132-19 Утврђена дискриминација на основу старосног доба у области спорта

бр.07-00-00115/2019-02 датум: 24.5.2019.

 

МИШЉЕЊЕ

Мишљење је донето у поступку поводом притужбе AA , заслужне спортискиње против ББ због начина бодовања врхунских спортиста/киња који су старији од 30 година на основу Правила ББ о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, коју додељује Министарство омладине и спорта Републике Србије. У изјашњењу на наводе из притужбе ББ, између осталог је навео да су Правилником о националној категоризацији врхунских спортиста који је донело Министарство омладине и спорта дефинисани критеријуми за стицање одговарајућег спортског ранга и статуса, да је АА на основу постигнутих спортских резултата добила одговарајући статус врхунски спортиста-заслужни спортиста, те да је у  току 2018. године потврдила статус врхунски спортиста – заслужни спортиста. Даље је наведено да су Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама усвојена 5. фебруара 2015. године, као и да су са малим техничким изменема потврђена 11. новембра 2017. године. На основу извршене категоризације у складу са поменутим правилима за категорисане спортисте истог спортског ранга и статуса предност се даје млађим спортистима, а разлог за то је опредељење ББ да системски утиче на побољшање услова младих, а врхунских спортиста, а који циљ је изведен из Стратегије развоја спорта у Републици Србији, а у складу је са Стратегијом развоја планинарског спорта који је усвојио ББ. ББ је истакао да у складу са прописима овај савез даје предлог листе кандидата, те да је АА захваљујући стипендијама, могла да се посвети спорту и да дуги низ година постиже врхунске резултате све до својих зрелих година. Током поступка је утврђено да је међу странама у овој правној ствари неспорно да АА има статус заслужне спортискиње, у складу са категоризацијом спортиста према Правилнику о националној категоризацији врхунских спортиста, да има преко 30 година живота, као и да од стране Савеза није предложена Министарству омладине и спорта за добијање стипендије и да је предлог листе спортиста/киња за добијање стипендија сачињен након извршеног бодовања у складу са Правилима о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима које је донео ББ. Повереник за заштиту равноправности је приступио анализи прописаних критеријума у Правилима које је донео ББ са аспекта предузетих мера и циља који се жели постићи постављањем критеријума који се односе на године живота кандидата/киња. С тим у вези, разматрано је која је сврха и циљ давања стипендија прописана стратешким документима као законом и подзаконским актима. Стратешким документима као посебан циљ прописано је да се талентима и већ рангираним врхунским спортистима омогући несметан развој и напредак у свим узрасним категоријама и последично, обезбеде услови за боље позиционирања Републике Србије на међународној спортској сцени. С аспекта циља који се жели постићи може се закључитио да је циљ додељивања стипендије усавршавање спортисте, односно његово даље спортско напредовање. Законом  о спорту прописано је да се општи интерес у области спорта, између осталог остварује стипендијама за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера, као и да предлог годишњег програма давања стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера, подноси надлежни национални грански спортски савез. Поред тога овим законом је прописано да надлежни министар омладине и спорта утврђује ближе услове и критеријуме, начин и поступак за одобрење стипендирања врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, као и критеријуме за утврђивање висине месечног износа стипендија и висине новчане помоћи. С тим у вези министар је донео Правилник о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама Министарства омладине и спорта. Овај правилник садржи услове који се тичу година живота кандидата, али су повезани са категоризацијом врхунских спортиста који аплицирају за добијање стипендије и постигнутим успехом спортисте у периоду за који је извршена категоризација, на следећи начин: 1) да има од 15 до 26 година – врхунски спортиста – национални ранг, а до 30 година – спортиста у параолимпијским спортовима; 2)  да није навршио 30 година – врхунски спортиста – међународни ранг, а до 40 година – спортиста у параолимпијским спортовима; 3) да није навршио 45 година – врхунски спортиста – заслужни спортиста. У Правилима ББ о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима поред критеријума који су прописани Правилником Министарства омладине и спорта, предвиђен је и критеријум који се односи на битно различито бодовање у зависности од година живота кандидата/киње. Имајући у виду наведено потребно је испитати да ли постављање додатних критеријума који нису прописани Законом о спорту, као ни подзаконским актима донетим на основу овог закона, оправдано и допуштено. Анализа додатних критеријума које је прописао Савез овим правилима је показала да су кандидати/киње који имају више од 30 година бодовани са далеко мањим бројем бодова у односу на млађе кандидате/киње, при чему млађи спортисти/киње који има слабије спортске резултате у истом статусу или спортисти нижег спортског статуса оваквим начином бодовања могу остварити већи број бодова и заузети више место на коначној ранг листи. Анализом предлога листе за додељивање стипендија може се закључити да АА као заслужни спортиста/киња, односно спортисткиња највећег ранга, је оваквим начином бодовања остварила мањи број бодова од кандидата/киње који су категорисани у нижем спортском статусу (Национални ранг и међународни ранг), као и спортиста/киња са ниже оствареним резултатим. Примена прописаног начина бодовања  практично значи да се управо старосно доба спортисте/киње узима као одлучујући критеријум приликом предлагања кандидата/киња за остваривања стипендије. Такође, овако прописани критеријуми и начин бодовања не представљају начин фаворизовања младих спортиста или посебну меру за ову категорију спортиста/киња, већ имају за циљ дестимулацију старијих спортиста, што није ни у интересу развоја спорта, нити даљег усавршавања спортиста/киња у циљу остваривања најбољих спортских резултата и промовисања спорта, а који су прописани стратешким документима као и законом и подзаконским актима. Повереник је приликом анализе спорних правила  имао у виду и правила која доносе други национални грански спортски савези, при чему није утврђено да је неки савез донео правила којим је предвиђен додатни критеријум, одлучујући за формирање предлога листе, а који је условљен годинама кандидата/киња на начин да старији кандидати/киње остварују далеко мањи број бодова. Имајући у виду све наведено, Повереник за заштиту равноправности поступајући по притужби АА, дао је мишљење да је ББ прописивањем критеријума за бодовање кандидата/киња који се односе на године живота кандидата/ткиња у Правилима о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, повредио одредбе члана 8. у вези са чланом 23. Закона о забрани дискриминације, због чега је препоручено ББ да усклади Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са антидискриминационим прописима.

