1226-23 Мишљење поводом притужбе АА против Градске управе града Крагујевца

бр. 07-00-580/2023-02  датум: 8.3.2024.

 

МИШЉЕЊЕ

 

Мишљење је донето у поступку поводом притужбе коју је АА (у даљем тексту:АА) поднела у име и уз сагласност ББ, против Градске управе града Крагујевца. У притужби и допуни притужбе, између осталог је наведено да је ББ, поверенику АА и запосленом у Градској управи, након одбијања да потпише глас странци од стране активисткиња (од којих је једна запослена у Градској управи) речено: „ББ запамти летећеш“. Даље је наведено да је непосредно након тога решењем в.д. начелнице Градске управе града Крагујевца од 16.10.2023. године, ББ задужен печатом МЗ Букоровац и упућен да посао обавља у просторијама ове месне заједнице, које су потпуно неусловне и небезбедне за боравак и рад, као и да му је тражено да раздужи печате МЗ Илићево и МЗ Лепеница у којима је радио 20 година, а да је на његово место премештен повереник УГС Независност Градске управе града Крагујевца. Такође је наведено да је ББ упућен у МЗ Букоровац у којој нико годинама није обављао посао, нити је у међувремену постојала потреба за тим. Наиме, наведено је да је у свим месним заједницама које имају 100 становника посао минималан у односу на градске месне заједнице које имају од 6.000 до 20.000 становника, као и да у Букоровцу и у осталих 40 месних заједница никада није распоређен ни један градски службеник све до његовог распоређивања, јер су све те послове обављали шефови месних канцеларија и то тако што један шеф покрива шест или седам месних заједница јер су послови минимални“, због чега сматрају да је ББ на овај начин стављен у неоправдано неповољнији положај у односу на друге запослене, на основу личног својства – чланство у политичкој, синдикалној или другој организацији. У изјашњењу и допуни изјашњења, између осталог наведено је да је ББ запослен на радном месту Стручно оперативни послови месне заједнице у Секретаријату за месну самоуправу и општу управу, Одељење за месну самоуправу, да је на наведеном радном месту систематизовано девет извршилаца који своје радне задатке обављају задуживањем печата одређене месне заједнице на основу решења за конкретну месну заједницу у којој ће бити распоређени. Даље је наведено да је подносиоцу притужбе приликом задуживања печатом МЗ Букоровац било предочено да се ради о привременом задуживању и да су потребне његове компетенције и искуство, како би се унапредио рад ове месне заједнице. Даље је наведено да простор у коме се налази МЗ Букоровац обухвата 360m2, да се само мали део објекта користи за канцеларију месне заједнице, као и да је неспорно да у тако великом објекту постоје делови који нису уређени јер се тек недавно кренуло са сређивањем простора. Полазећи од одредбе члана 45. Закона о забрани дискриминације, Повереник најпре констатује да из достављених доказа произлази да је ББ члан АА и члан странке Крагујевачка иницијатива. Даље произлази да у спорном периоду није донета нова систематизација радних места нити је вршена друга прерасподела послова сем премештања ББ у МЗ Букоровац. Из доказа даље произлази да печатом МЗ Букоровац нико није био задужен од 2005. године, као и да се нису десиле нове околности које би захтевале рад запосленог у просторијама МЗ Букоровац чије просторије не испуњавају законом прописане услове за боравак и рад, што је утврђено из извештаја лица за безбедност и здравље на раду од 16.11.2023. године и решења републичког инспектора рада Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања од 28.12.2023. године. Наиме, у овим извештајима је, између осталог, наведено: „да је евидентно присуство влаге на зиду, нема воде за коришћење у објекту, запослени на посао долази у хладни радни простор у коме у зимском периоду није адекватна температура за рад, није извршена санација грађевинског дела објекта МЗ Букоровац (санитарни чвор, уклаз, ходник, део канцеларије подносиоца притужбе, није вршено испитивање услова радне околине). Такође, накнадно извршена адаптација појединих просторија/делова зраде према Стручном налазу Института за безбедност и сигурност на раду о испитивању услова радне околине у зимском периоду у МЗ Букоровац од 22. јануара 2024. године и даље захтева предузимање мера заштите здравља запослених у овом простору“. Анализом навода из притужбе, изјашњења, достављених доказа и изјава сведока који су непосредно присуствовали догађају који је претходио распоређивању ББ у МЗ Букоровац, применом одредаба члана 45. Закона о забрани дискриминације, Повереник констатује да Градска управа није доказала да су постојали објективни оправдани разлози за премештај запосленог, односно да овај премештај није био у вези са стварним односно претпостављеним личним својством ББ– чланство у политичким, синдикалним и другим организацијама. Стога је Повереник дао мишљење да је Градска управа града Крагујевца повредила одредбе Закона о забрани дискриминације. Градској управи града Крагујевца је препоручено да  отклони последице дискриминаторног поступања и предузме хитне мере и активности, како би се подносиоцу притужбе обезбедило несметано обављање послова на радном месту и у просторијама у којима је радио до доношења решења о давању овлашћења 16.10.2023. године, затим да упути писано извињење подносиоцу притужбе, као и да убудуће води рачуна да у оквиру својих редовних послова и активности не крши законске прописе о забрани дискриминације.

 

  1. ТОК ПОСТУПКА
    • Поверенику за заштиту равноправности притужбом се обратила АА (у даљем тексту: АСНС) у име и уз сагласност ББ, повереника тог синдиката, против Градске управе града Крагујевца (у даљем тексту: Градска управа).
    • У притужби и допунама притужбе, између осталог, наведено је:

 

  • да су ББ, поверенику АА и раднику Градске управе „након одбијања да потпише капиларне гласове Српској напредној странци“ од стране активиста упућене претње: „ББ запамти летећеш“;

 

  • да је „убрзо након тога“, 16. октобра 2023. године, добио решење о премештају у МЗ Букоровац и да је овај премештај учињен супротно Колективном уговору код послодавца, Посебном колективном уговору за запослене у јединицама локалне самоуправе, Закону о раду и Конвенцији Међународне организације рада;

 

  • да је ББ стављен у неповољнији положај у односу на период пре октобра 2023. године, јер радно место на које је премештен „нема елементарне услове за рад и боравак у просторијама, да су просторије у МЗ Букоровац и прилаз истим у катастрофалном стању и нису достојни да у њима борави нека животиња, а камоли човек, нема воде ни тоалета, плафон се обрушава, нема грејања, прилаз просторијама је отежан, велика је влага у просторијама, по канцеларији шетају бубе и није извршена ни провера електричних инсталација па прети опасност да дође до неког кратког споја и да се угрози безбедност запосленог“;

 

  • да у овим просторијама „није радио, нити боравио ниједан запослени, односно да нико није ушао последње 4 године, да је до 2003. године ту радио колега по сат-два дневно као шеф месне канцеларије и то у летњем периоду, а да од 2005. године у МЗ Букоровац није радио нико јер није било услова за рад, а и обим посла је минималан“;

