бр. 07-00-527/2024-02 датум: 14.11.2024.
МИШЉЕЊЕ
Мишљење је донето у поступку по притужби AA , заступника удружења ББ, изјављеној против удружења ВВ, због дискриминације на основу чланства у политичкој организацији. У притужби је, између осталог, наведено да је удружење ББ послало пројектну идеју у складу са условима позива за подношење пројектних идеја у оквиру програма „Г. и м.“ који је расписала ВВ. Међутим, заступник удружења, АА, је обавештен од ВВ да због одборничке функције коју обавља, чланства у политичкој организацији, као и интертних правила и процедуре, удружење ББ, чији је застпник, не може да добије пројектну подршку по јавном позиву који је објавила ВВ. Подносилац притужбе сматра да је у конкретном случају удружење ББ стављено у неравноправан положај у односу на друге учеснике конкурса, због личног својства законског заступника-чланства у политичкој организацији. У изјашњењу на притужбу је, између осталог, наведено да лично својство подносиоца притужбе није било разлог због кога је одлучено да ВВ не подржи пројектну идеју удружења ББ, већ је таква одлука последица сукоба интереса у којем би се подносилац притужбе нашао да је пројекат био подржан. Даље је наведено да је „Г. и. м.“ програм подршке удруженим грађанима и део је пројекта „С. а„, који финансира (USAID) а спроводе Т. Ф. (носилац) и партнерске организације, између којих је и ВВ, да су права и обавезе ВВ, као потпримаоца, одређене Cost Reimbursement Agreement као и да документ- Standard Provisions for Non-U.S. Nongovernmental Organizations, обавезује ВВ. Према одредбама овог документа ВВ је дужна да прати политике и процедуре које спречавају сукобе интереса или које стварају привид личног сукоба интереса. Становиште ВВ је да се не може искључити ни ризик да би о одређеним питањима која су наведена као циљеви пројекта морао да се изјашњава и орган у којем подносилац притужбе обавља јавну функцију (додела простора; оснивање културног центра), што би могло да утиче на његову непристрасност. У изјашњењу је, такође, наведено, уз достављање доказа да је, подносилац притужбе, у својој биографији на интернет презентацији З.л.ф., навео као неке од претходних резултата свог рада, и резултате пројеката удружења ББ које је ВВ подржала у претходном периоду, као и да је ВВ, одбила да подржи пројекат свих удружења које су конкурисала, a чији je законски заступник истовремено и одборник у скупштини јединице локалне самоуправе. У изјашњењу је даље наведено да због свих наведених околности, овакав ризик је за ВВ неприхватљив, узевши у обзир да је одредбом члана 12. став 1. Закона о финансирању политичких акгивности забрањено финансирање политичких активности политичких субјеката од удружења и других непрофитних организација као и од стране страних држава. У поступку по притужби је утврђено да је ВВ, кроз различите програме подршке подржавала пројекте удружења ББ 2020, 2021, 2022. и 2023.године. На основу достављених доказа је утврђено да је законски заступник удружења ББ, изабран за одборника у Скупштини града У. Такође, утврђено је да је АА копредседник локалног огранка политичке странке З.л.ф., те да је активно учествовао у изборној кампањи за локалне изборе који су одржани 2.6.2024. године. Поред наведеног, истовремено је до 18.10.2024. године био заступник удружења ББ и лице означено као особа која је задужена за пројекат којим је ББ аплицирало на јавни позив који је објавила ВВ. Повереник је констатовао да документа и уговори који су достављени уз изјашњење, прописују забрану сукоба интереса, у циљу заштите интегртета пројекта и његове мисије. Приликом одлучивања у овом предмету, Повереник је имао у виду и да је ВВ, одбила да подржи пројекат и другог удружења које је конкурисало, а које се налази у сличној ситуацији као и заступник удружења ББ, те је у конкретном случају, одбијен пројекат и другог удружења, чија је законска заступница на локалним изборима 2024. године изабрана за одборницу у Н. Након утврђеног чињеничног стања и изведених доказа, Повереник је констатовао да лично својство заступника удружења ББ, није био одлучујући разлог због којег је ВВ одлучила да не подржи пројектну идеју удружења ББ, већ да је таква одлука донета због обављања истовремено више активности/функција и послова заступника удружења, а између којих постоји такав однос који би могао да угрози непристрасност при доношењу одлука, као и резултате самог пројекта. Због тога је Повереник донео мишљење да доношењем одлуке да удружењу ББ, не буду додељена средства за реализацију пројекта, ВВ није повредило одредбе Закона о забрани дискриминације.
- ТОК ПОСТУПКА
- Поверенику за заштиту равноправности притужбом се обратио АА, заступника удружења ББ, изјављеном против ВВ, због дискриминације на основу чланства у политичкој организацији. У притужби је, између осталог, наведено:
- да је 24. јуна 2014. године удружење ББ послало пројектну идеју у складу са условима позива за подношење пројектних идеја у оквиру програма „Г. и. м.“ који је расписала ВВ;
- да су примили одговор од ВВ у којем се наводи да „иако је Селекциони одбор оценио Вашу пројектну идеју као веома квалитетну и препознао тему као важну и актуелну, Ваше чланство у з.л.ф. (или било којој другој странци) као и одборничка функција повезују вашу организацију и са страначким активизмом, те да није могуће одвојити ваше деловање као страначког активисте са једне стране и представника и заступника организације цивилног друштва, што нажалост искључује могућност да будете подржани у оквиру програма „Г. и. м.“;
- да је након уложеног приговора добијен одговор од Д. Ј. из ВВ, који им је доставио писмо од Д. З., директора пројекта „С.а.. у оквиру кога се реализује програм „Г. и м“. У притужби је наведено да се у овом одговору позива на „интерна правила и процедуре за спровођење програма подршке“ која нигде у тексту позива нису наведена као оганичења за конкурисање, а супротна су одредбама Устава, која сваком грађанину и грађанки гарантују, између осталог и, изборно право из члана 52. Устава као и право на учешће у управљању јавним пословима из члана 53. Устава;
- да сматра да је у конкретном случају удружење ББ стављена у неравноправни положај у односу на друге учеснике конкурса, због личног својства његовог законског заступника, чланства у политичкој организацији.