 

 

  1. ТОК ПОСТУПКА
    • Поверенику за заштиту равноправности притужбом се обратила АА, против ББ , а поводом начина рангирња врхунских категорисаних спортиста на листи за добијање стипендије за спортско усавршавање, на основу Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, коју додељује Министарство омладине и спорта Републике Србије.
    • У притужби је наведено:
  • да је Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама ББ  усвојио 11. новембра 2017. године;
  • да наведена Правила дискриминишу врхунске спортисте старије од 30 година;
  • да према Правилнику Министарства омладине и спорта АА испуњава услове за добијање стипендије као врхунски категорисани спортиста – заслужни спортиста, међутим због тога што има 34 године сматра да је дискриминисана без обзира на остварене резултате које има у оквиру свог спортског статуса;
  • да бодовна листа на основу које се одређује листа спортиста за доделу стипендија показује да врхунски спортиста старости 30 година има дупло мање бодова од врхунског спортисте истог спортског статуса (категорије) старости 29 година, а чак три пута мање од врхунског спортисте истог спортског статуса старости 25 година;
  • да су спортиста старости 30, 29 и 25 година сениори, такмиче се на истим такмичењима и такмичарским акцијама, под истим условима и правилима, а на основу којих остварују резултате на основу којих се категоришу као врхунски спортисти одређеног спортског статуса;
  • да је ББ приликом састављања листе врхунских спортиста који се предлажу Министарству омладине и спорта за добијање стипендије за спортско усавршавање, користио поменута правила и бодовну листу на основу које је чак троје спортиста из дисциплине подноситељке притужбе на листи испред ње, иако имају слабије резултате, али имају мање година живота од подноситељке притужбе;
  • да је у Правилнику о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама Министарства омладине и спорта, у члану 2. прописано да „врхунски спортиста аматер може добити стипендију за спортско усавршавање ако су испуњени следећи услови: у погледу година живота,  и  то да није навршио 45 година – врхунски спортиста и да је заслужни спортиста;
  • да уколико било који спортиста савеза, који има 30 или више година оствари нови светски рекорд у дисциплини којом се бави имаће дупло мање бодова на листи за доделу стипендија од спортисте који има 29 година, а имаће и три пута мање бодова од спортисте који има 25 година, а остварио је минимум резултата потребан за спортски статус – заслужни спортиста, због чега је спортиста који има 30 и више дискриминисан правилима које је донео ББ;
  • да је на одлуку Савеза троје спортиста поднело приговор на ранг листу, међутим Савез је на индентичан начин одговорио на све приговоре, а поводом овако одређене ранг листе поднета је и жалба Управном одбору савеза, међутим одговор још увек није стигао;
  • да су жалбе на кршење спортских правила, Правилника Министарства омладине и спорта и дискриминације на основу старосног доба прослеђене и Спортском савезу Србије као и Министарству омладине и спорта.

 

  • У прилогу притужбе достављени су следећи докази:1) Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама; 2) Правилник о ближим и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама; 3) Тебела Комисије за признања, награде и категоризацију; 4) Приговор комисији за категоризацију ББ; 5) фотокопија одговора Комисије за признања, награде и категоризацију дел.бр.61/19 од 31. јануара 2019. године; 6) жалба на поступање и одлуке Комисије за признања, награде и категоризацију од 4. фебруара 2019. године; електронско писмо ВВ Комисији за категоризацију; 7) одговор на примедбе Комисије за признање, награде и категоризацију дел.бр.63/19 од 1. фебруара 2019. године; 8) електронскио писмо АА упућено Комисији за категоризацију; одговор на жалбу Комисије за признања, награде и категоризацију дел.бр.62/19 од 31. јануара 2019. године; 9) Жалба на кршење спортских правила и правилника Министарства омладине и спорта која је упућена Спортском савезу Србије; 10) Жалба на кршење спортских правила и правилника Министарства омладине и спорта упућена Министарству омладине и спорта;
  • Повереник за заштиту равноправности спровео је поступак у циљу утврђивања правно релевантних чињеница и околности, a у складу са члана став 4. и члана 37. став 2. Закона о забрани дискриминације[1], па је у току поступка прибављено изјашњење од ББ .
  • У изјашњењу је, између осталог, наведено:
  • да су Правилником о националној категоризацији врхунских спортиста[2] који је донело Министарство омладине и спорта у члану 9. поглавље 43. став В слободно пењање – природна стена, дефинисани критеријуми за стицање одговарајућег спортског ранга и статуса: врхунски спортиста – заслужни спортиста; врхунски спортиста – међународни ранг и врхунски спортиста – национални ранг;

 

  • да је АА на основу постигнутих спортских резултата добила одговарајући статус врхунски спортиста-заслужни спортиста;

 

  • да је у току 2018. године АА потврдила статус врхунски спортиста – заслужни спортиста на основу члана 5. став 1. Правилника о категоризацији врхунсккх спортиста;

 

  • да су Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама усвојени 5. фебруара године на 6. редовној седници Управног одбора Планинарског савеза Србије, XXI сазива;

 

  • да је са малим техничким изменема исти правилник усвојен 11. новембра године, а циљ усвајања наведеног правилика ББ је да дефинише и разради критеријуме како би ББ могао да предложи стипендисте у годишњем програму за добијање стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера, што је предвиђено чланом 2. став 4. и чланом 6 став 7. Правилника о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавње и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама;

 

  • да је на основу стеченог статуса и бодовања према наведеним правилницима АА добијала стипендије: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 и 2017. године;

 

  • да на основу извршене категоризације у складу са поменутим правилима од стране Спортског савеза Србије на предлог ББ , ББ по Правилнику о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебим заслугама даје предлог за стипендирање Спортском савезу Србије;

 

  • да се поменутим правилником за категорисане спортисте истог спортског ранга и статуса предност даје млађим спортистима, а разлог за то је опредељење ББ да системски утиче на побољшање услова младих, а врхунских спортиста, а који циљ је изведен из Стратегије развоја спорта у Републици Србији, а у складу је са Стратегијом развоја планинарског спорта који је усвојио ББ;

 

  • да су наведени Критеријуми у правилнику позитивно утицали за остваривање значајних резултатата баш у планинарско спортској дисциплини слободно пењање – природна стена;

 

  • да је АА захваљујући стипендијама, могла да се посвети спорту и да дуги низ година постиже врхунске резултате све до својих зрелих година;

 

  • ова правила важе дуги низ година и Савез их једнако примењује како 2015. године тако и 2019. године за категорисане спортисте истог спортског ранга и статуса;

 

  • да се стратешке одлуке и правилници ББ Србије доносе према утврђеним процедурама које су усклађене са Законом и правилницима Министарства омладине и спорта и да у изради свих нормативних аката који регулишу област спортског пењања на природној стени активно учествују спортски пењачи преко својих органа;

 

  • да је АА, као учесник Збора спортских пењача, члан Комисије па чак и као председник Комисије за спортско пењање на природној стени (2016. године) имала право и могућност да утиче на креирање стратешких и нормативних аката које сада, када није добила стипендију наводи као спорне;

 

  • да Комисија за спортско пењање на природној стени не израђује ранг листе најбољих пењача по оствареним укупним резултатима у току године, те да је поређење спортског пењања на природној стени код којег се вредновање врши на основу оствареног резултата са спортским гранама или дисциплинама у којима се вредновање резултата врши на основу пласмана на такмичењу нису прихватљива као аргументи за изнете ставове о дискриминацији.

 

1.6.  У прилогу изјашњења достављени су следећи докази: 1) Правилник о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама; 2) Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхуснким спортистима са посебним заслугама; 3) Одлуку Комисије за спортско пењање АА од 24. јануара 2019. године; 4) Одговор на приговор АА Јаковљевић од стране Комисије за награде признања и категоризацију бр. 61/19 од 31. јануара 2019.

