.9.2023. године Министарство и Банка закључили Уговор о јавној набавци банкарских услуга за готовинске исплате новчаних давања корисницима из надлежности Министарства (заведен код Министарства под бројем 404-02-106/9/2023-02, а код Банке под бројем А022-1-2293);

 

  • да је дана 9.9.2024. године у спроведеном новом поступку јавне набавке банкарских услуга за готовинске исплате новчаних накнада корисницима из надлежности Министарства извршено отварање понуда и да је Банка изабрана за најбољег понуђача, те да се очекује достављање Одлуке Министарства о додели уговора након чега ће бити закључен нови уговор за наредних 12 месеци;

 

  • да Банка на основу закљученог Уговора и података које достави Министарство отвара индивидуалне партије службених (наменских) рачуна за уплату накнада из надлежности Министарства (у конкретном случају примања бораца, војних инвалида, цивилних инвалида рата и чланова њихових породица);

 

  • да Банка на основу истог уговора, раскњижава средства која су јој претходно уплаћена од стране Министарства, на отворене индивидуалне партије службених (наменских) рачуна;

 

  • да се на службеним (наменским) рачунима не може извршити друга уплата осим уплате од стране Министраства, у складу са предметним уговором са Министарством, Банка омогућава корисницима располагање уплаћеним средствима на свим својим шалтерима и шалтерима ЈП „Пошта Србије“;

 

  • да уколико корисник није у могућности да лично дође у Банку и подигне новчана средства, да иста могу да се исплате и овлашћеном лицу;

 

  • да надлежни Центар за социјални рад издаје посебна овлашћења на прописаном обрасцу за туђу негу и помоћ, као и за социјална давања;

 

  • да корисник права, у овом случају војни инвалид нема обавезу плаћања накнаде за одржавање рачуна Банци;

 

  • да на основу истог уговора, Министарство уплаћује Банци, а Банка отвара службене (наменске) рачуне за уплату и новчаних накнада корисницима следећих права: родитељски додатак, дечији додатак, накнада за издржавање корисника на породичном смештају, новчана социјална помоћ, посебна новчана накнада, додатак за негу и помоћ дугог лица, остале накнаде по основу рађања и неге и посебне неге детета, примања бораца, војних инвалида, цивилних инвалида рата и чланова њихових породица – месечна новчана примања корисника борачко-инвалидске заштите, инвалидски додатак, годишње новчано примање за опоравак, рефундација средства плаћеног ПДВ-а за увоз путничких аутомобила за војне инвалиде и цивилне инвалиде рата по Закључку Владе Републике Србије 05 број 401-1953/2017 од 10.3.2017. године, новчана накнада за набавку путничког моторног возила, помоћ у случају смрти; рефундација средстава плаћеног ПДВ за увоз путничких аутомобила за особе са инвалидитетом које су оствариле право на повраћај у складу са Закључком Владе Републике Србије 05 број 401-1953/2017 од 10.3.2017. године и број 43-4546/2020 од 12.6.2020. године, друге новчане накнаде у складу са позитивним прописима, а које су у надлежности Наручиоца.

 

  • да Уговором закљученим са Банком није регулисана обавеза Банке да корисницима службених наменских рачуна изда платну картицу нити да им омогући коришћење услуге електронског банкарства, те из тог разлога корисници службених наменских рачуна не могу да остваре увид у предметни рачун путем електронског банкарства, нити могу да подигну средства на банкомату;

 

  • да је Уговором регулисана обавеза Банке да кориснику накнаде за његов захтев и о трошку Банке обезбеди извештај са описом права, стања и променама на његовом службеном наменском рачуну.

 

Одредбом члана 2. став 1. тачка 1. Закона о забрани дискриминације прописано је да дискриминација означава свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, роду, родном идентитету, сексуалној оријентацији, полним карактеристикама, нивоом прихода, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу и чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима.

Да би, у складу са Законом о забрани дискриминације у конкретном случају био извршен акт дискриминације, неопходно је да је лице третирано неједнако, те да је тај неједнак третман заснован на неком личном својству лица из члана 2. Закона о забрани дискриминације.

У току поступка Повереник је утврдио да Банка Поштанска штедионица и Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања имају закључен Уговор о јавној набавци банкарских услуга за готовинске исплате новчаних накнада корисницима из надлежности Министарства (уговор заведен код Министарства под бројем 404-02-106/9/2023-22, а код Банке под бројем А022-1-2293), да је исти закључен на период од 12 месеци, односно до утрошка уговорених финансијских средстава уколико та околност наступи раније.

 

Даље је утврђено да Банка у складу са предметним уговором отвара индивидуалне партије службених – наменских рачуна за уплату накнаде из надлежности Министарства, као и да Банка раскњижава средства која су јој претходно уплаћена од стране Министарства на ове рачуне. Даље је утврђено да се преко Банке уплаћују новчане накнаде корисницима следећих права: родитељски додатак, дечији додатак, накнада за издржавање корисника на породичном смештају, новчана социјална помоћ, посебна новчана накнада, додатак за негу и помоћ дугог лица, остале накнаде по основу рађања и неге и посебне неге детета, примања бораца, војних инвалида, цивилних инвалида рата и чланова њихових породица – месечна новчана примања корисника борачко-инвалидске заштите, инвалидски додатак, годишње новчано примање за опоравак, рефундација средства плаћеног ПДВ-а за увоз путничких аутомобила за војне инвалиде и цивилне инвалиде рата по Закључку Владе Републике Србије 05 број 401-1953/2017 од 10.03.2017. године, новчана накнада за набавку путничког моторног возила, помоћ у случају смрти; рефундација средстава плаћеног ПДВ за увоз путничких аутомобила за особе са инвалидитетом које су оствариле право на повраћај у складу са Закључком Владе Републике Србије 05 број 401-1953/2017 од 10.03.2017. године и број 43-4546/2020 од 12.06.2020. године, као и друге новчане накнаде у складу са позитивним прописима, а које су у надлежности Наручиоца.