- Уз притужбу је достављен позив за подношење пројектних идеја, е порука-одговор ВВ о резултатима конкурса, Е порука-одговор ВВ на жалбу, писмо Д. З.
- Повереник за заштиту равноправности спровео је поступак у циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, у складу са чланом 37. став 1. Закона о забрани дискриминације, па је у току поступка затражено изјашњење законског заступника ВВ.
- У изјашњењу ВВ, на наводе из притужбе, између осталог, наведено је :
- да су из одредби члана 2. Закона о забрани дискриминације најбитније карактеристике дискриминације прављење разлике које мора бити неоправдано и мора бити везано за неко лично својство дискриминисаног лица. Доношењем одлуке да удружењу ББ не буду додељена средства за реализацију пројекта, није било неоправданог прављења разлике и неједнаког поступања према овом удружењу, у односу на друге учеснике конкурса, због личног својства законског заступника удружења;
- да лично својство подносиоца притужбе (његово чланство у политичкој организацији) није било опредељујуће када је селекциони одбор одлучио да не подржи пројектну идеју, већ је таква одлука последица сукоба интереса у којем би се, услед кумулирања различитих функција и послова, подносилац притужбе нашао да је пројекат био подржан. Специфична јавна функција коју обавља подносилац притужбе, која се повезује са одређеном политичком странком, као и његова функција у политичкој странци, која подразумева јавно заступање странке у јавности, јесу личне активности подносиоца притужбе које могу ометати његову способност да делује непристрасно приликом извршавања обавеза према средствима која би била додељена удружењу чији је законски заступник и које га је означило као лице задужено за пројекат са којим је то удружење аплицирало на јавни позив за предлагање пројеката;
- да је подносилац притужбе јавни функционер – одборник у С. г. У., – копредседник огранка политичке странке З.л. ф. и истовремено законски заступник удружења ББ, те лице означено као особа задужена за пројекат.
- да је „Г. И. м.“ програм подршке удруженим грађанима и део је пројекта „С. А.“, који финансира (USAID) а спроводе Т. Ф. (носилац) и више партнерских организација, а да пројекат траје од 1. марта 2023. до 28. фебруара 2028. године;
- да је као носилац пројекта и главни прималац средстава, Т. Ф. закључила уговор непосредно са USAID, док су права и обавезе ВВ, као потпримаоца, одређене Cost Reimbursement Agreement закљученим између Т. Ф. и Ц. Један од анекса овог уговора јесте и документ чији је доносилац USAID – Standard Provisions for Non-U.S. Nongovernmental Organizations. Документ ce примењује на све случајеве доделе средстава невладиним организацијама ван територије Сједињених Америчких Држава и његова ажурна верзија у сваком тренутку је доступна на интернет презентацији USAID-a;
- да је у оквиру пројекта „С. А.“ предвиђено да кроз програм подршке „Г. и. м.“ ВВ сваке године током периода трајања пројекта подржи пет организација цивилног друштва грантовима који се додељују кроз годишње позиве за подношење предлога (пројектних идеја). Пристигле предлоге бодује селекциони одбор а организације којима се додељују средства потписују уговор са ВВ. Права и обавезе који произлазе из уговора једнаки су за све кориснике средстава и идентични су у свакој години спровођења пројекта. У досадашњем току спровођења пројекта расписана су два позива: 2023. и 2024. године.
- да је Пројекат ББ подржан у конкурсу спроведеном по јавном позиву из 2023. године. Пројекат је спроведен у периоду10.2023-9.4.2024. године. Такође, кроз различите програме подршке, ВВ је подржавала пројекте ББ 2020, 2021, 2022. и 2023. године;
- да је подносилац притужбе као законски заступник удружења и лице одговорно за спровођење пројекта, закључио са ВВ уговор број УП- 2023-10-11 у чијем је члану 8. став 5. одређено да партнер нема право да током периода спровођења пројекта спроводи, учествује или исказује ставове у јавности у вези са било каквим политичким активностима, као ни да одобрена средства за реализацију Пројекта, активности, резултате и/или друге материјале проистекле из Пројекта користи за спровођење било које врсте политичких активности, односно активности које се односе на политичке кампање, кандидовање или учествовање на изборима, као ни за финансирање или подршку других политичких актера;
- да се у периоду спровођења пројекта подносилац притужбе активирао као копредседник локалног огранка политичке странке З.-л. Ф. и активно учествовао у изборној кампањи за локалне изборе за одборнике у Скупштини града У. одржаним 2.2024. године. У последњим месецима спровођења пројекта, истовремено спроводећи кампању за локалне изборе, подносилац притужбе у неколико наврата у јавности је иступао као представник удружења ББ и комуницирао поједине активности овог пројекта, али је већ у том периоду постојала недоумица око тога да ли иступа у име удружења или у име политичке странке на чијим је друштвеним мрежама представљен у двоструком својству: као копредседник странке и као руководилац ВВ. Подносилац притужбе није удовољио молби пројектног тима да, у циљу заштите интегритета пројекта да не доводи јавност у заблуду у погледу својства у којем наступа. Упркос томе, на молбу подносиоца притужбе, закључен је анекс уговора којим је спровођење пројекта продужено до краја маја 2024. године;
- да је подносилац притужбе изабран за одборника у Скупштини града У. Одборнички мандат додељен му је 13. јуна 2024. године, и потврђен 1. јула 2024. године Одлуком Скупштине града У.