 

  1. ЧИЊЕНИЧНО СТАЊЕ

 

  • Увидом у Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама утврђено је да су наведена правила донета на основу Закона о спорту[3], Правилника о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама Министарства омладине и спорта[4], члана 41. став 5. Статута Планинарског савеза Србије. Наведена Правила донео је Управни одбор Планинарског савеза Србије на предлог Комисије за признања, награде и категоризацију, на 23. седници одржаној 11. новембра 2017. године. Чланом 1. ових правила прописано је да се Правилима о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама и овим додатним правилима утврђују ближи услови и критеријуми за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, као и критеријуми за утврђивање висине месечног износа стипендије и висине новчане помоћи. Чланом 2. Правила утврђено је да врхунски спортиста аматер може добити стипендију за спортско усавршавање ако су испуњени следећи услови: 1) да је у текућој години важећом Националном категоризацијом спортиста категорисан као врхунски спортиста; 2) да нема статус професионалног спортисте у складу са Законом о спорту; 3) да је активан члан Планинарског савеза Србије (у даљем тексту: ПСС) чијим се програмима остварује општи интерес у области планинарског спорта, односно Планинарско – спортске организације/Клуба (у даљем тексту: ПСО/Клуб) чланице ПСС; 4) да га Управни одбор ПСС у годишњем програму предложи МОС-у за добијање стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера у оквиру броја стипендија на који ПСС има право у складу са овим правилима; 5) да се у текућој години активно бави спортским активностима у ПСО/Клубу у Републици Србији; 6) да је у протеклих пет година најмање једну годину наступао за ПСО/Клуб; 7) да испуњава обавезе према националној спортској репрезентацији; 8) да у погледу година живота, у тренутку усвајања одлуке о праву на стипендију Министарства омладине и спорта: има од 15 до 26 година – врхунски спортиста – национални ранг, а до 30 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 30 година – врхунски спортиста – међународни ранг, а до 40 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 45 година – врхунски спортиста – заслужни спортиста; 9) за спортисте узраста од 15 до 19 година, да у текућој години има статус ученика и да је у претходној школској години остварио минимално врло добар успех; 10) да му је утврђена здравствена способност за обављање спортских активности, у складу са Законом. Надаље је утврђено да је чланом 3. став 1. прописано да комисије планинарских дисциплина предлажу појединачну ранг листу бодовану по правилима, док је став 3. Правила прописано да на јединственој ранг листи предност код истог спортског звања са једнаким бројем бодова има спортиста који има мање година старости. Чланом 4. прописано је да бодовна листа на основу које Комисија за категоризацију одређује јединствену листу предлога доделе стипендија садржи следеће критеријуме за бодовање, и то на основу спортског статуса, у претходне три године, при чему се:

 

  • заслужни спортиста старости од 15 до 26 година старости, у години која се категорише бодује са 120 бодова, у претходној години са 60 бодова и пре две године од године категоризације са 30 бодова; спортиста међународног ранга од 15 до 26 година старости, у години која се категорише бодује са 60 бодова, у претходној години са 30 бодова и пре две године од године категоризације са 15 бодова; спортиста националног ранга у години која се категорише бодује са 30 бодова, у претходној години са 15 бодова и пре две године од године категоризације са 7,5 бодова.
  • заслужни спортиста старости до 30 година, у години која се категорише бодује са 80 бодова, у претходној години са 40 бодова и пре две године од године категоризације са 20 бодова; спортиста међународног ранга старости до 30 година у години која се категорише бодује са 40 бодова, у претходној години са 20 бодова и пре две године од године категоризације са 10 бодова; спортиста националног ранга старости до 30 година у години која се категорише бодује са 20 бодова, у претходној години са 10 бодова и пре две године од године категоризације са 5 бодова.
  • заслужни спортиста старости од 30 и више година, у години која се категорише бодује са 40 бодова, у претходној години са 20 бодова и пре две године од године категоризације са 10 бодова; спортиста међународног ранга старости од 30 и више година, у години која се категорише бодује са 20 бодова, у претходној години са 10 бодова и пре две године од године категоризације са 5 бодова; спортиста националног ранга старости 30 и више година у години која се категорише бодује са 10 бодова, у претходној години са 5 бодова, и две године пре категоризације са 2,5 бода.

 

  • Увидом у Правилник о ближим и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама утврђено је да је наведени правилник донет на основу члана 129. Закона о спорту[5], којим је у члану 1. прописано да се овим правилником утврђују ближи услови и критеријуми за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, као и критеријуми за утврђивање висине месечног износа стипендије и висине новчане помоћи, док је чланом 2. истог Правилника прописано да врхунски спортиста аматер може добити стипендију за спортско усавршавање ако су испуњени следећи услови: 1) да је у текућој години важећом Националном категоризацијом спортиста категорисан као врхунски спортиста; 2) да нема статус професионалног спортисте у складу са Законом о спорту (у даљем тексту: Закон); 3) да је члан надлежног националног гранског спортског савеза чијим се програмима остварује општи интерес у области спорта, односно организације у области спорта чланице тог гранског савеза; 4) да га надлежни национални грански спортски савез предложи у годишњем програму за добијање стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера у оквиру броја стипендија на који тај грански спортски савез има право у складу са овим правилником; 5) да се у текућој години активно бави спортским активностима у организацији у области спорта у Републици Србији; 6) да је у последњих пет година најмање једну годину наступао за домаћу организацију у области спорта; 7) да испуњава обавезе према националној спортској репрезентацији; 8) у погледу година живота, и то: да има од 15 до 26 година – врхунски спортиста – национални ранг, а до 30 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 30 година – врхунски спортиста – међународни ранг, а до 40 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 45 година – врхунски спортиста – заслужни спортиста; 9) да у текућој години има статус ученика и да је у претходној школској години остварио минимално врло добар успех – за спортисте узраста од 15 до 19 година; 10) да му је утврђена здравствена способност за обављање спортских скативности, у складу са Законом 11) да поштује антидопинг правила приописана Законом о спречавању допинга у спорту.