 

  • да је 29. новембра 2023. године уграђена инвертер клима уређај који почиње да греје тек од 3 до 5 сати од момента укључивања тако да он највећи део радног времена проводи у хладној канцеларији, као и да је једини начин да се постигне адекватна радна температура канцеларије „да се клима остави да ради преко ноћи, што он не ради из безбедносних разлога будући да су инсталације на објекту старе и да постоји ризик од избијања пожара“, а да је вода прикључена тек 12. фебруара 2024. године „али да није сигурно да ли хемијски исправна будући да није са градског водовода“;

 

  • да се на фотографијама које су достављене уз изјашњење налази и канцеларија у којој ББ ради, али да је простор у канцеларији неуслован, „да се осећа непријатан мирис и влага и да нужна адаптација просторије није отклонила влагу, с обзиром да олук и даље прокишњава и кваси зид“;

 

  • да се у просторијама те МЗ не може постићи температура изнад 18 степени што је минимум за рад и да „он по Закону има право да одбије рад у условима у којима су му угрожени безбедност и здравље, али да ради јер могу против њега да покрену дисциплински поступак због повреде радне обавезе“;

 

  • да је у свим месним заједницама које имају 100 становника посао минималан у односу на градске месне заједнице које имају од 6.000 до 20.000 становника, као и да у Букоровцу и у осталих 40 месних заједница никада није распоређен ни један градски службеник све до октобра 2023. године, већ су све те послове обављали шефови месних канцеларија и то тако што један шеф покрива шест или седам месних заједница јер су послови минимални“;

 

  • да се сви секретари месних заједница у решењу воде као извршиоци за стручне послове месних заједница у одељењу месне самоуправе и да се за премештај не ради решење већ се само раздужује печат месне заједнице из које запослени одлази, а задужује печат месне заједнице у коју се премешта;

 

  • да је од 670 радних места у Градској управи радно место у Букоровцу „најгоре и не постоји ни једно радно место приближно слично“, да је „ноторна чињеница“ да МЗ Букоровац нема услове за рад и да је премештај ББ „казна“;

 

  • да је ББ раздужио печате МЗ Илићево и МЗ Лепеница где је радио 20 година и које укупно имају 12.000 становника, а затим задужио печат МЗ Букоровац, док је на његово радно место премештен повереник ВВ;

 

  • да су се одбор повереника АА и ББ писаним путем обратили начелници и тражили да га врати на претходно радно место, као и разлоге због којих је премештен, али да су добили одговор да је „све по закону“, док им је у усменом разговору речено да је „добио привремену меру од два до три месеца као награду да унапреди МЗ Букоровац“;

 

  • да су активисткиње које су дошле на врата његовог стана, од којих једна ради у Градској управи „на одређено“ у Сектору комуналне полиције и зове се ДД, „тражиле од њега капиларне гласове и да су му претње упутиле пред сведоцима“;

 

  • да су чланови одбора АА у Крагујевцу, остало чланство и ББ „стално дискриминисани и пребацивани из једне у другу месну заједницу или из зграде управе у неку даљу месну заједницу“ и да је „као додатни вид притиска“, в.д. начелница покренула поступак за преиспитивање већ утврђене репрезентативности синдиката;

 

  • да је ББ одлуком број 157/2019 од 24. априла године именован за повереника АА, а Одлуком број 6/2021 од 18. јуна 2021. године именован је за потпредседника АА – Грански синдикат јавних служби и да су разлози за премештај ББ у МЗ Букоровац у вези са његовим личним својством, односно обављањем синдикалних активности као повереника АА и чланством у странци Крагујевачка иницијатива;

 

  • да осим ББ у истом периоду ниједан други запослени није премештен на друго радно место, односно на друго место рада у одређеној месној заједници;

 

  • да је у МЗ Илићево „на иницијативу грађана покренута петиција коју је потписало више од 100 грађана да се ББ врати у ту месну заједницу, а коју је председник МЗ Илићево предао начелници Градске управе“, као и да је њен одговор био да ће се „петиција размотрити, али да постоји велики проблем зато што је ББ члан опозиционе странке Крагујевачка иницијатива“;

 

  • да су неистинити наводи из изјашњења да ББ није показао неслагање са одлуком о његовом премештају у МЗ Букоровац, да се писменим путем обратио в.д.начелници указујући да је без основа премештен и стављен у неповољнији положај, с обзиром на то да у МЗ Букоровац нема посла, те да је у питању вид изолације и злостављања на раду“, као и да му је предочено да је премештај привременог карактера у трајању од два до три месеца и да ће потом бити враћен на претходно радно место „али и после више од 4 месеца он обавља послове у МЗ Букоровац“;

 

  • да су неосновани наводи да је ББ премештен ради унапређења МЗ Букоровац „што потврђује чињеница да су се за четири месеца обратила три грађанина, што је очекивано, полазећи од чињенице да је обим посла у МЗ Букоровац 10% у односу на МЗ Илићево и МЗ Лепеница и будући да Букоровац има 120 становника“, као и да се у меснима заједницама са мањим бројем становника послови не обављају свакодневно са пуним радним временом, већ на недељном нивоу у трајању од два до три сата;

 

  • да је канцеларија на удаљености од 12 километара од седишта послодавца, да на релацији Крагујевац-Букоровац саобраћа аутобус број 601 у 06,00 часова и у 12,30 часова и да је ББ „приморан“ да одлази на посао аутобусом број 26 који саобраћа на релацији Мале Пчелице – Теферич након чега пешачи 3 километара до Букоровца с обзиром да није возач, и да му је у зимским условима „далеко теже да стигне до овог планинског села“.

 

  • Уз притужбу и допуну притужбе у виду прилога достављени су следећи докази: 1) решење о распоређивању од 10. јула 2023. године; 2) решење о давању овлашћења од 16. октобра 2023. године; 3) допис градоначелнику града Крагујевца од 16. октобра 2023. године 4) одлука о именовању ББ за главног повереника АА од 24. априла 2019. године; 5) одлука о именовању ББ за потпредседника АА– Гранског синдиката јавних служби од 18. јуна 2021. године; 6) захтева за давање писаног налога са образложењем о разлозима за премештај; 7) захтев упућен Градској управи за људске ресурсе, опште и заједничке послове; 8) извештај и решење Инспектората за рад 9) фотографије, 10) изјаве сведока.

