24-25 Мишљење на Нацрт закона о изменама и допунама Закона о средњем образовању и васпитању

бр. 011-00-7/2023-02 датум: 23.1.2025. године

 

 

Поступајући у оквиру законом прописане надлежности[1], Повереник за заштиту равноправности, даје

МИШЉЕЊЕ

на Нацрт закона о изменама и допунама Закона о средњем образовању и васпитању

 

 

Министарство просвете је дописом број 011-00-168/2024-03, од 15. јануара 2025. године, доставило Поверенику за заштиту равноправности (у даљем тексту: Повереник) Нацрт закона о изменама и допунама Закона о средњем образовању и васпитању (у даљем тексту: Нацрт закона), са образложењем и Прегледом одредаба које се мењају, ради давања мишљења.

С обзиром да су нам истовремено, поред овог закона достављени и нацрти закона о изменама и допунама Закона о основама система образовања и васпитања, Закона о предшколском васпитању и образовању и Закона о основном образовању и васпитању, сматрамо да због кратког рока у којем је тражено мишљење на Нацрт закона, није могуће у потпуности сагледати сва предложена законска решења и евентуалне последице примене предложених решења, као и све проблеме које би у пракси могла изазвати примена овог закона.

Поступајући по овом допису, са аспекта делокруга рада Повереника, мишљења смо да је потребно још једном размотрити одредбе члана 3. Нацрта закона којим се мења постојећи члан 27. Закона о средњем образовању и васпитању који се односи на наставу за ученике на кућном и болничком лечењу, наставу код куће и наставу на даљину. Наиме, чланом 3. Нацрта закона у члану 27. бришу се ст. 9-11. који гласе:

Родитељ, односно други законски заступник може да поднесе писмени образложени захтев за организовање наставе на даљину, за сваку школску годину.

О настави на даљину школа одлучује на основу свих услова потребних за овај вид образовања и васпитања.

За организовање наставе на даљину школа подноси захтев Министарству за добијање сагласности за организовање наставе на даљину.“

Уместо ових ставова додаје се нови став 9. који гласи: „Настава на даљину може да се огранизује у случају када су угрожени јавно здравље и безбедност ученика и запослених.“

Нацрт закона не разрађује ко оцењује степен угрожености јавног здравља и безбедности ученика и запослених односно када је неопходно прећи на ванредни начин обављања наставе, који су критеријуми за трајање таквог стања, нити даје било какво друго обрзаложење. Повереник је мишљења да је законодавством Републике Србије регулисана област заштите становништва у случају угрожавања јавног здравља или безбедности и то законима којима се регулише јавно здравље становништва, јавни ред и мир, као и другим релевантним законима. Стога је неопходно одредбе које могу довести до различитих тумачења, а евентуално и до  злоупотреба, поново пажљиво размотрити. Имајући у виду да је предложеним изменама брисан став који гласи: „Родитељ, односно други законски заступник може да поднесе писмени образложени захтев за организовање наставе на даљину, за сваку школску годину.“, мишљења смо да и даље треба да постоји ова могућност у неким случајевима, на шта указује и пракса Повереника.

Чланом 7. Нацрта закона предвиђена је измена и допуна члана 40. Закона тако што се досадашњи став 4. брише. Наведени став је гласио: „Планом и програмом наставе и учења за музичко, односно балетско образовање и васпитање и за образовање и васпитање ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом може се утврдити друга старосна граница за упис у школу и за стицање својства редовног ученика.“ Уместо овог става додата су три нова става (ст. 4, 5. и 6.) који гласе: „Изузетно од става 1. oвог члана, лице које је завршило основну школу по програму функционалног основног образовања одраслих, може да упише средњу школу у својству редовног ученика, уз сагласност Министарства.

Ученик може имати статус редовног ученика најкасније до краја школске године у којој навршава 21 годину старости.

Ближе услове за упис у својству редовног ученика музичке школе за образовне профиле где је главни предмет певање, прописује министар.”.

Досадашњи став 5. који постаје став 7. мења се и гласи:

„Ученик средње школе основане за потребе унутрашњих послова може стицати образовање само у својству редовног ученика”.

У Образложењу ових измена наведено је да је разлог измена да би се регулисало стицање својства редовног ученика за лице које је завршило основну школу по програму функционалног основног образовања одраслих, поставила старосна граница за редовне ученике и ученике музичких школа на образовним профилима где је главни предмет певање. Имајући у виду овако штуро дато образложење, Повереник користи прилику да укаже да постављање старосне границе, као и издвајање одређених профила захтева детаљније образложење из којег би се могла сагледати оправданост и легитимност оваквог издвајања, односно да би прављење изузетака било у складу са антидискриминационим прописима неопходно је да се објасни легитимност циља, као и то да ли су средства за постизање тог циља примерена и нужна. С обзиром на дато образложење, не можемо дати мишљење да ли је увођење ових изузетака и постављање старосне границе у складу са антидискриминационим прописима. Закон о забрани дискриминације, између осталог, у члану 19. прописује да свако има право на предшколско, основно, средње и високо образовање и стручно оспособљавање под једнаким условима, у складу са законом. Забрањено је лицу или групи лица на основу њиховог личног својства, отежати или онемогућити упис у васпитно-образовну установу, или искључити их из ових установа, отежати или ускратити могућност праћења наставе и учешћа у другим васпитним, односно образовним активностима, разврставати ученике по личном својству, злостављати их и на други начин неоправдано правити разлику и неједнако поступати према њима.

Наведено се односи и на изузетак који је предвиђен у члану 9. Нацрта закона којим се мења члан 43. став 3. Закона о средњем образовању и васпитању, а који се односи на ученике средње школе основане за потребе унутрашњих послова.

[1] Закон о забрани дискриминације („Службени гласник РС”, број  22/09 и 52/21), члан 1. и члан 33. став 1. тачка 7.

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon24-25 Мишљење на Нацрт закона о изменама и допунама Закона о средњем образовању и васпитању Download


Print Friendly, PDF & Email
back to top