1244-23 Препорука мера Општини Љубовија

бр. 07-00-597/2023-02  датум: 25.12.2023. године

 

ПРИВРЕМЕНИ ОРГАН ОПШТИНЕ ЉУБОВИЈА

 

Поштовани,

 

Поверенику за заштиту равоправности притужбом се обратио А. А. коју је поднео у име детета Б. Б., против Владе Републике Србије, којом тражи заштиту од дискриминације. У притужби је истако да је Влада Републике Србије 29. новембра 2023. године усвојила Закључак  о исплати једнократне новчане помоћи у износу од 10.000 динара ученицима средњих школа у јавној и приватној својини, који су држављани Републике Србије. Даље је навео да је његова ћерка држављанка Републике Србије и да има пребивалиште у Љубовији, али да средњу школу похађа у Сребреници, где путује сваки дан с обзиром да живе у пограничном делу земље коју велики број становника свакодневно прелази због школовања или запослења. Наводи да се у ЈУ „Средњошколски центар Сребреница“ образује 60 ученика из Љубовије. Сматра да је његова ћерка дискриминисана зато што се школује у суседној држави и да из тог разлога не може да оствари право на једнократну новчану помоћ у складу са Закључком Владе Републике Србије.

Имајући у виду да је притужба поднета против Владе Републике Србије, а да је Привремени орган општине Љубовија донео своју одлуку, бр. 06 384/23-03 од 29. новембра 2023. године у којој се, позвао на одредбе члана 11. став 4. Закона о финансијској подршци породици са децом, као и на Закључак Владе Републике Србије  05 број 401777/2023 од  29.11.2023. године и тачке 3. и 36. Пословника о раду Привременог органа општине Љубовија[1], Повереник је извршио увид у Одлуку о додели једнократне новчане помоћи ученицима Средња школе  „Вук Караџић“  Љубовија, општина Љубовија  који су држављани Републике Србије.

Увидом у наведену одлуку утврђено је да се овом одлуком утврђује право на исплату једнократне новчане помоћи у висини од 10.000 динара ученицима Средње школе „Вук Караџић“  Љубовија, који су држављани Републике Србије.  Тачком 2. Одлуке је прописано да ће средства из тачке 1. ове одлуке, Министарство за бригу о породици и демографију пренети општини Љубовија која ће средства уплатити на рачун: – једног од родитеља малолетног, односно пунолетног ученика, – једног од родитеља у случајевима када самостално врши родитељско право, – хранитеља у случајевима када је правоснажном одлуком органа старатељства засновано хранитељство детета за које се исплаћује новчана помоћ, – пунолетног ученика уколико га исти поседује.  Тачком 3. Одлуке, прописано је да се обавезује Средња школа „Вук Караџић“ Љубовија, да достави лицима из члана 2. образац за уплату новчане помоћи који је саставни део ове одлуке, док је тачком 4. прописано да ова одлука ступа на снагу даном доношења и да ће се објавити у “Службеном листу општине Љубовија“. Одлука је објављена у Службеном листу општине Љубовија број 25/23.Одлука је доступна и на линку: https://www.ljubovija.rs/dokumenta/sluzbeniList/broj130.pdf.

Повереник, користи прилику да укаже да је примера ради, Привремени орган општине Мали Зворник, која се такође налази у пограничном делу Републике Србије, на основу истог Закључка Владе, донео одлуку на седници одржаној 13. децембра, да ће једнократну новчану помоћ у износу од 10.000 динара Општина Мали Зворник исплатити и ученицима из Малог Зворника који похађају средње школе у Републици Српској. „Општинска управа општине Мали Зворник задужена је да у буџету за 2024. годину планира неопходна средства за ову намену, а поменута Комисија да контактира све подносиоце захтева који спадају у ову групу корисника, те да провери и изврши евентуално допуну недостајуће документације, ради благовременог утврђивања износа потребних буџетских средстава.“ Ова одлука је доступна на линку: https://malizvornik.ls.gov.rs/novcanu-pomoc-dobice-i-srednjoskolci-iz-malog-zvornika-koji-nastavu-pohadjaju-u-republici-srpskoj/.

 

Имајући у виду све наведено, Повереник указује на поједине одредбе Устава и закона.

Устав Републике Србије[2] у члану 21. прописује да су пред Уставом и законом сви једнаки (став 1), као и да свако има право на једнаку законску заштиту, без дискриминације (став 2). У складу са ставом 3. овог члана забрањена је свака дискриминација, непосредна или посредна, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета, док је ставом 4. прописано да се не сматрају дискриминацијом посебне мере које Република Србија може увести ради постизања пуне равноправности лица или групе лица која су суштински у неједнаком положају са осталим грађанима. Чланом 69. Устава је прописано да грађани и породице којима је неопходна друштвена помоћ ради савладавања социјалних и животних тешкоћа и стварања услова за задовољавање основних животних потреба, имају право на социјалну заштиту, чије се пружање заснива на начелима социјалне правде, хуманизма и поштовања људског достојанства. У складу са чланом 97. Република Србија уређује и обезбеђује, између осталог и систем у областима здравства, социјалне заштите, борачке и инвалидске заштите, бриге о деци, образовања, културе и заштите културних добара, спорта, јавног информисања; систем јавних служби, док је чланом 190. Устава прописано да општина, преко својих органа, у складу са законом се стара о задовољавању потреба грађана у области просвете, културе, здравствене и социјалне заштите, дечије заштите, спорта и физичке културе, као и да обавља и друге послове одређене законом. Општина самостално, у складу са законом, доноси свој буџет и завршни рачун, урбанистички план и програм развоја општине, утврђује симболе општине и њихову употребу. Поред тога, истим чланом је прописано да се општина стара о остваривању, заштити и унапређењу људских и мањинских права, као и о јавном информисању у општини.

Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације[3] којим је прописано да дискриминација представља свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, роду, родном идентитету, сексуалној оријентацији, полним карактеристикама, нивоом прихода, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима у које у складу са досадашњом праксом спада и пребивалиште грађана. Чланом 22. овог закона је прописано да свако дете, односно малолетник има једнака права и заштиту у породици, друштву и држави, без обзира на његова или лична својства родитеља, старатеља и чланова породице. Забрањено је дискриминисати дете, односно малолетника према здравственом стању, инвалидитету, сексуалној оријентацији, родном идентитету, полним карактеристикама, етничком пореклу, националној припадности, брачном, односно ванбрачном рођењу, јавно позивање на давање предности деци једног пола у односу на децу другог пола, као и прављење разлике према здравственом стању, инвалидитету, сексуалној оријентацији, родном идентитету, полним карактеристикама, етничком пореклу, националној припадности, имовном стању, професији и другим обележјима друштвеног положаја, активностима, израженом мишљењу или уверењу дететових родитеља, односно старатеља и чланова породице.

Закон о локалној самоуправи[4] у члану 20. став 1. тачка 4. прописује да се општинa, прeкo свojих oргaнa, у склaду с Устaвoм и зaкoнoм стара o зaдoвoљaвaњу пoтрeбa грaђaнa у oблaсти прoсвeтe (прeдшкoлскo вaспитaњe и oбрaзoвaњe и oснoвнo и срeдњe oбрaзoвaњe и вaспитaњe), нaучнoистрaживaчкe и инoвaциoнe дeлaтнoсти, културe, здрaвствeнe и сoциjaлнe зaштитe, дeчиje зaштитe, спoртa и физичкe културe.

Закон о финансијској подршци породици са децом[5] у члану 11. прописује да АП Војводина, општина, односно град могу, ако су обезбедили средства, да утврде и друга права, већи обим права од права утврђених овим законом и повољније услове за њихово остваривање.

Закон о основама система образовања и васпитања[6] у члану 3. прописује да свако лице има право на образовање и васпитање, као и да су држављани Републике Србије једнаки у остваривању права на образовање и васпитање.

 

Стратегијом развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године[7] прописано је да је визија развоја образовања је да обезбеди квалитетно образовање за постизање пуног потенцијала становништва, а нарочито сваког детета и младе особе у Републици Србији, док је мисија образовања је да се обезбеди образовање високог квалитета које служи развоју друштва у целини.

 

Одредбама Закона о забрани дискриминације прописана је надлежност Повереника за заштиту равноправности. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере.

 

У складу са чланом 33. став 1. тачка 9) Закона о забрани дискриминације прописано је да је Повереник овлашћен да органима јавне власти као и другим лицима  упућује препоруке мера за остваривање равноправности и заштите од дискриминације .

 

С тим у вези, сагледавајући специфичну ситуацију у којој су се нашли ученици који су држављани Републике Србије који живе у општини Љубовија и који сваки дан дан путују у средњу школу која им је најближа, а која се налази у Републици Српској, Повереник, општини Љубовија, упућује препоруку мера за остваривање равноправности, којом овој општини препоручује да:

 

– измени Одлуку о додели једнократне новчане помоћи од 29. новебра 2023. године, бр. 06 384/23-03  и да и овој деци призна иста права на једнократну новчану помоћ као и ученицима који су држављани Републике Србије, а који похађају средњу школу у Општини Љубовија.

 

О упућеној препоруци мера упознат је подносилац притужбе.

 

Потребно је да општина Љубовија обавестити Повереника у року од 30 дана од пријема препоруке мера за остваривање равноправности.

 

Против ове препоруке мера за остваривање равноправности, у складу са законом, није допуштена жалба нити било које друго правно средство.

[1] „Службени лист општине Љубовија бр. 18/23 и 21/23

[2] „Службени гласник РС“, бр. 98/06, 115/21, 16/22

[3] Закон о забрани дискриминације, члан 2.

[4] „Службени глaсник РС“, бр. 129/07, 83/14 – др. зaкoн, 101/16 – др. зaкoн, 47/18 и 111/21 – др. зaкoн

[5] “Службенигласник РС“, број 113/17, 50/18, 46/21 – УС, 51/21 – УС, 66/21, 130/21, 43/23 – УС и 62/23,

[6] „Службени глaсник РС“, бр. 88/17, 27/18 – др. зaкoн, 10/19, 27/18 – др. зaкoн, 6/20 и 129/21

[7] „Службени гласник РС“, број 63/21

 

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon1244-23 Препорука мера Општини Љубовија Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top