 

  • У циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, a у складу са чланом чланом 37. став 2. Закона о забрани дискриминације, у току поступка прибављене су изјаве лица за која је подносилац у притужби навео да имају непосредна сазнања о догађајима поводом којих је поднета притужба, и то: ЂЂ и ЕЕ. Такође, у допуни притужбе од 5.3.2024. године, поред ових изјава достављена је и писана изјава ЖЖ, председника савета грађана МЗ Илићево
  • У изјави сведокиње ЂЂ, између осталог, наведено је:
  • да је „све време била присутна када су АА упућене претње након одбијања да потпише капиларне гласове активистима СНС-а који су дошли на врата стана на адреси на којој он станује са породицом“;
  • да су се након његовог одбијања да потпише капиларне гласове, две активисткиње СНС-а наљутиле, да су биле дрске и упутиле му претње: „ББ запамтићеш овај дан летећеш“
  • да је једна активисткиња СНС-а запослена на одређено време у Градској управи и да је чула разговор када је ББ питао: „Па што сте колегинице дошли код мене да ја дам капиларне гласове, јер ја нисам члан, симпатизер СНС-а“;
  • да су му оне одговориле „да су га нашле на неком списку као њиховог, на шта је ББ затражио да потпише изјаву и да га бришу са свих њихових евиденција и да га у најкраћем року о томе писмено обавесте“;
  • да jeББ , в.д. начелница управе након три дана од наведеног догађаја преместила у месну заједницу где нема основних услова за рад и да се у „нехумане услове и сама уверила на лицу места када је ББ однела воду за пиће и још нека средства за дезинфекцију јер воде нема, а због јаког смрада су се кратко задржали у МЗ Букуровац“;

1.6. У изјави сведока ЕЕ, између осталог, наведено је:

  • да је све време био присутан, јер се случајно затекао на лицу места „када су ББ упућене претње након одбијања да потпише капиларне гласове активистима СНС који су дошли на врата стана где ББ станује са породицом“;
  • да, „након одбијања да потпише капиларне гласове, две активисткиње СНС су се наљутиле, биле „дрске, негодовале и упутиле претње ББ: Запамтићеш овај дан ББ, летећеш“
  • да је ББ упитао активисткињу СНС: „Зашто сте колегинице дошли код мене да ја дајем капиларне гласове, јер ја нисам ни члан ни симпатизер“, а оне су одговориле да су га нашле у неком списку као њиховог, на шта је ББ затражио да потпише изјаву и да га бришу са свих евиденција, као и да га у најкраћем року обавесте о томе.

1.7. У  изјави сведокa ЖЖ, председника савета грађана МЗ ЗЗ, између осталог, наведено је:

  • да је премештајем секретара МЗ Илићево, пре четири месеца у МЗ Букоровац блокиран рад МЗ Илићево, a грађани су потписали петицију (преко 100 грађана) да се ББ врати на радно место где је радио преко 20 година;
  • да је петицију предао в.д. начелници Градске управе за људске ресурсе и након пар дана отишао код начелнице да провери шта је било по питању повратка ББ на радно место у МЗ Илићево, на шта му је начелница одговорила „да сачека, да ће видети, да је ББ члан покрета Крагујевачке иницијативе Еко парк и давао је савете за време кампање за изборе и био на листи  за одборника“;
  • да је начелници рекао да је код ње дошао као првопретпостављеној ББ, а не као заступници неке партије, као и да он и све месне заједнице знају да је ББ ушао у покрет Крагујевачке иницијативе Еко Парк Илина Вода, месец дана након његовог премештаја у МЗ Букоровац и до тада није био политички активан;
  • да као председник савета грађана МЗ Илићево и дугогодишњи члан СНС-а у Крагујевцу може да каже „да је премештај ББ у МЗ Букоровац политички и синдикални прогон, јер је ББ врхунски службеник, да све послове обавља професионално и у интересу грађана у две градске месне заједнице са око 12.000 становника“;
  • да је сведок, као и остали чланови Света месне заједнице Илићево и већина грађана ове месне заједнице, да је прогањање ББ почело још 2019. године од стране одборника и повереника СНС, на тај начин што је ББ проверавао да ли ради, али тада када ББ користи годишњи одмор или има синдикалне послове да би јавио како ББ нема на радном месту, прозивао ББ на сваком састанку месног одбора СНС Илићево, на које је и он присуствовао као члан, и тражио да се ББ „најури“ а да доведу свог члана, као и да за све што ради има одобрење од претпостављених у СНС-у, јер му ББ прави сметњу да чланови СНС буду изабрани за чланове савета месне заједнице Илићево;
  • да је 2021. године, када су се одржали избори за савете МЗ Илићево и када је у току пребројавања гласова, одборник видео да његови кандидати губе изборе за чланове савета о чему је  обавестио претпостављене у Градском одвору, а као кривца навео ББ, иако се ББ није ни појавио, нити је могао да се појави, јер је био у изолацији због позитивног теста на Ковид-19;
  • да је увидевши да губи изборе повереник председнику бирачког одбора рекао да не потпише записник и да записник поцепа, па је Градска изборна комисија града Крагујевца поништила изборе, али је он са својим кандидатима ангажовао адвоката, и изјавио је жалбу;
  • да напомиње да је ББ све притиске трпео и превазилазио, а на крају су га условили да дâ гласове, што је одбио, након чега је одмах уследила одмазда према њему.

1.8. У циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, a у складу са чланом одредбе члана 37. став 1. Закона о забрани дискриминације и члана 23. Пословника о раду Повереника за заштиту равноправности у току поступка прибављено je изјашњење Градске управе града Крагујевца (у даљем тексту: Градска управа). У изјашњењу и допуни изјашњења Градске управе, између осталог, наведено је:

– да је ББ запослен на радном месту: Стручно оперативни послови месне заједнице у Секретаријату за месну самоуправу и општу управу, Одељење за месну самоуправу и да је на ово радно место распоређен у складу са Правилником о организацији и систематизацији радних места у градским управама и стручним службама града Крагујевца;

– да је на наведеном радном месту систематизовано девет извршилаца који своје радне задатке обављају задуживањем печатом одређене месне заједнице, као и да се решењем о распоређивању запослених, на наведеном радном месту, не опредељује месна заједница у којој ће запослени бити распоређен, већ решењем о задуживању печатом за конкретну месну заједницу;

– да је сваки запослени на овом радном месту задужен најмање једним печатом, односно обавља послове за најмање једну месну заједницу и да је пре задуживања печатом МЗ Букоровац запослени био задужен печатима МЗ Лепеница и МЗ Илићево;

– да је пре ББ печатом месне заједнице Букоровац био задужен ОО који је поред послова ове месне заједница обављао послове и за МЗ Јабучје, МЗ Теферич и МЗ Трмбас;

– да је запосленом ББ „приликом задуживања печатом МЗ Букоровац било предочено да се ради о привременом задуживању и да су потребне његове компетенције и искуство да у овој месној заједници да свој допринос у бољој комуникацији са грађанима и унапреди рад ове месне заједнице“;

– да „намера задуживањем печатом друге месне заједнице није била да запослени буде незадовољан (јер приликом предочавања промене радног места исти није негодовао), већ размишљајући о чињенице да петоро колега ускоро одлазе у пензију, а раде на пословима везаним за месне заједнице, да се посао подели између осталих јер пријем у радни однос нових лица није могућ без сагласности надлежне Комисије Владе РС;