- да је ВВ, објавила позив за подношење пројектних идеја у другој години програма „Грађани имају моћ“. У тексту позива наведено је да се кроз програм не могу финансирати трошкови везани за страначке активности, учешће и подршку кандидата и изборних листа и сличне политичке активности;
- да је подносилац притужбе 6.2024. године, као законски заступник ББ, поднео пројектну идеју и означен је као лице задужено за пројекат;
- да је након пажљиве оцене свих докумената који су за ВВ обавезујући у поступку селекције, закључено да је чињеница да законски заступник удружења које је аплицирало за пројекат обавља јавну функцију те да као високи функционер (копредседник локалног одбора) у политичком субјекту има личну активност која може ометати његову способност да делује непристрасно приликом извршавања обавеза према средствима која су му додељена, представља неприхватљив ризик и препреку за добијање средстава;
- да је Црта обавезана донаторовим документом USAID – Standard Provisions for Nоn-U.S Nongovernmental Organizations, а садржина тог документа подносиоцу притужбе je позната као потписнику уговора на програму „Г. и. м.“ из 2023. године;
- да у складу са одредбама одељка М11 тог документа, ВВ мора пратити политике и процедуре које спречавају сукобе интереса и онемогућавају њене службенике, запослене или заступнике да користе своје позиције за личну добит или које стварају привид личног сукоба интереса. Притом, лични сукоб интереса дефинисан је као ситуација у којој службеник, запослени или заступник примаоца има финансијски интерес, личну активност или однос који може ометати његову способност да делује непристрасно приликом извршавања обавеза према награди (тачка а.) Одредбом тачке i. Одељка М11 ВВ је обавезана да суштину ове одредбе укључи у све подуговорне доделе средстава (тачка i.);
- да садржина уговора које ВВ потписује са удружењима која добијају средства унапред је дефинисана, односно цитирани члан 8. уговора УП- 2023-10-11 који је ВВ закључила са ББ године, саставни је део уговора закључених и након јавног позива 2024. године.
- да је тумачећи и примењујући цитирана интерна акта и процедуре у вези за забраном сукоба интереса, одлучено да je ризик од наступања сукоба интереса законског заступника удружења и, истовермено, лица које је означено као задужено за пројекат такав да може угрозити резултате пројекта и његову мисију;
- да је о чињеници да пројекат није подржан због ризика од настанка сукоба интереса законског заступника удружења, подносилац притужбе обавештен и у преписци са тимом ВВ али и у допису директора Пројекта – Д. З. из Т. Ф. у којем је подвучено да је, након поновног одлучивања о том случају, пројектни конзорцијум одлучио да не додели средства подршке управо како би се избегао сукоб интереса законског заступника удружења које је аплицирало, те како би се заштитио интегритет пројекта и његова мисија;
- да је чињеница да је подносилац притужбе истовремено законски заступник удружења и јавни функционер, приликом спровођења конкретног пројекта за који је удружење које заступа аплицирало, значајно и са становишта примене одредбе члана 49. Закона о спречавању корупције којим је јавном функционеру забрањено да буде заступник удружења ако између јавне функције и заступања удружења постоји однос који би могао да угрози његову непристрасност. Становиште ВВ је да се не може искључити ризик да би о одређеним питањима која су наведена као циљеви пројекта морао да се изјашњава орган у којем подносилац притужбе обавља јавну функцију (додела простора; оснивање културног центра) те да би као јавни функционер подносилац притужбе учествовао у одлучивању на начин који би угрозио његову непристрасност;
- да, поред тога, није било могуће ни искључити ризик да би подносилац притужбе у својству јавног функционера непосредно изабраног са изборне листе политичког субјекта могао да заговара циљеве пројекта у органу у којем обавља јавну функцију на који начин не би искључио могућност поистовећивања активности које он заступа као истакнути представник политичке странке и активности које се финансирају средствима које додељује ВВ. Другим речима, селекциони одбор проценио је да би резултати пројекта могли да буду коришћени у политичком деловању и кампањи подносиоца притужбе, што је неспојиво са циљевима пројекта.
- да је селекциони одбор имао у виду и околност да је у својој биографији подносилац притужбе као неке од претходних резултата свог рада навео резултате пројеката удружења ББ” које је ВВ подржала у претходном периоду. Тако је у својој биографији подносилац притужбе навео да је „у јеку борбе са инвеститорима малих хидроелектана, успео да поништи дозволу за изградњу МХЕ „Р.“, сачува истоимену реку од уцевљења и другим борцима да пример како то постићи. Стару хидроцентралу на Ђ., споменик културе од великог значаја за Србију, одбранио је од похлепе државних тајкуна и изборио се да се ЕПС-у наложи враћање симбола у првобитно стање.“ Ове активности раније су представљене као активности на пројекту ББ који је кроз ранији програм подршке, подржала и ВВ године.