 

  • Увидом у Тебелу Комисије за признања, награде и категоризацију утврђено је да је Комисија за признања, награде и категоризацију донела 21. јануара 2019. године листу на којој су наведени спортисти који испуњавају услове за добијање стипендије у складу са начином бодовања из Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунскиох спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама. Услове за добијање стипендије оставарују: 1) ГГ 150 бодова; 2) ДД 140 бодова; 3) ЂЂ 130 бодова; 4) ЖЖ 120 бодова; 5) ЗЗ 90 бодова;  6) ИИ 70 бодова; 7) ЈЈ 60 бодова (високогорско планинарење); 8) КК 60 бодова (алпинизам-перспиктивни посртиста); 9) ЛЛ 47,5 бодова, алпинизам; 10) ЉЉ 40 бодова, алпинизам, перспективни спортиста; 11) ММ 40 бодова, спортско пењање; 12) НН 40 бодова; 13) Милош Ивачковић 40 бодова; 14) ЊЊ 30 бодова (спортско пењање-талентовани спортиста);  15) АА 30 бодова (спортско пењање); 16) ОО 30 бодова (високо горско планианрење); 17) ПП 20 бодова (алпинизам); 18) РР 10 бодова (спортско пењање). Од наведених спортиста/спортисткиња а на основу наведеног Правилника и на основу постигнутих спортских резултата у 2018. години, за добијање стипендије предложени су следећи спортисти: ГГ 150 бодова (спортско пењање) – заслужна спортисткиња (2018, 2017 и 2016. године), 22 године; ДД 140 бодова (спортско пењање) – заслужни спортиста (2018, 2017, 2016. године), 29 година; ЂЂ 130 бодова (спортско пењање) – заслужни спортиста (2018, 2017. година), спортиста међународног ранга (2016. година), 28 година; ЕЕ 120 бодова (спортско пењање) – заслужни спортиста (2018, 2017. година), у 2016. години није категоризован, 27 година ; ЗЗ 90 бодова (спортско пењање) –  заслужна спортисткиња, 2018. година – потврда статуса (2017, 2016. година), 26 година; ИИ 70 бодова (спортско пењање) – заслужна спортисткиња (2018, 2017, 2016. година), 33 године; ЈЈ 60 бодова (високогорско планинарење) – спортиста међународног ранга (2018, 2017. година), потврда статуса 2016. година, 29 година; КК 60 бодова (алпинизам) – спортиста међународног ранга (2018. година), није категорисан у 2017. и 2016. години, 24 године; ЛЛ 47,5 бодова, (алпинизам) – спортиста међународног ранга (2018. година), 2017. године није категорисан, спортиста националног ранга 2016. године, 27 година;  ЉЉ 30 бодова (високогорско планинарење) – спортиста националног ранга (2018. година), у 2017, 2016. години није категоризован, 24 године.

 

  • Увидом у приговор Комисији за категоризацију ББ утврђено је да је приговор поднела АА, 23. јануара 2019. године, којим се оспорава примењивање Правила која нису у складу са Законом о спорту и важећим правилницима Министарства омладине и спорта, а којим се како је у приговору наведено фаворизују године живота као основни критеријум, па тек онда категоризација, што је дискриминаторно.

 

  • Увидом у Одговор Комисије за признања, награде и категоризацију на приговор утврђено је да приговор одбијен као неоснован из разлога што је Комисија поштовала правилник МОС-а и додатна правила ПСС-а, као и да су наводи о дискриминацији због фаворизовања млађих спортиста/киња нетачни. У одговору је такође наведено да чланови Комисје ниједним поступком нису фаворизовали било којег спортисту.

 

  • Увидом у жалбу на поступање и одлуке Комисије за признања, награде и категоризацију од 4. фебруара 2019. године Управном одбору Планинарског савеза Србије утврђено је да је АА поднела жалбу поводом одлуке Комисије за категоризацију Планинарског савеза Србије.

 

  • Увидом у жалбу на кршење спортских правила и правилника Министарства омладине и спорта која је упућена Спортском савезу Србије утврђено је да је АА поднела жалбу због кршења спортских правила и правилника Министарства омладине и спорта, и у којој је указала на проблеме који постоје у вези са категоризацијом врхунских спортиста ББ . У жалби је наведено да важећи правилници ББ који уређују област категоризације врхунских спортиста и прописују услове и критеријуме за њихово стипендирање нису усклађени са правилницима Министарства омладине и спорта, а наведеним Правилницима врши се дискриминација врхунских спортиста на основу старосног доба.

 

  • Увидом у жалбу на кршење спортских правила и правилника Министарства омладине и спорта, коју је АА упутила Министарству омладине и спорта наведено је да ББ крши уставом загарантована људска права, као и Закон о спорту. Наведеном жалбом указује се на неколико проблема који се односе на категоризацију врхунских спортиста ББ као и критеријуми за стипендирање нису усклађени са правилницима Министарства омладине и спорта. Важећим правилницима врши се дискриминација врхунских спортиста на основу старосног доба, и не поштују се прописана правила.

 

 

  1. МОТИВИ И РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ МИШЉЕЊА

 

  • Повереник за заштиту равноправности је приликом одлучивања у овом предмету, имао у виду наводе из притужбе и изјашњења, доказе који су достављени, као и релевантне правне прописе у области заштите од дискриминације.

 

Правни оквир

  • Повереник за заштиту равноправности је установљен Законом о забрани дискриминације[6] као самосталан државни орган, независан у обављању послова утврђених законом. Одредбама члана 33. Закона о забрани дискриминације прописана је надлежност Повереника за заштиту равноправности. Једна од основних надлежности Повереника јесте да прима и разматра притужбе због дискриминације, даје мишљења и препоруке у конкретним случајевима дискриминације и изриче законом утврђене мере. Поред тога, Повереник је овлашћен да предлаже поступак мирења, као и да покреће судске поступке за заштиту од дискриминације и подноси прекршајне пријаве због аката дискриминације прописаних антидискриминационим прописима. Повереник је, такође, овлашћен да упозорава јавност на најчешће, типичне и тешке случајеве дискриминације и да органима јавне власти препоручује мере за остваривање равноправности.

 