– да простор у коме се налази МЗ Букоровац обухвата 360 метара квадратних, да објекат није намењен само за рад запосленог већ се само мали део објекта користи за канцеларију месне заједнице и да „то није простор чије су слике достављене уз притужбу“, као и да је неспорно да „у тако великом објекту постоје делови који нису уређени јер се тек недавно кренуло са сређивањем простора и у плану су и одређена издавања у закуп“;

– да је „простор који је намењен канцеларији запосленог сређен у смислу замене подова, кречења, постављања инвентер климе која служи и за грејање, канцеларијски намештај, информатичка опрема, вода, ормарић за прву помоћ, ПП апарат и сл“, али и да санитарни чвор није уз саму канцеларију већ изван простора, као у већини месних заједница у непосредној околини, и да су „у сарадњи са надлежном управом за развој и инвестиције по питању санације комплетне зграде, а не само простора предметне кацеларије“;

– да се „предметна канцеларија не налази у планини како је то наведено у притужби, јер је ово место удаљено 10-ак километара (док су сеоске месне заједнице на удаљености преко 20км и 30км), да је поред асфалтни пут и да је обезебеђен градски превоз тако да запослени може да га користи ако жели“;

– да је ангажовање запосленог у овој месној заједници било „привремено“ и да ће „већ у овом периоду именовани бити обавештен о раду у месној заједници која је остала без секретара због одласка у пензију“;

– да „за сада“ још увек није вршено задуживање печатом месних заједница обзиром да се након подношења притужбе од стране запосленог стичу услови и очекује у наредном периоду одлазак у пензију појединих запослених;

– да је након организационих промена у Градским управама средином 2023. године та Градска управа преузела послове месне самоуправе и запослене који раде на пословима везаним за  месне заједнице;

– да је запослени који је претходно радио за МЗ Букоровац имао још три месне заједнице са чијим председницима Савета грађана је био у комуникацији за све потребе везане за месне заједнице;

– да је последињих година више пажње посвећено сређивању простора месних заједница на периферији и да је у току сређивање МЗ Трмбас у којој је запослени обављао послове и која ће бити сређена „за пар месеци“.

1.9. Уз изјашњење и допуну изјашњења достављени су следећи докази: 1) Колективни уговор за запослене у органима и службама града Крагујевца; 2) Извод из Одлуке о организацији Градских управа града Крагујевца; 3) евиденција о запосленима оспособљеним за безбедан и здрав рад; 4) извод из Акта о процени ризика за радно место у МЗ Букоровац; 5) фотографије; 6) решење о одређивању сталних и сезонских линија у јавном превозу путника у градском и приградском саобраћају на територији града Крагујевца и 7) сатница превоза на релацији Крагујевац-Букоровац.

 

 

  1. ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ

 

2.1. Увидом у Извод из правилника о систематизацији утврђено је да је саветник у „стручно оперативним пословима месне заједнице“, између осталог, обавља стручно-оперативне, финансијско материјалне административне и канцеларијске послове за потребе органа месне заједнице, обавља администартивне и организационе послеове у вези са одржавањем зборова грађана, седница органа месне заједнице, изјашњавањем грађана на референдуму, изборима за органе месне заједнице и др.  Даљим увидом утврђено је да је наведено да поред осталог, обавља послове везане за пружање информација странкама и пружа стручну помоћ при састављању поднесака којима се они обраћају органима Града, као и друге послове по налогу начелника Одељења.

 

2.2. Увидом у Евиденцији запослених оспособљеним за безбедан и здрав рад утврђено је да је констатовано да запослени ББ обавља стручно-оперативне, финансијско материјалне административне и канцеларијске послове за потребе органа месне заједнице. Даљим увидом утврђено је да је, између осталог, констатовано да запослени обавља администартивне и организационе послове у вези са одржавањем зборова грађана, седница органа месне заједнице, изјашњавањем грађана на референдуму, изборима за органе месне заједнице и др.  Даљим увидом утврђено је да је наведено да, поред осталог, обавља послове везане за пружање информација странкама и стручне помоћи при састављању поднесака којима се они обраћају органима Града, као и друге послове по налогу начелника Одељења.

 

2.3. Увидом у Колективни уговор за запослене у органима и службама града Крагујевца (Службени лист града Крагујевца од 10. фебруара 2023. године ) утврђено је да је чланом 49. прописано да је послодавац дужан да запосленом обезбеди рад на радном месту и у радној околини у којима су спроведене мере безбедности и заштите здравља на раду, у складу са законом, док је чланом 50. Прописано да је послодавац дужан да у року од 6 месеци од дана потписивања овог уговора за сва радна места у радној околини донесе акт о процени ризика којим ће се утврдити радна места на којима постоји опасност од повређивања, професионалних и других обољења и да утврди начин и мере за њихово отклањање у складу са законом; да оспособи запослене за безбедан и здрав рад; ангажује лице са лиценцом ради обављања превентивних и периодичних прегледа и провере опреме за рад и испитивања услова радне околине – оспособи одговарајући број запослених за пружање прве помоћи, спасавање и евакуацију. Ставом 2. ове одредне прописано је да је послодавац у обавези да за ове намене обезбеди средства у буџету Града. Чланом 52. став 1.  прописано је да запослени има право да одбије да ради када му прети непосредна опасност по живот и здравље, због тога што нису спроведене прописане мере безбедности и здравља на раду, све док се не спроведу одређене мере.

 

2.4. Увидом у решење о распоређивању од 10. јула 2023. године утврђено је да је констатовано да се ББ дипломирани правник, запослен у Градској управи за људске ресурсе, опште и заједничке послове, распоређује на радно место Стручно оперативни послови месне заједнице, Секретаријат за месну самоуправу и општу управу, Одељење за месну самоуправу, почев од 10. јула 2023. године.

 

2.5. Увидом у решење о давању овлашћења број 035-866/2023-XXVII од 16. октобра 2023. године утврђено је да је, између осталог, констатовано да се ББ, запослен на неодређено време у Градској управи за људске ресурсе, опште и заједничке послове, распоређен на радном месту Стручно оперативни послови месне заједнице у Одељењу за месну самоуправу, овлашћује да чува и рукује печатом Месне Заједнице „Букоровац I“ почев од 16. октобра 2023. године. Тачком 2. истог решења прописано је да је запослени дужан да печат чува и њиме рукује у складу са Законом о печату државних и других органа и Упутством о канцеларијском пословању органа државне управе, док је тачком 3. прописано да доношењем рог решења престаје да важи Решење о давању овлашћења од 5. новембра 2019. године.