- да због свих наведених околности, које су настале искључиво као последица кумулирања послова и функција на страни подносиоца притужбе, оправдано би се могло отворити питање (посредног) финансирања политичког субјекта средствима намењеним за спровођење пројекта. Овакав ризик је за ВВ сасвим неприхватљив, узевши у обзир да је одредбом члана 12. став 1. Закона о финансирању политичких акгивности забрањено финансирање политичких активности политичких субјеката од удружења и других непрофитних организација као и од стране страних држава;
- да је у поступку селекције, управо због високог ризика од наступања сукоба интреса, ВВ одбила да подржи пројекат сваког удружења које је конкурисало, a чији je законски заступник истовремено и одборник у скупштини јединице локалне самоуправе. У конкретном случају, одбијен је пројекат удружења чија је законска заступница на локалним изборима 2024. године изабрана за одборницу у Скупштини града Н.;
- да ВВ предлаже да се Повереник приликом спровођења поступка узме изјаве лица која су, на страни ВВ, задужени за реализацију предметног пројекта: Д. Ј., пројектног менаџера и Д. В., координаторке грантова и пројеката;
- да имајући у виду одредбе Закона о забрани дискриминације и описано чињенично стање, Вв још једном подвлачи да доношењем одлуке да удружењу ББ не буду додељена средства за реализацију пројекта, није било неоправданог прављења разлике и неједнаког поступања према ББ, у односу на друге учеснике конкурса, због личног својства законског заступника тог удружења;
- да је због свега наведеног, ВВ предлаже да Повереник за заштиту равноправности утврди чињенично стање увидом у све достављене доказе као и узимањем изјава од наведених лица, те да након спроведеног поступка да мишљење да у конкретном случају није дошло до повреде Закона о забрани дискриминације.
Уз изјашњење на притужбу, између осталог, достављени су: фотокопија Одлуке о потврђивању мандата одборницима Скупштине града У., фотокопија биографије АА, објаве са друштвених мрежа З.Л.Ф, уговор закључен између ББ и ВВ од 9.10.2023. године, фотокопија одредаба Cost Reimbursement Agreement закљулен између Т. ф. и ВВ.
- Повереник за заштиту равноправности је, ради правилног и потпуног утврђивања чињеничног стања у овом предмету, упутио допис бр. 07-00-527/2024-02 од 2.10.2024. године за достављање писаних изјава лицима која су предложена у изјашњењу.
- У изјави Д. Ј., пројектног координатора удружења ВВ, наведено је:
- да у реализацији пројекта „Снага активизма“ учествује као пројектни координатор ВВ и задужен је за реализацију свих активности које ВВ у оквиру ове иницијативе спроводи;
- да такође, учествује и у више селекционих одбора који одлучују о финансијској подршци локалним организацијама. Један од селекционих одбора у којем учествује је и у оквиру Цртиног програма подршке „Г. и. М.” на који се у јуну 2024. године пријавило и удружење ББ;
- да је ВВ континуирано подржавала ову организацију у претходне четири године и доделила преко три милиона динара за спровођење различитих пројеката, желећи да на тај начин подржи квалитетне пројекте и грађански активизам чланова ББ”;
- да у тренутку када је селекциони одбор расправљао о пристиглим пријавама на програм подршке „Г. и. М.” за 2024. годину, АА већ био именован за шефа одборничке групе З.л.ф. у Скупштини града У;
- да је ову чињеницу селекциони одбор разматрао у контексту њеног утицаја на спремност носиоца пројекта да непристрасно извршава своје обавезе које произлазе из пројекта. Селекциони одбор је изразио забринутост од политичког уплива у реализацију пројекта уколико он буде био подржан;
- да је из саме пројектне идеје било јасно да пројекат усмерен на јачање грађанског активизма у У., и да се експлицитно не намерава промовисање и финансирање страначких активности, што је у самом позиву наведено као недозвољена активност. Међутим, с обзиром на висок положај и јавно иступање АА у З.л.ф., селекциони одбор је закључио да постоји врло јака веза удружења ББ са страначким активизмом, нарочито с обзиром на јавну препознатљивост АА и као представника удружења ББ и као члана странке;
- да је селекциони одбор процењивао и тумачио правила и принципе политике доделе грантова и закључио да постоји значајан ризик од преплитања и/или уплитања политичког утицаја или интереса у реализацији предложеног пројекта. Узимајући у обзир да се предложени пројекат бавио проналажењем алтернативног јавног простора за групу уметника који су одлуком града У. избачени из простора бивше касарне, селекциони одбор је препознао и ризик од сукоба интереса јег би градска скупштина потенцијално могла да одлучује о овом питању, што би значило да би АА као одборник могао да утиче на резултат пројекта удружења у којем је законски заступник;
- да је највише пажње селекционог одбора током одлучивања заузела анализа јавног иступања АА и ризик који је јасно препознат – да је готово немогуће раздвојити у јавним наступима када он наступа као страначки функционер, а када наступа као представник удружења ББ. Ова чињеница је у великој мери могла да утиче на сам интегритет предложеног пројекта, јер би могло да се протумачи да ВВ подржава политички активизам што је противно пре свега интерним политикама, као и правилима УСАИД-а истакнутим у уговору који је конзорцијум организација које спроводе пројекат потписао са УСАИД-ом;
- да је због свега наведеног селекциони одбор заузео став да није могуће јасно раздвојити улогу АА као страначког функционера од улоге представника и законског заступника удружења ББ, због чега је секлекциони одбор одлучио да не одобри подршку у оквиру програма „Г.и.м.
