547-24 Препорука мера Републичком фонду за здравствено осигурање поводом проблема несташице лека Тестостерон Депо

бр. 07-00-476/2024-02  датум: 2.8.2024.

 

РЕПУБЛИЧКИ ФОНД ЗА ЗДРАВТСВЕНО ОСИГУРАЊЕ

Проф. Др Сања Радојевић Шкодрић

 

11000 БЕОГРАД

Јована Мариновића 2

 

Поштована госпођо Радојевић Шкодрић,

Поверенику за заштиту равноправности притужбом се обратило Удружење као и физичка лица која су, као трансродне и трансполне особе, у процесу медицинске транзиције, указујући да Републички фонд за здравствено осигурање и Министарство здравља већ дуже време не решавају проблем несташице лека Тестостерон Депо. Подносиоци притужби, као и грађани који нам се телефонским путем обраћају, истичу пресудну важност овог лека за њихово здравље, будући да организам транс мушкараца нема могућност ендогене производње овог хормона. Подносиоци притужби су навели да је Галеника д.о.о. без образложења од јануара 2024. године престала да производи Тестостерон Депо, чиме им је озбиљно угрожено здравље и квалитет живота, с обзиром на то да је овај лек њихова једина и доживотна терапија. Такође, истичу да овај лек није неопходан само транс мушкарцима који пролазе медицинску транзицију, већ и одређеним онколошким пацијентима.

 

Имајући у виду да у притужбама истичу хитност у поступању и да указују на неопходност да овај лек буде што пре доступан јер је у питању лек који се налази на Листи Б лекова (лекови који се примењују у току амбулантног односно болничког лечења у здравственим установама) који  се прописују и издају на терет средстава обавезног здравственог осигурања[1] и који у складу са чланом 2. тачка 8.Правилником о критеријумима, начину и поступку за стављање, односно скидање лекова са листе лекова који се прописују и издају на терет средстава обавезног задравственог осигурања, представља један од есенцијалних лекова[2], обраћамо Вам се иницијативом односно препоруком мера у циљу унапређења положаја особа којима је овај лек неопходан.

 

Наиме, у складу са Законом о забрани дискриминације[3] Повереник за заштиту равноправности је надлежан да прати спровођење закона и других прописа и иницира доношење или измену прописа у циљу унапређења равноправности и заштите од дискриминације, као и да у складу са сагледаним стањем упућује препоруке препоруке мера органима јавне власти и другим лицима за остваривање равноправности и заштите од дискриминације.

 

Као што Вам је познато, Устав Републике Србије[4] забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичног или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости, психичког или физичког инвалидитета. Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације који у одредбама члана 2. прописује да акт дискриминације означава свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и на чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, роду, родном идентитету, сексуалној оријентацији, полним карактеристикама, нивоом прихода, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима[5]. Чланом 6. овог закона прописано је да непосредна дискриминација постоји ако се лице или група лица, због његовог односно њиховог личног својства у истој или сличној ситуацији, било којим актом, радњом или пропуштањем, стављају или су стављени у неповољнији положај, или би могли бити стављени у неповољнији положај. Одредбама члана 27. забрањена је дискриминација лица или групе лица с обзиром на њихово здравствено стање, као и чланова њихових породица.

 

Законом о здравственој заштити[6] прописана су начела здравствене заштите међу којима је и начело поштовања људских права и вредности, којим је прописано да ово начело у здравственој заштити, између осталог, подразумева обезбеђивање највишег могућег стандарда људских права и вредности у пружању здравствене заштите, пре свега права на живот, неповредивост физичког и психичког интегритета и неприкосновеност људског достојанства (члан 20.). Одредбама члана 21. прописано је начело правичности здравствене заштите које подразумева забрану дискриминације у пружању здравствене заштите по основу расе, пола, рода, сексуалне оријентације и родног идентитета, старости, националне припадности, социјалног порекла, вероисповести, политичког или другог убеђења, имовног стања, културе, језика, здравственог стања, врсте болести, психичког или телесног инвалидитета, као и другог личног својства које може бити узрок дискриминације.