 

2.6. Увидом у допис АА од 16. октобра 2023. године утврђено је да је наведени допис упућен градоначелнику града Крагујевца, као и да је предмет обраћања захтев за заштиту права синдикалног представника. Даљим увидом утврђено је да је подносилац захтева ББ, главни повереник АА и да је, између осталог, тражио заштиту од „прогањања, малтретирања и клевете од стране одборника и повереника МЗ ШШ и стављања у неравноправан положај у односу на друге запослене од стране вд начелнице за људске ресурсе, опште и заједничке послове и њених сарадника“. Повереник даље констатује да је подносилац у захтеву навео да је добио „усмени налог“ да врати печате МЗ Лепеница и МЗ Илићево и да од 16. октобра 2023. године почне да ради у МЗ Букоровац „по налогу поменутог повереника и на основу његових паушалних изјава, измишљотина и клевета“, као и да је као синдикални представник АСНС ГУ града Крагујевца стављен у неравноправан положај у односу на положај који је имао пре избора на функцију Главног повереника АА Крагујевац и потпредседника Гранског синдиката јавних служби Србије. Такође, у допису је подносилац захтева навео да се „већ обраћао члану Градског већа за локалну самоуправу и вд начелници, али да су након тога притисак и прогањање постали још јачи“.

 

2.7. Увидом у одлуку  председника АА 24.4.2019. године утврђено је да је УУ именован за главног повереника АА – Градска управа Града Крагујевца, док је одлуком Главног одбора АА– Гранског синдиката јавних служби број 6/2021 од 18. јуна 2021. године, ББ именован за потпредседника АА.

 

2.8. Увидом у захтев за давање писаног налога, утврђено је да су, између осталог, наведени захтев чланови Одбора УУУ упутили Градској управи за људске ресурсе, опште и заједничке послове и да је наведеним захтевом тражено „давање писаног налога за привремено распоређивање ББ, са образложењем, како би се предузели даљи кораци“.

 

2.9.  Увидом у извештај лица задуженог за безбедност и здравље на раду утврђено је да је наведени извештај упућен в.д. начелнику Градске управе за људске ресурсе, опште и заједничке послове, као и да су предмет извештаја услови рада запосленог ББ на дан 16. новембар 2023. године. Даљим увидом у извештај утврђено је да је, између осталог, констатовано да је објекат у коме запослени борави зидане грађе; да је кров покривен црепом; да запослени користи пољски тоалет који се налази на 20 метара од објекта; да је десно од улазних врата евидентно присуство влаге на зиду као и на десној страни зида након уласка на врата канцеларије у којој запослени борави; да је потребно да се изврши санација кровног покривача и зида у канцеларији који је од присуства влаге у лошем стању; да су прозори канцеларије у добром стању и да могу да се отварају и затварају ради проветравања радног простора; да је у просторији која је у склопу канцеларије у којој запослени борави потребно на једном делу извршити санацију плафона; да запослени у свом радном простору има радни сто, дактило столицу и рачунар; да се у радној просторији налазе два умиваоника али воде за коришћење нема па је потребно у што краћем року извршити прикључивање воде на објекат како би запослени имао основне услове за живот и рад; да се за загревање канцеларије запосленог користи електрична кварцна грејалица, као и да с обзиром да она не сме бити укључена када се нико не налази у објекту, запослени на посао долази у хладан простор у коме у зимском периоду није адекватна температура за рад; да у радној просторији има и природног и вештачког осветљења које ће се од стране овлашћеног лица испитати да ли је дозвољеним границама за рад; да у објекту има електричне енергије, као и да на објекту постоје громобранске инсталације и да је потребно да се оне испитају од стране овлашћеног лица да ли је безбедно да запослени борави у овом објекту; да је простор око објекта Месне заједнице и пољског тоалета у уредном стању и да је канцеларија у којој запослени обављао посао чиста и уредна; да је неопходно да се објекат снабде ормарићем за прву помоћ и ПП апаратом.

 

2.10. Увидом у решење Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Инспекторат за рад, Одељење инспекције рада за Шумадијски управни округ број 389-117-480/23-02 од 28. децембра 2023. године утврђено је да је, између осталог, наведеним решењем наложено Градској управи Града Крагујевца, Управи за људске ресурсе, опште и заједничке послове Крагујевац да обезбеди примену мера безбедности и здравља на раду у радним и помоћним просторијама МЗ Букоровац, односно да: изврши санацију дела грађевинског објекта МЗ Букоровац (санитарни чвор,улаз, ходник, део канцеларије запосленог ББ), изврши, преко правног лица са лиценцом, превентивна испитивања радне околине у МЗ Букоровац и изврши, преко правног лица са лиценцом, превентивна испитивања електричних и громобранских инсталација у МЗ Букоровац. Увидом у образложење наведеног решења утврђено је да је, између осталог, констатовано да је Републички инспектор рада извршио надзор 20. децембра 2023. године у МЗ Букоровац и том приликом утврдио да: није извршена санација грађевинског дела објекта МЗ Букоровац (санитарни чвор,улаз, ходник, део канцеларије запосленог ББ) сходно члану 10. став 1. тачка 2. Закона о безбедности и здрављу на раду и члану 4. Правилника о превентивним мерама за безбедан и здрав рад на радном месту и да није извршено испитивање услова радне околине што је супротно члану 15. став 1. тачка 7. Закона о безбедности и здрављу на раду и чл.19 и 21. Правилника о поступку прегледа и провере опреме за рад и испитивања услова радне околине.

 

2.11. Увидом у допис Градске управе града Крагујевца број 306/24-XXIV од 7. фебруара 2024. године утврђено је да је наведени допис упућен Градској управи за људске ресурсе, опште и заједничке послове као и да је, између осталог, наведено да је Градска управа за развој и инвестиције 4. децембра 2023. године са понуђачем „ГМЛ инжењеринг“ из Крагујевца закључила уговор о извођењу радова на адаптацији објекта месне заједнице КО Трмбас. Даље, Повереник констатује да је у допису наведено да је Градска управа за развој и инвестиције за предметне радове издвојила 4.142.650,00 динара без пдв-а, да је рок за извођење радова 100 календарских дана, да је извођач уведен у посао 25. децембра 2023. године и да ће радови бити изведени у року који је дефинисан уговором.

 

2.12.  Увидом у Стручни налаз Института за безбедност и сигурност на раду о испитивању услова радне околине у зимском периоду у МЗ Букоровац, број 01-67/2 од 22. јануара 2024. године утврђено је да је у налази, између осталог, констатовано да је предмет „испитивање микроклиме квалитета осветљења“ и да је датум испитивања 19. јануар 2024. године. Увидом у резултате испитивања микроклиме утврђено је да је у закључку констатовано: „Испитивањем и мерењем параметара микроклиме утврђено је да је радни простор у зони комформа и да су за ову врсту рада примењене прописане мере за безбедност и здравље на раду“. Даље, увидом у резултате испитивања осветљења утврђено је да је у закључку констатовано: „На основу извршених испитивања, добијене вредности се налазе у границама минималне просечне осветљености према стандарду SRPS EN 12464-1:2021“. Даљим увидом утврђено је да су у тачки 8. Стручног налаза наведене „мере које треба предузети како здравље запослених због микроклиме изван зоне комфора, недовољне осветљености не би негативно утицало на здравље радника“, као и да је наведено да су мере за обезбеђивање зоне комфора у радној средини: побољшање грејања, климатизације, вентилације у радном простору, ношење одговарајуће радне одеће и обуће. У делу „недовољна осветљеност“ наведено је: поправка постојећих расветних тела, повећање броја расветних тела, увођење допунског осветљења и чишћење запрљаних светлосних извора, површина (прозори).