- У изјави Д. В., између осталог, наведено је:
- да је у ВВ запослена на позицији координаторке грантова и пројеката од јануара 2023. године, а у реализацију пројекта „С. А.“ укључена је од самог почетка, 1. марта 2023. године, као координаторка пројеката које ВВ, у партнерству са Т.ф. као носиоцем пројекта и још четири организације, у форми регрантинга додељује организацијама цивилног друштва широм Србије;
- да тo подразумева припрему позива за подношење пројектних идеја и/ли предлога пројеката, праћење процеса селекције, комуникацију са селекционим одбором, са организацијама које су одабране за подршку, као и обавештавање организација које нису подржане о оценама и мишљењу селекционог одбора;
- да након доделе средстава одабраним организацијама, задужена за мониторинг спровођења пројеката што подразумева праћење свих пројектних активности које удружења спроводе – директно, кроз редовну комуникацију са представницима удружења који су задужени за пројекат – координаторима пројеката (састанци, телефонска комуникација, теренске посете…), и посредно, кроз упућеност на њихове друштвене мреже, извештавање медија и свеукупно праћење стања и атмосфере у цивилном сектору;
- да се посебна пажња придаје потенцијалним изазовима, застојима, кашњењима у реализацији пројеката као и да је процена ризика присутна током целог процеса, од одабира организација, до спровођења свих појединачних активности током трајања пројекта;
- да је један од три регрантинг програма у оквиру пројекта „С. а.” и програм „Г. и. м. Пројекат удружења ББ подржан у оквиру претходног позива и трајао је од 10.10.2023. године до 31.5.2024. (продужен је анексом од 10.4. до 31.5.2024. на молбу удружења јер није било могуће спровести све предвиђене активности, конкретно уличне акције, у предвиђеном року, услед чега се временски преклопио са трајањем изборне кампање за локалне изборе 2.2024. године). Бојазан да би активности и резултати пројекта могли да буду коришћени у политичком деловању и промоцији политичке партије појавила се већ на самом почетку спровођења овог пројекта, што су у духу вишегодишње успешне и коректне сарадње одмах отворено комуницирали са координатором пројекта и заступником удружења, АА;
- да је реч о обраћању грађанима на протесту у У. у име Градског одбора З.л.ф.10.2024 године. He залазећи у лична политичка опредељења на које свако има загарантовано право, скренули смо пажњу на одредбе уговора који је ББ закључио са ВВ, према којима није дозвољено да организација или било који њен члан за време трајања пројекта спроводи, учествује или исказује ставове у јавности у вези са било каквим страначким политичким активностима, као ни да одобрена средства, активности, резултате и/ли друге материјале проистекле из пројекта користи за спровођење активности које се односе на политичке кампање, кандидовање или учествовање на изборима, као ни за финансирање или подршку других политичких актера. Као одговор добили смо уверавање да је реч о појединачном говору дугогодишњег грађанског активисте у слободно време, као и одлуку о именовању друге особе за координатора пројекта. Након тога, сарадња је успешно настављена, па је уз пројектну подршку, ББ пружена и експертска, правна подршка, и поверена организација догађаја. Ипак, при самом крају спровођења пројекта, уочи избора 2. јуна 2024. године, АА отворено наступа као кандидат З.л.ф., реферишући и на своје активистичко искуство и успехе као део своје политичке биографије истакнуте на званичној интернет страници странк”;
- да је нови позив за подношење предлога пројеката у оквиру програма „Г. и. м. расписан 31. маја 2024. године и на њега се подношењем пројектне идеје поново пријавила ББ. У самом тексту позива поменути су успеси пет организација које су подржане кроз претходни позив како би инпирисали и друге активисте, међу којима и успех ББ. У позиву се јасно наводи да је подршка намењена организацијама цивилног друштва и неформалним активистичким групама које, између осталог, позивају институције на дијалог и стварају простор за што шире и интензивније укључивање грађана у процесе доношења одлука и контролу рада институција;
- да селекциони одбор по правилу чине три особе из организација које чине конзорцијум и које се бирају пре свега према својим компетенцијама, знању и иксуству, а посебан критеријум приликом њиховог избора је независност у односу на пријављене кандидате или било коју другу организацију у односу на ону из које долазе. Пре приступања процесу селекције, сваки члан селекционог одбора потписује изјаву о непристрасности, поверљивости и одсуству конфликта интереса јер је спречавање могућности конфликта интереса једно од најважнијих начела којим се руководи целокупан процес селекције и доделе средстава за реализацију пројеката;
- да су чланови селекционог одбора најпре самостално оцењивали предлоге пројеката а потом је организован састанак 15.7.2024. на ком су дискутовани најбоље рангирани предлози на збирној листи која је добијена сабирањем њихових бодова;
- да је као координаторка грантова била у директној комуникацији са члановима селекционог одбора, организовала и присуствовала њиховом састанку и све време пратила процес селекције и одлучивања, али није лично била чланица селекционог одбора тако да није учествовала у оцењивању пројектних идеја и доношењу одлуке;
- да је пројектна идеја удружења ББ оцењена као квалитетна у смислу релевантности идеје (теме пројекта) за Позив и начина на који је представљена (форма пријаве), међутим сви чланови селекционог одбора су изразили забринутост у контексту високог ризика за успешно спровођење пројекта, а потом, чак и уколико се спроведе, могућности да се активности и резултати пројекта користе за политичко деловање, а имајући у виду да се то већ дешавало како је напоменуто са резултатима претходних пројеката које је спроводио ББ, а подржавала ВВ;
- да из угла досадашњих реализованих пројеката, избор АА за одборника у скупштини У., док је истовремено на позицији координатора пројекта би га ставило у позицију да заступа обе стране у дијалогу који се помиње у позиву – и организацију цивилног друштва и институцију, што би био преседан који га издваја у односу на све друге до сада подржане пројекте које су спроводили грађански активисти независни у односу на појединачне политичке партије и институције;
- да је обавестила представника удружења АА на уобичајен начин, путем мејла, о исходу пријаве, наводећи разлоге који су били пресудни за одлуку да предлог пројекта не буде у ужем избору за одабир пет најбољих предлога пројеката;
- да је такође обавестила и све друге организације о исходу њихових пријава, међу којима је била још једна која је одбијена из сличних разлога као и ББ” и која је, разумевајући предочене ризике, била спремна да заменом законске заступнице покуша да реши могући конфликт интереса за будуће позиве за организације цивилног друштва;
- да је накнадно и удружење ББ променило законског заступника што је у Агенцији за привредне регистре евидентирано 18.10.2024. године, те се овакав поступак може протуматичи као накнадно прихватање предочених ризика и покушај избегавања евентуалног сукоба интереса приликом учешћа на следећим конкурсима.
- ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ
2.1. На основу навода притужбе, изјашњења и достављених прилога утврђено је да је ВВ, 31. 5. 2024. године објавила позив за подношење пројектних идеја у оквиру програма „Г. и. м. Увидом у наведени програм утврђено је да је циљ програма подстицање грађана да буду информисани и активни чланови друштва који кроз лично ангажовање и удруживање са комшијама и суграђанима препознају проблеме и заједнички настоје да буду део решења у интересу своје заједнице. У тексту се даље наводи да програм подразумева финансијску подршку спровођењу конкретних, добро осмишљених иницијатива које доносе видљиве резултате у складу са циљевима Програма. У тексту програма је даље наведено да се кроз програм не могу финансирати, између осталих и трошкови усмерени на спровођење страначких активности, учешће и подршку кандидата и кандидаткиња и изборних листа и друге сличне политичке активности. У делу текста наведено је да је програм намењен неформалним групама и организацијама цивилног друштва регистрованим у Републици Србији.
2.2. На основу навода притужбе и изјашњења неспорно је да је 24.6.2024. године, удружење ББ, чији је законски заступник АА, поднело пројектну идеју под називом „Простор за независну уметничку сцену“, чији је циљ да се обезбеди простор за окупљање и повезивање младих слободних уметника и образује независан културни центар, а по објављеном позиву ВВ за подношење пројектних идеја у оквиту програма „Г. и. м“.
2.3. У поступку је утврђено и да удружењу ББ чији је законски заступник АА, нису додељена средства за реализацију пројекта са којим је ово удружење аплицирало по јавном позиву „Г. и м. који је објавила ВВ. У електронском допису од 18.7.2024. године, који је тим ВВ упутио заступнку удружења ББ, између осталог наведено је: „Ваше чланство у З.л. ф. (или било којој другој странци) као и одборничка функција повезују вашу организацију и са страначким активизмом, нарочито имајући у виду и да сте у јавности препознатљиви и као представник удужења и као члан странке. Након консилтације са USAID-ом став донатора, који у финалној фази одобрава пројекте предложене за подршку од стране селекционог одбора је да није могуће одвојити ваше деловање као страначког активисте са једне стране и представника и законског заступника организације цивилног друштва са друге, што нажалост искључује могућност да будете подржани у оквиру програма „Г. и. м“. Веома смо задовољни нашом досадашњом сарадњом и жао нам је што нисмо у могућности да вас подржимо, али надамо се да разумете разлоге.“
2.4. У електронском допису од 11.8.2024. године, који је упутио Д. Ј., законском заступнику удружења ББ, између осталог, наведено је: „Приликом доношења одлуке процењивали смо и тумачили правила и принципе политике доделе грантова и закључили да постоји значајан ризик од преплитања и/или уплитања политичког утицаја или интереса током реализације пројекта. Можемо да одржимо и састанак на којем бисмо пробали да нађемо потенцијална решења за овај проблем како би га избегли у будућности, али наглашавамо да је наша одлука да не подржимо пројекат ББ коначан. У прилогу овог дописа достављено је писмо директора пројекта, у коме је, између осталог наведено: „Интерна правила и процедуре за спровођење програма подршке онемогућавају доделу средстава организацијама цивилног друштва чији су законски заступници страначки одборници у локалним самоуправама. Овај приступ је усвојен како би се елиминисали могући сукоби интереса и спречила политизација пројекта и ширег деловања цивилног друштва. Циљ ових мера је очување непристрасности у раду са свим партнерским организацијама и очување поверења у транспарентност и интегритет целокупног процеса. Правила која спречавају доделу средстава организацијама са страначким ангажованим законским заступницима део су напора да се осигура одговорно управљање средствима и спречи било какав сукоб интереса, који би могао озбиљно угрозити резултате пројекта и његову мисију“.
2.5. На основу, који је закључен 9.10.2023. године између ВВ и удружења ББ, утврђено је да је за овај пројекат подржан у конкурсу који је спроведен по јавном позиву за 2023. годину. Пројекат је спроведен у периоду од 10.10.2023- 9.4. 2024. године. Чланом 8. став 5. наведеног уговора прописано је да партнер нема право да током периода спровођења пројекта, спроводи, учествује или исказује ставове у јавности у вези са било каквим политичким активностима, као ни да одобрена средства за реализацију пројекта, активности, резултате и/или друге материјале проистекле из пројекта користи за спровођење било које врсте политичких активности, односно, активности које се односе на политичке кампање, кандидовање или учествовање на изборима, као ни за финансирање или подршку других политичких актера.