  • Устав Републике Србије[7] у члану став 3. забрањује сваку дискриминацију, непосредну или посредну, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета, док је ставом 4. истог члана прописано да се не сматрају дискриминацијом посебне мере које Република Србија може увести ради постизања пуне равноправности лица или групе лица која су суштински у неједнаком пложају са осталим грађанима.
  • Уставна забрана дискриминације ближе је разрађена Законом о забрани дискриминације, који у члану став 1. тачка 1. прописује да дискриминација и дискриминаторско поступање означавају свако неоправдано прављење разлике или неједнако поступање, односно пропуштање (искључивање, ограничавање или давање првенства), у односу на лица или групе као и на чланове њихових породица, или њима блиска лица, на отворен или прикривен начин, а који се заснива на раси, боји коже, прецима, држављанству, националној припадности или етничком пореклу, језику, верским или политичким убеђењима, полу, родном идентитету, сексуалној оријентацији, имовном стању, рођењу, генетским особеностима, здравственом стању, инвалидитету, брачном и породичном статусу, осуђиваности, старосном добу, изгледу, чланству у политичким, синдикалним и другим организацијама и другим стварним, односно претпостављеним личним својствима. Чланом 14. Закона о забрани дискриминације прописано је да се не сматрају дискриминацијом посебне мере уведене ради постизања пуне равноправности, заштите или напретка лица, односно групе лица која се налазе у неједнаком положају. Надаље, одредбама чл. 15-27. Закона о забрани дискриминације прописани су посебни случајеви дискриминације, па је тако чланом 23. став 1. прописано да је забрањена дискриминација лица на основу старосног доба. С обзиром на околности конкретног случаја, за његово разматрање релевантна је и одредба члана 8. којом је прописано да повреда начела једнаких права и обавеза постоји ако се лицу или групи лица, због његовог односно њиховог личног својства, неоправдано ускраћују права и слободе или намећу обавезе које се у истој или сличној ситуацији не ускраћују или не намећу другом лицу или групи лица, ако су циљ или последица предузетих мера неоправдани, као и ако не постоји сразмера између предузетих мера и циља који се овим мерама остварује.
  • Стратегија развоја спорта за период од 2014-2018. године[8] као један од приортитета препознаје развој и унапређење врхунског спорта и као посебан циљ издваја препознавање најталентованијих спортиста Републике Србије, повезивање науке и праксе ради постизања врхунских спортских резултата и да се талентима и већ рангираним врхунским спортистима омогући несметан развој и напредак у свим узрасним категоријама и последично, обезбеде услови за боље позиционирања Републике Србије на међународној спортској сцени. Стратегија истиче да национални спортски савези морају да играју кључну улогу у области спорта за коју су надлежни у погледу: обезбеђења солидарности на различитим нивоима бављења спортом; развоја демократских односа унутар савеза; гаранције спортске кохезије; обезбеђења једнаког приступа бављења спортским активностима мушкарцима и женама; борбе против допинга, насиља и расистичког и ксенофобичног понашања. Солидарност се мора развијати како хоризонтално тако и вертикално. У стратегији се такође истиче да методи пружања одговарајуће непосредне или посредне подршке спортистима и спортисткињама који показују изузетне спортске квалитете треба да буде развијено у сарадњи са спортским организацијама, како би се спортистима омогућио пун развој њихових спортских и људских капацитета, уз поштовање њихове личности и физичког и моралног интегритета.
  • Законом о спорту[9] у члану 4. став 3. прописано је да је забрањена свака непосредна и посредна дискриминација, укључујући и говор мржње, по било ком основу, спортиста, спортских стручњака, спортских организација и других лица учесника у систему спорта, на отворен или прикривен начин, а која се заснива на неком стварном или претпостављеном личном својству. Чланом 99. став 2. Закона о спорту прописано је да надлежни национални грански спортски савез има искључиву улогу у одређеној грани спорта за репрезентовање националног спорта на међународним такмичењима и у међународним спортским савезима, организовање и вођење националних спортских такмичења и уређење обављања спортских активности и делатности путем спортских правила, док је чланом 100. став 1. прописано да надлежни национални грански спортски савез утврђује спортска правила у одговарајућој грани спорта, а у складу са законом и спортским правилима надлежног међународног спортског савеза. Чланом 112. став. 1. тачка 4. Закона о спорту прописано је шта представља општи интерес у области спорта, односно да су то стипендије за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера и новчана помоћ врхунским спортистима са посебним заслугама. Чланом 116. став 3. прописано је да предлог годишњег програма давања стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера, националних признања за посебан допринос развоју и афирмацији спорта, доделе награда и новчане помоћи врхунским спортистима и организације кампова за перспективне спортисте, подноси надлежни национални грански спортски савез преко кога се остварује општи интерес у одређеној грани спорта. Чланом 126. став 1. истог Закона прописано је да се врхунским спортистима аматерима за спортско усавршавање додељује стипендија, а врхунским спортистима са посебним заслугама за развој спорта у Републици Србији може се доделити новчана помоћ, а ставом 2. истог члана прописано је да са врхунским спортистом из става 1. овог члана Министарство закључује уговор о одобравању стипендије, односно новчане помоћи, на основу кога се спортисти месечно исплаћује стипендија, односно новчана помоћ. Чланом 127. став 3. прописано је да врхунски спортиста може добити стипендију за спортско усавршавање, односно новчану помоћ уколико је обухваћен предлогом годишњег програма надлежног националног гранског спортског савеза из члана 116. став 3. овог закона и ако испуњава обавеза према националној спортској репрезентацији. Надаље, чланом 129. став 3. Закона о спорту прописано да министар утврђује ближе услове и критеријуме, начин и поступак за одобрење стипендирања врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, као и критеријуме за утврђивање висине месечног износа стипендија и висине новчане помоћи. Чланом 139. став 3. прописано је да се националном категоризацијом спортиста утврђују критеријуми и мерила за рангирање спортиста на основу резултата, узраста, пола и националне категоризације спортова, и уређује начин додељивања одређеног ранга – спортског статуса (статус врхунског спортисте, статус перспективног спортисте, статус талентованог спортисте и др.). Национална категоризација спортиста садржи и категоризацију спортиста са инвалидитетом. Спортски статус може стећи лице које је држављанин Републике Србије. Чланом 183. став 1. Закона о спорту прописано је да даном ступања на снагу овог закона престаје да важи Закон о спорту („Службени гласник РС”, бр. 24/11 и 99/11 − др. закон), ставом 2. истог члана прописано је да до доношења аката на основу овог закона, примењиваће се акти донети на основу закона из става 1. овог члана, осим ако су у супротности с овим законом, док је ставом 3. истог члана прописано да даном ступања на снагу овог закона престаје да се примењује одредба члана 61. став 1. тачка 17) Закона о здравственом осигурању („Службени гласник РС”, бр. 107/05, 109/05 – исправка, 57/11, 110/12 – УС, 119/12, 99/14, 123/14 и 126/14 – УС) у делу утврђивања здравствене способности малолетних спортиста из члана 19. став 6. овог закона.
  • Правилником о националној категоризацији врхунских спортиста[10] који је донет на основу члана став 8. Закона о спорту, чланом 4. прописано је да се спортисти у складу са овим правилником категоришу као врхунски спортисти. У оквиру категорије из става 1. овог члана спортисти могу да стекну одговарајући спортски статус, и то: (1) врхунски спортиста – заслужни спортиста; (2) врхунски спортиста – међународни ранг; (3) врхунски спортиста – национални ранг. Чланом 7. став 1. истог правилника прописано је да се спортски статус утврђен овим правилником може доделити спортисти који оствари спортски резултат, који обухвата најмање две победе на спортским такмичењима, и то: на светском првенству, уколико у систему такмичења (квалификацијама и завршном такмичењу) учествује 50 и више нација са најмање три континента, с тим да у одређеној дисциплини – категорији учествује на завршном такмичењу најмање шест спортиста – посада;- на европском првенству, уколико у систему такмичења (квалификацијама и завршном такмичењу) учествује 25 и више нација, с тим да у одређеној дисциплини – категорији учествује на завршном такмичењу најмање шест спортиста – посада; на Балканском првенству, уколико на њему учествује пет и више земаља, с тим да у одређеној спортској дисциплини – категорији учествује најмање осам спортиста – посада из различитих земаља (уколико то другачије није регулисано међународним системом такмичења); на националном првенству, на којем учествује осам и више клубова, с тим да у одређеној дисциплини – категорији учествује најмање осам спортиста – посада из различитих клубова. Док је ставом 2. истог члана прописано да резултат постигнут на одређеном светском првенство изједначава се са спортским резултатом постигнутим на европском првенству уколико светско првенство испуњава све услове утврђене за европско првенство и ако је то изједначавање предвиђено спортским правилима надлежног међународног спортског савеза. Чланом 9. став 1. тачка 67. прописано је да се критеријуми и мерила за рангирање спортиста утврђују се за спортске гране из члана 3. овог правилника на следећи начин: спортско планинарење 1) врхунски спортиста – заслужни спортиста: за освојено 1. место на светском или европском првенству; (2) врхунски спортиста- међународни ранг: за остварен пласман од 2. до 8. места на светском првенству, односно за пласман од 2. до 6. места на европском првенству; за остварени пласман од 1. до 3. места на светском или европском првенству за јуниоре; (3) врхунски спортиста-национални ранг: за освојено 1. место на националном првенству;  за освојено 1. место на Балканском првенству; за наступ у националној спортској репрезентацији на светском или европском првенству, под условом да је остварен пласман у прву трећину пласираних учесника.
  • Правилником о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама[11] прописано је да врхунски спортиста аматер може добити стипендију за спортско усавршавање ако су испуњени следећи услови: 1) да је у текућој години важећом Националном категоризацијом спортиста категорисан као врхунски спортиста; 2) да нема статус професионалног спортисте у складу са Законом о спорту; 3) да је члан надлежног националног гранског спортског савеза чијим се програмима остварује општи интерес у области спорта, односно организације у области спорта чланице тог гранског савеза; 4) да га надлежни национални грански спортски савез предложи у годишњем програму за добијање стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера у оквиру броја стипендија на који тај грански спортски савез има право у складу са овим правилником; 5) да се у текућој години активно бави спортским активностима у организацији у области спорта у Републици Србији; 6) да је у последњих пет година најмање једну годину наступао за домаћу организацију у области спорта; 7) да испуњава обавезе према националној спортској репрезентацији; 8) у погледу година живота, и то: – да има од 15 до 26 година – врхунски спортиста – национални ранг, а до 30 година – спортиста у параолимпијским спортовима; – да није навршио 30 година – врхунски спортиста – међународни ранг, а до 40 година – спортиста у параолимпијским спортовима; – да није навршио 45 година – врхунски спортиста – заслужни спортиста; 9) да у текућој години има статус ученика и да је у претходној школској години остварио минимално врло добар успех – за спортисте узраста од 15 до 19 година; 10) да му је утврђена здравствена способност за обављање спортских активности, у складу са Законом; 11) да поштује антидопинг правила прописана Законом о спречавању допинга у спорту („Службени гласник РС“, број 101/05).
  • Чланом 1. Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама прописано је да се утврђују ближи услови и критеријуми за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, као и критеријуми за утврђивање висине месечног износа стипендије и висине новчане помоћи. Чланом 2. Правила прописано је да врхунски спортиста аматер може добити стипендију за спортско усавршавање ако су испуњени следећи услови: 1) да је у текућој години важећом Националном категоризацијом спортиста категорисан као врхунски спортиста; 2) да нема статус професионалног спортисте у складу са Законом о спорту; 3) да је активан члан Планинарског савеза Србије (у даљем тексту: ПСС) чијим се програмима остварује општи интерес у области планинарског спорта, односно Планинарско – спортске организације/Клуба (у даљем тексту: ПСО/Клуб) чланице ПСС; 4) да га Управни одбор ПСС у годишњем програму предложи МОС-у за добијање стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера у оквиру броја стипендија на који ПСС има право у складу са овим правилима; 5) да се у текућој години активно бави спортским активностима у ПСО/Клубу у Републици Србији; 6) да је у протеклих пет година најмање једну годину наступао за ПСО/Клуб; 7) да испуњава обавезе према националној спортској репрезентацији; 8) да у погледу година живота, у тренутку усвајања одлуке о праву на стипендију Министарства омладине и спорта: има од 15 до 26 година – врхунски спортиста – национални ранг, а до 30 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 30 година – врхунски спортиста – међународни ранг, а до 40 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 45 година – врхунски спортиста – заслужни спортиста; 9) за спортисте узраста од 15 до 19 година, да у текућој години има статус ученика и да је у претходној школској години остварио минимално врло добар успех; 10) да му је утврђена здравствена способност за обављање спортских активности, у складу са Законом. Чланом 3. став 1. прописано је да комисије планинарских дисциплина предлажу појединачну ранг листу бодовану по правилима, док је став 3. Правила прописано да на јединственој ранг листи предност код истог спортског звања са једнаким бројем бодова има спортиста који има мање година старости. Чланом 4. прописано је да бодовна листа на основу које Комисија за категоризацију одређује јединствену листу предлога доделе стипендија садржи следеће критеријуме за бодовање, и то на основу спортског статуса, у претходне три године, при чему се:

 

  • заслужни спортиста старости од 15 до 26 година старости, у години која се категорише бодује са 120 бодова, у претходној години са 60 бодова и пре две године од године категоризације са 30 бодова; спортиста међународног ранга од 15 до 26 година старости, у години која се категорише бодује са 60 бодова, у претходној години са 30 бодова и пре две године од године категоризације са 15 бодова; спортиста националног ранга у години која се категорише бодује са 30 бодова, у претходној години са 15 бодова и пре две године од године категоризације са 7,5 бодова.
  • заслужни спортиста старости до 30 година, у години која се категорише бодује са 80 бодова, у претходној години са 40 бодова и пре две године од године категоризације са 20 бодова; спортиста међународног ранга старости до 30 година у години која се категорише бодује са 40 бодова, у претходној години са 20 бодова и пре две године од године категоризације са 10 бодова; спортиста националног ранга старости до 30 година у години која се категорише бодује са 20 бодова, у претходној години са 10 бодова и пре две године од године категоризације са 5 бодова.
  • заслужни спортиста старости од 30 и више година, у години која се категорише бодује са 40 бодова, у претходној години са 20 бодова и пре две године од године категоризације са 10 бодова; спортиста међународног ранга старости од 30 и више година, у години која се категорише бодује са 20 бодова, у претходној години са 10 бодова и пре две године од године категоризације са 5 бодова; спортиста националног ранга старости 30 и више година у години која се категорише бодује са 10 бодова, у претходној години са 5 бодова, и две године пре категоризације са 2,5 бода.

 

Анализа навода из притужбе, изјашњења и доказа са аспекта антидискриминационих прописа

 

  • Имајући у виду предмет ове притужбе, потребно је утврдити да ли је ББ прописивањем и применом критеријума за бодовање кандидата/киња за доделу спортске стипендије, ставио у неоправдано неповољнији положај подноситељку притужбе на основу личног својства – старосно доба.

 

  • Пре отпочињања анализе у овој правној ствари Повереник најпре констатује да је међу странама у поступку неспорно да АА има статус заслужне спортискиње, у складу са категоризацијом спортиста према Правилнику о националној категоризацији врхунских спортиста, да има преко 30 година живота, као и да од стране Савеза није предложена Министарству омладине и спорта за добијање стипендије. Поред тога је међу странама неспорно да је предлог листе спортиста/киња за добијање стипендија сачињен након извршеног бодовања у складу са Правилима о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима које је донео ББ.