 

2.13. Увидом у Службени лист града Крагујевца број 34-957/18-V од 22. јуна 2018. године утврђено је да у решењу о одређивању сталних и сезонских линија у јавном превозу путника у градском и приградском саобраћају на територији града Крагујевца, у делу „сталне линије приградског превоза“ наведена линија 601: Крагујевац – Букоровац.

 

2.14. Увидом у ред вожње аутопревозника „Шумадија Крагујевац“ утврђено је да је ред вожње на релацији Ћифтина Ћуприја – Букоровац у 06:15, 12:30, 13:30, 15:30 и 20:20 сати, односна релацији Букоровац – Ћифтина Ћуприја у 05:10, 06:45, 13:00, 14:00, 16:00 и 20:50 сати.

 

2.15. Увидом у службену белешку број 07-00-580/2023-02 од 2. фебруара 2024. године утврђено је да се МЗ Букоровац налази на 10,1 км од центра града Крагујевца, да се испред самог објекта налази аутобуско стајалиште, да су објекат споља и фасада у прилично лошем стању, а да су зидови напола окречени. Прилаз објекту је са једне стране у потпуности неприступачан имајући у виду да не постоји асфалт. На прозорима једног дела ове зграде налазе се решетке кроз које се могло видети да је тај део објекта испуњен крхотинама стакла и старим стварима. Што се тиче другог дела овог објекта он је окречен и на неколико прозора се налази PVC столарија. Испред објекта налази се пољски тоалет у прилично девастираном стању.

 

 

  1. РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА

 

  • Повереник за заштиту равноправности, приликом одлучивања у овом предмету, имао је у виду наводе из притужбе и изјашњења, доказе који су достављени током поступка, као и релевантне правне прописе у области заштите од дискриминације.

 

Правни оквир

 

3.2. Повереник за заштиту равноправности је установљен Законом о забрани дискриминације  као самосталан државни орган, независан у обављању послова утврђених законом. Одредбама члана 33. Закона о забрани дискриминације прописана је надлежност Повереника за заштиту равноправности. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере.

  • Устав Републике Србије у члану 21. став 3. прописује да је забрањена свака дискриминација, непосредна или посредна, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета.
  • Европска конвенција за заштиту људских права и основних слобода из 1950. године, у члану 14. забрањује дискриминацију, односно, прописује да се уживање права и слобода предвиђених у овој Конвенцији обезбеђује без дискриминације по било ком основу, као што су пол, раса, боја коже, језик, вероисповест, политичко или друго мишљење, национално или социјално порекло, веза са неком националном мањином, имовно стање, рођење или други статус.
  • Конвенција Међународне организације рада број 87 о синдикалним слободама и заштити синдикалних права , у члану 2. прописује да радници и послодавци, без икаквих изузетака, имају право без претходног одобрења, да образују организације по свом избору, као и да приступају овим организацијама, под искључивим условом да се придржавају статута ових последњих. чланом 3. је прописано да радничке и послодавачке организације имају право на доношење својих статута и административних правила, слободних избора својих представника, организовање свога управљања и делатности и формулисања свога акционог програма. Јавне власти морају се уздржавати сваке интервенције такве природе која би имала за циљ ограничење овога права или сметање законског извршења. У члану 11. којим се уређује заштита синдикалних права, прописано је да се сваки члан Међународне организације рада за кога је ова конвенција на снази обавезује да предузме све потребне и погодне мере да би трудбеницима и радницима обезбедио слободно вршење синдикалних права.
  • Уредбом о ратификацији Конвенције Међународне организације рада број 98 о примени принципа организовања и колективног преговарања прописано је да радници треба да користе одговарајућу заштиту против свих дела дискриминације у материји запослења која би могла да буде штетна по синдикалне слободе. Даље је прописано да се таква заштита може нарочито применити уколико се ради о делима која би имала за циљ да се запослење радника подреди услову да се он не учлањује у синдикат или да престане да припада синдикату, да се отпусти радник или да му се свим осталим средствима нанесе штета због тога што је члан синдиката или што учествује у синдикалним делатностима изван радних часова или са пристанком послодавца за време радних часова. Такође, прописано је да организације радника и послодаваца треба да користе одговарајућу заштиту против свих дела уплитања једних на рачун других, било директно, било преко својих агената или агената или чланова, у њихово формирање, функционисање и администрацију. У  смислу  ове одредбе  у  дела  мешања  спадају  мере  које  иду  за  тим  да  изазову стварање организације радника којима господаре послодавац или организације послодаваца или издржавање организација радника финансијским или другим средствима, са намером да се ове организације ставе под контролу послодаваца или организације послодаваца.
  • Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације, којим је у члану 2. дискриминација дефинисана као свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, роду, родном идентитету, сексуалној оријентацији, полним карактеристикама, нивоом прихода, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима. Одредбама члана 6. закона прописано је да непосредна дискриминација постоји ако се лице или група лица, због његовог односно њиховог личног својства у истој или сличној ситуацији, било којим актом, радњом или пропуштањем, стављају или су стављени у неповољнији положај, или би могли бити стављени у неповољнији положај.Чланом 25. став 1. овог закона забрањена је дискриминација због политичких убеђења лица или групе лица, односно припадности или неприпадности политичкој странци односно синдикалној организацији.
  • Закон о раду[1], у члану 18. забрањује непосредну и посредну дискриминацију лица која траже запослење као и запослених, с обзиром на пол, рођење, језик, расу, боју коже, старост, трудноћу, здравствено стање, односно инвалидност, националну припадност, вероисповест, брачни статус, породичне обавезе, сексуалну оријентацију, политичко или друго уверење, социјално порекло, имовно стање, чланство у политичким организацијама и синдикатима или неко друго лично својство. Према одредбама члана 240. став 1. Закона о раду, колективним уговором, у складу са законом и другим прописом, уређују се права, обавезе и одговорности из радног односа, поступак измена и допуна колективног уговора, међусобни односи учесника колективног уговора и друга питања од значаја за запосленог и послодавца.