2.6. На основу навода притужбе, изјашњења и достављених прилога, као и регистра који води Агенција за привредне регистре неспорно је да је АА био заступник удружења ББ у тренутку подношења пројектног предлога по позиву који је расписала ВВ за 2024. годину. Такође, увидом у Одлуку о потврђивању мандата одборницима града У. утврђено је да је АА 1.7.2024. године потврђен мандат одборника на четири године у овој локалној самоуправи. Увидом у сајт политичке странке З. Л. Ф. утврђено је да је АА копредседник ужичког огранка ове странке.
2.7. Увидом у регистар који води Агенција за привредне регистре утврђено је да је 18.10.2024. године регистрована промена података у регистар удружења ББ, тако што је из регистра избрисан дотадашњи заступник овог удружења АА.
- МОТИВИ И РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА
3.1. Повереник за заштиту равноправности, приликом одлучивања у овом предмету, имао је у виду наводе из притужбе и изјашњења, достављене доказе и изјаве сведока, као и антидискриминационе и друге прописе.
Правни оквир
3.2. Повереник за заштиту равноправности је установљен Законом о забрани дискриминације[1] као самосталан државни орган, независан у обављању послова утврђених законом. Одредбама члана 33. Закона о забрани дискриминације прописана је надлежност Повереника за заштиту равноправности. Једна од основних надлежности је да поступа по притужбама због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима и изриче мере у складу са чланом 40. овог закона.
3.3. Устав Републике Србије[2] у члану 21. забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета.
3.4. Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације, који у члану 2. став 1. тачка 1. прописује да дискриминација и дискриминаторно поступање означавају свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и на чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, роду, родном идентитету, сексуалној оријентацији, полним карактеристикама, нивоом прихода, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима. Одредбом члана 6. Закона о забрани дискриминације прописано је да је непосредна дискриминација извршена ако се лице или група лица, због његовог односно њиховог личног својства у истој или сличној ситуацији, било којим актом, радњом или пропуштањем, стављају или су стављени у неповољнији положај, или би могли бити стављени у неповољнији положај. Чланом 25. став 1. овог Закона прописано је да је забрањена дискриминација због политичких убеђења лица или групе лица, односно припадности или неприпадности политичкој странци. Ставом 2. овог члана прописано је да се дискриминацијом из става 1. овог члана не сматрају ограничења која се односе на вршиоце одређених државних функција.
Анализа навода притужбе, изјашњења и достављених доказа са аспекта антидискриминационих прописа
3.5. Имајући у виду предмет притужбе у конкретном случају је потребно утврдити да ли је ВВ, одлуком да не подржи пројектну идеју удружења ББ, по објављеном позиву у оквиру програма „Г. и. М. за 2024. годину“, дискриминисала удружење ББ на основу личног својства заступника удружења, АА – чланства у политичкој организацији.
3.6. На основу утврђеног чињеничног стања, Повереник констатује да је кроз програм подршке под истим називом удружење ББ подржано у конкурсу који је ВВ расписала за 2023. годину. Овај пројекат је спроведен у периоду од 10.10.2023.-9.4.2024. године. Такође, на основу навода из изјашњења, достављених прилога и изјава сведока утврђено је да је ВВ подржавала пројекте ББ, кроз различите програме подршке и ранијих година (2020,2021, 2022).
3.7. Узимајући у обзир предмет притужбе, Повереник је посебно анализирао разлоге због којих удружење ББ није подржано у пројекту по позиву који је ВВ објавила за 2024. годину. Том приликом утврђено је да је законски заступник удружења ББ изабран за одборника у Скупштини града У., који мандат му је потврђен 1.7.2024. године. Такође, утврђено је да је АА копредседник локалног огранка политичке странке З.л.ф., те да је активно учествовао у изборној кампањи за локалне изборе који су одржани 2.6.2024. године. Поред наведеног, истовремено је до 18.10.2024. године био заступник удружења ББ и лице означено као особа која је задужена за пројекат којим је ББ аплицирало на јавни позив „Г. и. М.“ који је објавила ВВ.
3.8. На основу навода из изјашњења и достављених прилога утврђено је да је „Г. и. м“ програм подршке удруженим грађанима и део пројекта који финансира (USAID), а спроводе T.ф. и партнерске организације, међу којима и ВВ. С тим у вези, права и обавезе ВВ, као потпримаоца, прописана su актом Cost Reimbursement Agreement закљученим између Т. ф. и ВВ, док је ББ потписивањем овог акта обавезана да се приликом одлучивања о додели грантова руководи правилима које доноси донатор, у конкретном случају USAID. Даље, из доказа достављених уз изјашњење, утврђено је да је документ под називом: Standard Provisions for Nоn-U.S Nongovernmental Organizations (стандардна правила за невладине организације ван САД), чији је доносилац USAID, обавезује ВВ. У складу са одредбама М11 овог документа, ВВ је обавезна да прати политике и процедуре које спречавају личне сукобе интереса и онемогућавају њене службенике, запослене или заступнике да користе своје позиције за личну добит или које стварају привид личног сукоба интереса. У овом документу лични сукоб интереса дефинисан је као ситуација у којој службеник, запослени или заступник примаоца има финансијски интерес, личну активност или однос који може ометати његову способност да делује непристрасно приликом извршавања обавеза према награди (тачка а.) Одредбом тачке i. Одељка М11 ВВ је обавезана да суштину ове одредбе укључи у све подуговорне доделе средстава (тачка i.). Из садржине уговора о финансирању спровођења пројеката који је закључен између ВВ и ББ 2023. године, може се закључити да је законском заступнику удружења ББ морала бити позната садржина овог документа, с обзиром да је у уговору наведено да се саставним делом уговора сматра, између осталих, и овај документ.