 

  • Повереник је, имајући у виду наведено, приступио анализи критеријума за начин бодовања кандидата за доделу стипендија који су прописани Правилима о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима, са аспекта антидискриминационих прописа. С тим у вези приликом анализе ових критеријума, потребно је прво анализирати која је сврха и намена стипендија, односно који циљ се жели постићи њеним додељивањем. Повереник прво констатује да су средства за доделу стипендија средства буџета Републике Србије. Законом о спорту је прописано да је додељивање наведених стипендија у надлежности Министарства омладине и спорта, а на предлог националних гранских спортских савеза. Законом о спорту и подзаконским актима донетим на основу овог закона прописан је циљ који се додељивањем стипендија жели постићи. Пре свега, одредбама члана 112. став 1. тачка 4. Закона о спорту као општи интерес у области спорта, између осталог је прописано и додељивање стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера и новчана помоћ врхунским спортистима са посебним заслугама. Чланом 126. став 1. овог закона прописано је да се врхунским спортистима аматерима за спортско усавршавање додељује стипендија, као и да надлежни министар у складу са чланом став 3. Закона о спорту утврђује ближе услове и критеријуме, начин и поступак за одобрење стипендирања врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, као и критеријуме за утврђивање висине месечног износа стипендија и висине новчане помоћи. Стратешким документима као посебан циљ прописано је да се талентима и већ рангираним врхунским спортистима омогући несметан развој и напредак у свим узрасним категоријама и последично, обезбеде услови за боље позиционирања Републике Србије на међународној спортској сцени. С аспекта циља који се жели постићи може се закључитио да је циљ додељивања стипендије усавршавање спортисте, односно његово даље спортско напредовање. Анализа Правилника о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама[12], који иако је донет у претходном периоду и даље важи, показала је да Правилник садржи услове који се тичу година живота али који су директно повезани са категоризацијом врхунских спортиста који аплицира за добијање стипендије, а која се врши с обзиром на постигнути успех спортисте у периоду за који је извршена категоризација, и то на следећи начин: 1) да има од 15 до 26 година – врхунски спортиста – национални ранг, а до 30 година – спортиста у параолимпијским спортовима; 2)  да није навршио 30 година – врхунски спортиста – међународни ранг, а до 40 година – спортиста у параолимпијским спортовима; 3) да није навршио 45 година – врхунски спортиста – заслужни спортиста.

 

  • Међутим, Правилима ББ о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима утврђено је да се бодовање кандидата/киња врши по следећим критеријумима: 1) да је у текућој години важећом Националном категоризацијом спортиста категорисан као врхунски спортиста; 2) да нема статус професионалног спортисте у складу са Законом о спорту; 3) да је активан члан Планинарског савеза Србије (у даљем тексту: ПСС) чијим се програмима остварује општи интерес у области планинарског спорта, односно Планинарско – спортске организације/Клуба (у даљем тексту: ПСО/Клуб) чланице ПСС; 4) да га Управни одбор Планинарског савета Србије у годишњем програму предложи Министарству омладине и спорта за добијање стипендија за спортско усавршавање врхунских спортиста аматера у оквиру броја стипендија на који ПСС има право у складу са овим правилима; 5) да се у текућој години активно бави спортским активностима у ПСО/Клубу у Републици Србији; 6) да је у протеклих пет година најмање једну годину наступао за ПСО/Клуб; 7) да испуњава обавезе према националној спортској репрезентацији; 8) да у погледу година живота, у тренутку усвајања одлуке о праву на стипендију Министарства омладине и спорта: да има од 15 до 26 година – врхунски спортиста – национални ранг, а до 30 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 30 година – врхунски спортиста – међународни ранг, а до 40 година – спортиста у параолимпијским спортовима; да није навршио 45 година – врхунски спортиста – заслужни спортиста; 9) за спортисте узраста од 15 до 19 година, да у текућој години има статус ученика и да је у претходној школској години остварио минимално врло добар успех; 10) да му је утврђена здравствена способност за обављање спортских активности, у складу са Законом. Надаље је утврђено да је чланом 3. став 1. прописано да комисије планинарских дисциплина предлажу појединачну ранг листу бодовану по правилима, док је ставом 3. Правила прописано да на јединственој ранг листи предност код истог спортског звања са једнаким бројем бодова има спортиста који има мање година старости. Чланом 4. прописано је да бодовна листа на основу које Комисија за категоризацију одређује јединствену листу предлога доделе стипендија саржи следеће критеријуме за бодовање, и то на основу спортског статуса, у претходне три године, при чему се: заслужни спортиста старости од 15 до 26 година старости, у години која се категорише бодује са 120 бодова, у претходној години са 60 бодова и пре две године од године категоризације са 30 бодова; спортиста међународног ранга од 15 до 26 година старости, у години која се категорише бодује са 60 бодова, у претходној години са 30 бодова и пре две године од године категоризације са 15 бодова; спортиста националног ранга у години која се категорише бодује са 30 бодова, у претходној години са 15 бодова и пре две године од године категоризације са 7,5 бодова; заслужни спортиста старости до 30 година, у години која се категорише бодује са 80 бодова, у претходној години са 40 бодова и пре две године од године категоризације са 20 бодова; спортиста међународног ранга старости до 30 година у години која се категорише бодује са 40 бодова, у претходној години са 20 бодова и пре две године од године категоризације са 10 бодова; спортиста националног ранга старости до 30 година у години која се категорише бодује са 20 бодова, у претходној години са 10 бодова и пре две године од године категоризације са 5 бодова; заслужни спортиста старости од 30 и више година, у години која се категорише бодује са 40 бодова, у претходној години са 20 бодова и пре две године од године категоризације са 10 бодова; спортиста међународног ранга старости од 30 и више година, у години која се категорише бодује са 20 бодова, у претходној години са 10 бодова и пре две године од године категоризације са 5 бодова; спортиста националног ранга старости 30 и више година у години која се категорише бодује са 10 бодова, у претходној години са 5 бодова, и две године пре категоризације са 2,5 бода.

 

  • Имајући у виду наведено, сви критеријуми осим критеријума који се односи на старосно доба и његов утицај на бодовање кандидата/киња су на идентичан начин прописани као у Правилнику о ближим критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, које је донело Министарство омладине и спорта. Основна разлика између ова два акта је у томе што Правилник Министарства омладине и спорта садржи услове који се тичу година живота али који су директно повезани са категоризацијом врхунских спортиста који аплицира за добијање стипендије, а која се врши с обзиром на постигнути успех спортисте у периоду за који је извршена категоризација, док се Правилима ББ, успоставља додатни критеријум одлучујући за бодовање кандидата/киња, а који је у искључивој вези са њиховим годинама живота.