 

  • Закон о безбедности и здрављу на раду[2] у члану 4. став 1. тачка 5. прописује да безбедност и здравље на раду јесте обезбеђивање таквих услова на раду којима се, у највећој могућој мери, смањују повреде на раду, професионалне болести и болести у вези са радом у циљу остваривања физичког, психичког и социјалног благостања запослених. Тачком 19. исте одредбе закона прописано је да је процена ризика систематско евидентирање и процењивање свих опасности и штетности у радном процесу на радном месту у радној средини који могу узроковати настанак повреда на раду, болести или оштећења здравља и утврђивање могућности, односно начина спречавања, отклањања или смањења ризика на најмању могућу меру, док је тачком 20. прописано да акт о процени ризика јесте акт који садржи опис радног процеса са проценом ризика од повреда и/или оштећења здравља при обављању свих послова у радној средини и мере за отклањање или смањивање ризика у циљу побољшања безбедности и здравља на раду. Одредбама члана 9. став 1. овог закона прописано је да је послодавац дужан да обезбеди и спроводи превентивне мере безбедности и здравља на раду у складу са овим законом и прописима донетим на основу овог закона. Ставом 2. исте одредбе прописано је да је послодавац дужан да обезбеди безбедност и здравље запосленом у свим активностима послодавца и на свим нивоима организовања рада и радног процеса, док је ставом 3. прописано да се послодавац не ослобађа обавеза и одговорности у вези са применом мера безбедности и здравља на раду одређивањем правног лица, односно предузетника са лиценцом или другог лица или преношењем својих обавеза и одговорности на та лица. Одредбама члана 10. став 1 прописано је да је послодавац дужан да радни процес прилагоди способностима запосленог у погледу безбедности и здравља на раду; обезбеди одговарајуће услове радне средине и да средства за рад и личну заштитну опрему обезбеди да буду одговарајући, да не угрожавају безбедност и здравље запосленог. Чланом 16. овог закона прописано је да је послодавац дужан да донесе акт о процени ризика у писаној форми за сва радна места у радној средини и да утврди начин, мере и рокове за отклањање или смањење ризика на најмању могућу меру. Ставом 4. исте одредбе прописано је да се акт о процени ризика заснива на утврђивању опасности и штетности на радном месту у радној средини, на основу којих се врши процена ризика од настанка повреда и оштећења здравља запосленог. Одредбама члана 39. став 1. тачка 1. прописано је да запослени има право да одбије да ради ако му прети непосредна опасност по живот и здравље због тога што нису спроведене прописане мере за безбедност и здравље на радном месту на које је одређен, све док се те мере не обезбеде, док је ставом 2. исте одредбе прописано да у  случајевима из става 1. овог члана, запослени може да се писаним захтевом обрати послодавцу ради предузимања мера које, по мишљењу запосленог, нису спроведене.

 

  • Правилником о превентивним мерама за безбедан и здрав рад на радном месту[3] у члану 4. став 1. прописано је да је послодавац дужан да обезбеди запосленом рад на радном месту на којем су спроведене мере за безбедан и здрав рад утврђене у Прегледу мера за безбедан и здрав рад на радном месту. Предлед мера за безбедан и здрав рад на радном месту, који је саставни део овог правилника, у члану 2. тачка 2.1.1. прописује да електричне инсталације морају да буду пројектоване и постављене тако да не представљају опасност која може бити узрок пожара или експлозије. Сва лица морају да буду заштићена од опасног дејства електричне струје, односно од опасности од директног или индиректног додира инсталација и опреме под напоном. Одредбама члана 5. тачка 5.1.1. прописано је да на радним местима у затвореном простору мора да буде обезбеђена довољна количина свежег ваздуха, узимајући у обзир радне методе и активности, односно послове који се обављају у процесу рада и физичке напоре који се захтевају од запослених. Чланом 7. тачка 7.1. прописано је да радна места морају да имају, у највећој могућој мери, довољно природне светлости и морају бити опремљена изворима вештачког осветљена који морају да обезбеде адекватну осветљеност у циљу остваривања безбедних и здравих услова рада.

 

  • Правилником о поступку прегледа и провере опреме за рад и испитивања услова радне околине[4] у члану 16. став 1. прописано је да испитивање услова радне околине, осим испитивања биолошких штетности, врши правно лице са лиценцом за обављање послова испитивања услова радне околине, које поседује одговарајућу опрему за испитивање услова радне околине, наведену са техничким карактеристикама, периодом еталонирања и периодом и начином међупровере у прихваћеној методологији. Одредбама члана 17. став 1. прописано је да се о извршеном испитивању услова радне околине издаје стручни налаз најкасније у року од 30 дана од дана обављеног испитивања. Одредбама члана 18. став 1. тачка 11. прописано је да стручни налаз обавезно садржи закључак да ли су на радном месту и у радној околини измерене величине у дозвољеним границама уз приказ дозвољених вредности у складу са прописима у области безбедности и здравља на раду, техничким прописима и стандардима, односно да ли су примењене или нису примењене прописане мере за безбедност и здравље на раду.

 

Анализа навода из притужбе и изјашњења, као и достављених доказа са аспекта антидискриминационих прописа

 

 

  • Имајући у виду предмет притужбе, у конкретном случају потребно је анализирати да ли је Градска управа града Крагујевца ставила ББ у неоправдано неповољнији положај на основу његовог стварног или претпостављеног личног својства – чланства у политичкој, синдикалној или другој организацији.

 

  • Приликом доношења мишљења у овом предмету, Повереник је имао у виду одредбе члана 45. Закона о забрани дискриминације о прерасподели и пребацивању терета доказивања, којима је прописано да уколико подносилац притужбе учини вероватним акт дискриминације, терет доказивања да услед тог акта није дошло до повреде начела једнакости, односно начела једнаких права и обавеза сноси лице против којег је притужба поднета. Такође разматране су само чињенице и докази који се односе на повреду одредаба Закона о забрани дискриминације, док други наводи нису разматрани.

 

  • На основу утврђеног чињеничног стања, Повереник констатује да је ББ 2019. године именован за главног повереника АА, а да је од 2021. године одлуком Главног одбора АА– Гранског синдиката јавних служби именован за потпредседника АСНС-Грански синдикат јавних служби, као и да је члан странке Крагујевачка иницијатива. Даље је неспорно да је ББ запослен у Градској управи за људске ресурсе, опште и заједничке послове града Крагујевца, на радно место Стручно оперативни послови месне заједнице, као и да је на том радном месту систематизовано укупно девет извршилаца, који своје радне задатке обављају задужењем печатом одређене месне заједнице. Након 20 година рада у МЗ Лепеница и МЗ Илићево, чијим печатима је био задужен, распоређен је да послове обавља у МЗ Букоровац, чијим је печатом задужен 16.10.2023. године. Из доказа је неспорно да у том периоду Градска управа није донела нови акт о систематизацији, нити је било ко од запослених добио нови распоред рада сем ББ. Наиме из доказа се може закључити да у тренутку када је подносилац притужбе решењем о давању овлашћења, задужен печатом МЗ Букоровац, осим њега, није задужен печатом ни један од девет запослених на овом радном месту. Такође, у изјашњењу Градске управе града Крагујевца је наведено да „за сада још увек није вршено задуживање печатом месних заједница…и да се у наредном периоду очекује одлазак у пензију појединих запослених“.