3.9. Имајући у виду наведено, Повереник је даље ценио наводе из изјашњења ВВ, односно разлоге због којих је ВВ одлучила да не пружи подршку удружењу ББ, у смислу одредбе члана 45. Закона о забрани дискриминације и правила о терету доказивања. Наиме, према овом правилу у поступку пред Повереником терет доказивања да није дошло до повреде начела једнакости сноси лице против кога је поднета притужба. Ставом 3. овог члана прописано је да свака странка може користити податке матичних евиденција и административних регистара ради доказивања чињеница у погледу којих сноси терет доказивања. На основу електронских дописа, који су овлашћени представници ВВ упутили заступнику удружења ББ у јулу и августу 2024. године, као и навода из изјашњења, изјава сведока и достављених прилога, може се закључити да је ВВ одлуку да не подржи пројекат удружења ББ, донела због ризика од наступања сукоба интереса, односно кумулирања више активности и послова које је тада обављао АА, заступник ББ, с обзиром да је он као законски заступник и лице задужено за пројекат којим је конкурисао по објављеном позиву ВВ у том периоду истовремено обављао функцију одборника у Скупштини града У., затим копредседника органка политичке странке и заступника удружења/невладине организације. С тим у вези, Повереник констатује да наведена документа и уговори који су достављени уз изјашњење, прописују забрану сукоба интереса у циљу заштите интегртета пројекта и његове мисије. Такође, цитираном одредбом члана 8. уговора који је 2023. године заступник удружења ББ закључио са ВВ, јасно је назначено да током периода спровођења пројекта партнер нема право да учествује или исказује ставове у јавности у вези са било каквим политичким активностима, као ни да одобрена средства за реализацију пројекта, активности, резултате и/или друге материјале проистекле из пројекта користи за спровођење било које врсте политичких активности, односно, активности које се односе на политичке кампање, кандидовање или учествовање на изборима, као ни за финансирање или подршку других политичких актера. Увидом у биографију АА, доступну на интернет презентацији политичке странке, између осталог наведено је: „Стару хидроцентралу на Ђ., споменик културе од великог значаја за Србију, одбранио је од похлепе државних тајкуна и изборио се да се ЕПС-у наложи враћање симбола У. у првобитно стање, успео је да поништи дозволу за изградњу МХЕ „Р.“ Увидом у сајт удружења ВВ Повереник је утврдио да су ове активности такође биле представљене као активности на пројекту ББ, који је кроз ранији програм подршке подржала ВВ 2020. године. С тим у вези, Повереник је прихватио наводе ВВ да јавна функција коју обавља АА, као и његова функција у политичкој странци, која подразумева јавно заступање странке у јавности, јесу активности АА које могу ометати његову способност да делује непристрасно приликом извршавања обавеза из пројекта удружења чији је законски заступник, те да се не би могао искључити ни ризик сукоба интереса приликом изјашњавања органа у којем он обавља јавну функцију о одређеним питањима (додела простора, оснивања културног центра) која су наведена као циљеви пројекта ББ (обезбеђивање простора за окупљање и повезивање младих слободних уметника и независне културне сцене…). Повереник је, приликом одлучивања у овом предмету такође узео у обзир и чињеницу да је ВВ због ризика од наступања сукоба инетереса одбила да подржи пројекат и другог удружења које је конкурисало, а које се налази у сличној ситуацији као и заступник удружења ББ, с обзиром. У свом изјашњењу Црта је указала и на одредбе Закона о спречавању корупције[3] који у у члану 49. прописује да јавни функционер не сме да буде члан органа удружења, нити његов заступник, ако између јавне функције и чланства у органу удружења или заступања удружења постоји однос зависности или други однос који угрожава или би могао да угрози његову непристрасност или углед јавне функције или ако је законом или другим прописом забрањено да јавни функционер буде члан органа одређеног удружења, као и на Закон о финансирању политичких активности[4] који у члану 12. став 1. прописује да је забрањено финансирање политичких активности политичких субјеката, између осталих и од удружења и других непрофитних организација и од стране стране државе.
3.10. Због свега напред наведеног, Повереник констатује да лично својство заступника удружења ББ – чланство у политичкој организацији, није био одлучујући разлог због којег је ВВ одлучила да не подржи пројектну идеју удружења ББ, већ да је таква одлука донета због обављања истовремено више активности/функција и послова између којих постоји такав однос који би могао да угрози непристрасност при доношењу одлука, као и резултате самог пројекта. Имајући у виду утврђено чињенично стање Повереник је мишљења да ВВ није повредила одредбе Закона о забрани дискриминације у поступку одлучивања о пружању подршке пројекту удружења ББ.
- МИШЉЕЊЕ
Доношењем одлуке да удружењу ББ не буду додељена средства за реализацију пројекта, удужење ВВ није повредило одредбе Закона о забрани дискриминације.
Против овог мишљења није допуштена жалба нити било које друго правно средство, јер се њиме не одлучује о правима и обавезама правних субјеката.
[1] Закон о забрани дискриминације („Сл. гласник РС“, број 22/09 и 52/21), члан 1. став 2.
[2] „Сл. гласник РС“, бр. 98/06 и 115/21
[3] „Сл.гласник Рс, б5.35/19, 88/19, 11/21-аутентично тумачење, 94/21 и 14/22
[4] “Сл.гласник РС“, бр. 14/22
ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ
Брaнкицa Jaнкoвић
604-24 Притужба због дискриминације удружења због личног својства законског заступника