бр. 07-00-513/2024-02 датум: 26. 10. 2024. године
ГРАД КИКИНДА
Младен Богдан, градоначелник
23300 КИКИНДА
Трг српских добровољаца 12
Предмет: Препорука мера Граду Кикинда да омогући остваривање права на новчану накнаду за рођено дете породиљи која је непосредно пре рођења детета променила пребивалиште стицајем животних околности
Поштована госпођо Данић,
Повереник за заштиту равноправности примио је допис A.A. у којем је навела да је рођена у Кикинди и да је била резидент града Кикинда до 5. септембра 2023. године, као и да је водила трудноћу у Дому здравља Кикинда све до уласка у девети месец трудноће и отварања породиљског боловања, када је због спајања породице и остваривања права на здравствену заштиту 6. септембра 2023. године променила адресу пребивалишта на …, Београд. Даље наводи да се породила 30. септембра 2023. године и да је поднела захтев за остваривање права на новчано давање породиљи Секретаријату за социјалну заштиту Градска управа града Београда, који је одбијен решењем XIX – 03 број: … од 10. октобра 2023. године, са образложењем да нема адресу пребивалишта на територији града Београда најмање годину дана пре дана рођења детета. Наводи да је, након тога поднела захтев и Секретаријату за социјалну заштиту Градске управе града Кикинда који је такође одбијен решењем број III-02-… од 8. јула 2024. године, са образложењем да у тренутку рођења детета није имала пребивалиште на територији града Кикинда. Наводи да су оба решења у складу са појединачним одлукама градова (Одлуком о додатним облицима заштите породиља на територији града Београда и Одлуком о праву на новчане накнаде породиљама Града Кикинда), због чега се није могла жалити на донета решења. Сматра да је као грађанка Републике Србије дискриминисана јер је због промене адресе пребивалишта зарад остваривања права на здравствену заштиту и спајање породице „упала у процеп“ између прописа оба града и остала без новчане помоћи, на коју би имали право, као и све друге грађанке тј. породиље.
У прилогу је доставила Решење Секретаријата за социјалну заштиту Градске управе града Кикинда број III-02-… од 8. јула 2024. године и Решење Секретаријата за социјалну заштиту Градска управа града Београда XIX – 03 број: … од 10. октобра 2023. године.
Чланом 21. ст.1. и 2. Устава Републике Србије[1] прописано је да су пред Уставом и законом сви једнаки, као и да свако има право на једнаку законску заштиту, без дискриминације. Ставом 3. овог члана забрањена је свака дискриминација, непосредна или посредна, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета, док је ставом 4. прописано да се не сматрају се дискриминацијом посебне мере које Република Србија може увести ради постизања пуне равноправности лица или групе лица која су суштински у неједнаком положају са осталим грађанима. Даље, чланом 66. ставом 1. Устава прописано је да породица, мајка, самохрани родитељ и дете у Републици Србији уживају посебну заштиту, у складу са законом, док је ставом 2. прописано да се мајци пружа посебна подршка и заштита пре и после порођаја.
Одредбама члана 3. Одлуке о праву на новчану накнаду породиљама[2] прописано је да новчану накнаду за прво и/или друго дете остварује мајка под условом да је држављанка Републике Србије и да у тренутку рођења детета има пребивалиште на територији града Кикинде.
Одредбама члана 4 Одлуке о додатним облицима заштите породиља на територији града Београда[3] прописано је, између осталог, да право на додатне облике заштите међу којима је право на новчано давање породиљи остварује породиља са пријављеним пребивалиштем на територији града Београда најмање годину дана пре дана рођења детета.
Неспорно је да се А.А. нашла у правном вакуму и да је услед промене пребивалишта остала без финансијске подршке за рођење детета које додељује јединица локалне самоуправе. С обзиром да градови Кикинда и Београд имају установљено ово право породиља, Повереник је анализирао циљ прописивања и сврху права, као одакле се ова права исплаћују.
Повереник најпре констатује да се ово право исплаћује из буџета јединице локалне самоуправе. С тим у вези, Повереник даље констатује да је неспорно да је А.А. од рођења живела у Кикинди и, у складу са тим, доприносила заједници града Кикинде, између осталог кроз плаћање различитих пореза и доприноса доприносећи на тај начин, између осталог и остваривању права породиља на територији овог града. Град Кикинда је индустријски развијено подручје и као јединица локалне самоуправе напредује захваљујући раду и доприносима својих грађана, чиме тај допринос на крају вреднује и награђује кроз различите облике давања и подршке становништву. Да је своју одлуку о спајању породице и пресељењу донела десетак дана касније у односу на датум када је променила пребивалиште, односно да је променила пребивалиште непосредно након рођења детета, а не неколико дана пре, она и њено дете би остварили право на накнаду коју град Кикинда додељује породиљама чиме би била у истој ситуацији као и све породиље овог града које су родиле дете. Мајка која је читав живот живела на територији града Кикинда и која се непосредно пре рођења детета преселила у други град не би требала да трпи последице тог свог пресељења и не би требала да буде стављена у неоправдано неповољнији положај само ради тога што није сачекала десетак дана и након порођаја се преселила.
Чланом 33. став 1. тачка 9. Закона о забрани дискриминације је прописано да је Повереник надлежан да органима јавне власти и другим лицима упућује препоруке мера за остваривање равноправности и заштите од дискриминације.
Имајући у виду утврђено чињенично стање, посебно узимајући у обзир спону коју мајка има са градом Кикинда, те чињеницу да ниједна породиља не треба да буде изостављена из остваривања права по основу рођења детета само из разлога промене пребивалишта неколико дана пре порођаја, Повереник, на основу члана 33. став 1. тачка 9. Закона о забрани дискриминације упућује препоруку мера граду Кикинда којом препоручује овом граду, да:
– самостално или, уколико сматра целисходним, у сарадњи са градом Београдом, поново размотри захтев А.А. и одобри јој право на подршку поводом рођења детета, коју би имала да непосредно пре рођења детета није променила пребивалиште.
Потребно је да о предузетом град Кикинда обавести Повереника у року од 30 дана од дана пријема препоруке мера за остваривање равноправности и заштите од дискриминације.
[1] „Службени гласник РС“, бр. 98/06 и 115/21
[2] „Службени лист града Кикинде“, бр. 34/2021
[3] „Службени лист града Београда“, бр. 44/2017, 102/2017, 64/2018, 115/2019 и 120/2021
ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ
Брaнкицa Jaнкoвић
592-24 Препорука мера граду Кикинда за финансијску подршку за породиље