 

  • Из навода притужбе и достављених доказа произлази да је премештај подносиоца притужбе у МЗ „Букоровац“ 16.10.2023. године, уследио непосредно након његовог одбијања да дâ капиларни глас, који су од њега захтевале активисткиње Српске напредне странке. Ове наводе притужбе потврдили су сведоци који су били присутни када му је након одбијања да дâ глас речено: „ББ запамтићеш овај дан, летећеш“. Такође, потврђено је и да је ББ активисткињи ПП-а рекао да он није члан ни симпатизер ПП-а и захтевао да га избришу из свих евиденција.

 

  • У притужби је такође појашњено да МЗ Букоровац „нема елементарне услове за рад и боравак у просторијама које су у катастрофалном стању (нема воде ни тоалета, плафон се обрушава, нема грејања, прилаз просторијама је отежан, велика је влага у просторијама), као и да у овим просторијама годинама није радио нити боравио ниједан запослени“. Из утврђеног чињеничног стања може се закључити да у тренутку када је подносилац притужбе задужен печатом МЗ Букоровац и упућен на рад у просторије ове месне заједнице – од 16.10.2023. године, нису били обезбеђени основни услови за боравак и рад у овим просторијама што потврђују извештаји лица за безбедност и здравље на раду од 16.11.2023. године и решења републичког инспектора рада Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања од 28.12.2023. године. Наиме, увидом у ове извештаје утврђено је да је, између осталог констатовано: „да је евидентно присуство влаге на зиду, нема воде за коришћење у објекту, запослени на посао долази у хладни радни простор у коме у зимском периоду није адекватна температура за рад, није извршена санација грађевинског дела објекта МЗ Букоровац (санитарни чвор, уклаз, ходник, део канцеларије подносиоца притужбе, није вршено испитивање услова радне околине). На основу навода притужбе и изјашњења, може се закључити да је накнадно извршена адаптација појединих просторија/делова зраде (уграђен инвертер клима уређај, прикључена вода, ормарић за прву помоћ, ПП апарат) али да је и даље потребно предузети мере ради заштите здравља запослених у овом простору, као што је наведено у Стручном налазу Института за безбедност и сигурност на раду о испитивању услова радне околине у зимском периоду у МЗ Букоровац од 22. јануара 2024. године (побољшање грејања, климатизације, вентилације у радном простору, ношење одговарајуће радне одеће и обуће, поправка постојећих расветних тела, повећање броја расветних тела, увођење допунског осветљења и чишћење запрљаних светлосних извора, површина (прозори)“. С тим у вези, Повереник најпре истиче да се из утврђеног чињеничног стања може закључити да пре подносиоца притужбе, запослени који је био задужен печатом МЗ Букоровац није обављао посао у просторијама ове месне заједнице. Наиме, у изјашњењу Градске управе Града Крагујевца наведено је да је запослени који је претходно радио за МЗ Букоровац био задужен печатом укупно три месне заједнице, а да је посао обављао у просторијама МЗ Трмбас. Поред тога, неспорно је и да се подносилац притужбе писменим путем обраћао в.д. начелници, као и градоначелнику града Крагујевца, као и да су чланови одбора АСНС Градске управе Града Крагујевца захтевали доношење писмене одлуке и налога, са образложењем за распоређивање ББ у МЗ Букоровац. Тако је, у захтеву подносиоца притужбе од 21.11.2023. године, в.д. начелници Градске управе за доделу обуће-одеће за теренски рад, неутралисање влаге из канцеларије, увођење воде, мокрог чвора и адекватне температуре за рад у канцеларији, између осталог захтевао да му се обезбеди адекватна непромочива обућа како би по киши и снегу ушао у просторије МЗ Букоровац, јер је тај део пута земљани, као и за обилазак терена месне заједнице, јер због слабог грејања у просторијама хладно и температура је око осам степени, а грејалица је нон стоп укључена, па је принуђен да изађе ван канцеларије да хода како би се загрејао.

 

  • Приликом одлучивања у овом предмету, Повереник је имао у виду и наводе из исказа председника Савета грађана МЗ Илићево, у којој месној заједници је претходно радио подносилац притужбе, који је истакао да је након премештаја подносиоца притужбе блокиран рад МЗ Илићево, јер су грађани незадовољни начином на који им се сада пружа услуга, па је потписана и петиција да се ББ врати на радно место на које је радио 20 година. Сведок је потврдио и наводе притужбе, односно да је добио одговор начелнице да ће размотрити петицију али да постоји велики проблем зато што је ББ члан странке Крагујевачка иницијатива.

 

  • Имајући у виду све наведено, након спроведеног поступка, применом правила о пребацивању терета доказивања из члана 45. Закона о забрани дискриминације, може се констатовати да Градска управа није доказала да разлози за премештај ББ на ново место рада у МЗ Букоровац нису били у вези са његовим стварним односно претпостављеним личним својством – чланство у политичким, синдикалним и другим организацијама, односно да су постојали оправдани и објективни разлози за његов премештај у просторије МЗ Букоровац.

 

 

  1. МИШЉЕЊЕ

 

У поступку по притужби коју је поднела АА, у име и уз сагласност ББ, против Градске управе Града Крагујевца, утврђено је да је Градске управе Града Крагујевца повредила одредбе Закона о забрани дискриминације.

 

  1. ПРЕПОРУКА

Повереник за заштиту равноправности препоручује Градској управи града Крагујевца да:

5.1. Отклони последице дискриминаторног поступања и предузме хитне мере и активности како би се подносиоцу притужбе обезбедило несметано обављање послова на радном месту и у просторијама у којима је радио до доношења решења о давању овлашћења 16.10.2023. године.

 

5.2. Упути писано извињење подносиоцу притужбе, у року од 15 дана од дана пријема мишљења са препоруком

5.3. Убудуће води рачуна да у оквиру својих редовних послова и активности не крши законске прописе о забрани дискриминације.

 

Градска управа Града Крагујевца, обавестиће Повереника за заштиту равноправности о мерама које су предузете у циљу спровођења ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема мишљења.

Против овог мишљења и препоруке није допуштена жалба нити било које друго правно средство, јер се њиме не одлучује о правима и обавезама правних субјеката.

[1] „Службени гласник РСˮ, бр. 24/05, 61/05, 54/09, 32/13, 75/14, 13/17 – одлука УС, 113/17 и 95/2018 – аутентично тумачење

[2] „Службени гласник РСˮ, број 35/2023

[3] „Службени гласник РСˮ, број 35/2023

[4] „Службени гласник РСˮ, број 15/2023

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon1226-23 Мишљење поводом притужбе АА против Градске управе града Крагујевца Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top