 

Закон о правима пацијената[7] у члану 6. став 2. прописује да у поступку остваривања здравствене заштите пацијент има право на једнак приступ здравственој служби, без дискриминације у односу на финансијске могућности, место становања, врсту обољења, време приступа здравственој служби или у односу на неку другу различитост која може да буде узрок дискриминације. Надзор над спровођењем овог закона врши министарство надлежно за послове здравља.[8]

 

Према одредбама члана 66. Закона о здравственом осигурању,[9] право на лекове обухвата право на лекове са Листе лекова који се прописују на рецепт или издају на налог на терет средстава обавезног здравственог осигурања. Републички фонд доноси општи акт којим утврђује Листу лекова. Министар, на предлог Републичког фонда, утврђује критеријуме, начин и услове за стављање лекова на Листу лекова, односно за скидање лекова са Листе лекова. Обезбеђивање и спровођење обавезног здравственог осигурања обавља Републички фонд.[10] Надзор над радом Републичког фонда врши Министарство.[11]

 

Лек Тестостерон Депо се налази на Листи Б (лекови који се примењују у току амбулантног односно болничког лечења у здравственим установама) Листе лекова који се прописују и издају на терет средстава обавезног здравственог осигурања.[12]

 

Члан 2. тачка 8. Правилника о критеријумима, начину и поступку за стављање, односно скидање лекова са листе лекова који се прописују и издају на терет средстава обавезног задравственог осигурања упућује на списак есенцијалних лекова Светске здравствене организације на којој се хормон тестостерон налази као један од ових лекова.[13]

 

Доступна истраживања указују  да су трансродне особе једна од најмаргинализованијих група која се суаочава са бројним изазовима али и са дискриминацијом у различитим сферама живота. Као једне од проблема у области медицинског прилагођавања пола, трансродне особе управо наводе регулисање проблема несташице хормона, едукацију здравствених радника о раду с трансродним особама, индивидуализацију третмана и децентрализацију услуга. Изражена је и велика потреба за психолошком подршком.

 

Друштвена брига о здрављу обезбеђује се, између осталог и доступношћу лекова и терапијских средстава свим грађанима без разлике у односу на било које лично својство. Несташицом лека тестостерон депо или његове адекватне замене утиче, односно угрожава здравље и то не смао трансродних особа, већ и свих оних који су на овој хормонској терапији, међу коима има и онколошких пацијената. С тим у вези важно је истаћи да је овај лек се налази на Листи Б (лекови који се примењују у току амбулантног односно болничког лечења у здравственим установама) и спада у есенцијалне лекове.  Имајући у виду све наведено, неопходно је да Министарство здравља и Републички фонд за здравствено осигурање без одлагања предузму све неопходне мере  како би лек тестостерон депо, односно његова замена, био доступан особама којима је неопходан.

 

У циљу остваривања равноправности и заштите од дискриминације, како би се обезбедио континуитет у процесу медицинске транзиције и приступ терапијама неопходним за очување здравља трансродних особа, у складу са прописима и утврђеним стручним стандардима, обраћамо Вам се како бисте у складу са својим надлежностима без одлагања предузели све неопходне мере у циљу омогућавања доступности лека Тестостерон Депо или његове адекватне замене особама којима је овај лек неопходан.

 

Потребно је да нас обавестите о предузетом како бисмо у што краћем року обавестили грађане и организације које су нам се обратили по овом питању.

 

Верујемо да ћете, као и до сада, адекватним и брзим реаговањем потврдити Вашу приврженост остваривању начела равноправности и унапређењу положаја пацијената којима је терапија овим хормоном неопходна за нормално функционисање.

[1] Доступно на:  https://rfzo.rs/index.php/osiguranalica/lekovi-info/lekovi-actual

[2] Доступно на: http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2012_04/t04_0010.htm

[3] „Службени гласник РС“, бр. 22/09 и 52/21, члан 33. став 1. тачка 7, а у вези тачке 5.

[4] „Службени гласник РС“, бр. 98/06 и 115/21

[5] „Службени гласник РС“, бр. 22/09 и 52/21, члан 2. став 1. тачка 1

[6] „Службени гласник РС“, број 25/19 и 92/23 – аутентично тумачење

[7] „Службени гласник РС“, бр. 45/13 и 25/19 – др.закон

[8] Закон о правима пацијената („Службени гласник РС“, бр. 45/13 и 25/19 – др.закон), члан 48.

[9] „Службени гласник РС“, бр. 25/19 и 92/23

[10] Закон о здравственом осигурању („Службени гласник РС“, бр. 25/19 и 92/23), члан 228. став 1.

[11] Закон о здравственом осигурању („Службени гласник РС“, бр. 25/19 и 92/23), члан 256. став 1.

[12] Доступно на:  https://rfzo.rs/index.php/osiguranalica/lekovi-info/lekovi-actual

[13] Доступно на: http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2012_04/t04_0010.htm

 

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon547-24 Препорука мера Републичком фонду за здравствено осигурање поводом проблема несташице лека Тестостерон Депо Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top