 

На крају, утврђено је да сви корисници наменских рачуна немају обавезу плаћања накнаде за одржавање рачуна банци, као и да према наводима Банке на основу закљученог уговора она нема обавезу да корисницима наменских рачуна изда картицу нити да им омогући коришћење електронског банкарства.

Имајући у виду наводе из притужбе као и достављене доказе, задатак Повереника је да утврди да ли су у конкретном случају повређене одредбе Закона о забрани дискриминације, односно да ли је подносилац притужбе дискриминисан од стране Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања на основу неког свог личног својства.

Имајући у виду наведено, на основу достављених доказа може се закључити да Министарство  за рад, запошљавање, борачка и социјална питања на наменске рачуне отворене код Банке са којом ово министарство има закључен уговор по спроведеном поступку јавне набавке уплаћује средства на име различитих наканада по основу различитих права за чије остваривање је надлежно ово министарство. Дакле, чињеница да подносилац притужбе не може да изабере банку по свом избору, није у узрочно последичној вези са чињеницом да накнаду остварује по основу свог инвалидитета или неког другог личног својства, већ са чињеницом да је у питању наменски рачун на који Министарство врши исплату накнаде по различитим основима (инвалидитет, брачно и породично стање, рођење, пол, имовинско стање и сл).

 

С тим у вези Повереник констатује да је очигледно да у конкретном случају подносилац притужбе није стављен у неоправдано неповољнији положај на основу било ког свог личног својства у односу на друга лица у упоредивој ситуацији, због чега је у складу са чланом 36. став 1. тачка 5. Закона о забрани дискриминације донет закључак о обустави поступка по притужби AA против Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања.

Међутим, разматрајући одредбе Правилника на које подносилац притужбе указује, Повереник сматра да наведене одредбе Правилника о начину исплате новчаних примања треба преиспитати првенствено са аспекта њихове целисходности, рационалности, адекватне доступности и унапређења положаја лица која ове накнаде остварују. Неспорно је да све накнаде које лица остварују по основу борачке, инвалидске, социјалне, дечије, породичне заштите имају исти циљ, а то је да колико толико побољшају положај ових лица, односно да постигну сврху због које се уплаћују. Да би се овај циљ остварио, неопходно је да средства која се уплаћују буду доступна свима онима којима су намењене. Чињеница да се ограничава избор банке, те да се не може приступити рачуну електронским путем или подићи новац на банкомату, говори у прилог томе да оваква пракса не доприности доступности и приступачности оствареног права. Ово нарочито ако се има у виду развој асертивних технологија, које између осталог олакшавају живот особама са инвалидитетом у погледу приступачности. Евентуално би се могло наћи рационално оправдање за овакво решење само у случају када лице које треба да прими накнаду нема отворен рачун ни у једној банци, па да се у том случају уплата врши на рачун код банке са којим Министарство има потписан уговор.

Повереник додатно указује да Закон о правима бораца, војних инвалида, цивилних инвалида рата и чланова њихових породица[3] у члану 181. не прописује на који начин се врши исплата, односно не прописује ограничење избора банке, већ је то препуштено подзаконском акту, односно правилнику који доноси министар. Наиме, овим чланом је прописано да министар прописује начин исплате месечних и других новчаних износа примања по овом закону, начин вођења евиденције о извршеним исплатама и начин подношења извештаја о утрошеним средствима. С тим у вези, измена правилника којом би се омогућила већа доступност оствареног права, не захтева посебно компликовану процедуру у погледу будућих уплата накнада у складу са законом.

Имајући у виду све наведено, посебно узимајући у обзир чињеницу да лица која остварују накнаде по основу Закона о правима бораца, војних инвалида, цивилних инвалида рата и чланова њихових породица иначе спадају у рањиве друштвене групе, односно групе које су у тежем положају, Повереник у циљу унапређења њиховог положаја, користећи овлашћења из члана 33. став 1. тачка 9. Закона о забрани дискриминације[4], препоручује Министарству за рад, запошљавање, борачка и социјална питања да измени одредбе члана 2. Правилника о начину исплате новчаних примања[5] тако што ће уплату накнада по основу остварених права у складу са законом којим је уређена борачка и инвалидска заштита уплаћивати на рачун лица које је остварило право, сем евентуално у случају ако то лице нема отворен текући рачун ни код једне банке у којем случају би се могло сматрати целисходним да се уплата врши на рачун код банке са којом Министарство има закључен уговор у складу са законом.

 

Потребно је да о предузетом Министарство обавестити Повереника у року од 30 дана од пријема овог закључка са препоруком мера за остваривање равноправности.

 

У складу са законом, није прописана могућност изјављивања жалбе или приговора против закључака и других правних аката које Повереник доноси.

[1]  Закон о забрани дискриминације („Службени гласник РС“, бр. 22/09) члан.33. став.1. тачка.1.

[2] „Службени гласник РС“, бр. 22/09 и 52/21

[3] „Службени гласник РС“, број 20/20

[4] „Службени гласник РС“, бр. 22/09 и 52/21

[5] „Службени гласник РС“, бр. 161/20

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon406-24 Препорука мера – Измена Правилника о начину исплате новчаних примања Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top