 

  • Имајући у виду наведено потребно је испитати да ли постављање додатних критеријума који нису прописани Законом о спорту, као ни подзаконским актима донетим на основу овог закона, оправдано и допуштено. Анализа додатних критеријума које је прописао Савез овим правилима је показала да су кандидати који имају више од 30 година бодовани са далеко мањим бројем бодова у односу на млађе кандидате, при чему млађи спортисти који има слабије спортске резултате у истом статусу или спортисти нижег спортског статуса оваквим начином бодовања могу остварити већи број бодова и заузети више место на коначној ранг листи. Анализом предлога листе за додељивање стипендија може се закључити да АА као заслужни спортиста/киња, односно спортисткиња највећег ранга, је оваквим начином бодовања остварила мањи број бодова од кандидата/киње који су категорисани у нижем спортском статусу (Национални ранг и међународни ранг), као и спортиста/киња са ниже оствареним резултатим.

 

  • Наиме, примена ББ доводи до тога да ће спортисти/киње који су старији од 30 година, а који имају исти спортски статус, имати чак три пута мање бодова од млађег кандидата старости од 15-26 година, односно 2 пута мање бодова од кандидата/киње која има више до 30 година, односно без обзира на остварени спортски статус, имаће увек мањи број бодова без обзира на успешност спортисте. Наиме, то практично значи да се оваквим начином бодовања управо старосно доба спортисте/киње узима као једини одлучујући критеријум приликом предлагања кандидата/киња за остваривања стипендије. Такође, сагледавањем ових критеријума и начина бодовања може се закључити да они не представљају начин фаворизовања младих спортиста или посебну меру за ову категорију спортиста/киња, већ имају за циљ дестимулацију старијих спортиста, што није ни у интересу развоја спорта, нити даљег усавршавања спортиста/киња у циљу остваривања најбољих спортских резултата и промовисања планинарског спорта.

 

  • Надаље, Повереник је ценио и наводе из изјашњења да се поменутим правилником за категорисане спортисте истог спортског ранга и статуса предност, даје млађим спортистима, а разлог за то је опредељење ББ да системски утиче на побољшање услова младих, а врхунских спортиста, а који циљ је изведен из Стратегије развоја спорта у Републици Србији, а у складу је са Стратегијом развоја планинарског спорта који је усвојио ББ. С тим у вези Повереник истиче да је Правилима савеза већ прописано да се у ситуацији када два кандидата имају исти број бодова предност даје млађем канидидату, и да се на тај начин подстиче развој младих и талентованих спортиста. Поред тога, Повереник указује да је Законом о спорту прописано да министар доноси посебне критеријуме за доделу стипендије којима су прописане старосне границе, за кандидате/киње, за оставаривање права на стипендију. Наиме, Законом о спорту, као и Правилником Министарства омладине и спорта прописано под којим условима ће кандидат/киња остварити право на стипендију, односно да ће испуњавањем критеријума канидат/киња бити предложена од стране националног гранског савеза за додељивање стипендије, коју додељује Министарство омладине и спорта и које закључује посебан уговор са изабрним кандидатиом/ињом. Национални грански савез врши прву селекцију спортиста/киња који потенцијално могу да остваре право на стипендију које додељује надлежно министарство, те увођењем овог додатног критеријума, према којем се врши бодовање практично се онемогућава спортиста преко 30 година да буде предложен, а самим тим и да добије стипендију од стране Министарства омладине и спорта. Уколико национални грански савез већ прописује додатне критеријуме, којима би извршио селекцију спортиста/киња који ће добијањем стипендије унапредити своје спортске способности и резултате, па самим тим и промовисати одређену грану спорта, ти критеријуми морају бити засновани на објективним мерилима. Они не смеју ограничавати или сужавати обим права који се признаје сваком спортисти/кињи, а која произилазе из Закона и других прописа, већ их може додатно разјаснити или унапредити начин примене већ постојећих критеријума. У складу са циљем и сврхом додељивања стипендија прописана мерила на основу којих се врши селекција пре свега би требала да се односе на спортске резултате, ранг појединог спортисте/киње, залагања у спорту и лични допринос који даје промовисању одређене гране спорта у земљи и иностранству, као и да примена тих мерила буде транспарентна и објективно проверљива у сваком конкретном случају и то на тај начин што ће приликом селекције кандидата за доделу стипендије бити образложена примена сваког прописаног критеријума, као и начин бодовања.

 

  • Повереник за заштиту равноправности је приликом анализе спорних правила имао у виду и правила која доносе други национални грански спортски савези. Анализом ових правила није утврђено да је неки савез донео правила којим је предвиђен додатни критеријум, одлучујући за формирање предлога листе, а који је условљен годинама кандидата/киња на начин да старији кандидати/киње остварују мањи број бодова. Повереник за заштиту равноправности ценио је и наводе из изјашњења да је подноситељка притужбе у ранијим годинама остваривала право на стипендије, односно да је била предлагана од стране ББ за добијање стипендије. С обзиром на све наведено може се констатовати да ББ није пружио доказе на основу којих се може закључити да је приликом одређивања критеријума за бодовање кандидата/киња није ставио у неповољнији положај спортисте/киње који су старији од 30 година, нити да је прописивање ових критеријума било оправдано и нужно.

 

 

  1. МИШЉЕЊЕ

Поступајући по притужби АА против ББ ,због дискриминације на основу старосног доба, утврђено је да је ББ прописивањем критеријума за бодовање кандидата/киња који се односе на године живота кандидата Правилима о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са посебним заслугама, повредио одредбе члана 8. у вези са чланом 23. Закона о забрани дискриминације.

 

  1. ПРЕПОРУКА

Повереник за заштиту равноправности препоручује ББ да усклади Правила о ближим условима и критеријумима за стипендирање врхунских спортиста аматера за спортско усавршавање и за доделу новчане помоћи врхунским спортистима са антидискриминационим прописима.

 

Потребно је да ББ обавести Повереника за заштиту равноправности о планираним мерама у циљу спровођења ове препоруке, у року од 30 дана од дана пријема мишљења са препоруком.

Против овог мишљења није допуштена жалба нити било које друго правно средство, јер се њиме не одлучује о правима и обавезама правних субјеката.

[1] „Службни гласник РС“, број 22/09

[2] „Службени гласник РС“, број 123/12.

[3] „Службени гласник РС“, број 10/16

[4] „Службени гласник РС“, број 124/12

[5] Службени гласник 24/11 и 99/11-др.закона

[6] „Службени гласник РС“, број 22/09

[7] Устав Републике Србије („Службени гласник РС“, број 98/06)

[8] Стратегија развоја спорта за период од 2014-2018. године („Службени гласник РС“, број 1/15)

[9] „Службени гласник РС“, број 10/16

[10] „Службени гласник РС“, број 123/12

[11] „Службени гласник РС“, број 124/12

[12] „Службени гласник РС“, број 124/12

 

ПOВEРEНИЦA ЗA ЗAШTИTУ РAВНOПРAВНOСTИ

Брaнкицa Jaнкoвић


microsoft-word-icon132-19 Утврђена дискриминација на основу старосног доба у области спорта Download


 

Print Friendly, PDF & Email
back to top